"Meidän suvussa ei aikuiset tarvitse lahjoja" - joudun siis lahjomaan vuodesta toiseen siskon lapsia saamatta itse mitään!
Vietän joulua joka vuosi vanhempieni ja siskoni perheen kanssa. Siskollani on kaksi lasta, 3v ja 6v. Äitini ja siskoni ovat aloittaneet lasten synnyttyä perinteen, että vain lapsille ostetaan joululahjoja, koska eivät aikuiset niitä kuulemma tarvitse. Alkaa vaan turhauttaa kun minulta odotetaan joka joulu kalliita toivelistojen mukaisia lahjoja siskon lapsille mutta sisko ei itse osta minulle ikinä mitään. Miten te muut vastaavassa tilanteessa olevat toimitte? Kehtaisinko jättää tänä vuonna lahjat ostamatta kun en itsekään saa mitään?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
Lapsettomien pitäisi siis olla aina joulun pyhät töissä?
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja. Joulu on lasten juhla.
Perustelisitko vielä, miksi joulu ei ole myös aikuisten juhla?
Olen eri, mutta aikuisille joulun juhlinnassa ehkä on kyse jostain muusta kuin lahjoista. Ne on lasten juttu.
Kuten kaunokirjalliset teokset ja konjakkipullot? Jep jep.
Lapset ovat vain osa juhlijoista.
Vietä aatto kaverin kanssa tai kotona nautit jouluruoasta yms. Käyt vanhempien luona joulun jälkeen ja ilman lahjoja.
Meillä kaikki ovat aikuisia. Me haluamme antaa joululahjan. Joulu on kaikkien juhla, ei vain lasten.
Vierailija kirjoitti:
Pane siskon miestä kostoksi.
Oi mielelläni! Siskon miehellä on kireä urheilijan peppu, johon upotan mahtivaltikkani jouluyön pimeinä tunteina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Huoh...
Perheellisillekin tulee ongelmia joululahjojen kanssa. Tuntuuhan se epäreilulta kun itsellä on yksi lapsi ja kaveriperheellä on kolme lasta, joille pitää hankkia syntymäpäivä- ja joululahjoja. Onneksi emme ole sentään kummeja, koska emme kuulu kirkkoon. Kyllä tämä lahjojen ostelu käy nykyaikana kalliiksi ja on ihan oikeasti taloudellinen rasite. Olisi korrektia vaikka sopia, ettei enää osteta lahjoja puolin ja toisin.
Osta kaikille hienot lahjat ja ihmettele sitten kovaan ääneen miten kurjaa on kun et saanut mitään. Ensi vuonna eivät kehtaa olla ostamatta sinullekin lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään aikuisille lahjoja ostella, lapsille kylläkin.
Ostan veljeni tytölle aina jonkun lahjan ja hän aina ostaa minun tytölleni jotakin.
Joululahjat on enemmänkin lasten juttu kuin aikuisten, se joulutunnelma on tärkeämpää aikuisille.
Lahjat ovat kaikkien juttu jotka tykkäävät siitä perinteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?
Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.
Kylläpä on lapsellista nillitystä aikuiselta. Aloittaja ei varmaan saanut lapsena lahjoja enolta/tädiltä/sedältä (jos hänellä sellaisia oli/on).
Tämä.En voi käsittää että aikuinen ihminen on niin lapsellinen ettei pätjää ilman lahjoja.jouluna.
Anna lahjaksi jotain aineetonta ja uniikkia, kuten nokkahuilulla soitettu itse sävelletty taideteos livenä, ei maksa mitään ja kaikille tulee hyvä joulumieli :)
Siskon lapsille,miehen lapsille ja lähipiirille. Nuo kaikki lapset on jo aikuisia. Mä en saa koskaan edes korttia,saati tarjoushyasinttiä. Tämä ei ole mikään lapsi-aikuiskysymys,vaan kertoo enemmän saajien luonteesta. Ihmiset 👎
Lahjojen osto aikuisille on mielestäni lähinnä kiusallista. Ehkä parisuhteen alussa joku tälläinen kuuluu kaavaan, mutta paremmin on sopinut sellainen meininki että ei silloinkaan väkisin hommata lahjoja. Joskus kirjoitettiin toisillemme sellaiset hemmottelulahjakortit sisältäen itsesuoritettua hierontaa yms. ja herkkuja tarjoiltuna tms. Se oli hauskaa ja sopivan leikkisää.
Vierailija kirjoitti:
Osta vain jokin yhteislahja kaikille, kuten suklaata, muita herkkuja, joku peli tms koko perheelle. Sellainen, josta itsekin hyödyt. Osoitat sen Perhe Perhoselle ts kaikille paikalla olijoille itsesi mukaan lukien.
Todellakin, tässä on järkevä ja kaikin puolin sovelias ja hyvä ratkaisu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta vain jokin yhteislahja kaikille, kuten suklaata, muita herkkuja, joku peli tms koko perheelle. Sellainen, josta itsekin hyödyt. Osoitat sen Perhe Perhoselle ts kaikille paikalla olijoille itsesi mukaan lukien.
Todellakin, tässä on järkevä ja kaikin puolin sovelias ja hyvä ratkaisu!
Paitsi että kenelle se peli sitten jäisi joulun jälkeen eli kuka sen oikeasti saisi?
Karseaa kuulla, kun aikuinen valittaa, ettei hänelle osteta joululahjoja.
Jos niin kamalasti harmittaa antaa siskonlapsille joululahjoja, älä osta niitä.
Sano siskolle olen ostanut jo lahjat ja anna budjetillr sopivaa , esim hiuspinnit ovat kova sana. Muista ostaa itsellesi lahja
En ostaisi siskon lapsille tuossa tilanteessa mitään.
Tiedän tunteen. Ostan joka synttärinä ja jouluna ystäväni kahdelle lapselle lahjat. Eli yht. 4 lahjaa vuodessa, toiveiden mukaan. Ollaan myös joka joulu vaihdettu lahjat ystäväni kanssa keskenään, ja syntymäpäivinä myös.
Viime jouluna sain häneltä lahjaksi lapsensa tekemän käpykynttilän. Siis glitterillä kuorrutetun roskakävyn jolle oli liimattu tonttulakki päähän, tökätty koko setti kaarnapalaan ja ympätty tuikku viereen.
En osta lahjoja enää koko poppoosta kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä osta nille kersoille mitään. Kuka pakottaa?
Sanot vaan että koska eivät ole sinun kersojasi et osta heille mitään koska sinäkään et saa lahjaa.
Kylläpä on lapsellista nillitystä aikuiselta. Aloittaja ei varmaan saanut lapsena lahjoja enolta/tädiltä/sedältä (jos hänellä sellaisia oli/on).
En ole lainaamasi henkilö, mutta kommentoin silti. Minun lapsuudessani saimme lahjoja vanhemmilta, isovanhemmilta ja kummeilta. Enot/tädit/sedät antoivat esim. suklaarasian tai viinapullon koko perheelle yhteiseksi, eivät he meitä lapsia erikseen lahjoneet. Tämä, että jokainen sukulainen ostaa lapsille lahjoja on joku 2020-luvun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Rahasi päätyvät kuitenkin lopulta minun lapsilleni, koska sinä et jatka sukua. Anna nyt vaan kiltisti jo ennakkoon lahjoina rahaasi lapsilleni, he ovat sukumme tulevaisuus!
T. Siskosi
testamentti. ja sä painu mehtään ja jääkin sinne,et sikiä enempää
Kai siskosi myös olettaa sinun käyttävän suuret määrät rahaa lastensa synttärilahjoihin antamatta sinulle ikinä synttärilahjaa? Suku on pahin, euronkuvat vain vilisee silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset ei tarvitse joululahjoja, joulu on lasten juhla.
En tiennytkään että lapset on eniten uskovaisia
Hyvin kasvatettu lapsi on iloinen vaikka karkkipussista. Mitään sen kummempaa ei tarvitsekaan.