Mikä selittää sen, että Vantaa on aina ollut ankea ja huono paikka?
Olen 50 ja jo lapsuudessani Pk-seudulla ajateltiin (paitsi ehkä vantaalaiset itse), että Vantaa on se ankein ja huonoin asuinpaikka mitä näillä seuduin voi olla. Ja nykyään mittarit puhuu ihan samaa, katsottiin sitten mitä mittareita vain. Mutta mikä selittää sen, että juuri Vantaasta muodostui se ankein ja huonoin kunta? Ja tämä siis näkyi jo ainakin 50 vuotta sitten. Lähistöllä Hki, Espoo ja kauniainen on ihan ok hyviä ja kivoja asuinpaikkoja (siis laajassa kuvassa tarkasteltuna, toki niissä on muutama ankea lähiö, mutta suurimmaksi osaksi ovat ok). Myös Kirkkonummi, Sipoo, Vihti jne on ihan ok. Tietääkö joku syyn Vantaan huonouteen?
Kommentit (169)
Työläistaustaisia perheitä luultavasti ollut ensi asukkaissa paljon.
Miks ootte kaikki noin Myrtsinä?
"if you make it here, you can make it anywhere, MyyrYork, MyyrYork"
Vierailija kirjoitti:
En kyllä juuri keksi eroja Espoon, Vantaan ja Helsingin osalta, jos ei ihan keskustaa lasketa. Luulen, että tämä ikuinen Espoon ja Vantaan dissaaminen on jotain alemmuuskompleksia Helsinkiläisiltä, kun saa edes vähän isomman talon samalla rahalla tinkimättä mistään.
itse asuin lapsuuden Vantaalla hyvällä omakotitaloalueella. Kävin töissä nuorena keskustassa Helsingissä ja matkaa meni julkisilla 30 min. Eli vähemmän kuin suurimmalla osalla Helsinkiläisistä tai Espoossa asuvilla, ja sekös kismitti. Ihmettelen aina, että mikä vaivaa ihmisiä jotka vääntävät halventavaa puhetta toisten asuinalueista?
Minusta Espoota ei erityisesti dissata. Siitä ajatellaan, että siellä asuu ihan fiksua työssäkäyvää ja suurelta osin kohtuu varakastakin porukkaa, mutta sellaisia vähemmän urbaaneja tyyppejä, pääosin perheitä, jotka haluaa omakotitalon ja lähelle luontoa. Se on lähinnä Vantaa, josta on näitä naurettavia stereotyyppejä että on pelkkä harmaa pienituloisten duunarien ja tuilla eläjien nukkumalähiö. Vaikka tosiaan, molemmista löytyy hyviä ja huonompia alueita.
Ei Vantaa ole ankea ja huono vaan työväenluokkainen, kun Helsinki ja varsinkin Espoo ovat olleet keskiluokkaisia. Ehkä sinulle sitten työväenluokkaisuus näyttäytyy ankeana ja huonona?
Niin no jos sellainen lande on ankeaa niin ehkä olet oikeassa. Suurin osa Vantaasta on melko metsäistä ja se on mielestäni juuri se ihana syy, miksi meillä oli Espoo ja Vantaa ainoat alueet joihin suostuin muuttamaan. :D Pakko oli pööstä Hki keskustaan näppärästi, mutta samalla asua luonnon keskellä omakotitalossa. Vantaalta sitten löytyi unelmatalo.
En ole kyllä koskaan kuullutkaan, että joku nirpistelisi. Taitaa joku vähän toivoa vain niin, että muka nirpisteltäis. Vain av:lta olen kuullut, että on wt jos asuu Keravalla, etenkin Järvenpäässä, välillä Espoossa ja välillä Vantaalla. Helsinkiläiset on taas sitten kuulemma ihan mulkkua kanssa. Hohhoijaa, Suomessa ei ole wt-kuntia tai slummeja, ei vaikka kuinka vihaisit exää joka asui Jäkessä.
Aika kivoja kämppiä on Vantaakin täynnä, itse pyörin tuolla Tikkurilan suunnalla, Hiekkaharju. Onko se nyt niin kauheaa, jos asuu esim golfkentän vieressä, uimahalli kivenheiton päässä ja kaikki muutkin palvelut.
Kaikki on tietty suhteellista, jos muuttaa johonkin lähiöön missä asuu kaikki Suomen pahimmat spurgut ja nistit. Muutakin Vantaalta löytyy, ei tarvitse asua narkkareiden seassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän ihmeestä näin päättelet? Vai tuleeko päätelmä jostain Myyrmäestä? Vantaalla iso osa alueista on hyviä omakotitaloalueita, toki ei ohikulkeva niille seuduille eksy. Vähän sama kuin kävisi Itäkeskuksessa tekemässä arvion Helsingistä :D
Omakotitaloalue ei tee alueesta hyvää, minusta se tekee alueesta juuri huonomman.
Näinhän se on
Yksipuolisia (vain yhtä asumistyyppiä, vähän palveluja)
Autoiluun pakottavia (pitkät etäisyydet, heikot joukkoliikenneyhteydet)
Sosiaalisesti eriytyviä (vähemmän ihmisten kohtaamista kuin tiiviissä kaupunkirakenteessa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän ihmeestä näin päättelet? Vai tuleeko päätelmä jostain Myyrmäestä? Vantaalla iso osa alueista on hyviä omakotitaloalueita, toki ei ohikulkeva niille seuduille eksy. Vähän sama kuin kävisi Itäkeskuksessa tekemässä arvion Helsingistä :D
Omakotitaloalue ei tee alueesta hyvää, minusta se tekee alueesta juuri huonomman.
Niinkö? No siinä tapauksessa varmasti sinun mielestä sellainen on huonoa aluetta. Minun makuun rauhallinen omakotitalo luontoalueineen, hyvien kulkuyhteyksien päässä ja kaupat lähellä on oikeastaan paras mahdollinen alue - makuasia. :) Halvempaa voisi toki olla, mutta joku ihme pk-hype pitää hinnat korkealla. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei Vantaalla ole juurikaan hyviä omakotitaloalueita vaan juuri niitä kirjainlapsiperheiden älämölöhelvettejä huonojen yhteyksien päässä, kun tulot ja varallisuus ei riitä omakotitaloon Helsingissä tai Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä juuri keksi eroja Espoon, Vantaan ja Helsingin osalta, jos ei ihan keskustaa lasketa. Luulen, että tämä ikuinen Espoon ja Vantaan dissaaminen on jotain alemmuuskompleksia Helsinkiläisiltä, kun saa edes vähän isomman talon samalla rahalla tinkimättä mistään.
itse asuin lapsuuden Vantaalla hyvällä omakotitaloalueella. Kävin töissä nuorena keskustassa Helsingissä ja matkaa meni julkisilla 30 min. Eli vähemmän kuin suurimmalla osalla Helsinkiläisistä tai Espoossa asuvilla, ja sekös kismitti. Ihmettelen aina, että mikä vaivaa ihmisiä jotka vääntävät halventavaa puhetta toisten asuinalueista?
Etkö liikkunnut koskaan sen hienon kotisi ulkopuolella?? Vantaalle on sijoitettu kaikenlaista juoppoa ja ma.mua jo kymmeniä vuosia. Onhan siinä valtava ero noihin muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti noin ei ajatella, vaikka omakotialue ei toki kaikkien omiin asumismieltymyksiin istu. Mutta omakotitaloissa ei yleensä asu ainakaan sitä kaikkein eniten häiriöitä aiheuttavaa porukkaa, vaan pääosin tavalllisia suht siivosti eläviä perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö? No siinä tapauksessa varmasti sinun mielestä sellainen on huonoa aluetta. Minun makuun rauhallinen omakotitalo luontoalueineen, hyvien kulkuyhteyksien päässä ja kaupat lähellä on oikeastaan paras mahdollinen alue - makuasia. :) Halvempaa voisi toki olla, mutta joku ihme pk-hype pitää hinnat korkealla. :D
Jos haluaa tuommoista niin voi samantien muuttaa johonkin Keski-Suomeen tai Kainuuseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta Espoota ei erityisesti dissata. Siitä ajatellaan, että siellä asuu ihan fiksua työssäkäyvää ja suurelta osin kohtuu varakastakin porukkaa, mutta sellaisia vähemmän urbaaneja tyyppejä, pääosin perheitä, jotka
Aijaa, mä taas olen eniten ehkä kuullut dissausta Espoosta, Jäkestä ja Riihimäestä. Muualla hetken asuessani se tais olla sit aina Helsinki, josta puhuttiin pahaa
Se on sun mielipiteesi! Oletko asunut siellä?
Tikkurila on ihana - joki, luonto, kiva arkkitehtuuri...Espoo taas on ankein paikka, jossa olen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on
Yksipuolisia (vain yhtä asumistyyppiä, vähän palveluja)
Autoiluun pakottavia (pitkät etäisyydet, heikot joukkoliikenneyhteydet)
Sosiaalisesti eriytyviä (vähemmän ihmisten kohtaamista kuin tiiviissä kaupunkirakenteessa)
Palveluihin hurauttaa omalla henkilöautolla näppärästi vaikka johonkin kehänvarren ostoskeskukseen. Autoilu ei ainakaan itselleni ole mikään pakko vaan iloinen asia. Karmea ajatuskin että pitäisi tungeksia joukkoliikennevälineissä. Nuorena joskus niillä tarvi kulkea ennen kuin oli varaa autoon, ei kiitos enää ikinä. Mä ainakin myös kohtasin vähemmän ihmisiä kerrostalossa Helsingissä asuessa kuin täällä. Siis kyllä niitä toki näki enemmän, mutta ei ne edes omat naapurit moikanneet, luikki vaan ohi kuin ei huomaisikaan. Täällä jutellaan jos satutaan postilaatikoille samaan aikaan, tai puutarhatöitä tehdessä aitojen yli pihoista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Vantaalla ole juurikaan hyviä omakotitaloalueita vaan juuri niitä kirjainlapsiperheiden älämölöhelvettejä huonojen yhteyksien päässä, kun tulot ja varallisuus ei riitä omakotitaloon Helsingissä tai Espoossa.
Heh, mä luulen että sulla on vähän omaa vihaa nyt jotain tiettyä kohtaan. :D Valitettavasti Vantaan omakotitalot on aika kalliita, kun ei olla riittävän landella kuitenkaan. Ei kyllä haittaisi, jos ei puolta miljoonaa ois tarvinnu maksaa. :D Jotenkin tuo kiukkusi paljastaa ja tuollainen feikki fakta..asuuko joku ärsyttävä kenties isossa omakotitalossa Vantaalla? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa tuommoista niin voi samantien muuttaa johonkin Keski-Suomeen t
Eri, mutta vaikea muuttaa kun työ on Helsingissä. Kyllä minä mieluiten muuttaisinkin johonkin oikeasti maalle, vaan työ pitää pakosti pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Aika kivoja kämppiä on Vantaakin täynnä, itse pyörin tuolla Tikkurilan suunnalla, Hiekkaharju. Onko se nyt niin kauheaa, jos asuu esim golfkentän vieressä, uimahalli kivenheiton päässä ja kaikki muutkin palvelut.
Kaikki on tietty suhteellista, jos muuttaa johonkin lähiöön missä asuu kaikki Suomen pahimmat spurgut ja nistit. Muutakin Vantaalta löytyy, ei tarvitse asua narkkareiden seassa.
Siinä on kyllä jotain niin vantaalaista, kun voi mennä golfkierroksen jälkeen Buccikseen :D