Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkon tulevaisuus

Vierailija
18.11.2025 |

Millaiseksi arvelette Suomen kansankirkon kehittyvän, kun pian alle puolet väestöstä on jäseniä? Eikä lasku siihen jää, vaan pikemminkin kiihtyy.

Mikä on siis kansankirkon kohtalo? Kuolee sukupuuttoon koko Suomen ev.lut. haara? 

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnot kuolevat pois kiihtyvällä vauhdilla kaikkialla maailmassa ihmisten koulutustason noustessa ja ymmärtäessä että uskonnot ovat kaikki taikauskoja ilman todellisuuspohjaa. Tämän kehityksen voi pysäyttää vain kulttuurimme romahdus ja siitä seuraava ihmisten tiedon vähentyminen.

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Uskonnot eivät ole taikauskoja ilman todellisuuspohjaa. 

Millä oikeudella uskonnot sitten siunaavat sotia vaikka Jeesus sanoi, joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu. Miksi opetuslapset eivät tarttuneet miekkaan tai Jeesus? 

Jeesus myöskin sanoi, ettei ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 

Vierailija
42/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala ei kuole eikä Kristuksen henki vaikka demarismiin itsehirttäytyvä kirkko kuolisikin köyteensä.

Ei ni, mutta nyt pohditaankin juurikin kirkon tilannetta. 

Huonosti käy myös Jumalan ilman ruumista.

Avionrikkojien käy siksi myös huonosti

Kaikille kirosta eroamista suunnitteleville. muistutukseksi.

"Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako". Matt. 19:6

Kirkon jäsenyydestäkö tuossa puhuttiin? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo kirkot ovat edelleen paikoillaan, olleet jo vuosikymmneiä.

Vierailija
44/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala ei kuole eikä Kristuksen henki vaikka demarismiin itsehirttäytyvä kirkko kuolisikin köyteensä.

Kirkon jäsenyydestäkö tuossa puhuttiin? 

No ei siinä yt-neuvotteluistakaan puhuttu. 

Vierailija
45/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evlutti kuolee jos jatkaa demarismiinsa hirttäytymistä.

Joka ei kuole, ei voi myöskään syntyä uudesti.

Eri

Sekoitat asioita.

Vierailija
46/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä suunta. Pian kirkoilta vero-oikeus pois ja normaaleiksi aatteellisiksi yhdistyksiksi rekisteriin.

Aito sekulaarisuus. 

Samalla päästään siihen, että KAIKKI uskontokunnat on samalla viivalla, eli niille ei anneta yhteiskunnallista merkitystä laisinkaan.

Kun kirkoilta otetaan verotusoikeus pois, tapahtuu lopullinen romahdus. Kun kirkko joutuu lähettämään jäsenilleen erilliset jäsenmaksulaskut, alkaa todellinen kirkostaeroamistsunami. Suurin osa verojäsenistä kun ei tiedosta ollenkaan, paljonko he kirkolle vuosittain maksavat tyhjästä ja laskun pudotessa postiluukusta tulee järkytys ja eropaperi lähtee saman tien.

Tämän seurauksena Kirkot (ev.lut ja ort.) supistuvat ja hajaantuvat lähinnä erilaisiin pienempiin lahkoihin, joiden jäsenkuntaan jää lähinnä koostuu uskonnollisimmat ja fundamentalistisimmat aktiiveit. Hautausmaiden ylläpito ja hoit

Kirkko joutuu oikeasti miettimään haluaako se houkutella jäseniä Jeesuksen sanomalla vai jatkaako se jäsenien karkottamista Marxistisella uskontokritiikillä.

Vierailija
47/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnot kuolevat pois kiihtyvällä vauhdilla kaikkialla maailmassa ihmisten koulutustason noustessa ja ymmärtäessä että uskonnot ovat kaikki taikauskoja ilman todellisuuspohjaa. Tämän kehityksen voi pysäyttää vain kulttuurimme romahdus ja siitä seuraava ihmisten tiedon vähentyminen.

Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin. Uskonnot eivät ole taikauskoja ilman todellisuuspohjaa. 

Valitettavasti faktat ovat käsitykseni perusta. Uskontojen historia jo yksinään kertoo uskontojen olevan ihmisen mielikuvituksen tuotetta. Mutta toki ymmärrän että sinut on ehdollistettu uskomaan niihin tarinoihin. Meille muille ne ovat samanlaisia tarinoita kuin joulupukki ja pääsiäispupu. 

Vaikuttaa siltä, ettet tiedä joitain olennaisia faktoja. Minä en usko, vaan minä tiedän, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Olin ennen agnostikko, mutta sitten sain tietää. 

Vierailija
48/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä suunta. Pian kirkoilta vero-oikeus pois ja normaaleiksi aatteellisiksi yhdistyksiksi rekisteriin.

Aito sekulaarisuus. 

Samalla päästään siihen, että KAIKKI uskontokunnat on samalla viivalla, eli niille ei anneta yhteiskunnallista merkitystä laisinkaan.

Kun kirkoilta otetaan verotusoikeus pois, tapahtuu lopullinen romahdus. Kun kirkko joutuu lähettämään jäsenilleen erilliset jäsenmaksulaskut, alkaa todellinen kirkostaeroamistsunami. Suurin osa verojäsenistä kun ei tiedosta ollenkaan, paljonko he kirkolle vuosittain maksavat tyhjästä ja laskun pudotessa postiluukusta tulee järkytys ja eropaperi lähtee saman tien.

Tämän seurauksena Kirkot (ev.lut ja ort.) supistuvat ja hajaantuvat lähinnä erilaisiin pienempiin lahkoihin, joiden jäsenkuntaan jää lähinnä koostuu uskonnollisimmat ja fundamentali

Ainakin lutikkakirkko on puolensa valinnut. Ihan pelottaa sen puolesta (en ole jäsen).

Vierailija
49/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Sekoitat asioita.

Vierailija
50/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä oikeudella uskonnot sitten siunaavat sotia vaikka Jeesus sanoi, joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu. Miksi opetuslapset eivät tarttuneet miekkaan tai Jeesus? 

Uskontojen piirissä toimii ihmisiä. En minä tiedä, miksi he tekevät niin kuin tekevät.

Vierailija
51/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eronnut evlutista ja liittynyt katoliseen kirkkoon. En voisi olla tyytyväisempi.

Varmaankin tutkit ensin katolisen kirkon historian mitä mahtiaikoinaan historiankirjojen mukaan teki? Entäpä nykyaikana, oliko aatun kaveri? Eikö kannattaisi ensin kerrata mitä Jumalan poika opetti maanpäällä ollessaan ja sitten etsiä kirkko, joka tottelee seurakunnan päätä eli Jumalan pojan ohjeita?344

Tai, koska sinä selvästi tiedät mikä olisi tälläinen kirkko, voisit vain suoraan kertoa mikä kirkko on kuvaamasi kaltainen? Ei kai se mikään salaseura ole? 

Eri

En tiedä, mitä edellinen kommentoija tarkoitti, mutta ev.lut.kirkko on aivan toimiva vaihtoehto sellaiselle, joka haluaa pelastua. 

Vierailija
52/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti faktat ovat käsitykseni perusta. Uskontojen historia jo yksinään kertoo uskontojen olevan ihmisen mielikuvituksen tuotetta. Mutta toki ymmärrän että sinut on ehdollistettu uskomaan niihin tarinoihin. Meille muille ne ovat samanlaisia tarinoita kuin joulupukki ja pääsiäispupu. 

Vaikuttaa siltä, ettet

Minäkin tiedän pääsiäispupun olevan saunatontun serkku. Se käy meillä lauantaisin. Saunatonttu siis.

Vierailija
53/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikuttaa siltä, ettet tiedä joitain olennaisia faktoja. Minä en usko, vaan minä tiedän, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Olin ennen agnostikko, mutta sitten sain tietää. "

Vaikuttaa siltä, että et tiedä että alkukirkko ei pitänyt Jeesusta jumalan poikana, vaan profeettana. Jeesuksen jumaluus päätettiin vasta 300-luvulla ja päätöksen teki Rooman keisari, joka ei ollut kristitty. Sen takia katollisessa kirkossa on myös pyhimyksiä, kun yksi jumalainen uskonto sekoitettiin Rooman jumaltarustoon. 

Vierailija
54/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tiedän pääsiäispupun olevan saunatontun serkku. Se käy meillä lauantaisin. Saunatonttu siis.

Oletpa hauska. Minä kylläkin ihan oikeasti tiedän.

Vierailija
55/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käy. Miksi valehettelet? 

Vierailija
56/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaikuttaa siltä, ettet tiedä joitain olennaisia faktoja. Minä en usko, vaan minä tiedän, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Olin ennen agnostikko, mutta sitten sain tietää. "

Vaikuttaa siltä, että et tiedä että alkukirkko ei pitänyt Jeesusta jumalan poikana, vaan profeettana. Jeesuksen jumaluus päätettiin vasta 300-luvulla ja päätöksen teki Rooman keisari, joka ei ollut kristitty. Sen takia katollisessa kirkossa on myös pyhimyksiä, kun yksi jumalainen uskonto sekoitettiin Rooman jumaltarustoon. 

En tosiaan tiennyt sitä, että alkukirkko piti Jeesusta profeettana tai muitakaan kertomiasi asioita.

Vierailija
57/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, joku mäkipeltokin pääsi paikalle. Miten muuten selität sen että Jeesus itse sanoo olevansa Jumala? Aivan juu, evankeliumithan keksittiin vasta 300-luvulla... 🙄

Vierailija
58/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suosittelen ev.lut.kirkkoa luopumaan uskontunnustuksen edellyttämisestä jäseniltään. Uskontunnustus voi ohjata kirkon toimintaa. On kuitenkin järjetöntä edellyttää kirkon jäsenten väittävän, että he uskovat juuri tarkalleen uskontunnustuksen mukaisesti. 

No yllättävää kyllä, tämä oli yksi syy miksi erosin kirkosta. Kolminaisuusoppi on sekava poikkeama monoteismista  ja neitseestäsyntyminenkin kaunis tarina jolla varhaiset kirkkoisät ovat halunneet korostaa Kristuksen erityisyyttä, ei ne silti ole erityisen uskottavia asioita enkä vannoisi niiden puolesta. 

Toinen syy on se, että kirkko on huono paimen. Se helliii helmoissaan kuolemaapelkääviä vanhuksia jotka juoksee kirkossa, ja se hyväksyy hihhulikristiittyjen opit, mutta tavan rahvas ei ole enää vuosikymmeniin löytänyt kirkosta muuta kuin seremoniat. Nyt niistä ollaan päästämässä irti - joulukirkossa ei käydä, ristiäiset korvataan nimiäisillä ja hautauksetkin ovat yhä useammin uskonnottomia, vaikka papit niihin tunkevatkin. Olen haudannut kristityt vanhempani asianmukaisen kristillisesti, mutta kun itse aikanaan kohtaan Jumalan en tarvitse siihen kirkkoa enkä heidäm  seremonioitaan. 

Vierailija
59/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan tiennyt sitä, että alkukirkko piti Jeesusta profeettana tai muitakaan kertomiasi asioita.

Tarkasta kuitenkin väitteet myös muualta. Ei kannata uskoa ihan sokeasti netin trollifoorumin anonyymin kirjoittelijan juttuja. 

Vierailija
60/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän evlutit väittävät. Esimerkiksi heidän teologinsa, emerituspiispa Wille Riekkinen. Ettei Jeesus ole jumalan poika, vaan hengellinen opettaja ja veli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi