"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Lopeta heti lahjojen osto siskosi lapsille!!!! Katkeroittaa, mikä on paha juttu. Kiittävätkö edes? Osta perheelle suklaarasia alle 10 eurolla. Ellet kestä lahjan avausilmeitä, joulun pahimpia hetkiä, hakeudu valmiiksi vessaan tms. TIEDÄN MISTÄ PUHUT, IKÄVÄ TILANNE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuukohan Suomessa vallitseva lapsiviha siitä, että moni on yksinkertaisesti kateellinen lapsille kaikesta erityiskohtelusta, huomiosta ja huolenpidosta jota lapset saavat. Sellainen fiilis kyllä tulee tästäkin ketjusta. Jotenkin epäkypsää, mutta kaipa se joku oire jostakin on.
Ei ole ollenkaan epäkypsää toivoa olevansa läheistensä huomion arvoinen. Huomio ei tarkoita sitä että haluaisi olla koko ajan kaiken keskipisteenä, vaan että tietää olevansa tärkeä omana itsenään eikä pelkästään muita varten tai muiden kautta määriteltynä. Silloin kun päätetään että aikuiset eivät tarvitse lahjoja ja ostetaan vain lapsille ja odotetaan itsestäänselvyytenä että myös lapseton antaa lahjoja, niin ei ole mikään ihme jos tuntee itsensä ulkopuoliseksi ja vähemmän tärkeäksi.
Hyvin kirjoitettu. Itse
Ns. aikuisten joulu on lapsellinen!!! Tekopyhä, usein kiusallinen, haavoja avaava turha pönötys. Rakastettuja läheisiä on muistettava aina. Jeesusta halukkaat toki voivat itsekseen muistella.
Joulu on hauska lasten juhla, mutta tavaramäärä kontrolliin. Kriittiset, tyytymättömät lapset oppiin: yhdessä suunnitellaan ja toteutetaan projekti, jolla muistetaan kärsiviä, ahdingossa olevia lapsia Suomessa tai muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.
Noin juuri. Ei niitä systerin mukuloita tarvii joka joulu lahjoihin hukuttaa.
Jos sen siskon perhe on hyvin köyhä, voi jonkin hyödyllisen pikku lahjan ostaa kummallekin lapselle.
Jos ovat varakkaitta, ostakoot lahjansa itse. Tuleepahan mieleisiä.
Kovin helppoja heittoja! Ilman muuta siskon lapsille ei enää lahjoja, mutta kysyjähän pelkää sitä syyllisyyden tunnetta, mikä hänelle tulee teosta ja reaktioista.
Psyykkaa itsesi etukäteen siihen, että teet oikein, eikä asiasi ole välittää muitten ehkä nuivista reaktioista. Ne ovat heidän ongelmiaan.
Minusta lahja pitäisi antaa vain hyvästä tahdosta ja toisen ilahduttamiseksi eikä siksi että täytyy. Enkä myöskään odottaisi itse saavani lahjaa siksi että annan lahjan jollekin toiselle. Lahjan antajan pitäisi iloita siitä että saa antaa lahjan jollekin rakkaalle ihmiselle. Tämmöinen pakkopulla lahjojen ostamisen suhteen kuulostaa kamalalle, mutta kun tuohon on lähtenyt siitä on varmaan vaikea irrottautua.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta kallista, äläkä lahjalistalta. Ostat mitä tykkäät.
Tämä. Ostat molemmille yhden lahjan ja juuri sellaisen minkä itse haluat. Ei tarvitse olla kallis edes.
Lasten vanhemmat hankkikoot lapsilleen mitä itse haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lahja pitäisi antaa vain hyvästä tahdosta ja toisen ilahduttamiseksi eikä siksi että täytyy. Enkä myöskään odottaisi itse saavani lahjaa siksi että annan lahjan jollekin toiselle. Lahjan antajan pitäisi iloita siitä että saa antaa lahjan jollekin rakkaalle ihmiselle. Tämmöinen pakkopulla lahjojen ostamisen suhteen kuulostaa kamalalle, mutta kun tuohon on lähtenyt siitä on varmaan vaikea irrottautua.
Samaa mieltä kyllä että lahja annetaan jos rakkaalle ihmiselle sen haluaa antaa. On tuota itsekkin köyhänä antanut siskon lapsille lahjan ihan vaan sen takia kun ovat rakkaita tenavia. En saanut lahjoja enkä välitä. Sain viettää silti aikaa siskon ja hänen perheensä kanssa. Tarpeeksi joulun iloa tuli iloisista lapsista ja perheestä ympärillä. Eikä ole sisko ikinä edes vaatinut lahjaa. Halunnut että lasten eno tulee käymään.
Mitä itse ymmärrän niin lasten toivomuslista ei ole vaatimuslista. Se antaa suuntaa mitä lapset voi haluta tai mitkä heidän kiinnostuksen kohteet ovat. Ja oppivat lapset ainakin että vaikka toivoo niin ei saa aina ihan sitä mitä haluaa ja joutuu joskus vähempäänkin "tyytymään" näin ollen oppivat olemaan iloisia pienemmistäkin asioista pitemmällä tähtäimellä.
Lahjoja ostetaan toisille siksi, että halutaan ilahduttaa toisia. Siksi, että itse saa hyvää mieltä siitä, että saa antaa toisille iloa. Jos et halua ilahduttaa siskosi lapsia, et osta heille lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja ostetaan toisille siksi, että halutaan ilahduttaa toisia. Siksi, että itse saa hyvää mieltä siitä, että saa antaa toisille iloa. Jos et halua ilahduttaa siskosi lapsia, et osta heille lahjoja.
Sama koskee aikuisia. Jos/kun ap:n vanhemmat ja sisko eivät halua ilahduttaa omaa tytärtään/sisartaan he eivät anna lahjoja. Miksi tämä halutaan monessa kommentissa ohittaa ja muuttaa joksikin jaloudeksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse ymmärrän niin lasten toivomuslista ei ole vaatimuslista. Se antaa suuntaa mitä lapset voi haluta tai mitkä heidän kiinnostuksen kohteet ovat. Ja oppivat lapset ainakin että vaikka toivoo niin ei saa aina ihan sitä mitä haluaa ja joutuu joskus vähempäänkin "tyytymään" näin ollen oppivat olemaan iloisia pienemmistäkin asioista pitemmällä tähtäimellä.
Senkin voi ilmaista esimerkiksi niin, että Aada tykkää Frozenista ja Oiva tykkää Ryhmä Hausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama koskee aikuisia. Jos/kun ap:n vanhemmat ja sisko eivät halua ilahduttaa omaa tytärtään/sisartaan he eivät anna lahjoja. Miksi tämä halutaan monessa kommentissa ohittaa ja muuttaa joksikin jaloudeksi?
Siis jo aloituksesta selviää, että kukaan aikuinen ei saa lahjoja. Ap on ainoa joka tästä itkee, mutta ei saa suutaan auki, joten muut luulevat että kaikki ok.
Vierailija kirjoitti:
Miksei tämä ketju jo lopu?
Miksi pitäisi loppua, vastahan aloitettu.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Tästä on kyse.
Ap:n pitää vain päättää haluaako ilahduttaa lapsia jouluna vai ei. Simples.
eihän he osta aikuisille eli toisilleen
joulu on aikaa, jolloin muistetaan läheisiä. Oli se sitten vaikka joulukortti tai -lahja tai vaikka yhdessäoloaikaa tms. Jos näistä mitään ei ole, niin miksi edes viettää joulua? Hintalappu ei ole tärkein, vaan ajatus ja hyvä tahto ja sen pitäisi riittää kaikille.
Kieltäydy vastaanottamasta/palauta ne lahjat. Typerää tämä pakollinen "lahjominen", olkaa mieluummin sovussa, lahjoja ei tarvitse muuta kuin hädänalaisille!!!
Onko joku sanonut ap:lle, että ilman listan mukaisia kalliita lahjoja siskon lapsille hän ei ole tervetullut perheen joulunviettoon? Vai onko oletus enemmän ap:n omassa päässä?
Mä olen lapseton ja hankin mielelläni lahjat siskon lapsille, mutta sen mukaan, mihin mulla kulloinkin on varaa. Toiveita otan huomioon, mutta en koe että ne velvoittavat. Siskon kanssa tämä on puhuttu selväksi, ja sittemmin myös lasten, kun ovat kasvaneet vähän isommiksi.
Helppoa, ei osta lapsille lahjoja.
Ei 3 ja 6 vuotiaan niistä mitään tiedä.