"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?
Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.
Eivätkä lapset edes tiedä keneltä lahjat ovat niin mitä väliä sillä on mitä täti ostaa? Ei ole kellekään muulle kuin sille lahjuksia vaativalle siskolle. Lahjoihin kirjoitetaan, että Joulupukilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt on kummaksi mennyt maailman meno, kun lähipiirin lapsille ei voida edes joululahjoja ostaa, kun itse ei saada mitään vastineeksi! Aivan hullua.
Joo. Olen aivan järkyttynyt tästä ketjusta. Olen kaikkialla lähipiirissäni pitänyt itsestäänselvänä, että lapsille on kivaa antaa lahjoja, mutta ei aikuiset niitä tarvitse. En muista milloin olisin viimeksi saanut joululahjan itse. Silti hankin niitä mieluusti omille ja sukulaisten lapsille.
Ilmeisesti se on tätä nykyaikaa, että aikuisetkin heittäytyvät kiukuttelemaan, jos eivät saa mieluisia lahjoja. Ja aina täytyy miettiä että eihän varmasti ole antanut yhtään enempää lahjaa kuin mitä itse saa.
Huomaa myöskin ahneiden viestien saamien yläpeukkujen määrä ja ei-ahneiden viestien saamien alapeukkujen määrä, avaussivulta lähtien. Täällä ihan OIKEASTI ollaan sitä mieltä, että on väärin sopia, ettei aikuisten kesken vaihdeta joululahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.
? Joulu on ihan kaikkien juhla <3
Meillä annetaan lahjoja kaikille, ihanaa :)
AP:lle sanoisin, et tänä jouluna älä vie mitään muuta kuin mitä olette sopineet yhteiseen ruokapöytään, tai max. kukkia isäntäväelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ap:n sisko, käärisin vanhaan sanomalehteen kaupan halvimman lakupatukan. Ei tarvitsisi kitistä, ettei saa lahjaa :D
Toinen kantaa selkä vääränä rahanarvoisia lahjoja sinun kakaroillesi, ja sinun tekee mieli vi t tuilla.
Jeesus mitä pers eitä jotkut ihmiset ovatkin.
Siskon lapsehan voi askarrella jotain "kivaa" ap:lle lahjaksi. Ap on varmasti ikionnellinen, jos saa esim. 3-vuotiaan sormiväreillä töhtimän tonttufiguurin lahjaksi <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sisko kutsuu hänet valmiiseen pöytään jouluksi ja ap ei koe saavansa mitään vastinetta sille, että ostaa siskon lapsille lahjoja? Jo on kiittämätöntä sakkia.
Kauheasti alapeukkuja tähänkin viestiin jo. Ilmeisesti kukaan näistä lahjanahneista ei arvosta joulunvieton järjestelyjä, leipomista, siivoamista, ruoanlaittoa, kodin koristelua? Koitapa ap tehdä se kaikki itse, ehkä arvostus nousisi sitten. Voit tietenkin myös jättää kaiken tekemättä ja istua yksin joulut asunnossasi, jos se sopii sinulle paremmin.
Oletetaan että ap:n äiti hoitaa ne järjestelyt, ja hänen luonaan joulua vietetään.
Miksi oletat? Meillä jouluja vietetään porukalla sen perheen kotona, joilla on ne pienet lapset, jotta heidän ei tarvitse raahautua paikasta toiseen.
Ap ei varmasti myös arvosta äitiäänkään, vaikka hän sen joulun valmistelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaarasia lahjaksi, se riittää.
Suklaarasia on yksi turhimmista lahjoista. Jos ei mitään muuta keksi, parempi olla ostamamatta sitäkään.
Jaa. Kyllä minulle on kelvannut, jos joku sopimisesta huolimatta on välttämättä halunnut ostaa minulle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ap:n sisko, käärisin vanhaan sanomalehteen kaupan halvimman lakupatukan. Ei tarvitsisi kitistä, ettei saa lahjaa :D
Toinen kantaa selkä vääränä rahanarvoisia lahjoja sinun kakaroillesi, ja sinun tekee mieli vi t tuilla.
Jeesus mitä pers eitä jotkut ihmiset ovatkin.
Elämä on valintoja. Kukaan ei pakota ap:ta ostamaan lahjoja, joten turha ulista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.
Tämä on hyvä. Selviää samalla muillekin, miten krääsänahne ap on.
ap kohdalla yksipuolista rahoittaa muiden v...tun listoja, hänellä ei lapsia joille kukkaa joutisi ostamaan mitään. noin kilttiä tätiä vois tuossa tilanteessa muistaa edes lahjakortti kahvilaan,kukkakauppaan tms tuote mistä tykkää. kohteliasta jo. ap kohdalla vuosien vakiorahanmeno vuosikausia, omia lapsia ei ole, joille sisko joutuis mitään ostamaan .ehkä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt on kummaksi mennyt maailman meno, kun lähipiirin lapsille ei voida edes joululahjoja ostaa, kun itse ei saada mitään vastineeksi! Aivan hullua.
Joo. Olen aivan järkyttynyt tästä ketjusta. Olen kaikkialla lähipiirissäni pitänyt itsestäänselvänä, että lapsille on kivaa antaa lahjoja, mutta ei aikuiset niitä tarvitse. En muista milloin olisin viimeksi saanut joululahjan itse. Silti hankin niitä mieluusti omille ja sukulaisten lapsille.
Ilmeisesti se on tätä nykyaikaa, että aikuisetkin heittäytyvät kiukuttelemaan, jos eivät saa mieluisia lahjoja. Ja aina täytyy miettiä että eihän varmasti ole antanut yhtään enempää lahjaa kuin mitä itse saa.
Huomaa myöskin ahneiden viestien saamien yläpeukkujen määrä ja ei-ahneiden viestien saamien alapeukkujen määrä, avaussivulta lähtien. Tääl
On eri asia sopia kuin tehdä yksipuolinen päätös. Kusipäistä se on silloin, kun sen päätöksen tekee ihminen jonka lapsille muut ostavat lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin itselleni mieluisen lahjan sillä rahalla mikä muuten olisi mennyt muiden aikuisten lahjoihin.
Tekisin samoin. Ja sanoisin että ostin vaikka olenkin aikuinen. Ja lapsille jotain " kympillä", siis jotain edullista tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sisko kutsuu hänet valmiiseen pöytään jouluksi ja ap ei koe saavansa mitään vastinetta sille, että ostaa siskon lapsille lahjoja? Jo on kiittämätöntä sakkia.
Kauheasti alapeukkuja tähänkin viestiin jo. Ilmeisesti kukaan näistä lahjanahneista ei arvosta joulunvieton järjestelyjä, leipomista, siivoamista, ruoanlaittoa, kodin koristelua? Koitapa ap tehdä se kaikki itse, ehkä arvostus nousisi sitten. Voit tietenkin myös jättää kaiken tekemättä ja istua yksin joulut asunnossasi, jos se sopii sinulle paremmin.
Oletetaan että ap:n äiti hoitaa ne järjestelyt, ja hänen luonaan joulua vietetään.
Eiköhän aikuiset ihmiset hoida joulujärjestelyt yhdessä? Turhan paljon et yksi joutuu tekemään kaikki.
Meillä ainoastaan joulusiivous jää sille jonka luona ollaan, kaikki ruoat sovitaan. Me viedään usein kalliit kalat, lohta kolmessa eri muodossa, siskon perhe tuo jälkkäriä ym.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi siskon lapsille tuossa tilanteessa mitään.
Tiedän tunteen. Ostan joka synttärinä ja jouluna ystäväni kahdelle lapselle lahjat. Eli yht. 4 lahjaa vuodessa, toiveiden mukaan. Ollaan myös joka joulu vaihdettu lahjat ystäväni kanssa keskenään, ja syntymäpäivinä myös.
Viime jouluna sain häneltä lahjaksi lapsensa tekemän käpykynttilän. Siis glitterillä kuorrutetun roskakävyn jolle oli liimattu tonttulakki päähän, tökätty koko setti kaarnapalaan ja ympätty tuikku viereen.
En osta lahjoja enää koko poppoosta kellekään.
Ilmeisesti ihan koristeasetelma, jos tuikun sytyttäisi ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaarasia lahjaksi, se riittää.
Suklaarasia on yksi turhimmista lahjoista. Jos ei mitään muuta keksi, parempi olla ostamamatta sitäkään.
Jaa. Kyllä minulle on kelvannut, jos joku sopimisesta huolimatta on välttämättä halunnut ostaa minulle jotain.
Minulle kelpaa vain, jos lahja on jotain, mistä pidän. Joku Pandan juhlapöydän konvehtirasia ei kuulu siihen kategoriaan. Vien suklaarasiat työpaikalle, koska en itse pidä suklaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat? Meillä jouluja vietetään porukalla sen perheen kotona, joilla on ne pienet lapset, jotta heidän ei tarvitse raahautua p
Sinäkin oletit että joulua vietetään siskon luona. Miksi niin? Oleta sinä omaasi niin minä omaani.
Aapeen sisko on niin jumalattoman itsekäs, että hänen piikkiinsä joulujärjestelyt eivät varmasti mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on lapsellista nillitystä aikuiselta. Aloittaja ei varmaan saanut lapsena lahjoja enolta/tädiltä/sedältä (jos hänellä sellaisia oli/on).
Ei ole lapsellista. Kyllä minuakin ärsyttää lapsettomana ostella muiden lapsille lahjoja, saamatta itse mitään. Mielummin käyttäisin sen lahjoihin menevän rahan itseeni. Ostaisin itselleni jotain kivaa. Ikävää pienestä palkasta vuosittain ostella synttäri- ja joululahjoja 18 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on lapsellista nillitystä aikuiselta. Aloittaja ei varmaan saanut lapsena lahjoja enolta/tädiltä/sedältä (jos hänellä sellaisia oli/on).
Ei ole lapsellista. Kyllä minuakin ärsyttää lapsettomana ostella muiden lapsille lahjoja, saamatta itse mitään. Mielummin käyttäisin sen lahjoihin menevän rahan itseeni. Ostaisin itselleni jotain kivaa. Ikävää pienestä palkasta vuosittain ostella synttäri- ja joululahjoja 18 vuoden ajan.
Miksi ostat?
t. lapseton, joka ei osta yhdellekään sukulaislapselle yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Siskon lapsehan voi askarrella jotain "kivaa" ap:lle lahjaksi. Ap on varmasti ikionnellinen, jos saa esim. 3-vuotiaan sormiväreillä töhtimän tonttufiguurin lahjaksi <3
Mikäs sun ongelma on?
Lapsettomana ymmärrän tilanteen. Itse sanoisin, että jätät kalliit lahjat ostamatta ja sanot siskollesi, että vanhemmat hankkikoot arvokkaammat ostokset jos kerran joulu on vain lapsia varten. Aikuisten sukulaisten ei tarvitse olla raha-automaatteja. Lapsille ostat minkä budjetistasi katsot sopivaksi, minusta olisi ihan ok jättää vaikka kokonaan lahja ostamatta ja viedä perheelle yhteinen suklaarasia tms. joka on kaikkia läsnäolijoita varten. Jos tulee sanomista niin voit myös suoraan sanoa, että sinua ei joulussa lämmitä ajatus lasten lahjomisesta kalliilla lahjoilla samalla, kun kukaan ei sinua muista. Aikuisilla ihmisillä on ihan yhtälainen oikeus nauttia joululahjoista, vaikka teidän perheeseen on tuollainen lahjakäytäntö luotu. Jos tämä on se asia, mihin välit kosahtavat niin en jaksa uskoa että sisarusrakkautta on alkujaankaan hurjasti ollut tarjolla.
Noin meilläkin on tehty, sisaruksillani on yhteensä seitsemän lasta ja yhtenä vuonna päätettiin että lahjoja ostetaan vain lapsille. Sain minäkin silloin tilauslistoja, mutta ilmoitin että en osta kuin jotain ihan pientä. Olisin voinut jättää myös lapset ilman lahjoja, ja voi olla että joku vuosi teenkin niin. Olen aidosti tyytyväinen siihen että aikuisten lahjonta loppui.