Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
1601/2121 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat siskosi lapsille yhden yhteisen lahjan (lautapeli, perinteinen satukirja) ja siinä se. Ja ihan oman budjettisi ja fiiliksesi mukaan.

Se voi myös olla jotain aineetonta esim. tule leipomaan pullaa tädin kanssa (all you can eat pullapäivä), täti lukee satuja satuteltassa (eli pöydän alla vilttien peitossa), elokuvailta kotonasi (askartele hienot leffa- ja poppariliput).

Vierailija
1602/2121 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis menetkö valmiiseen joulupöytään? Tiedätkö mikä vaiva sellaisen laittamisessa on, jos laittaa pöydän notkumaan kaikki sortit jouluruokaa? Ja maksaa paljon.

Jos selviät tuosta ostamalla joululahjat - monelle, kolmelle?- lapselle, niin vähällä pääset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/2121 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin lapsille jotain pientä, vaikka suklaarasiat. En mitään toivelistakrääsää, toivelistat ovat vanhempia ja isovanhempia varten. Sitä paitsi suklaarasiat ovat joka lapsen toivelistalla.

Ei maksa paljoa ja kaikilla on hyvä mieli. Ja ostaisin tietysti myös itselleni oman suklaarasian henkilökohtaiseen nautiskeluun. 😋

Vierailija
1604/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa mitään, ei tarvitse mitään ostaa. Eivät lapsiperheellisetkään toisten lapsille mitään lahjoja osta, miksi sitten lapsettomien pitäisi ostaa. 

Onkohan se väärinkäsitys, sillä ihan uskomatonta että koko suvun pitäisi ostaa koko suvun lapsille lahjat. Ei ole minun eikä puolisoni suvussa tämmöistä tapaa ollut. 

Vierailija
1605/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis hinta on yhdestä joulusta ja seurasta..

Vierailija
1606/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko tämä tympeys lahjoja kohtaan ainoastaan joulua vai ihan kaikkia juhlapäiviä? Mikäli se ei ulotu joka/moneen juhlaan niin miksi juuri joulu? Vinkkinä muuten stressaajille että joululahjojen ostamiseen/tekemiseen on kokonainen vuosi aikaa, ei niitä ole mikään pakko viime hetkenä väsyneenä ja kuormittuneena hankkia.

En kyllä ala kesällä mitään lahjoja kerätä nurkkiin. Omat sukulaiset on sen verran varakkaita, että ostaa itse ne jutut jota tarvitsee. Säästyy kaikkien aikaa jouluna ja vuoden ympäri. En minä ainakaan lahjoista / romusta ilahdu, kun en mitään tarvitse ja samanlaisia ollaan kaikki muutkin suvussa. Miksi pitäisi pakko-ostaa lahjoja, koska joulu?

Samaa mieltä. Aikuisille on kamalan vaikea keksiä hyviä lahjoja ja tarpeettomia en haluaisi ostaa. Oikeastaan koko joulu olisi mukavampi ilman joululahjaatressiä. 

Vierailija
1607/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kävi mulle

Vierailija
1608/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minua  ei huomioida, en minäkään.

Epäsosiaalisille ihmisille tiedoksi että jos haluatte tulla vastavuoroisesti huomioiduksi niin jonkun täytyy aloittaa se toisen huomioiminen, eikä se aina voi olla se joku toinen. Huomioiduksi tulemista helpottaa sekin ettette ole vittupäitä muille ihmisille. Kertoo myös sosiaalisesta kyvyttömyydestä jos ei löydy halua huomioida muita ilman että nämä maksaa siitä, yleensä kun halu tehdä muille hyvää lähtee silkasta halusta tehdä hyvää, eikä vain siitä että siitä saa jotain vastineeksi itselleen.

Vierailija
1609/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ostat toivelistalta lahjat. Ilmoita siskollesi että tänä Jouluna et osta toivelistalahjoja vaan ihan itse valitsemasi pienet lahjat. Ei ole siskosi asia määrätä mitä ostat. Ja aina voi vinkata siskolle, että olis kiva saada edes kukkakimppu Jouluna.

Vierailija
1610/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinäkään ole järkeä, että ostaa lapsille jotain, mistä jo ostaessa tietää, että eivät ilahdu. 

Vierailija
1611/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis menetkö valmiiseen joulupöytään? Tiedätkö mikä vaiva sellaisen laittamisessa on, jos laittaa pöydän notkumaan kaikki sortit jouluruokaa? Ja maksaa paljon.

Jos selviät tuosta ostamalla joululahjat - monelle, kolmelle?- lapselle, niin vähällä pääset.

Jos ap:n vanhemmat ovat ne joilla joulua vietetään niin on vähän outoa että sisko perheineen tulee kahta (neljää) kättä heiluttaen mutta ap:n pitää kiitollisena hyvittää osallistumisensa yhteiseen jouluun. Tätä on kysytty jo mutta ei ole oikein tullut vastausta: miten isovanhempien vaivannäköä helpottaa tai taloudellisia menoja se että ap antaa lahjat siskon lapsille?

Vierailija
1612/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko tämä tympeys lahjoja kohtaan ainoastaan joulua vai ihan kaikkia juhlapäiviä? Mikäli se ei ulotu joka/moneen juhlaan niin miksi juuri joulu? Vinkkinä muuten stressaajille että joululahjojen ostamiseen/tekemiseen on kokonainen vuosi aikaa, ei niitä ole mikään pakko viime hetkenä väsyneenä ja kuormittuneena hankkia.

En kyllä ala kesällä mitään lahjoja kerätä nurkkiin. Omat sukulaiset on sen verran varakkaita, että ostaa itse ne jutut jota tarvitsee. Säästyy kaikkien aikaa jouluna ja vuoden ympäri. En minä ainakaan lahjoista / romusta ilahdu, kun en mitään tarvitse ja samanlaisia ollaan kaikki muutkin suvussa. Miksi pitäisi pakko-ostaa lahjoja, koska joulu?

Samaa mieltä. Aikuisille on kamalan vaikea keksiä hyviä lahjoja ja tarpeettomia en haluaisi ostaa. Oikeastaan koko joulu olisi mukavampi ilma

Te teette niin ja me jotka nautimme lahjojen antamisesta ja olemme siinä hyviä emmekä stressaa teemme toisin. Kukin tavallaan ja ilman paineita. Älkää kuitenkaan haukkuko materialisteiksi tai turhan krääsän tuputtajiksi ym jos ette ymmärrä mitä lahjat ja niiden antaminen muille merkitsee.

Vierailija
1613/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se mukava sitten aikuisena muistella, kuinka sai jouluna lahjojakin. Ne lahjat kuitenkin ilahduttavat pieniä lapsia niin vilpittömästi, joululahjapaketin avaaminen jo itsessään on jäänyt lämpimänä muistona omaan mieleeni, ne kauniiit kääreet ja nauhat. :)

Siinä luodaan myös lämpöisiä, hyviä muistoja lapsille lapsuuden jouluista, ei kyse ole pelkästä materialistisesta tavaran antamisesta, vaan myös sydämellisestä muistamisesta!

Sydämellinen voi olla muullakin tavalla,kuin antamalla tavaroita.Lapsille kertyy nykyään aivan liikaa tavaraa.Samoin kuin aikuisillekin.

Miksi noita "raha/materia ei tee onnelliseksi" -juttuja kirjoittaa aina ne piheimmät ihmiset, sellaiset jotka ovat muillakin osa-alueilla kaikkea muuta kuin sydämellisiä? Lahjakulttuurikin on syntynyt ihan tarkoituksesta että ihmiset viestii toisilleen välittämistä. Mitä välittämistä se semmoinen on että sen potentiaalisen lahjan saajan eli tässä tapauksessa lasten toiveet, tarpeet ja ilahtuminen sivuutetaan täysin, koska lahjan antajan omasta mielestä tämä ei tarvitse mitään koska kaikilla on liikaa kaikkea, hän pitää mieluummin rahat itsellään hankkiakseen itselleen jotain kivaa (yhtäkkiä hänellä ei olekaan liikaa), eikä oikeastaan edes halua antaa lahjoja kenellekään jos siitä ei saa heti jotain materiaa/rahallisesti arvokasta takaisin?

Olisitte ihan vaan rehellisiä arvoistanne, älkääkä esittäkö että luonto ja ilmasto se vaan tässä huolettaa niin siksi en hanki (muille) mitään. 🙄

Vierailija
1614/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäsosiaalisille ihmisille tiedoksi että jos haluatte tulla vastavuoroisesti huomioiduksi niin jonkun täytyy aloittaa se toisen huomioiminen, eikä se aina voi olla se joku toinen. Huomioiduksi tulemista helpottaa sekin ettette ole vittupäitä muille ihmisille. Kertoo myös sosiaalisesta kyvyttömyydestä jos ei löydy halua huomioida muita ilman että nämä maksaa siitä, yleensä kun halu tehdä muille hyvää lähtee silkasta halusta tehdä hyvää, eikä vain siitä että siitä saa jotain vastineeksi itselleen.

Niin just. Korkea aika lopettaa tuo typerä apn pitää maksaa takaisin se että omat vanhemmat ja sisko perheineen suvaitsee kutsua hänet iloiseen yhteiseen joulunviettoon joka mukamas on lahja jo itsessään. Jos se on lahja/halu vilpittömästi viettää joulu oman tyttären/sisaren kanssa sitä ei velvoiteta hyvittämään mitenkään.

Vierailija
1615/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinäkin menty pieleen jos lapset eivät ilahdu lahjoistaan mikäli eivät saa sitä mitä ovat toivoneet. Miten siihen istuu antamisen ilo kun kamala paine ettei se kaikessa etusijalle nostettu lapsi vain pety ja suutu? Saamisen ilo? Ilo siitä että joku haluaa antaa lahjan ja on tarkoittanut ilahduttaa. 

Muuten jokapaikassa ei aknnattaisi asettaa sitä lasta ensimmäiseksi, esim lentokoneessa jos happinaamarit tipahtaa ja ne pitää naamalle asettaa. Laitapa lapselle ensin ja menetä tajuntasi ja sitten lapset ovatkin omillaan ja hädissään.

Muutenkin ei lapsia pidä millekään korokkeelle nostaa ja kasvattaa pikkutyranneja, se suunatus on tehty jo ja tulosket näkyvät päiväkodeissa ja varsinkin kouluissa. Lapsi ei mene rikki jos häntä kasvattaa ja asettaa rajoja, päinvastoin. Rajat ovat rakkautta.

Vierailija
1616/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin just. Korkea aika lopettaa tuo typerä apn pitää maksaa takaisin se että omat vanhemmat ja sisko perheineen suvaitsee kutsua hänet iloiseen yhteiseen joulunviettoon joka mukamas on lahja jo itsessään. Jos se on lahja/halu vilpittömästi viettää joulu oma

Eiköhän Ap ole jatkossakin tervetullut joulun hengessä vaikka lampsisi vain valmiiksi katettuun pöytään, röyhkeänä häntä toki pidettäisiin mutta siitä ei ole tapana sanoa ääneen ainakaan heti tai jos ei mene ihan överiksi. Siinä vaiheessa jos Ap alkaa aukomaan päätään kun vain lapset saa lahjoja vaikka häntäkin lapsettaa, niin voi olla ettei enää olekaan tervetullut pilaamaan muidenkin joulua. Ei kannata olla v ttupää.

Vierailija
1617/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirjoittelee ihme idealisteja jotka kuvittelevat että joka perhe on samanlainen. Ei ole eikä kaikissa perheissä olla reiluja ja tasapuolisia. Esim minä aikoinaan sain kunnian nuorena tyttönä ja naisena leipoa syntymäpäiväkakut jokaiselle perheenjäsenelle aina syntymäpäiväksi ja hoitaa tarjoilut muutenkin. Omani myös. Ei korvausta, ei vastapalvelusta. Tarpeeksi monta vuotta kun mentiin noin tympäännyin ja ilmoitin etten halua enää, sain kuulla olevani itsekäs ja ilkeä. Samoin joulut. Äitini, sisareni jperheineen ja usein muitakin tuli meille jouluksi, minä siivosin, koristelin, hankin kuusen, ostin ja valmistin ruoat, tiskasin käsin astiat jne. ensin yksin ja myöhemmin mieheni kanssa. Ei kenellekään tullut mieleen että minulle voisi korvata rahan, vaivan ja ajanmenoa mitenkään tai osoittaa edes että arvostaa sitä. Lahjat piti minunkin kaikille antaa. Jos oli äidin pyöreät syntymäpäivät niin siskoni istuivat seurustelemassa ja minä keittiössä tiskaamassa ja täyttämässä tarjoiluja.

Ilkkukaa vaan marttyyriksi, se ei ollut pointtinani vaan se että täällä pidetään itsestäänselvänä että ap ei voisi olla itsekin se joka kotonansa joulun tarjoaa, perusteluna että on sinkku ja kotikin yksiö (onko?) no eipä ollut yksiö eikä kaksio ongelma omalla kohdallani vaikka muilla isot talot ja tilat ja tulot toisin kuin itselläni, opiskelijana, työttömänä ja pienipalkkaisena. Ei ne kaikki vanhemmat ja sisarukset niin jaloja itse ole, kyllä perheessä voi olla yksi jota sorsitaan monella tapaa.

Vierailija
1618/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap osallistunut itse koko keskusteluun ollenkaan. Taitaa olla provo koko aloitus.

On mutta ei kai hänen tarvitse loputtomiin täällä roikkua tai kommentoida. Keskustelu velloo paikallaan, samoja kommentteja tulee jatkuvasti puolesta ja vastaan. Ei tässä enää mitään uutta sanomista ole kenelläkään.

Vierailija
1619/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lahjaksi jotain aineetonta ja uniikkia, kuten nokkahuilulla soitettu itse sävelletty taideteos livenä, ei maksa mitään ja kaikille tulee hyvä joulumieli :)

Auts 🙉

Vierailija
1620/2121 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen suhtautuminen jos eniten harmittaa se että sinä et saa mitään vaikka lapset saa. Hankkisitko lapsia vain siksi että olisitte sitten tasoissa, vai olisitko kateellinen heillekin, vaikka itsekin sait lahjoja ollessasi lapsi?

Jos kyse olisi pelkästä taloudellisesta tilanteesta niin voisit puhua siskollesi - kuten aikuiset tekee - että ei ole varaa juuri siihen kalliiseen lahjaan.

Jos kyse on yksinkertaisesti siitä että vain vihaat perhettäsi/sukuasi niin siihenkin on helppo ratkaisu: älä osallistu yhteisiin juhliin.

Mutta en usko että teet niin. Kuulostaa siltä että et ole edes miettinyt että sinähän saat jouluna jotain, nimittäin marssit mitä ilmeisimmin valmiiseen pöytään. Siihen nähden pääset aika pienellä vaivalla ja hinnalla, mikäli ne lahjatoiveet eivät ole lähemmäs tuhannen euron luokkaa. Epäilen.

Osoita sinä kiitolli

Hämmentävää miten monella ap:n pointti meni ohi. Ei, se ei ollut kateus lapsien lahjoja kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä