Mikä selittää sen, että Vantaa on aina ollut ankea ja huono paikka?
Olen 50 ja jo lapsuudessani Pk-seudulla ajateltiin (paitsi ehkä vantaalaiset itse), että Vantaa on se ankein ja huonoin asuinpaikka mitä näillä seuduin voi olla. Ja nykyään mittarit puhuu ihan samaa, katsottiin sitten mitä mittareita vain. Mutta mikä selittää sen, että juuri Vantaasta muodostui se ankein ja huonoin kunta? Ja tämä siis näkyi jo ainakin 50 vuotta sitten. Lähistöllä Hki, Espoo ja kauniainen on ihan ok hyviä ja kivoja asuinpaikkoja (siis laajassa kuvassa tarkasteltuna, toki niissä on muutama ankea lähiö, mutta suurimmaksi osaksi ovat ok). Myös Kirkkonummi, Sipoo, Vihti jne on ihan ok. Tietääkö joku syyn Vantaan huonouteen?
Kommentit (169)
Juu juu...Kävin kesällä Kalliossa - narkkarit joka paikassa ja siellä HAISI. Oli ihanaa palata takaisin Dixiin.
Asutaan Kuninkaalassa, ja tää on ainakin upeaa aluetta. Hyvät kulkuyhteydet, paljon metsää ja isoja omakotitaloja. En voisi toivoa parempaa paikkaa kasvattaa lapsia. Taitaa jotkut kaupunkilaisesta elämästä nauttivat nirpistellä, kun onhan tää kieltämättä aika metsäistä iso osa Vantaata, mutta toisen oikeasti haluavat enemmän luontoa lähelleen, vaikka se uskomattomalta tuntuukin. :D Käyn Helsingin keskustassa töissä ja kuljen ihan julkisilla. Luovuin autosta, kun muutimme Helsingin eräästä alueesta tänne parempien kulkuyhteyksien varrelle! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän ihmeestä näin päättelet? Vai tuleeko päätelmä jostain Myyrmäestä? Vantaalla iso osa alueista on hyviä omakotitaloalueita, toki ei ohikulkeva niille seuduille eksy. Vähän sama kuin kävisi Itäkeskuksessa tekemässä arvion Helsingistä :D
Ei Vantaalla ole juurikaan hyviä omakotitaloalueita vaan juuri niitä kirjainlapsiperheiden älämölöhelvettejä huonojen yhteyksien päässä, kun tulot ja varallisuus ei riitä omakotitaloon Helsingissä tai Espoossa.
Heh, mä luulen että sulla on vähän omaa vihaa nyt jotain tiettyä kohtaan. :D Valitettavasti Vantaan omakotitalot on aika kalliita, kun ei olla riittävän landella kuitenkaan. Ei kyllä haittaisi, jos ei puolta miljoonaa ois tarvinnu maksaa. :D Jotenkin tuo kiukkusi paljastaa ja tuollainen feikki fakta..asuuko joku ärsyttävä
Pk-seudun halvimmat omakotitalot ovat Vantaalla. Vertaapa hintatasoa esim. Kauniaisiin.
Lähmäisiä alueita on kyllä Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa. Pk-seutu vaan tekee sen, että sinne pesiytyy wt-alueita. Kannattaa miettiä mikä se alue on, jolle näistä kolmesta muuttaa.
Luultavasti se että helsingin ja espoon ghetossa asuvien ainoa lohtu on se, että voi kuvitella Vantaalla asioiden olevan vielä huonommin, vaikka samanlaiset jätelähiöt löytyy kaikista. Espossa ja Helsingissä rotista ja lutikoista tosin joutuu edelleen maksaan selvästi korkeampaa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kivoja kämppiä on Vantaakin täynnä, itse pyörin tuolla Tikkurilan suunnalla, Hiekkaharju. Onko se nyt niin kauheaa, jos asuu esim golfkentän vieressä, uimahalli kivenheiton päässä ja kaikki muutkin palvelut.
Kaikki on tietty suhteellista, jos muuttaa johonkin lähiöön missä asuu kaikki Suomen pahimmat spurgut ja nistit. Muutakin Vantaalta löytyy, ei tarvitse asua narkkareiden seassa.
Siinä on kyllä jotain niin vantaalaista, kun voi mennä golfkierroksen jälkeen Buccikseen :D
Jotain on siinä omassa itsetunnossa vinksallaan, kun kokee tarvetta dissata vantaalaisia. Luulee itseään hienoksi ihmiseksi, mutta onkin niiiiin pikkusieluinen. Voi raukkaa!
"Mielestäni ei ole mitään järkeä asu kaupungissa jos tarvitsee kuitenkin autoa joka asian hoitamiseen."
No kun se työpaikka nyt kumminkin on kaupungissa, niin ei sitä voi ihan kovin kauaskaan muuttaa. Itse oon asunut Helsingissä aina, ja 18-vuotiaasta asti ollut aina auto. Sillä käyn töissä, kaupassa, kuntosalilla jne. Tykkään auton tuomasta vapaudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä juuri keksi eroja Espoon, Vantaan ja Helsingin osalta, jos ei ihan keskustaa lasketa. Luulen, että tämä ikuinen Espoon ja Vantaan dissaaminen on jotain alemmuuskompleksia Helsinkiläisiltä, kun saa edes vähän isomman talon samalla rahalla tinkimättä mistään.
itse asuin lapsuuden Vantaalla hyvällä omakotitaloalueella. Kävin töissä nuorena keskustassa Helsingissä ja matkaa meni julkisilla 30 min. Eli vähemmän kuin suurimmalla osalla Helsinkiläisistä tai Espoossa asuvilla, ja sekös kismitti. Ihmettelen aina, että mikä vaivaa ihmisiä jotka vääntävät halventavaa puhetta toisten asuinalueista?
Etkö liikkunnut koskaan sen hienon kotisi ulkopuolella?? Vantaalle on sijoitettu kaikenlaista juoppoa ja ma.mua jo kymmeniä vuosia. Onhan siinä valtava ero noihin muihin.
Minne sinä kermaperce unohdit Suvelan ja Leppävaaran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän ihmeestä näin päättelet? Vai tuleeko päätelmä jostain Myyrmäestä? Vantaalla iso osa alueista on hyviä omakotitaloalueita, toki ei ohikulkeva niille seuduille eksy. Vähän sama kuin kävisi Itäkeskuksessa tekemässä arvion Helsingistä :D
Ei Vantaalla ole juurikaan hyviä omakotitaloalueita vaan juuri niitä kirjainlapsiperheiden älämölöhelvettejä huonojen yhteyksien päässä, kun tulot ja varallisuus ei riitä omakotitaloon Helsingissä tai Espoossa.
Heh, mä luulen että sulla on vähän omaa vihaa nyt jotain tiettyä kohtaan. :D Valitettavasti Vantaan omakotitalot on aika kalliita, kun ei olla riittävän landella kuitenkaan. Ei kyllä haittaisi, jos ei puolta miljoonaa ois tarvinnu maksaa. :D Jotenkin tuo kiukkusi paljastaa j
Jos otat tosiaan koko Vantaan arvioitavaksi keskihintoineen, niin tietysti on halvempaa? Iso osa Vantaatahan on metsää ja ihan pellon keskellä asumista, joten miksi siinä olisi jokin Helsingin hintataso - ei kuulukaan olla ja onneksi niin. En ymmärrä miten tämä liittyy ja mihin? :D Hauska tää Kauniainen valintana sinänsä. Muutenkin ihan jonkun lapsen ajatus, että jos jokin hinta on vähemmän, se on absoluuttisesti huono.
Muutin lapsena Helsingin Munkkivuoresta Myyrmäkeen, joka silloin ei ollut vielä Vantaata vaan Helsingin maalaiskuntaa. Pian sen jälkeen kuitenkin paikka muuttui ensin Vantaan kauppalaksi ja aika pian sen jälkeen Vantaan kaupungiksi. Syy siihen, miksi ihmisiä tänne muutti, oli edullisemmat tonttien ja asuntojen hinnat. Hyvätuloiset asuivat Helsingissä tai Espoossa ja pienempituloiset sitten Vantaalla. Silloin 1960-luvulla ja vielä 1970-luvun alussa oli voimakasta muuttoliikettä maaseudulta kaupunkeihin. Suuret ikäluokat olivat juuri aikuistuneet eikä siellä kotipitäjän maatilalla ollut hommia kuuin yhdelle 4-6:sta lapsesta. Muiden piti lähteä työn perässä kaupunkeihkin. Vantaa oli halvempi paikka asua kuin edes Helsingin Jakomäki, joten jos työpaikka oli Helsingissä, monen asuinpaikaksi valikoitui kuitenkin Vantaa. Vantaa on siis alusta lähtien ollut enemmän duunareiden asuinpaikka kun taas esimerkiksi Espoo akateemisten. Vantaalla ei ole missään vaiheessa ollut yhtäkään rikkaiden asuinaluetta (kuten esim Espoossa on ollut Westend), joten myös kaikki se, minkä kaupunki on voinut asukkailleen tarjota palveluita, on jouduttu maksamaan tavallisen duunarin veroista. Siksi kaikki täällä on ollut ankeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kivoja kämppiä on Vantaakin täynnä, itse pyörin tuolla Tikkurilan suunnalla, Hiekkaharju. Onko se nyt niin kauheaa, jos asuu esim golfkentän vieressä, uimahalli kivenheiton päässä ja kaikki muutkin palvelut.
Kaikki on tietty suhteellista, jos muuttaa johonkin lähiöön missä asuu kaikki Suomen pahimmat spurgut ja nistit. Muutakin Vantaalta löytyy, ei tarvitse asua narkkareiden seassa.
Siinä on kyllä jotain niin vantaalaista, kun voi mennä golfkierroksen jälkeen Buccikseen :D
Jotain on siinä omassa itsetunnossa vinksallaan, kun kokee tarvetta dissata vantaalaisia. Luulee itseään hienoksi ihmiseksi, mutta onkin niiiiin pikkusieluinen. Voi raukkaa!
Älä ota niin vakavasti. Tämä on samaa sarjaa kuin yliopistolaiset nauravat amkille, kun yrittävät olla niin korkeasti kouluttautuneita. Vantaalaiset ovat aitoudessaan todella symppiksiä. Lumon lukiosta abban paperit kirjoittanelle nuorelle pidetään oikein kunnon kemut ja vieraille kehuskellaan, että nyt ostettiin ihan oikeaa samppakaljaa eikä mitään magista tai erkin pikakivääriä.
Joku puhtaasti henkinen juttu siinä on. Olen itse Helsingistä, mutta asunut Vantaalla viimeiset 15 vuotta. Asuntomme on kiva, lähiluontoa paljon, julkiset yhteydet loistavat, kaikki palvelut lähellä, hintataso erittäin edullinen. SILTI hävettää joka kerta sanoa, että asun Vantaalla, en tiedä miksi!
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti se että helsingin ja espoon ghetossa asuvien ainoa lohtu on se, että voi kuvitella Vantaalla asioiden olevan vielä huonommin, vaikka samanlaiset jätelähiöt löytyy kaikista. Espossa ja Helsingissä rotista ja lutikoista tosin joutuu edelleen maksaan selvästi korkeampaa vuokraa.
Tätä olen kans miettinyt. Olen asunut viidessä eri osoitteessa Helsingissä, ja yhdessä Espoossa. Nyt Vantaalle muuttaessa asumme kaikkein parhaimmalla alueella. Ei ollut hienoa aikaisemmin. Halusimme luontoa ympärille, Helsingissä oli vähemmän tarjontaa vaikka kiertelimme taloja sielläkin. Aika huonot kulkuyhteydet oli kuitenkin monista alueista, ja mitään kaupunkia emme halunneet ympärille. Jos jonkun mielestä luonto on ankeutta, niin sitten kyllä allekirjoitan Vantaan ankeuden. :D Luontoa riittää.
Vantaa ei ole merenrantakaupunki, kuten Hki, Espoo ja Sipoo. Vihti ei ole koskaan ollut mitenkään arvostettu ja hyvä paikka, paitsi ehkä vihtilläisten mielestä. Se on liian kaukana.
Näissä tunnutaan aina vertailtavan jotain Espoon Westendiä ja Vantaan Myyrmäkeä. :D
TOisaalta, miksipäs se ohikulkija tulisikaan katsomaan tänne hyville omakotitaloalueille luonnon keskelle, eihän täällä sinänsä ole mitää muuta kuin luontoa ja rauhaa. :D
Vantaalla on monenlaisia asuinalueita. Mikäli on sattunut käymään esim. Havukoskella tai Koivukylässä, ja sen perusteella tekee johtopäätöksen, että Vantaa on paska, niin voi voi. Itse asuin Vantaalla Kuusikossa vuodesta 1997, vuoteen 2010. Alueena tuo oli todella mukava, bussilla pääsit Helsinkiin, kun vaan kävelit mäen alapäähän. Samoin pääsit Tikkurilaan, ja vähän matkan päästä meni bussi lentoasemalle, mikä koukkasi Tikkurilan kautta. Ainoa "ongelma" tuolla alueella oli, että mitään lähipalveluita ei ollut. Kaupassa piti käydä Hakunilassa tai Tikkurilassa. Hakunila oli/on omanlaisensa, ja sen rosoisuus piti hyväksyä.
Jos ei oikeasti pidä luonnosta eikä hiljaisuudesta, niin ei Vantaa välttämättä ole sinun juttu. Kun asuu ns.normaalien ihmisten kanssa, normaali asuinalueella. Ei täällä tapahdu yhtään mitään, voit nähdä jonkun elukan kun käyt parvekkeella.
Asuin lapsena Vantaan pahamaineisessa lähiössä, niin eihän sellainen ole tietenkään hauskaa, elää hullujen seassa lapsena. Mutta kun sieltäkin pääsee pois, kamat kantoon ja muuttaa muualle, paremmalle alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Näissä tunnutaan aina vertailtavan jotain Espoon Westendiä ja Vantaan Myyrmäkeä. :D
TOisaalta, miksipäs se ohikulkija tulisikaan katsomaan tänne hyville omakotitaloalueille luonnon keskelle, eihän täällä sinänsä ole mitää muuta kuin luontoa ja rauhaa. :D
Mikä olisi Vantaalla sopiva vertailukohde Westendille? Tapiolalle vertailukohde olisi varmaan Tikkurila ja kyllä on pakko sanoa, että Tapiola on tosi paljon kivempi paikka.
Mielestäni ei ole mitään järkeä asu kaupungissa jos tarvitsee kuitenkin autoa joka asian hoitamiseen.