Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkon tulevaisuus

Vierailija
18.11.2025 |

Millaiseksi arvelette Suomen kansankirkon kehittyvän, kun pian alle puolet väestöstä on jäseniä? Eikä lasku siihen jää, vaan pikemminkin kiihtyy.

Mikä on siis kansankirkon kohtalo? Kuolee sukupuuttoon koko Suomen ev.lut. haara? 

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaikuttaa siltä, ettet tiedä joitain olennaisia faktoja. Minä en usko, vaan minä tiedän, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Olin ennen agnostikko, mutta sitten sain tietää. "

Vaikuttaa siltä, että et tiedä että alkukirkko ei pitänyt Jeesusta jumalan poikana, vaan profeettana. Jeesuksen jumaluus päätettiin vasta 300-luvulla ja päätöksen teki Rooman keisari, joka ei ollut kristitty. Sen takia katollisessa kirkossa on myös pyhimyksiä, kun yksi jumalainen uskonto sekoitettiin Rooman jumaltarustoon. 

Näinhän evlutit väittävät. Esimerkiksi heidän teologinsa, emerituspiispa Wille Riekkinen. Ettei Jeesus ole jumalan poika, vaan hengellinen opettaja ja veli. 

Valitettavan suurelle osalle teologeista Raamattu on vain ihmisten keksimä satukirja ja Jeesus tavallinen ihminen, joka ei neitseestä syntynyt, eikä varsinkaan ylösnoussut, vaan lempattiin joukkohautaan ja mätäni sinne.

Vierailija
62/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä suosittelen ev.lut.kirkkoa luopumaan uskontunnustuksen edellyttämisestä jäseniltään. Uskontunnustus voi ohjata kirkon toimintaa. On kuitenkin järjetöntä edellyttää kirkon jäsenten väittävän, että he uskovat juuri tarkalleen uskontunnustuksen mukaisesti. 

No yllättävää kyllä, tämä oli yksi syy miksi erosin kirkosta. Kolminaisuusoppi on sekava poikkeama monoteismista  ja neitseestäsyntyminenkin kaunis tarina jolla varhaiset kirkkoisät ovat halunneet korostaa Kristuksen erityisyyttä, ei ne silti ole erityisen uskottavia asioita enkä vannoisi niiden puolesta. 

Toinen syy on se, että kirkko on huono paimen. Se helliii helmoissaan kuolemaapelkääviä vanhuksia jotka juoksee kirkossa, ja se hyväksyy hihhulikristiittyjen opit, mutta tavan rahvas ei ole enää vuosikymmeniin löytänyt kirkosta muuta kuin seremoniat. Nyt niistä ollaan päästämässä irti

Kolminaisuusoppi on tärkeä. Kolme yhdessä, kuten 3 in 1 shampoo, hoitoaine ja suihkugeeli. Samoin seremoniat ovat tärkeitä (ainakin kaste ja ehtoollinen). Neitseestäsyntymiseen en osaa ottaa kantaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaikuttaa siltä, ettet tiedä joitain olennaisia faktoja. Minä en usko, vaan minä tiedän, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Olin ennen agnostikko, mutta sitten sain tietää. "

Vaikuttaa siltä, että et tiedä että alkukirkko ei pitänyt Jeesusta jumalan poikana, vaan profeettana. Jeesuksen jumaluus päätettiin vasta 300-luvulla ja päätöksen teki Rooman keisari, joka ei ollut kristitty. Sen takia katollisessa kirkossa on myös pyhimyksiä, kun yksi jumalainen uskonto sekoitettiin Rooman jumaltarustoon. 

En tosiaan tiennyt sitä, että alkukirkko piti Jeesusta profeettana tai muitakaan kertomiasi asioita.

Tarkasta kuitenkin väitteet myös muualta. Ei kannata uskoa ihan sokeasti netin trollifoorumin anonyymin kirjoittelijan juttuja. 

Kiitos huolenpidosta. Olen kyllä tietoinen siitä, että ihmiset voivat valehdella tai ymmärtää väärin asioita. 

Vierailija
64/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän evlutit väittävät. Esimerkiksi heidän teologinsa, emerituspiispa Wille Riekkinen. Ettei Jeesus ole jumalan poika, vaan hengellinen opettaja ja veli. 

Sama tyyppi joka ei allekirjoita ylösnousemusoppia, ja joka väsäsi hatusta ihka oman uuden uskontunnustuksen? 

Vierailija
65/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, joku mäkipeltokin pääsi paikalle. Miten muuten selität sen että Jeesus itse sanoo olevansa Jumala? Aivan juu, evankeliumithan keksittiin vasta 300-luvulla... 🙄

En tiedä kuka on Mäkipelto. Itse asiassa Jeesus ei sano olevansa jumala vaan poika, mutta kuvailee muualla myös kaikkia ihmisiä jumalan lapsiksi. Evankeljumit kirjoitettiin 80-190 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen kuulopuheiden pohjalta ihmisten toimesta, jotka eivät koskaan tavanneet häntä. Siksi alkukirkon aikana päätettiin monia asioita kirkolliskokouksissa, kuten esimerkiksi Jeesuksen ulkonäkö, joka otettiin Zeus patsaalta. Nämä ovat historiallisia faktoja, joita voi tarkistaa vaikka Wikipediasta tai muista lähteistä. 

Vierailija
66/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä suosittelen ev.lut.kirkkoa luopumaan uskontunnustuksen edellyttämisestä jäseniltään. Uskontunnustus voi ohjata kirkon toimintaa. On kuitenkin järjetöntä edellyttää kirkon jäsenten väittävän, että he uskovat juuri tarkalleen uskontunnustuksen mukaisesti. 

No yllättävää kyllä, tämä oli yksi syy miksi erosin kirkosta. Kolminaisuusoppi on sekava poikkeama monoteismista  ja neitseestäsyntyminenkin kaunis tarina jolla varhaiset kirkkoisät ovat halunneet korostaa Kristuksen erityisyyttä, ei ne silti ole erityisen uskottavia asioita enkä vannoisi niiden puolesta. 

Toinen syy on se, että kirkko on huono paimen. Se helliii helmoissaan kuolemaapelkääviä vanhuksia jotka juoksee kirkossa, ja se hyväksyy hihhulikristiittyjen opit, mutta tavan rahvas ei ole enää vuosikymmeniin löytänyt kirkosta muuta kuin

Sakramentit ovat tärkeitä. Ne ovat perusta.

Vierailija
67/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Valitettavasti he ovat käsittäneet väärin.

Vierailija
68/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan suurelle osalle teologeista Raamattu on vain ihmisten keksimä satukirja ja Jeesus tavallinen ihminen, joka ei neitseestä syntynyt, eikä varsinkaan ylösnoussut, vaan lempattiin joukkohautaan ja mätäni sinne.

Eri

Heillä taitaa olla materialistinen maailmankuva. Todellisuus ei ole aivan niin yksinkertainen.

Vierailija
69/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Valitettavan suurelle osalle teologeista Raamattu on vain ihmisten keksimä satukirja ja Jeesus tavallinen ihminen, joka ei neitseestä syntynyt, eikä varsinkaan ylösnoussut, vaan lempattiin joukkohautaan ja mätäni sinne.*

Lainaus ei toimi. Leipäpappeus on kuolemansynti. En edes uskalla ajatella mitä se on silloin, kun lähtee omassa narsismissaan ja egoismissaan muuntelemaan oppia ja seuraamaan omia psykoosejaan.

Vierailija
70/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne vanhat aavikkosadut ala olemaan menneen talven lumia.

Vierailija
71/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tyyppi joka ei allekirjoita ylösnousemusoppia, ja joka väsäsi hatusta ihka oman uuden uskontunnustuksen? 

Eri

Onko joku kehittänyt uuden uskontunnustuksen? Vai niin. Se nykyinenkin on aivan turha. 

Vierailija
72/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtesikunnan segregaatio ilmenee kaililla elämän osa-alueilla. Tulevaisuuden kristityt löytyvät vapaan suuntauksen seurakunnista. Luterilainen kirkko tulee olemaan tällä menolla vain kristillisyydestä vieraantunut pieni naminami kiiltokuvainstituutio

En voisi liittyä vapaaseen suuntaan ikinä.

- lapsikastetta ei hyväksytä

- uskotaan että homoudesta voi eheytyä

- vääränlainen Israelin tukeminen, hyväksytään kaikki Israelin pahat teot. Pidetään tätä kunnon uskovan mittana

- kielilläpuhumisen armolahjan ylikorostaminen (ehkä ei enää niin paljon kuin ennen kuitenkaan?)

Vierailija
73/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, joku mäkipeltokin pääsi paikalle. Miten muuten selität sen että Jeesus itse sanoo olevansa Jumala? Aivan juu, evankeliumithan keksittiin vasta 300-luvulla... 🙄

En tiedä kuka on Mäkipelto. Itse asiassa Jeesus ei sano olevansa jumala vaan poika, mutta kuvailee muualla myös kaikkia ihmis

Eri

Jeesus on Jumalan Poika ja kaikki ihmiset ovat Jumalan lapsia. Näissä on ero, jota tavallisen ihmisen on vaikea ymmärtää. 

Vierailija
74/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri

Heillä taitaa olla materialistinen maailmankuva. Todellisuus ei ole aivan niin yksinkertainen.

Itseasiassa todellisuus on niin yksinkertainen. Ei ole olemassa mitään yliluonnollista mitä uskonnot tarvitsevat. 

Vierailija
75/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala ei kuole eikä Kristuksen henki vaikka demarismiin itsehirttäytyvä kirkko kuolisikin köyteensä.

Ei ni, mutta nyt pohditaankin juurikin kirkon tilannetta. 

Huonosti käy myös Jumalan ilman ruumista.

Avionrikkojien käy siksi myös huonosti

Kaikille kirosta eroamista suunnitteleville. muistutukseksi.

"Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako". Matt. 19:6

Kirkon jäsenyydestäkö tuossa puhuttiin? 

Kyllä Kuten käsky kuuluu. "Älä tee aviorikosta".  "Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa."

Sillä minä vihaan hylkäämistä, sanoo Herra, Israelin Jumala, ja sitä, joka verhoaa vaatteensa vääryydellä, sanoo Herra Sebaot. Siis ottakaa vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat. Mal. 2:16

Vierailija
76/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riekkinen ei ole "meidän teologi" vaan harhaoppinen, hänestä ei olisi ikinä pitänyt tehdä piispaa!!  Ei todellakaan luterilainen kirkko opeta mitä Riekkinen sanoo!! Päinvastoin. 

T. Luterilainen

Vierailija
77/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Itseasiassa todellisuus on niin yksinkertainen. Ei ole olemassa mitään yliluonnollista mitä uskonnot tarvitsevat. 

Onnea matkaan.

Vierailija
78/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Onnea matkaan.

Miksi?

Vierailija
79/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jeesus on Jumalan Poika ja kaikki ihmiset ovat Jumalan lapsia. Näissä on ero, jota tavallisen ihmisen on vaikea ymmärtää. "

Sinä toistat uskontosi liturgiaa, argumenttina se, että muut kuin uskovaiset eivät voi ymmärtää. Minä puhun historian todistettavista faktoista ja myös voin lainata uskontosi merkki teosta asiasta. 

Alkukirkon suurin kiista liittyi Jeesuksen jumaluuteen, ja se ratkesi lopullisesti Nikean ja Konstantinopolin kirkolliskokouksissa (325 ja 381). Kiistan keskiössä oli areiolaisuus, joka opetti Jeesuksen olevan luotu olento eikä yhtä todellista Jumalaa. Lopullisena ratkaisuna vahvistettiin usko kolmi-yhteen Jumalaan, jossa Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä olemusta, mutta eri persoonia. 

Kiistan tausta

Alkuvaiheet: Aluksi kristityt olivat juutalaisuuden sisällä, mutta uskontokunta eriytyi ja siihen liittyi myös pakanakansoista tulleita. Uskon ytimessä oli usko Jeesukseen Jumalan Poikana, mikä johti jännitteisiin juutalaisen perinteen kanssa.

Areiolainen oppi: Arius esitti, että Jeesus oli luotu "ensimmäisenä" ja korkeimpana luomuksena, muttei todellista Jumalaa. Tämä opetus levisi nopeasti ja herätti voimakasta vastustusta. 

Ratkaisu ja seuraukset

Nikean kirkolliskokous (325): Konsiili pyrki ratkaisemaan areiolaisten teologien kiistan. Siellä laadittiin ensimmäinen selitys Jeesuksen ja Isän suhteesta, ja areiolainen oppi tuomittiin harhaopiksi.

Konstantinopolin kirkolliskokous (381): Konsiili tarkensi Nikean konsiilin päätöksiä ja viimeisteli Nikean-Konstantinopolin tunnustuksen. Tunnustuksessa määriteltiin tarkemmin, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi Jumala, mutta kolme erillistä persoonaa.

Vierailija
80/124 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Kuten käsky kuuluu. "Älä tee aviorikosta".  "Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa."

Sillä minä vihaan hylkäämistä, sanoo Herra, Israelin Jumala, ja sitä, joka verhoaa vaatteensa vääryydellä, sanoo Herra Sebaot. Siis ottakaa vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat. Mal. 2:16

Eri

Tuon kohdan kannalta olennaista on velvollisuuksien täyttäminen. Se ei tarkoita sitä, ettei pitäisi tehdä muutoksia elämässään. Ennen muutosten tekemistä pitäisi arvioida, miten muutos vaikuttaa omiin velvollisuuksiin, eli että pystyykö ne edelleen täyttämään muutoksesta huolimatta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi