Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (237)

Vierailija
161/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin ap:n sisko, käärisin vanhaan sanomalehteen kaupan halvimman lakupatukan. Ei tarvitsisi kitistä, ettei saa lahjaa :D

Ja kymmenen lapsen äiti, joka kannattaa sitä ettei aikuisille lahjoja, ilmoittautui...

Seuraava tosikko tuli kertomaan, ettei omaa lainkaan huumorintajua.

t. lainaamasi, jolla ei ole yhtäkään lasta

Vierailija
162/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Joulu on Jeesus-lapsen ja kaikkien ihmisten juhla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahasi päätyvät kuitenkin lopulta minun lapsilleni, koska sinä et jatka sukua. Anna nyt vaan kiltisti jo ennakkoon lahjoina rahaasi lapsilleni, he ovat sukumme tulevaisuus! 

T. Siskosi

Omat rahat voi testamentata vaikka AA-kerholle tai eläinsuojeluun, jos ei halua sukulaisloisia rikastuttaa. Antaminen on vastavuoroista.

Miks ne pitäisi testamantata mihinlään? Itse aion käyttää vanhana rahat palveluihin siivouspalvelut jne en jätä senttiäkään kellekään

Entä jos et elä vanhaksi, vaan kuolet vaikka jo vuoden päästä? 

Vierailija
164/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo nyt on kummaksi mennyt maailman meno, kun lähipiirin lapsille ei voida edes joululahjoja ostaa, kun itse ei saada mitään vastineeksi! Aivan hullua.

Kyse on vastikkeettomuudesta, siitä että lähipiiri olettaa sinun tekevän kalliita ostoksia vuodesta toiseen ja samalla vielä vähättelee aikuisten lahjatoiveita sanomalla, että joulu on lasten juhla. Antamisesta menee ilo, jos itsekin toivoisi jotain saavansa ja sitä ei vaan tule, mutta toiveita kyllä lasten puolesta ladellaan vasemmalta ja oikealta. En minä ole aikuiseksi tultuani lakannut ilahtumasta, kun ihmiset muistavat lahjoilla. Kukaan ei myöskään käske ostamaan krääsää, suklaa, viinipullo tai lahjakortti toimivat suurimmalle osalle aikuisista vallan mainiosti. 

Vierailija
165/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skippaa koko joulu. Ei stressiä ja hösellystä. Kiität minua 25.12

Vierailija
166/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muakin harmittaisi ettei yhtään  lahjaa saa, mulla siskolla  2 lasta ja 5 lastenlasta, mulla 2 lasta , ei lastenlapsia  me ostamme myös aikuisille mutteivät lapset osta joten minä ostan  10 lahjaa ja saan 2-3. pidämme yhteisjoulun, vien karjalanpiirakat munavoilla, sisko tarjoo laatikot ja kinkun , siskontyttö kakun. Joulupukista mun ei tarvi enää maksaa, sisko maksaa,  annoin viime jouluna joulupukille suklaarasian ja halauksen. Joulunodotusta.🎄

Vierailija
167/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin ap:n sisko, käärisin vanhaan sanomalehteen kaupan halvimman lakupatukan. Ei tarvitsisi kitistä, ettei saa lahjaa :D

Ja kymmenen lapsen äiti, joka kannattaa sitä ettei aikuisille lahjoja, ilmoittautui...

Mitä horiset? Tuossa nimenomaan ostettiin aikuiselle (vauvalle) lahja. Vai eikö mielestäsi ole lahja, jos ei maksa sata euroa tai enemmän? 

Vierailija
168/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta mitään lapsille, ei niistä listoista pidä välittää. 

Vierailija
169/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta kuuluu " Ei ole lahjahevosen suuhun katsomista". Kuka muistaa sen?

Minä olen mummi ja aina olen lapsenlapsille lahjat antanut, enemmän silloin kun olivat pienempiä.

Nykyisin laitan pakettiin pyjamat ja enkelikarkit sekä rahaa jonkin sopivan summan joulukortin kanssa kuoressa.

Ei ole ok, että siskon lapset tekevät listat ja siihen vaikka mitä toivetta. Lahjan antaminen on ihanaa, mutta mahdollisuuksien mukaan. Sillä lahjarahallahan saa ihan jo jouluruuat, jos toivovat kovin kalliita lahjoja. Olin vuosia työtön ja joulu aiheutti kovaa ahdistusta juuri rahanmenon takia. Hyvää ruokaa, kohtuulliset lahjat ja hyvä joulumieli. Eiköhän se riitä.

Vierailija
170/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo nyt on kummaksi mennyt maailman meno, kun lähipiirin lapsille ei voida edes joululahjoja ostaa, kun itse ei saada mitään vastineeksi! Aivan hullua.

Kyse on vastikkeettomuudesta, siitä että lähipiiri olettaa sinun tekevän kalliita ostoksia vuodesta toiseen ja samalla vielä vähättelee aikuisten lahjatoiveita sanomalla, että joulu on lasten juhla. Antamisesta menee ilo, jos itsekin toivoisi jotain saavansa ja sitä ei vaan tule, mutta toiveita kyllä lasten puolesta ladellaan vasemmalta ja oikealta. En minä ole aikuiseksi tultuani lakannut ilahtumasta, kun ihmiset muistavat lahjoilla. Kukaan ei myöskään käske ostamaan krääsää, suklaa, viinipullo tai lahjakortti toimivat suurimmalle osalle aikuisista vallan mainiosti. 

Miksi sinulla on oletus, että lahjan pitää olla nimenomaan KALLIS? Muutamalla eurolla saa jo lahjoja, joista lapset ovat ikionnellisia. Ei joku 3v ymmärrä, onko lahja maksanut tonnin vai euron. 

Vierailija
171/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahasi päätyvät kuitenkin lopulta minun lapsilleni, koska sinä et jatka sukua. Anna nyt vaan kiltisti jo ennakkoon lahjoina rahaasi lapsilleni, he ovat sukumme tulevaisuus! 

T. Siskosi

Omat rahat voi testamentata vaikka AA-kerholle tai eläinsuojeluun, jos ei halua sukulaisloisia rikastuttaa. Antaminen on vastavuoroista.

Miks ne pitäisi testamantata mihinlään? Itse aion käyttää vanhana rahat palveluihin siivouspalvelut jne en jätä senttiäkään kellekään

Entä jos et elä vanhaksi, vaan kuolet vaikka jo vuoden päästä? 

Sitäpä ei voi tietää eikä varmaan ole enää minun murheeni siinä tapauksessa. 

Vierailija
172/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä ihme mitä aikuislapsia täällä kitisee!

Samoja tyyppejä varmaan jotka järjestää lapsettomia häitä? 

Ostakaa tai olkaa ostamatta, mutta lopettakaa se ulina. 

Vierailija
173/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sisko tyhmä kun maksattaa lapsettomalla siskollaan pentujensa lahjoja listalta. nolo . kohteliaisuudesta voisi huomioida siskoaan joka maksaa ja näkee vaivaa siskonpentujen vuoksi. tää se pointti. jos pentuja ei olisi, niin sit ok,että lahjoja ei vaihdeta tai huom, että ap:lakin  olisi myös lapåsia joille tää sisko kans ostaa.   sähän oot moukka,, taidat ihte olla yks nyhtäjä rahastaja-samaa maata kuin aapin sisko, nolo yök.   ai sanomalaku on kaunis Kiitos   kun jaksat taas käyttää varojasi ja aikaasimun kersoihin, sulla on omatkin rahanmenot vaikka sinkku. anteeksi ,että ostatan.   lahjakortti kukkakauppaam, kahvilaan brunssille tai muuten, tai jokin tuote-palvelu tms mitä ap käyttää. mainitsemasi lakritsi ainakaan noin paketoituna ei line asianmukaista .

Vierailija
174/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Siskosi

Eihän tämä ilmaispöytään tunkeva loiseläjä ole vastavuoroisesti siskolleen lahjoja ostamassa, vaan itselleen vain itkee lahjoja kuin pikkulapsi. 

Vierailija
175/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla on oletus, että lahjan pitää olla nimenomaan KALLIS? Muutamalla eurolla s

Lue aloitus. 

Vierailija
176/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TL;DR:ymmärrän sua, koska on kuitenkin kiva saada edes joku paketti joltain. Vaikka ei olisi isokaan juttu.

Meillä oli tommonen sopimus myös miehen kanssa, kun lapsi syntyi. Kyllä se alkoi ensinnäkin tuntua haljulta ja sitten muutamaa vuotta myöhemmin lapsen mielestä oli niin surullista, että meille ei ollut lahjoja, että antoi kummallekkin yhden omistaan. :D

Palattiin siihen, että lahjan ei tarvitse olla kallis eikä edes mitään kovin erikoista, kunhan on joku paketti molemmille. No lapsihan on tästä ihan innoissaan, kun saa olla mukana lahjan hankinnassa sekä isille että äidille.

Viime vuonna ostin miehelle nahkarukkaset ja hän osti mulle paketin vähän parempia golf-palloja ja lapsen valinta oli mulle konvehteja ja iskälle salmiakkia. Molemmat olisi voinut ostaa itse omansa, mutta jostain syystä sitten kuitenkin oli tosi ihanaa saada paketti. Ja kuinka innoissaan lapsi oli, kun sai jakaa meillekkin paketit.

Vierailija
177/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Siskosi

no jos jotain jää yli, eipähän noi nuuski sun tuloja-tilejä ja irtaimistoon kun on testamentti,siksi, joo on hyvä,että käytät itseesi vanhana,mutta jos et eläkään vanhaksi, varaudu ajoissa,  mokomat ei tuu sun paikkoja  rahoja penkomaan ja joo kuluta sua auttaviin palveluihin.

Vierailija
178/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue aloitus. 

Luin jo. Miksi et osaa käyttää omia aivojasi ja ostaa sellaisen lahjan kuin itse haluat? Oletko muissakin asioissa siskosi tossun alla? 

Vierailija
179/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa, miten moni täällä ei uskalla käyttää omaa harkintaa, vaan ostaa kalliita lahjoja vain, koska "sisko käski". Mitä vtun aikuisia tuollaiset ovat olevinaan? 

Vierailija
180/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on tullut esiin monta seikkaa, joiden takia jo vuosia sitten lopetin joulun viettämisen. Kokonaan.

Itsellä traumaattinen uusioperhetausta ja siitä seuranneet muistot pakko-jouluista lähes vieraiden ja täysin vieraiden ihmisten parissa.

Minulla ei oikeastaan ole lapsuudessa minkäänlaista kokemusta iloisesta joulusta tai rauhallisesta joulusta - niitähän yleensä toivotetaan.

Aikuisena olen viettänyt kaikki joulut lomaillen milloin missäkin maailmankolkassa. En tule koskaan osallistumaan sukulaisten ja "uusiosukulaisten" irvokkaaseen joulun viettoon. Ihmiset jotka muun osan vuodesta inhoavat ja halveksivat toisiaan, asettuvat hampaat irvessä yhteiseen joulupöytään. 

Kiitos, mutta EI kiitos. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän