"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apta on syytetty lapselliseksi ja itsekkääksi.
Minusta asia on toisinpäin: kaikille aikuisille kelpasi lahjat aiemmin. Nyt kun sisko on saanut lapsia hänelle ja hänen miehelleen sekä isovanhemmille riittänee ilo katsella kuinka lapset avaavat pakettejansa. Onko se pyyteetöntä iloa, tuntisivatko samoin jos joku vieras lapsi saa lahjoja? Ei. Nyt ilo on itsekästä koska kyseessä on oma lapsi/lapsenlapsi. Mutta miksi sen pitäisi riittää aplle? Ei ne lapset hänen ole, ei hänellä ole samanlaista suhdetta niihin kuin muilla ja kelpasi ne lahjat aikuisillekin aikaisemmin. Ap on ainoa syrjäytetty kuviossa.
Miksi Ap ei välittäisi sisarensa lapsista? Mutta olkoon, olen aivan varma että Ap saisi niitä lahjoja jos vain avaisi suunsa ja kertoisi että haluaa lahjoja.
Sanottiinko tuossa että ei lainkaan välittäisi ko lapsista? Ei sanottu vaan ettei hänellä ole samanlaista suhdetta kuin vanhemmilla ja isovanhemmilla. Sitähän sinä, minä tai kukaan muukaan ketjussa ei tiedä saisiko ap lahjoja jos vain avaisi suunsa. On perheitä joissa yhtä ei kuunnella ja jos tämä uskaltautuukin kertomaan mielipiteensä/toiveens aon suurin piirtein helvetti irti sen jälkeen. Kertoohan tuokin jo jotain että tämä väitetty sopimus olikin kahden päättämä asia joka vain ilmoitettiin ap:lle.
Jos ei saa suutaan auki, niin ei kannata uhriutua. Niin eihän sitä tiedä mitä tapahtuu jos suunsa avaa mutta se taitaa olla selvä mitä tapahtuu ellei niin tee. Kyllä siinä todennäköisyydet kasvavat sen suhteen että tulee huomioiduksi haluamallaan tavalla. Minä en kyllä olisi tekemisissä ihmisten kanssa joista ajattelee että helvetti irti sen jälkeen jos niille puhuu, olivat sitten perhettä tai eivät.
Miten tuo lapsi-raja vedetään?
Jos samassa perheessä on 18 v, 16 v, ja 14 v. niin jääkö vanhin ilman lahjaa?
Minun suvussa joku ehdotti, että lahjoja vain lapsille, mutta sovittiin sitten, että jokaiselle yksi pieni lahja, max. 10 €, lahjan saajat arvotaan, saa olla kierrätyslahja. Lapsiperheet voivat jakaa loput lahjat kotona tai myöhemmin, mutta tuo lahjanjako on siitä kiva, että pysyy lyhyenä ja jokainen saa paketin, kukaan ei enempää (ei tarvitse lastenkaan ihmetellä miksi joku saa enemmän, miksei joku saa mitään jne.) Tämä on toiminut jo muistaakseni 18 vuotta.
Ja tuossa tulee siis joulupukki, lapsiperheet on tehneet monet niin, että lahjat odottavat kotona ja sinne ei tule toista pukkia. Nykyään iso säästö, kun joulupukki voi olla jo 50 Euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se ollut alunperin ap joka on lähtenyt lahjoja ostamaan ja lahjatoiveita kysymään. Meinaan, harva vanhempi tiedottaa lasten lahjatoiveista ihan muuten vaan. Tuon voi milloin tahansa katkaista.
Seurattuani tätä palstaa ja kuunneltuani ihmisten puheita livenä on tullut mielikuva, että joissakin suvuissa on vanhempia, jotka tosiaan antavat valmiin ja kalliin lahjalista lapsen isovanhemmille, tädeille ja sedille. Suunnilleen näin: lapselle A toivotaan trendikäästä collegepuseroa, hinta 50 € ja lapselle B toivotaan hittilelua, hinta 50-130€. Täysin ottamatta huomioon lahjan antajan taloudellista tilannetta.
On myös niin että jotkut ihan kysyvät mitä lapsille olisi hyvä ostaa ettei tule ostaneeksi sellaista mitä on jo tai toiset ovat hankkineet tai joka e
Miksi niille lapsille, kaiken keskipisteille ja ykkösinä oleville pitäisi kenenkään kääkän antaa yhtään mitään jos vanhemman asenne ja arvostus vanhempia sukulaisia kohtaan on tuo? Mikä asennevamma joillakuilla on, lapset ovat maailman napa mutta kun olet iäkäs ei sinulla ole muuta arvoa kuin lahjoa ne hellanterttuset kalliilla rahalla ja ottaa avsrtaan haukkumsita ja pilkkaa vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen lahjoja ostamaton henkilö. Laskeskelin että jos mulla olisi 2 henkilöä joille olisin joutunut viimeisen 20 v aikana ostamaan lahjoja, synttärit, joulut ym niin olen säästänyt vähintäänkin semmoset vähintään 5 tuhatta eur. Tuolla on tehty monta ulkomaanmatkaa. Aikoinani ostin aina jotain siskon pojille mutta kun he itse eikä siskoni tia hänen mies edes osaa s...tana kiittää, niin lopetin tyystin niin lahjat kuin yhteydenpidonkin, eivät he minua mihinkään tarvitse.
Niin.. kyllähän sitä jää enemmän itselle kun ei anna muille mitään. Saa niinkin ajatella ja elää, mutta ei sitten pidä ihmetellä miksei ole ehkä se rakastetuin tyyppi. Eikä kyse ole siitä, että pitäisi antaa rahaa tai lahjoja rakkauden eteen, vaan siitä, että jos yleinen ajatusmaailma on tuollainen laskelmoiva nollasummapeli asenne, niin se heijastuu kyllä luonteeseen laajemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen lahjoja ostamaton henkilö. Laskeskelin että jos mulla olisi 2 henkilöä joille olisin joutunut viimeisen 20 v aikana ostamaan lahjoja, synttärit, joulut ym niin olen säästänyt vähintäänkin semmoset vähintään 5 tuhatta eur. Tuolla on tehty monta ulkomaanmatkaa. Aikoinani ostin aina jotain siskon pojille mutta kun he itse eikä siskoni tia hänen mies edes osaa s...tana kiittää, niin lopetin tyystin niin lahjat kuin yhteydenpidonkin, eivät he minua mihinkään tarvitse.
Niin.. kyllähän sitä jää enemmän itselle kun ei anna muille mitään. Saa niinkin ajatella ja elää, mutta ei sitten pidä ihmetellä miksei ole ehkä se rakastetuin tyyppi. Eikä kyse ole siitä, että pitäisi antaa rahaa tai lahjoja rakkauden eteen, vaan siitä, että jos yleinen ajatusmaailma on tuollainen laskelmoiva nollasummapeli asenne, niin se heijastuu kyllä luonteeseen laajemminkin.
Se muu perhehän alkoi laskeskella etteivät haluakaan enää antaa aplle mitään, apn kuitenkin kuuluu antaa siskon lapsille. Epäilen muuten vahvasti ettei välttämättä pidä ihan paikkaansa etteivätkö puolisot keskenään antaisi lahjoja vaikka muuta väittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja aloittajalle soi nyt kyllä maailman pienin viulu. Etuoikeutettua valitusta. Minulle riittää "palkkioksi" lasten riemu lahjoista. Onko AP todella nuori aikuinen, joka ei ole ihan vielä kasvanut isoksi? Ainakin sinulta on mennyt joulun idea pahasti ohitse.
Tuo on hyvin sanottu, että palkkioksi riittää lasten riemu ja onni lahjoista.
Täti voi sitten lämmöllä myöhemmin muistella lapsia onnellisina - hänen ansiostaan. Se lapsen vilpitön onni, jonka hän siitä saamastaan lahjasta koki sydämessään. Muisto siitä onnesta on paras ja suurin lahja tädille.
Noinhan se ei mene, tai ehkä joillain. Mutta pienikin ristiriita sisaren kanssa myöhemmin johtaa siihen että ne hänen lapset kyllä kuulee siitä, ja muunnellun version, ja ottaavat tietysti sen vanhempansa puolen ja sen jälk
Siis mitä v. Sinun mielestä jos setänä tai tätinä ostaa lahjoja sisaruksen lapsille, ja he sitten oman elämän pyörteissä unohtavat sinut melkein kokonaan, niin ne lahjat on menneet jotenkin hukkaan? Milloin ihmiset alkoivat ajatella näin individualistisesti?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se ollut alunperin ap joka on lähtenyt lahjoja ostamaan ja lahjatoiveita kysymään. Meinaan, harva vanhempi tiedottaa lasten lahjatoiveista ihan muuten vaan. Tuon voi milloin tahansa katkaista.
Seurattuani tätä palstaa ja kuunneltuani ihmisten puheita livenä on tullut mielikuva, että joissakin suvuissa on vanhempia, jotka tosiaan antavat valmiin ja kalliin lahjalista lapsen isovanhemmille, tädeille ja sedille. Suunnilleen näin: lapselle A toivotaan trendikäästä collegepuseroa, hinta 50 € ja lapselle B toivotaan hittilelua, hinta 50-130€. Täysin ottamatta huomioon lahjan antajan taloudellista tilannetta.
On myös niin että jotkut ihan kysyvät mitä lapsille olisi hyvä ostaa ettei tule ostaneeksi sellais
Miksi niille lapsille, kaiken keskipisteille ja ykkösinä oleville pitäisi kenenkään kääkän antaa yhtään mitään jos vanhemman asenne ja arvostus vanhempia sukulaisia kohtaan on tuo? Mikä asennevamma joillakuilla on, lapset ovat maailman napa mutta kun olet iäkäs ei sinulla ole muuta arvoa kuin lahjoa ne hellanterttuset kalliilla rahalla ja ottaa avsrtaan haukkumsita ja pilkkaa vauvapalstalla.
Ihmettelemäsi kommentin kirjoitti se kääkkä itse, jolla ei ole harhakuvitelmia trenditietoisuudestaan eikä myöskään herkkää hipiää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta asia on toisinpäin: kaikille aikuisille kelpasi lahjat aiemmin. Nyt kun sisko on saanut lapsia hänelle ja hänen miehelleen sekä isovanhemmille riittänee ilo katsella kuinka lapset avaavat pakettejansa. Onko se pyyteetöntä iloa, tuntisivatko samoin jos joku vieras lapsi saa lahjoja? Ei. Nyt ilo on itsekästä koska kyseessä on oma lapsi/lapsenlapsi. Mutta miksi sen pitäisi riittää aplle? Ei ne lapset hänen ole, ei hänellä ole samanlaista suhdetta niihin kuin muilla ja kelpasi ne lahjat aikuisillekin aikaisemmin. Ap on ainoa syrjäytetty kuviossa.
Ne lapset eivät ole aplle vieraita vaan hänen oman sisaruksensa lapsia, apn omaa verta ja lihaa myös. Jos ap ei saa mitään hyvää mieltä siitä, että ilahduttaa joululahjoilla näitä sukulaislapsiaan, niin sitten pitää saada oma suu auki ja kertoa tämä ääneen, että jatkossa voidaan toimia apta miellyttävällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi tuntea iloa jos näkee kuinka aikuinen vilpittömästi ilahtuu saadessaan lahjan? Miksi se on jotenkin vähempiarvoista kuin lapsen ilo?
Ja Joulu ei ole ainoastaan lasten juhla, Joulu on ihan kaikkien juhla jotka sitä vain viettää haluavat.
Taas tämä kateus lapsia kohtaan. Yhyy, entäs minun ilo! Aikuinen ihminen osaa vetäytyä vähän sivuun parrasvaloista lasten ohessa kyseessä ja pistää heidät etusijalle. Ellei sitten tunnetaidot ole lasten tasolla, mikä kyllä taitaa olla monen ongelma nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lapset eivät ole aplle vieraita vaan hänen oman sisaruksensa lapsia, apn omaa verta ja lihaa myös. Jos ap ei saa mitään hyvää mieltä siitä, että ilahduttaa joululahjoilla näitä sukulais
Silti tädille ei liene sama kuin äidille, isille, mummille ja papalle. Lue nyt ajatuksella mitä tossa sanotaan ja koeta vaikka ihan miettiä sitä edes hetki.
Ostat lapsille jotkut omaan budjettiisi/ajatuksiisi sopivan lahjan, ja lopuilla rahoilla ostat jotain kivaa itsellesi ;)
Minusta on ihan ok, että vain lapsille ostetaan vaikka olenkin itse lapseton. Kummilapsille olen aina ostanut, tosin usein olen saanut myös heidän vanhemmiltaan itse suklaata, kynttilöitä tms. pientä, vaikken ole sitä odottanut.
Voitko sanoa ääneen, että haluaisit edes jonkun pienen(?) lahjan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.. kyllähän sitä jää enemmän itselle kun ei anna muille mitään. Saa niinkin ajatella ja elää, mutta ei sitten pidä ihmetellä miksei ole ehkä se rakastetuin tyyppi. Eikä kyse ole siitä, että pitäisi antaa rahaa tai lahjoja rakkauden eteen, vaan siitä, että jos yleinen ajatusmaailma on tuollainen laskelmoiva nollasummapeli asenne, niin se heij
Siis nytkö olet kateellinen jo mahdollisista avioparin keskinäisistä lahjoista toisilleen? Aika hemmetin narsistiset vibat tulee sinusta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi tuntea iloa jos näkee kuinka aikuinen vilpittömästi ilahtuu saadessaan lahjan? Miksi se on jotenkin vähempiarvoista kuin lapsen ilo?
Ja Joulu ei ole ainoastaan lasten juhla, Joulu on ihan kaikkien juhla jotka sitä vain viettää haluavat.
Taas tämä kateus lapsia kohtaan. Yhyy, entäs minun ilo! Aikuinen ihminen osaa vetäytyä vähän sivuun parrasvaloista lasten ohessa kyseessä ja pistää heidät etusijalle. Ellei sitten tunnetaidot ole lasten tasolla, mikä kyllä taitaa olla monen ongelma nykyään.
Miten on lapsilta millään tavalla pois jos aikuisetkin saavat lahjoja? Ja lapset näkevät että aikuinen ilahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lapset eivät ole aplle vieraita vaan hänen oman sisaruksensa lapsia, apn omaa verta ja lihaa myös. Jos ap ei saa mitään hyvää mieltä siit
Enhän sanonutkaan että sama asia, vaan että myös apn verta ja lihaa. Kyllä yleensä ihmiset kykenee rakastamaan myös sisarustensa lapsia. Tai niin luulin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on lapsilta millään tavalla pois jos aikuisetkin saavat lahjoja? Ja lapset näkevät että aikuinen ilahtuu?
Ei kukaan ole sanonut että apn/sinun lahjasi olisi lapsilta pois. Mitä ihmettä selität.
Muut aikuiset eivät halua antaa/saada lahjoja ja he totesivat tämän aplle/sinulle ja sinä ilmeisesti sanoit että ok? Nyt se sitten ei käykään, mutta kenellekään asianosaiselle ei voi tätä sanoa, ainoastaan vauvapalstalla välittää?
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Vaan jos aikuinen on säilyttänyt lapsenmielensä?
Aikuisten lahjat ovat ihan kaamea idea aina. Mitä ihmettä ostaisin vanhemmilleni tai mitä pyytäisin sukulaisilta itse? Minulla on jo kaikkea ja olen kaikki ostanut mitä tarvii. Mikäli tarvin jotain, niin en jää odottelemaan jouluaattoa. Pahinta on nämä väkisin ostetut lahjat, että viedään joku kirja, joka jää lukematta. Kallis kosmetiikka joka pilaantuu kaappiin tai tuoksu, joka ei miellytä. Lakana, joka on väärän levynen lahjan saajalle.
Mikäli aikuisille on pakko viedä jotain niin jokin viinapullo toimii yleensä parhaiten tai herkkukori, jos eivät juo, mutta moni onkin jo niin ronkeli, että herkkukoristakin puolet hukille.
Mikäli nyt pitäisi sanoa lahjatoive mitä tarvitsisin, niin en kyllä keksi yhtikäs mitään.
Miksi Ap ei välittäisi sisarensa lapsista? Mutta olkoon, olen aivan varma että Ap saisi niitä lahjoja jos vain avaisi suunsa ja kertoisi että haluaa lahjoja.