Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
1861/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tämä ketju jo lopu? 

Tämä mietitään nyt huolella kerralla. Varaisin käsittelyaikaa ihan pääsiäiseen asti.

Vierailija
1862/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tämä ketju jo lopu? 

Miksi pitäisi loppua, vastahan aloitettu.

Hyvin jaksetaan toiset 10 päivää! Nyt ei lannistuta: miettikää! Lahjoja vai ei!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että tilanne on jotenkin parempi, jos sitä pitäisi oletusarvoisesti ostaa lahjat ihan kaikille lähisukulaisille? Meilläkin on äänettömästi hyväksytty käytäntö, että vain lapsille lahjat. Aikuisille lahjojen ostaminen tuottaa ihan liikaa päänvaivaa, kun kaikki aikuiset ostavat itse mitä tarvitsevat. Lapsille on helppo ostaa, kun heille se pakettien avaaminen itsessään on se ilo.

Olen itse lapseton ja kaikilla sisaruksillani on lapsia. Minusta on varsin mukavaa ostaa lapsille lahjat eikä haittaa ollenkaan, etten itse saa mitään krääsää mitä en tarvitse. En minäkään sisaruksilleni mitään osta. Pakettien avaaminen kuuluu lasten jouluun, ja minulle on ihan sama, montako pakettia menee yhteen perheeseen, kun ne ovat lapsille. Me aikuiset vain nautitaan toistemme seurasta ja hyvästä ruuasta, mihin kaikki myös antavat panoksensa.

Vierailija
1864/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi sinua aikuisparkaa, et sitten saanut lahjaa, yhyyy...

Vierailija
1865/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.

En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.

Ap

No tyydy sitten kohtalo isi. Mulla samanlainen tilanne, ostan mielelläni lapsille paketteja, on niin ihana seurata heidän jännitystään. Itse en edes huolisi mitään lahjoja, krääsää on kaapit täynnä. Korkeintaan lasten vuotuiset koulukuvat olen saanut, ne riittävät mainiosti ja olen vielä kieltänyt, että minulle ei tarvi mitään lahjoja etsiä. Eikö muillekaan aikuisille sen puoleen hankita lahjoja. 

Vierailija
1866/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.

Ap

No tyydy sitten kohtalo isi. Mulla samanlainen tilanne, ostan mielelläni lapsille paketteja, on niin ihana seurata heidän jännitystään. Itse en edes huolisi mitään lahjoja, krääsää on kaapit täynnä. Korkeintaan lasten vuotuiset koulukuvat olen saanut, ne riittävät mainiosti ja olen vielä kieltänyt, että minulle ei tarvi mitään lahjoja etsiä. Eikö muillekaan aikuisille sen puoleen hankita lahjoja. 

... Siis kohtaloosi... 

Vierailija
1867/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niiden lasten vika ole, ettei heidän äitinsä osta siskolleen joululahjaa 🙄 Ethän sinäkään osta siskollesi. Mikään pakko ei silti ole sisarusten lapsia jouluna lahjoin muistaa. Olet aikuinen, päätät ihan itse mihin rahasi käytät.

Vierailija
1868/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miltä se tuntuisi, jos sinulle tuotaisiin lahjoja vaikket itse halua niitä?

Vierailija
1869/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en haua mitään ja en halua antaa lukuunottamatta poikaani.

Vierailija
1870/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä! joulupukkihan ne antaa eikä sisko tai äiti tms!!

Vierailija
1871/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) et joudu, vaan haluat

b) vittuako siskoas, jos lapsia lahjot , ni penää niiltä vastalahjaa

Vierailija
1872/2121 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä erityisesti joka ostat. Siskosi lapsille lahjoja etkä ITSE SAA IKINÄ MITÄÄN, tuollainen riipaisee lukijan sydäntä. Opettele sanomaan itsellesi ettei sinun tarvitse eikä saa hyväksyä moista kohtelua. Minä olisin  jättänyt lahjat ostamatta jo AJAT SITTEN. 

Vierailija
1873/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi sinua aikuisparkaa, et sitten saanut lahjaa, yhyyy...

Sen verran tuhma ja ikävä oot siellä et tuskin saat itsekään lahjan lahjaa.

Vierailija
1874/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin että tilanne on jotenkin parempi, jos sitä pitäisi oletusarvoisesti ostaa lahjat ihan kaikille lähisukulaisille? Meilläkin on äänettömästi hyväksytty käytäntö, että vain lapsille lahjat."

Sehän on ihan miten on sovittu. Meillä on sovittu ja lahjotaan läheisiä, ja etukäteen tiedetään mitä kukin haluaa. Lahjakortteja yleensä, eikä mitään krääsää. 

Kyllä, minusta meillä tilanne on parempi, koska lasten lisäksi aikuisetkin ilahtuvat saadessaan pari pakettia. Isoille lapsillekin tärkeää opettaa antamisen iloa.

Vierailija
1875/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"krääsää on kaapit täynnä."

Tähän on täällä vedottu moneen kertaan. Mutta miksi kukaan ostaisi krääsää? Eihän sellaisessa lahjassa olekaan järkeä. 

Vierailija
1876/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein ratkaisun, noin 10 v sitten, että en osta kuin iäkkäälle äidilleni  lapsettomalle naapuripariskunnalle ja puolisolleni.Aidosti ilahtuvat, eivätkä ennakkoon mitään tilauksia teekään.

Sisarusten lapsia oli jo kymmenisen, meni kuukauden tili ja monta vapaapäivää etsimiseen, siis niihin lahjoihin. Kuitenkin vain 1-2 edes kiitti. Sisaruksillekaan en joululahjoja enää hankkinut, muita lahjoja kyllä.

Sanoin, että koska maailma on nyt nähtävästi muuttunut, eikä nuoremmista mikään tunnu enää miltään, luovun joululahjakulttuurista nuorempien kohdalla. Joulua vietetään Jeesuksen syntymä juhlana, ei sisaruksen lapsen. 

Pari vuotta meni, että mulle oltiin jopa vihaisia, sitten asiaan totuttiin. Eikä sen jälkeen ole edes otettu puheeksi. Ostakoon omat vanhemmat, jos kokevat olevan oleellinen osa vuoden kiertoa.

Vierailija
1877/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna ei ole pakko tehdä yhtään mitään, mikä ei itseä kiinnosta tai miellytä. 

Jos ei anna lahjaa hyvällä mielellä, niin mitä hyvää siitä koituu lahjan saajallekaan?

Itse olen niin surkea lahjan ostaja, että paras tapa säilyttää hyvä joulumieli heillä jotka sitä viettävät, on pysyä omissa oloissaan ja antaa toisten viettää joulunsa kuten haluavat. En ole toisten joulumielestä vastuussa rahoineni tai lahjoineni.

Veronpalautukseni menivät jo toisten hyväksi - joulu ei ole mikään syy jotta antaisin vielä lisää.

Vierailija
1878/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen noista on kummilapsesi, häntä muistat miten haluat. Ei muutoin millekään sukulaistenaville mitään ostella.

Vierailija
1879/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luettuani hetken (noin 5-7 sivua) on jälleen kerran todettava että suurilta osin tämä koko Vauva. fi palsta on ihan perseestä, niin älyttömiä täällä ihmiset kirjoittelevat, huh, huh. Koko palstan voisi lopettaa.... Eikä tätä tietysti tarvitse lukea edes sitä 5 - 7 sivua, joten Hyvää Joulua kaikille ja heippa!! 

Sama. Miksi ihmeessä viettää joulua, ellei halua. Jos se on niin vastenmielistä kannattaa ottaa lennot huitsinnevadaan ja olla viettämättä joulua. Tai rakentaa ihan oma joulunsa. Ihan itte.

Vierailija
1880/2121 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä erityisesti joka ostat. Siskosi lapsille lahjoja etkä ITSE SAA IKINÄ MITÄÄN, tuollainen riipaisee lukijan sydäntä. Opettele sanomaan itsellesi ettei sinun tarvitse eikä saa hyväksyä moista kohtelua. Minä olisin  jättänyt lahjat ostamatta jo AJAT SITTEN. 

Riipaisee miksi? Eihän kukaan aikuinen saa lahjoja ap:n tapauksessa?