"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (237)
Juu itsellä sama tilanne muutaman ihmisen kanssa jotka eivät ajattele enää aivoillaan sen jälkeen kun saivat lapsia!
Et mene sinne jouluksi. Kerrot että olet aikuinen ja vietät joulun omassa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi siskon lapsille tuossa tilanteessa mitään.
Tiedän tunteen. Ostan joka synttärinä ja jouluna ystäväni kahdelle lapselle lahjat. Eli yht. 4 lahjaa vuodessa, toiveiden mukaan. Ollaan myös joka joulu vaihdettu lahjat ystäväni kanssa keskenään, ja syntymäpäivinä myös.
Viime jouluna sain häneltä lahjaksi lapsensa tekemän käpykynttilän. Siis glitterillä kuorrutetun roskakävyn jolle oli liimattu tonttulakki päähän, tökätty koko setti kaarnapalaan ja ympätty tuikku viereen.
En osta lahjoja enää koko poppoosta kellekään.
Aika tunnistettavaa!😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkaisisin napanuoran ja menisin vasta joulun jälkeen käymään.
En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.
Ap
Sitten mietit, mikä on sinulle tärkeää.
Ja muista, että kateus on synti eikä auta elämässäsi.
Omana mielipiteenäni sanoisin vielä, että lahjankipeä aikuinen tuntuu minusta kauhean hassulle idealle. Eikö sinulla ole tarpeeksi krääsää?
Vierailija kirjoitti:
Me toimittiin niin että tehtiin pari muksua itsekkin. Ihan hyvä ratkaisu. Nyt voidaan laitella lahjatoiveita sukulaisille.
Suosittelen kokeilemaan. Palautusprosessi on tosin tehty vähän hankalaksi. Eli siitä vähän miinuspisteitä. Siis niiden lapsien palautusprosessi...
Jos tilaa Temusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi siskon lapsille tuossa tilanteessa mitään.
Tiedän tunteen. Ostan joka synttärinä ja jouluna ystäväni kahdelle lapselle lahjat. Eli yht. 4 lahjaa vuodessa, toiveiden mukaan. Ollaan myös joka joulu vaihdettu lahjat ystäväni kanssa keskenään, ja syntymäpäivinä myös.
Viime jouluna sain häneltä lahjaksi lapsensa tekemän käpykynttilän. Siis glitterillä kuorrutetun roskakävyn jolle oli liimattu tonttulakki päähän, tökätty koko setti kaarnapalaan ja ympätty tuikku viereen.
En osta lahjoja enää koko poppoosta kellekään.
Aika tunnistettavaa!😁
Hyvä.
Jo nyt on kummaksi mennyt maailman meno, kun lähipiirin lapsille ei voida edes joululahjoja ostaa, kun itse ei saada mitään vastineeksi! Aivan hullua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua viettää joulua yksin. Olen lapseton sinkku ja ystävät ovat tietysti jouluna omien perheidensä/sukujensa kanssa.
Ap
Oon kerran mennyt pikkukylään vähän boutique-hotellin tyylisen paikkaan joulumajoitukseen, ja siellä oli oikein fiksua seuraa. Kokeile joskus jos rahallisesti mahdollista.
Tapanina sit käymään porukoille?
Aikuisuuteen kuuluu itsemääräämisoikeus. KENELLEKÄÄN ei ole pakko ostaa lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitten mietit, mikä on sinulle tärkeää.
Ja muista, että kateus on synti eikä auta elämässäsi.
Omana mielipiteenäni sanoisin vielä, että lahjankipeä aikuinen tuntuu minusta kauhean hassulle idealle. Eikö sinulla ole tarpeeksi krääsää?
Tarvitseeko lahjan aina olla krääsää?
Vierailija kirjoitti:
No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?
Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.
Tämä on hyvä. Selviää samalla muillekin, miten krääsänahne ap on.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on lasten juhla! Minulla on yksi lapsi itsellä ja ostan silti lahjoja parille kymmenelle sukulaislapselle. Mutta sehän on minun oma päätökseni! Kukaan ei pakota ostamaan. Kukaan ei myöskään odota mitään kovin ihmeellistä, koska kaikki tietää, että olen vähävarainen. Ostan siis 15-25 € hintaisia lahjoja. Saan itse yleensä yhden, noin 25-30€ hintaisen lahjan.
omallesi jasen lisäksi vielä 20 muulle lapselle ja olet vähävarainen. lahjat 15-25e.
no moni ns vähävarainen laskee pennosiaan, saako laskut maksettua, arkiruokaa, saati omalle lapselle jotain-saati juhlaruokaa. oletko edes pienituloinen- vai vähävarainen...
Vierailija kirjoitti:
Juu itsellä sama tilanne muutaman ihmisen kanssa jotka eivät ajattele enää aivoillaan sen jälkeen kun saivat lapsia!
Kyllä se olet sinä, joka ei omilla aivoillaan ajattele, jos ostat lahjoja vaikka et haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Osta kaikille hienot lahjat ja ihmettele sitten kovaan ääneen miten kurjaa on kun et saanut mitään. Ensi vuonna eivät kehtaa olla ostamatta sinullekin lahjaa.
Jos tuon jälkeen kutsua tulee!🤣🤣
Itse en todellakaan kaipaa mitään turhaa krääsää kotiini, joten ymmärrän oikein hyvin, että aikuisille ei osteta lahjoja. Monella tämä tapa on myös taloudellisesti järkiratkaisu, sillä jos ruvetaan ostamaan kaikille aikuisille jotain, lahjoihin menee helposti merkittävä summa rahaa.
Sisarusteni lapset sen sijaan ovat minulle sen verran tärkeitä, että minusta on ilo antaa heille lahjoja. Ei kai lahjoja anneta, että saataisiin niitä itsekin, vaan antamisen ilosta?
Minä joudun joka kuukausi ostella lahjoja yli 2000€ edestä täysin tuntemattomille, jopa vierasmaalaisille.
Että ei tuo nyt vielä pahalta vaikuta.
Mutta ethän sinäkään anna siskollesi mitään? Reiluinta olisi, että sopisitte jonkin summan, jonka molemmat käytätte yhteensä joululahjoihin. Sinä ostat kyseisellä summalla siskolle, hänen mahdolliselle puolisolleen sekä molemmille lapsille lahjat. Sisko ostaa samalla sovitulla summalla sinulle lahjan.
Toimin näin: Kasvoin aikuiseksi, joka ostaa ihan itse itselleen sen, minkä tarvitsee. Lahjojen kerjääminen ei kävisi edes mielessä.
Me toimittiin niin että tehtiin pari muksua itsekkin. Ihan hyvä ratkaisu. Nyt voidaan laitella lahjatoiveita sukulaisille.
Suosittelen kokeilemaan. Palautusprosessi on tosin tehty vähän hankalaksi. Eli siitä vähän miinuspisteitä. Siis niiden lapsien palautusprosessi...