Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä selittää sen, että Vantaa on aina ollut ankea ja huono paikka?

Vierailija
18.11.2025 |

Olen 50 ja jo lapsuudessani Pk-seudulla ajateltiin (paitsi ehkä vantaalaiset itse), että Vantaa on se ankein ja huonoin asuinpaikka mitä näillä seuduin voi olla. Ja nykyään mittarit puhuu ihan samaa, katsottiin sitten mitä mittareita vain. Mutta mikä selittää sen, että juuri Vantaasta muodostui se ankein ja huonoin kunta? Ja tämä siis näkyi jo ainakin 50 vuotta sitten. Lähistöllä Hki, Espoo ja kauniainen on ihan ok hyviä ja kivoja asuinpaikkoja (siis laajassa kuvassa tarkasteltuna, toki niissä on muutama ankea lähiö, mutta suurimmaksi osaksi ovat ok). Myös Kirkkonummi, Sipoo, Vihti jne on ihan ok. Tietääkö joku syyn Vantaan huonouteen?

Kommentit (169)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku puhtaasti henkinen juttu siinä on. Olen itse Helsingistä, mutta asunut Vantaalla viimeiset 15 vuotta. Asuntomme on kiva, lähiluontoa paljon, julkiset yhteydet loistavat, kaikki palvelut lähellä, hintataso erittäin edullinen. SILTI hävettää joka kerta sanoa, että asun Vantaalla, en tiedä miksi!

Mä taas olen aina ollut ylpeä vantaalaisuudestani. Tosin olen ollut ylpeä vanhemmistanikin, jotka koko omaisuus yhteen matkalaukkuun pakattuna muuttivat vuonna 1952 Helsinkiin. Köyhän suurperheen lapsia kumpikin. Isä kyllä sitten vaurastui ja hankki aika merkittävänkin kansainvälisen uran alallaan, mutta koskaan isä ei ylpistynyt eikä alkanut leveilemään varallisuudellaan. 

Olen joskus sanonut, että vaikka olenkin syntynyt Helsingissä ja asunut elämäni ensimmäiset 11 vuotta siellä, olen silti alkuperäinen vantaalainen. Koska asuin täällä jo silloin, kun tämä oli vielä Helsingin maalaiskunta. Olen itsekin iän myötä vaurastunut, mutta seuraan isäni jalanjälkiä siinä, ettei se näy mun elämäntavoissani, ulkomuodossani tai arvomaailmassani yhtikäs mitenkään. Tunnen oloni mukavammaksi, kun ei tarvitse esittää yhtään mitään. Sulaudun täällä Vantaalla muiden kanssaihmisten joukkoon erinomaisen hyvin. 

Vierailija
62/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä tunnutaan aina vertailtavan jotain Espoon Westendiä ja Vantaan Myyrmäkeä. :D 

TOisaalta, miksipäs se ohikulkija tulisikaan katsomaan tänne hyville omakotitaloalueille luonnon keskelle, eihän täällä sinänsä ole mitää muuta kuin luontoa ja rauhaa. :D

Mikä olisi Vantaalla sopiva vertailukohde Westendille? Tapiolalle vertailukohde olisi varmaan Tikkurila ja kyllä on pakko sanoa, että Tapiola on tosi paljon kivempi paikka.

Luulen, että jos ottaa koko Suomen kalleimman omakotitaloalue Westendin, niin aivan kaikki kalpenee sen rinnalla. En kuitenkaan ajattelisi, että Espoo kokonaan on absoluuttisen upea alue kokonaisuudessaa, kun sieltä löytyy tällainen Westend. Eli eipä taida tosiaan ihan sitä luokkaa ollakaan. Mutta Vantaalla ainakin Ylästöt, kuninkaalat/kuusikot sun muut ovat oikein hyviä omakotitaloalueita. Se, tykkääkö DIxistä tai Jumbosta, on toki makuasia. Tai toki jos ajattelee, että vain Westendin tasoiset paikat ovat hyviä, ja muut rupusakkia, niin sitten tietysti mielipide on sinällään suhteellista ja voin hyväksyä, että asun sinun mittapuulla rupusti. Sekin on kyllä aivan totta, että varaa ei olisi ollut Westendin 200-250-nelilöiseen omakotitaloon, mutta Espoosta muualta, Vantaalta ja Helsingistä kyllä oli ko. kokoiseen varaa. Ehkä olemme sitten vähän köyhiä. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän ihmeestä näin päättelet? Vai tuleeko päätelmä jostain Myyrmäestä? Vantaalla iso osa alueista on hyviä omakotitaloalueita, toki ei ohikulkeva niille seuduille eksy. Vähän sama kuin kävisi Itäkeskuksessa tekemässä arvion Helsingistä :D 

Omakotitaloalue ei tee alueesta hyvää, minusta se tekee alueesta juuri huonomman.

Näinhän se on 

Yksipuolisia (vain yhtä asumistyyppiä, vähän palveluja)

Autoiluun pakottavia (pitkät etäisyydet, heikot joukkoliikenneyhteydet)

Sosiaalisesti eriytyviä (vähemmän ihmisten kohtaamista kuin tiiviissä kaupunkirakenteessa)

No ei todellakaan ole, olen Asunut Hakkilassa omakotitalossa, Ylästössä rivitalossa, todella hyviä tiivitä naapurisuhteita, palvelut lähistöllä, bussilla pääsee, toki on meillä myös autot ja on siellä myös kauppa, palveluja melko lähellä.

Vierailija
64/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaa on ei-paikka, paikka ilman keskustaa. Taloja nakeltu pitkin peltoja sinne tänne kolmoskehän varteen. 

Vantaata ei tavallaan ole olemassa, se on kaikkialla ja ei missään. Se on "jossain". 

Vierailija
65/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylästö on Vantaan Westend.

Vierailija
66/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän ihmeestä näin päättelet? Vai tuleeko päätelmä jostain Myyrmäestä? Vantaalla iso osa alueista on hyviä omakotitaloalueita, toki ei ohikulkeva niille seuduille eksy. Vähän sama kuin kävisi Itäkeskuksessa tekemässä arvion Helsingistä :D 

Omakotitaloalue ei tee alueesta hyvää, minusta se tekee alueesta juuri huonomman.

Näinhän se on 

Sosiaalisesti eriytyviä (vähemmän ihmisten kohtaamista kuin tiiviissä kaupunkirakenteessa)

No ei todellakaan ole, olen Asunut Hakkilassa omakotitalossa, Ylästössä rivitalossa, todella hyviä tii

Minulle palvelut lähellä tarkoittaa 50-500 metriä, sillä etäisyydellä pitäisi olla kaupat, ravintolat yms

Vierailija
67/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Muutin lapsena Helsingin Munkkivuoresta Myyrmäkeen, joka silloin ei ollut vielä Vantaata vaan Helsingin maalaiskuntaa. Pian sen jälkeen kuitenkin paikka muuttui ensin Vantaan kauppalaksi ja aika pian sen jälkeen Vantaan kaupungiksi. Syy siihen, miksi ihmisiä tänne muutti, oli edullisemmat tonttien ja asuntojen hinnat. Hyvätuloiset asuivat Helsingissä tai Espoossa ja pienempituloiset sitten Vantaalla. Silloin 1960-luvulla ja vielä 1970-luvun alussa oli voimakasta muuttoliikettä maaseudulta kaupunkeihin. Suuret ikäluokat olivat juuri aikuistuneet eikä siellä kotipitäjän maatilalla ollut hommia kuuin yhdelle 4-6:sta lapsesta. Muiden piti lähteä työn perässä kaupunkeihkin. Vantaa oli halvempi paikka asua kuin edes Helsingin Jakomäki, joten jos työpaikka oli Helsingissä, monen asuinpaikaksi valikoitui kuitenkin Vantaa. Vantaa on siis alusta lähtien ollut enemmän duunareiden asuinpaikka kun taas esimerkiksi Espoo akateemisten. Vantaalla ei ole missään vaiheessa

Mikä sinäkin luulet olevasi?sinä ja sinun typerä blogi.

Vierailija
68/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvela = Espoo

Itis = Helsinki

Myyrmäki = Vantaa

Aivan. :D

Vierailija
69/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on 

No ei todellakaan ole, olen Asunut Hakkilassa omakotit

Taidat olla joku työtä vieroksuva läski juoppo?

Vierailija
70/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on 

No ei todellakaan ole, olen Asunut Hakkilassa omakotitalossa, Ylästössä rivitalossa, todella hyviä tii

Mitä muuta Ylästössä on kuin lähikauppa ja pizzakebab?

eri

Vierailija
71/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta Vantaalla kasvaa kovimmat tappelijat nykyään.

Eikö tämä ole juuri se ongelma?

Vierailija
72/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Vantaa ole ankea ja huono vaan työväenluokkainen, kun Helsinki ja varsinkin Espoo ovat olleet keskiluokkaisia. Ehkä sinulle sitten työväenluokkaisuus näyttäytyy ankeana ja huonona?

Niin no siis joskus vielä ysäriiläkin vantaa oli työväenluokkainen mutta nykyään liian iso osa on työttömiä (ei omasta tahdostaan), elämäntapatyöttömiä ja muita yhteiskunnan tukien varassa eläviä joutilaita ja näitä kaksia viimeksi mainittuja on haalittu vantaalle pitkin maailmaa täysin vailla järkeä.

Ja sitten kun tämä Sannan soteuudistus vielä rysäytti vantaan keravan kanssa yhdeksi pahoi.. sori hyvinvointialueeksi niin viimeinen voikin sammuttaa ratikasta sähköt. Tuo ratikka on täydellinen esimerkki vantaalaisesta vastuunkannosta a'la demarit ja muu vasemmisto. Rahaa on!

Vierailija
73/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Vantaa on täynnä luontoa, eli aika lande ja tosiaan ei siellä kauheasti mitään sen suurempaa olekaan. Itse tässä iässä oikein toivoin, että mahdollisimman rauhalliselle alueelle kiitos, ja siksi muutimme Vantaalle. Olisin muuttanut kauemmaksikin, mutta pakko käydä Helsingin keskustassa töissä. 

Vierailija
74/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnuta autoa ikinä mihinkään Vantaalla, olen asunut täällä monta kymmentä vuotta. Julkiset toimii ja kuljen pyörällä, kävellen loput matkat.

Kaikki on yksilöllistä, minua ei oikeasti haittaa vaikka joutuisin kävelemään päivässä 5-10km, joillekin se on täysin ylitsepääsemätön asia. Minä taas tykkään kävellä ja pyöräillä, jos pitää aikatauluttaa nopeita reissuja senkun hyppää julkiseen.

Ei Vantaalle kannatta tulla, jos on patalaiska, eikä jaksa edes kymmentä metriä kävellä, tai jos luonto ja raitis ilma ahdistaa. 

Vierailija
75/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Vantaalla ole juurikaan hyviä omakotitaloalueita vaan juuri niitä kirjainlapsiperheiden älämölöhelvettejä huonojen yhteyksien päässä, kun tulot ja varallisuus ei riitä omakotitaloon Helsingissä tai Espoossa.

On vaikka kuinka paljon rauhallisia hyviä alueita Vapaala, Ylästö ja kymmeniä muita mutta maksaa tietysti asua siellä.

Vierailija
76/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Vantaalle ei ole kauheasti rakennettu muuta kuin omakotitaloja metsän ja pellon keskelle. Koen, että se onm kyllä vain todella hyvä asia, eikä ankeeta. Ellet nyt puhu jostain Myrtsistä, se on vähän sellaista Helsinkimestaa mulle.

Helsingissä lapsuudesta aikuiseksi asti kasvanut, en kaipaa enää yhtään takaisin. :D

Vierailija
77/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa Vantaa poistua kartalta ja olla osa Helsinkiä tulevaisuudessa.

Vierailija
78/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on 

No ei todellakaan ole, olen Asunut Hakkilassa omakotit

Onhan siellä autokauppoja sekä paljon muuta, kymmeniä eri yrityksiä.

Vierailija
79/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta Vantaalla kasvaa kovimmat tappelijat nykyään.

Eikö tämä ole juuri se ongelma?

Ei vaan rikolliset, nistit, nämä elätettävät aiheuttaa ongelmia.

Vierailija
80/169 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei oikeasti pidä luonnosta eikä hiljaisuudesta, niin ei Vantaa välttämättä ole sinun juttu. Kun asuu ns.normaalien ihmisten kanssa, normaali asuinalueella. Ei täällä tapahdu yhtään mitään, voit nähdä jonkun elukan kun käyt parvekkeella.

Asuin lapsena Vantaan pahamaineisessa lähiössä, niin eihän sellainen ole tietenkään hauskaa, elää hullujen seassa lapsena. Mutta kun sieltäkin pääsee pois, kamat kantoon ja muuttaa muualle, paremmalle alueelle.

Hiljaisuutta saa Vantaalla kyllä hakemalla hakea. Lentomelualuetta melkein kokonaan. Ja se vantaalainen luonto... pieniä tilkkuja talousmetsää, savisia peltoja, riihimäkeläisten paskoma Vantaajoki, ylikansoitettu Kuusijärvi. Pääkaupunkiseudun hienoin luonto, saati Suomen mittakaavassa hieno luonto ei valitettavasti sijaitse Vantaalla. 

Vantaa on liian urbaani ollakseen luonnonläheinen ja toisaalta liian hajalleen rakennettu ja jäsentymätön ollakseen kunnollinen kaupunki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme