Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (2121)

Vierailija
1441/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on mestareita olemaan marttyyreitä. Älä osta lahjoja lapsille. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
1442/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton ei tarvitse lahjoja. Mut kyllähän se on niin että sisarusten lapsille täytyy antaa kunnon lahjat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:lla ei ole lapsia, silloin lahjat ostetaan ap:lle, eli aikuiselle. Tai sitten lopetetaan lahjat kokonaan ja kaikki ostavat vain omaan perheeseensä tai ovat ostamatta. Meillä on näin eikä kenenkään taloudellinen tilanne mene kohtuuttomaksi, ollen joku vain antaja eikä vastavuoroisesti saa mitään. 

Asia erikseen jos on ylimääräistä varaa, voi alkaa lahjoittajaksi. Silloin voi sanoa haluavansa lahjoittajaksi. 

Vierailija
1444/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla ei ole lapsia, silloin lahjat ostetaan ap:lle, eli aikuiselle. Tai sitten lopetetaan lahjat kokonaan ja kaikki ostavat vain omaan perheeseensä tai ovat ostamatta. Meillä on näin eikä kenenkään taloudellinen tilanne mene kohtuuttomaksi, ollen joku vain antaja eikä vastavuoroisesti saa mitään. 

Asia erikseen jos on ylimääräistä varaa, voi alkaa lahjoittajaksi. Silloin voi sanoa haluavansa lahjoittajaksi. 

Miten voi aikuiset ihmiset olla noin tavaran perään? Kaikilla on kaikkea, mutta lisää pitää saada, koska muuten jää tappiolle.

Vierailija
1445/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jäänyt itse lapsen tasolle. Kun itse sain lapsia en odottanut enää itselleni lahjoja. Niin se vaan menee...

Vierailija
1446/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun annetaan lista! Olen samankaltaisessa tilanteessa, mutta lahjatoiveita ei ole. Olen useampana vuonna joutunut antamaan pelkkänä rahana, koska lapset eivät osaa sanoa suoraan mitä haluavat ja heidän äitinsä ostaa ne kaikkein halutuimmat lahjat. Virkani olisi ostaa niin kutsuttuja täytelahjoja, mutteivät lapset näistä ole kummemmin ilahtuneet ja haluaisin ostaa jotain oikeasti mielekästä.

Ap, osallistutko muuten joulun järjestämiseen? Ostat ruokia, tuot juomia, maksat kuusesta tms.? Ymmärrän että kismittää jos näistä jo maksat/teet osasi ja siihen päälle vielä kalliit lahjat. Ei yksineläjilläkään raha puussa kasva.

Vierailija
1447/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseton ei tarvitse lahjoja. Mut kyllähän se on niin että sisarusten lapsille täytyy antaa kunnon lahjat. 

:D

Vierailija
1448/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsetkaan ei tarvitse lahjavuorta. Tekisi itseasiassa monelle lapselle hyvää saada vain pari pakettia.

Vierailija
1449/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi aikuiset ihmiset olla noin tavaran perään? Kaikilla on kaikkea, mutta lisää pitää saada, koska muuten jää tappiolle.

Tavaran, kuka puhui tavarasta? Meillä aikuiset saa lahjakortteja palveluihin kuten hieronta, jalkahoito ja kosmetologi.

Saaja ilahtuu ja samalla pidetään pyörät pyörimässä ja pienyrittäjät leivässä.

Vierailija
1450/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva tuo välimainos tuossa (minulla ainakin) : "Anna joululahjaksi välittävän aikuisen aikaa" <3

Vierailija
1451/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jäänyt itse lapsen tasolle. Kun itse sain lapsia en odottanut enää itselleni lahjoja. Niin se vaan menee...

Mutta kun Ap: lla ei ole lapsia. Me äidit koetaan omien lasten lahjat melkein omina, mutta etkö oikeasti tajua, että ap  ei saa nyt minkään valtakunnan muistamista?

Epäkohteliasta. Ele tärkein.

Vierailija
1452/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun Ap: lla ei ole lapsia. Me äidit koetaan omien lasten lahjat melkein omina, mutta etkö oikeasti tajua, että ap  ei saa nyt minkään valtakunnan muistamista?

Aikuisena nautin lasten ilosta ja muiden seurasta. Sitähän ap haluaa eikä olla joulua yksin. Se lahja on se muiden seura ja lasten ilo. 

Vierailija
1453/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena nautin lasten ilosta ja muiden seurasta. Sitähän ap haluaa eikä olla joulua yksin. Se lahja on se muiden seura ja lasten ilo. 

Ymmärrän. Silti, kyllä mua riepois jos olisin 0:n paketin arvoinen. 

Ennen kaikkea haluan omien lapsieni oppivan, että aikuisillekin voi antaa lahjoja. Saavat hekin iloa kun muistavat vanhempiaan. Enkä itsekään saa lapsiltani sen kummempaa kuin suklaata, mutta se loiste heidän silmissään kun odottavat minun tai isänsä avaavan paketin :)

Vierailija
1454/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet juuri tällainen itsekäs vanhempikuplaan joutuva, jonka oma elämä kuihtuu lasten saannin myötä ja kuvittelet että kaikille muillekin kuuluu käydä niin. Siis sinun lastesi synnyttyä.

Vierailija
1455/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olis kuitenkin ihan kaikkien ilo? Ihmeellistä lasten jalustalle nostoa ja jos se ei riitä joulumieleksi niin on sitten huono ihminen?

Vierailija
1456/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on kiva ostaa lapsille lahjoja! 

Aikuiset eivät tarvitse lahjoja ja se on vaikeaakin keksiä, mikä lahja olisi mieluinen.

Ainahan voit ostaa itsellesi lahjan, kun rahaasi ei mene muiden aikuisten lahjoihin.

Lapsiperheillä on muuta rahanmenoa, joten se on hyvä ottaa tämä käytäntö, ettei lahjoja ostella aikuisille.

Ihmettelen ihmisten itsekkyyttä, että pitäisi saada lahjoja ja sitten kuitenkin valitetaan, jos lahja ei ole mieluinen.

Vierailija
1457/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet juuri tällainen itsekäs vanhempikuplaan joutuva, jonka oma elämä kuihtuu lasten saannin myötä ja kuvittelet että kaikille muillekin kuuluu käydä niin. Siis sinun lastesi synnyttyä.

Ajattelin niin jo ennen omia lapsia.

Parisuhteessa kiva antaa lahja kumppanille mutta kornia ajatella että sisaruksen pitää hankkia lahja kun kerran lapsetkin saavat. 

Ap on jäänyt lapsen tasolle ja kuitenkin vaatii muiden seuraa. Miksei juhli yksinään ja osta itselleen lahjaa? 

Vierailija
1458/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun me ihmiset ollaan erilaisia. Itse ilahtuisin paljonkin lapsen itsensä askartelemasta tuotteesta tai kortista, jota on hartaudella tehty vaikka sitten niitä luonnonkäpyjä hyödyntämällä koristeena, Ei se tietenkään vastaa aikuisen design suunnittelijan tuotetta, mutta ainakin siihen lahjaan on paneuduttu ja minua ajateltu työtä tehdessä. Ymmärrän toki, että joskus voi tuntua siltä, että toiset eivät koskaan vaikuta ajattelevan sinua tai muista mitenkään. Se korostuu, jos on aikoja, että kukaan ei millään muotoa muista syntymäpäivinä tai jouluna, vaikka itse heitä muistaisitkin. Toki joskus voi olla, että toisilla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa mitään halpaakaan vastalahjaksi, jos on vaikka työtön tai yksinhuoltaja tms. 

Vierailija
1459/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään typerämpää kuin että aikuiset joilla on kaikkea krääsää tarpeeksi, ostavat sitä väkisin lisää jouluksi tai vaihtavat keskenään lahjakortteja. Joulupöytään voi halutessaan yhteiseksi iloksi tuoda jotain erityisempää syömistä, naposteltavaa, jälkkäriä tai juomia.

Vierailija
1460/2121 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olis kuitenkin ihan kaikkien ilo? Ihmeellistä lasten jalustalle nostoa ja jos se ei riitä joulumieleksi niin on sitten huono ihminen?

Koska joulu on lasten juhla.  Ihan jo koko kristillisen joulun sanoma liityy lapsiin. Kenelle ne lahjat vietiin Betlehemissä?

Aikuiset nauttivat sitten muulla tavalla joulusta itselle joulun sanoma ja esim ruokailu on tärkeää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi