"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (2121)
Hei
Sun pitää keskustella perheesi kanssa käytännöstä. Kyllä aikuisetkin saavat lahjoja useesti käytännöllisiä vaikka uudet talvikengät, villahousut tai muuta. Meillä on sovittu että 1 lahja/ aikuinen. Lapsille lahjat minunkin puolesta koska olen opiskelija ja työtön.
Nyt hyvä ihminen,pussinnyörit kiinni. ÄLÄ osta!
Vie suklaarasia kaikille yhteisesti,niin minäkin vien.
Olen lapseton ja sinkku. Olen muistanut 0-15v kummilapseni aikoinaan. En muita, veljeni on jo kakkoskierroksella enkä kelvannut kummiksi, niin en myöskään lahjo.
Lahjalistoja en koskaan huolinut, jos muistin vein vain tarpeellista, tämä maailma hukkuu turhaan krääsään. Eipä ole kukaan valittanut;ainakaan minulle.
Joulu on meille kaikille!Minulle itselleni vuoden tärkein juhla. Laitan täyden joulun itselleni kotiin, nautin ja tuhlaan itseeni.🙂
Yhtään aattoiltaa en ole tarvinnut olla yksin,jollen itse ole halunnut. Suosittelen!
Hyvää ja tunnelmallista Joulua kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Ap on harmissaan kun lapset ovatkin niitä joita nyt huomioidaan. Niin ne sukupolvet vaihtuu. Äiti onkin nyt mummo jolle lapsenlapset ovat tärkeitä ei enää vain se oma aikuinen lapsi. Huomio jakautuu.
Kuuluu hyviin käytöstapoihin huomioida kaikkia iästä tai sukupolvesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:lla ei ole lapsia, silloin lahjat ostetaan ap:lle, eli aikuiselle. Tai sitten lopetetaan lahjat kokonaan ja kaikki ostavat vain omaan perheeseensä tai ovat ostamatta. Meillä on näin eikä kenenkään taloudellinen tilanne mene kohtuuttomaksi, ollen joku vain antaja eikä vastavuoroisesti saa mitään.
Asia erikseen jos on ylimääräistä varaa, voi alkaa lahjoittajaksi. Silloin voi sanoa haluavansa lahjoittajaksi.
Miten voi aikuiset ihmiset olla noin tavaran perään? Kaikilla on kaikkea, mutta lisää pitää saada, koska muuten jää tappiolle.
Onhan lapsillakin ihan liikaa kaikkea. Ja lisää pitää saada joka joulu, synttäri, nimppari ja muut kissanristiäiset.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun annetaan lista! Olen samankaltaisessa tilanteessa, mutta lahjatoiveita ei ole. Olen useampana vuonna joutunut antamaan pelkkänä rahana, koska lapset eivät osaa sanoa suoraan mitä haluavat ja heidän äitinsä ostaa ne kaikkein halutuimmat lahjat. Virkani olisi ostaa niin kutsuttuja täytelahjoja, mutteivät lapset näistä ole kummemmin ilahtuneet ja haluaisin ostaa jotain oikeasti mielekästä.
Ap, osallistutko muuten joulun järjestämiseen? Ostat ruokia, tuot juomia, maksat kuusesta tms.? Ymmärrän että kismittää jos näistä jo maksat/teet osasi ja siihen päälle vielä kalliit lahjat. Ei yksineläjilläkään raha puussa kasva.
Annat joululahjat rahana???
Vierailija kirjoitti:
Ap jäänyt itse lapsen tasolle. Kun itse sain lapsia en odottanut enää itselleni lahjoja. Niin se vaan menee...
Hyödyttäväthän ne lastesi lahjat myös sinua. Jos he saavat leluja, sinun ei tarvitse niitä ostaa, jos saavat jotain hyödyllistä (kuten vaatetta, kengät) sinun ei tarvitse niitä hankkia. Eli säästät rahaa, aikaa ja vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on harmissaan kun lapset ovatkin niitä joita nyt huomioidaan. Niin ne sukupolvet vaihtuu. Äiti onkin nyt mummo jolle lapsenlapset ovat tärkeitä ei enää vain se oma aikuinen lapsi. Huomio jakautuu.
Kuuluu hyviin käytöstapoihin huomioida kaikkia iästä tai sukupolvesta riippumatta.
huomiointia on myös kunnioittaa toivetta ettei aikuisille lahjoja
Pistät lapsille jotain pientä kivaa ja halpaa pakettiin. Jos lahjalistaa tarjotaan niin vastaat että sulla on jo idea.
Oikeesti joku aikuinen itkee, kun ei saa lahjoja?? Mikä sinua estää ostamasta itsellesi, mitä haluat? Niin minä tein, kun lapset olivat pieniä ja yh:na kukaan ei ostanut minulle lahjoja Lapset olivat iloisia, kun äitikin sai lahjoja ja itse sain varmasti mieluisia paketteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen toivetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta on vähän kohtuutonta velvoittaa lapseton sukulainen ostamaan lahjat kaikille suvun lapsille, ja hänelle ei tule ainuttakaan muistamista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti joku aikuinen itkee, kun ei saa lahjoja?? Mikä sinua estää ostamasta itsellesi, mitä haluat? Niin minä tein, kun lapset olivat pieniä ja yh:na kukaan ei ostanut minulle lahjoja Lapset olivat iloisia, kun äitikin sai lahjoja ja itse sain varmasti mieluisia paketteja.
No jos ne kaikki rahat on jo menneet niiden toisten lasten lahjoihin. Milläs sitten ostat itsellesi jotain kivaa?
Oma valintasi. Mielestäni tuo ehdotus ostaa koko perheelle jokin peli tms. on oikein hyvä!
Toki, jos menet valmiiseen pöytään ilman että osallistut tarjottavien hankkimiseen, viet kukkakimpun ja suklaata myös.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ja sisko haluaa ottaa rennommin, ja vähentää pakettirumbaa. Aika yleistä aikuisilla ihmisillä ja oikein fiksua.
Vähentäisivät sitä pakettirumbaa lapsilta myös. Tasapuolisesti kaikille jotain muistamista. Eivät lapset tarvitse järkyttävää lahjavuorta mihinkään.
Itse ostetusta lahjasta puuttuu se jännitys ja yllätys mikä on toisen ostamassa lahjassa. Sitä ap ehkä kaipaa. Kyllä jokainen ostelee itselleen kaikenlaista vuoden mittaan, eikä itse ostettu lahja tunnu sen ihmeellisemmältä. Puoliso sanoo, ettei tarvitse jouluna muuta kuin hyvää ruokaa, mutta kuitenkin ilahtuu saadessaan minulta ja aikuiselta lapselta lahjat.
Älä osta niille mitään. Et ole velvollinen millään tavalla. Kammottavia itsekkäitä vanhempia. Kannattaa poisopettaa sekä vanhemmat että lapset pois moisesta toksisuudesta.
Yksinasuvan lapsettoman kannattaa tehdä testamentti itsensä valitsemalle kohteelle, että rahat eivät tosiaan päädy itsekkäille lisääntyneille sukulaisille
Minulla on ystävä, joka odotti kovasti että muistan lahjoilla hänen perhettään jouluna. Äiti, isä ja kaksi lasta. Siis 4 lajaa, joihin esitettiin lasten osalta toiveita, ei halpoja. Olen lapseton sinkku, ja itse sain lahjaksi esim maustepakkauksen tai keksipakkauksen jostain alelaarista, ja viimeinen käyttöpäivä oli jo mennyt. Mielelläni lapsille lahjat annoin, mutta jossain kohtaa meni yli sen rajan että oli mukavaa.
Lasten tultua noin 10 v ikään, ikäänkuin unohdin lahjomisen. En itsekään enää ole saanut vanhentuneita maustepusseja. Hyvä niin.
Silloin kun lahjominen menee kohtuuttomaksi se pitää voida lopettaa. Perheelle voi ostaa jonkun yhteisen jutun, vaikka herkkukorin - jos siis jotain pitää antaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton ei tarvitse lahjoja. Mut kyllähän se on niin että sisarusten lapsille täytyy antaa kunnon lahjat.
Perustele, kiitos. Vai haluatko vain provota.