Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!

Vierailija
18.11.2025 |

Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?

Kommentit (237)

Vierailija
41/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

joulu on kaikenikäisten juhla. ja kenkään tarvitse lapsettoman rahoittaa sukulaislasten lahjatoiveita listojen mukaan. ja työajat jaetaan tasapuolisesti. joulu on koko kansan juhla ei skidien karnevaali,huomioiden uskonnollinen prinsiippikin.

Vierailija
42/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Lahjojen tilalle ajattelin antaa pienet lahjakortit. Viimeksi tuli ostettua kiinakrääsää toivelistan mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?

Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.

Perustelisitko vielä, miksi joulu ei ole myös aikuisten juhla?

Olen eri, mutta aikuisille joulun juhlinnassa ehkä on kyse jostain muusta kuin lahjoista. Ne on lasten juttu.

Vierailija
44/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvi siskosi tai kenenkään muun lupaa mitä teet tai jätät tekemättä. Kiltit, vahvistakaa omaa tahtoanne. Ja lapsille riittää suklaajoulupukit kullekin oma.

Vierailija
45/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään aikuisille lahjoja ostella, lapsille kylläkin.

Ostan veljeni tytölle aina jonkun lahjan ja hän aina ostaa minun tytölleni jotakin.

Joululahjat on enemmänkin lasten juttu kuin aikuisten, se joulutunnelma on tärkeämpää aikuisille.

Vierailija
46/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten tarvitset,AP? Kerto lahjatoiveesi suoraan, kerro mitä haluat ja tarvitset.

Siskosi saattaa luulla ettet halua mitään ellet kerro.

kun olivat päättäneet pitävästi ettei aikuisille mitääään. ja kellään velvoitteita ostella sukulaislapselle listan mukaisia lahjoja 18v asti. kuin jokin pakollinen menoerä. jos se siskolikka yhtään järkiakka, sanoooo,että hän ostaa itse omien pentujensa lahjat. miten kehtaa ostattaakin.

Vierailija
47/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla kalliit? Ostat sen hintaiset, kun haluat. Ei mun yh-sairaseläkeläis äidillä ollut varaa ostaa mitään kallista. Muistan lapsuudesta, että tykkäsin aina suunnattomasti äitini ostamista lahjoista.

Vierailija
48/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän systeemistä että aikuisille ei lähtökohtaisesti osteta mitään. Koska onhan se stressiä miettiä mitä joku tarvii. Joten en ole mitenkään pahoillani siitä etten saa lahjoja. Kunhan saan sillä vastuuvapauden olla ostamatta muille aikuisille niitä. Lapsille menee lahjoja se mitä menee. 

Vierailija
49/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää eniten se, että etkö sinä haluaisi ostaa siskosi lapsille lahjoja? Ei tekisi mieli ilahduttaa juuri näitä kyseisiä lapsia lahjan muodossa?

Vai onko enemmän ongelmana se, että sinulle sanellaan tarkasti mitä kuuluu ostaa ja se on aina jotain kovin kallista?

Meillä on toiminut puolin ja toisin hyvin lasta kiinnostavien lelujen tai aiheiden kertominen yleisellä tasolla ja niistä sitten lahjaa antava voi valita minkähintaista tai minkätyyppistä lahjaa haluaa antaa (kirja tai palapeli tai lelu jne.)

Vierailija
50/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaalevy jokaiselle. Se riittää, jos ei riitä niin sit et vie mitään.

Vierailija
51/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin itselleni mieluisen lahjan sillä rahalla mikä muuten olisi mennyt muiden aikuisten lahjoihin.

"että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse." 

ET siis ymmärrä lukemaasi!

VA-IN LAP-SIL-LE LAH-JO-JA.

jöö ap kotiisi,tee ihana joulu ja ostat itsellesi lahjan ,summa mikä olisi mennyt siskonlapsille, nauti siitä kodissasi tai joulun jälkeen mm lahjakortti. kommentoija oikeassa-osta itsellesi. ja me ymmärretään jo, että sun porukat on päättäneet ettette keskenänne vaihda lahjaa, van niille arvokkaille siskon pennuille. meni perille. ja muuten siellä mummulassa ei oo kielletty ettet saa ostaa itelles,puhe oli että keskenänne ette vaihda, tuskin tuli mieleen,että ostaa itselleen ja avaa yllättyneenä, wau ihanaaaaaa,

Vierailija
52/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän systeemistä että aikuisille ei lähtökohtaisesti osteta mitään. Koska onhan se stressiä miettiä mitä joku tarvii. Joten en ole mitenkään pahoillani siitä etten saa lahjoja. Kunhan saan sillä vastuuvapauden olla ostamatta muille aikuisille niitä. Lapsille menee lahjoja se mitä menee. 

Kun alkaa olemaan ikää niin eipä oikeen tarvitse mitään. Enkä minä ainakaan halua mitään krääsää kotiin. Päinvastoin yritän karsia entisiä. En halua mitään lahjoja, kun on rahaa ostaa mitä tarvitsee.

Vierailija
53/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tuo tilanne aiemmin kun olin vielä lapseton ja pienituloinen. Lapsilta tai siis siskolta ja veljeltäni tuli toivelistat. Annoin kuitenkin lapsille lahjakortit joilla voi lunastaa hupsuttelu yökyläily retken tädin luokse. Tein pienellä rahalla ja mielikuvituksella lapsille unohtumattomia elämyksiä. Se oli mulle myös arvokasta aikaa viettää kahden keskistä aikaa jokaisen tädin rakkaan kanssa. Kyllä näistä perinteistä on tykätty, ovat olleet odotettu lahja edelleen vaikka isommat ovat jo teinejä ja nuoria aikuisia. Hupsuttelut ovat isompien kans jo vähän erilaisia, mutta tärkeitä molemminpuolin. On tehty isompien kans pieniä matkoja ulkomaille ja käyty keikoilla, mut tärkeintä viettää aikaa yhdessä ja sen vuoksi välit ovatkin tosi läheisiä.

Vierailija
54/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään vaatia mun opiskelija siskolta mitään kalliita lahjoja. Ostaa lapsille jotain pikkulahjoja ja itse saa sitten tietysti jouluruoat ja juomat.

Vierailija
55/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suostu lahja-automaatiksi. Sinällään minusta nyt on ihan ok, että päätetään yhdessä (laajennetun perhepiirin osalta), ettei hankita aikuisten kesken lahjoja ainakaan yhdessä jaettavaksi tuolla joulupöydän yhteydessä, lapsille voi ostaa just jonkun pienen jutun tai tuollaisen ehdotetun yhteislahjan. Varsinkin jos ette ole muuten tekemisissä juurikaan siskon lapsukaisten kanssa, niin minkään lahjalistan toiveiden täyttämiseen en suostuisi, ellei siellä nyt ole just jotain pientä "värikynät" tyylistä helposti toteutettavaa toivetta. 

Mä vaihtelen lahjoja oman kumppanin kanssa ja hyville kavereille tulee joskus ostettua jotain, jos astutaan tapaamaan joulun tienoilla ja löydän jotain, minkä tiedän olevan mieluisaa, mutta ei siitäkään asiasta ole otettu puolin eikä toisin stressiä. 

Vierailija
56/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kuitenkin päättää itse. Myös Ap, sinä päätät ostatko lahjoja vai et. Teet mitä teet, niin olet itse vastuussa päätöksestäsi ja lopetat nyt sen kitinän. Jos et todellakaan koe mitään iloa lahjan antamisesta, niin älä ihmeessä anna lahjoja. Lahjan antaminen usein tuottaa iloa juuri antajalleen. Kaikki eivät tuota iloa kykene tuntemaan. Olet jatkossa vain aidosti oma itsesi ja teet niinkuin sydämesi sanoo. 

Vierailija
57/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostat jotain pientä lapsille ja itsellesi jotain isoa kivaa. On toki joulu lasten juhla, mutta ketuttaahan tuo olla pelkästään maksajan roolissa. Itsekin olin monta vuotta. Ja oikeastaan edelleen, koska minulla vain yksi lapsi ja muilla 3 per naama.

Tämä. Ja lisäksi retostelisin koko Joulun kuinka kerrankin sain hyvän lahjan, kun itse ostin. Kertoisin, kuinka tästä tuli minulle pysyvä perinne, jonka vuoksi muihin lahjoihin ei jatkossa ole laittaa paljon rahaa.

Vierailija
58/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka pitävät joulua ainoastaan lasten juhlana ja kieltäytyvät muistamasta läheisiään jouluna ovat varsin masentavaa porukkaa. Kivat ihmiset haluavat muistaa kaikkia tärkeitä ihmisiä elämässään.

Vierailija
59/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se sieltä.l tyhjä hokeama. Joulu on aivan kaikkien juhla, jotka siihen haluavat osallistua.

Vierailija
60/237 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?

Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.

niin-i, vuotuinen rahaerä joka jouluksi,onko vielä päälle muut merkkipäivät. ja listan mukaan pyydetään siskoa rahoittamaan. sanois siskolle,että tää on sit summa jos ostat jotain vain minisumma edes.  kuinkahan intona se toinen sisko rahottais  aapin lapsia. nyt vetoi kun mulla on nää omat,eli jos aappi tekis lapsia nyt- mietin jos aapin sisko lapseton ja olisi toisinpäin homma- onko hän reilu ja panis rahaa  siskon lapsiin.

aappi sano, että säästät nyt rahaa sun omille lapsille, niin ei tarvii ostattaa muilla kun sen aika tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä