Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkon tulevaisuus

Vierailija
18.11.2025 |

Millaiseksi arvelette Suomen kansankirkon kehittyvän, kun pian alle puolet väestöstä on jäseniä? Eikä lasku siihen jää, vaan pikemminkin kiihtyy.

Mikä on siis kansankirkon kohtalo? Kuolee sukupuuttoon koko Suomen ev.lut. haara? 

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan suurelle osalle teologeista Raamattu on vain ihmisten keksimä satukirja ja Jeesus tavallinen ihminen, joka ei neitseestä syntynyt, eikä varsinkaan ylösnoussut, vaan lempattiin joukkohautaan ja mätäni sinne.

Eri

Heillä taitaa olla materialistinen maailmankuva. Todellisuus ei ole aivan niin yksinkertainen.

Itseasiassa todellisuus on niin yksinkertainen. Ei ole olemassa mitään yliluonnollista mitä uskonnot tarvitsevat. 

Onnea matkaan.

Miksi?

Tarvitset sitä.

Vierailija
82/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jeesus on Jumalan Poika ja kaikki ihmiset ovat Jumalan lapsia. Näissä on ero, jota tavallisen ihmisen on vaikea ymmärtää. "

Sinä toistat uskontosi liturgiaa, argumenttina se, että muut kuin uskovaiset eivät voi ymmärtää. Minä puhun historian todistettavista faktoista ja myös voin lainata uskontosi merkki teosta asiasta. 

Alkukirkon suurin kiista liittyi Jeesuksen jumaluuteen, ja se ratkesi lopullisesti Nikean ja Konstantinopolin kirkolliskokouksissa (325 ja 381). Kiistan keskiössä oli areiolaisuus, joka opetti Jeesuksen olevan luotu olento eikä yhtä todellista Jumalaa. Lopullisena ratkaisuna vahvistettiin usko kolmi-yhteen Jumalaan, jossa Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä olemusta, mutta eri persoonia. 

Kiistan tausta

Alkuvaiheet: Aluksi kristityt olivat juutalaisuuden sisällä, mutta uskontokunta eriytyi ja siihen liittyi myös pakanakansoista tulleita. Uskon ytimessä ol

Minä en puhu minkään uskonnon opista, vaan Totuudesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaikuttaa siltä, ettet tiedä joitain olennaisia faktoja. Minä en usko, vaan minä tiedän, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Olin ennen agnostikko, mutta sitten sain tietää. "

Vaikuttaa siltä, että et tiedä että alkukirkko ei pitänyt Jeesusta jumalan poikana, vaan profeettana. Jeesuksen jumaluus päätettiin vasta 300-luvulla ja päätöksen teki Rooman keisari, joka ei ollut kristitty. Sen takia katollisessa kirkossa on myös pyhimyksiä, kun yksi jumalainen uskonto sekoitettiin Rooman jumaltarustoon. 

Jaaha, joku mäkipeltokin pääsi paikalle. Miten muuten selität sen että Jeesus itse sanoo olevansa Jumala? Aivan juu, evankeliumithan keksittiin vasta 300-luvulla... 🙄

En tiedä kuka on Mäkipelto. Itse asiassa Jeesus ei sano olevansa jumala vaan poika, mutta kuvailee muualla myös kaikkia ihmis

Uskot siis Wikipediaan? Muistathan sitten kuoleman hetkellä, kun sielusi erkanee ruumiistaan mennä oppisi mukaan wikipedia maahan👐

Vierailija
84/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala ei kuole eikä Kristuksen henki vaikka demarismiin itsehirttäytyvä kirkko kuolisikin köyteensä.

Ei ni, mutta nyt pohditaankin juurikin kirkon tilannetta. 

Huonosti käy myös Jumalan ilman ruumista.

Avionrikkojien käy siksi myös huonosti

Kaikille kirosta eroamista suunnitteleville. muistutukseksi.

"Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako". Matt. 19:6

Tuo koskee avioliittoja.

Raamatussa on myöskin käsky poistua sellaisesta yhteisöstä joka on mennyt väärälle polulle.

T. Evl kirkosta eronnut 1,5 vuotta sitten. Kirkon mädätystilan takia.  

Vierailija
85/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan suurelle osalle teologeista Raamattu on vain ihmisten keksimä satukirja ja Jeesus tavallinen ihminen, joka ei neitseestä syntynyt, eikä varsinkaan ylösnoussut, vaan lempattiin joukkohautaan ja mätäni sinne.

Eri

Heillä taitaa olla materialistinen maailmankuva. Todellisuus ei ole aivan niin yksinkertainen.

Itseasiassa todellisuus on niin yksinkertainen. Ei ole olemassa mitään yliluonnollista mitä uskonnot tarvitsevat. 

Onnea matkaan.

Miksi?

Tarvitset sitä.

Mihin?

Vierailija
86/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaikuttaa siltä, ettet tiedä joitain olennaisia faktoja. Minä en usko, vaan minä tiedän, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika. Olin ennen agnostikko, mutta sitten sain tietää. "

Vaikuttaa siltä, että et tiedä että alkukirkko ei pitänyt Jeesusta jumalan poikana, vaan profeettana. Jeesuksen jumaluus päätettiin vasta 300-luvulla ja päätöksen teki Rooman keisari, joka ei ollut kristitty. Sen takia katollisessa kirkossa on myös pyhimyksiä, kun yksi jumalainen uskonto sekoitettiin Rooman jumaltarustoon. 

Jaaha, joku mäkipeltokin pääsi paikalle. Miten muuten selität sen että Jeesus itse sanoo olevansa Jumala? Aivan juu, evankeliumithan keksittiin vasta 300-luvulla... 🙄

En tiedä kuka on Mäkipelto. Itse asiassa Jeesus ei sano olevansa jumala vaan poika, mutta kuvailee muualla myös kaikkia ihmis

Se on sellainen ateisti, joka toistelee juurikin noita liberaaliteologien teorioita. 

Kuinkahan he muuten selittävät juutalaisen kansan paluun takaisin Israeliin? Vanha testamentti kirjoitettu vasta 1950-luvulla? 🤔

Vierailija
87/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuka on Mäkipelto. Itse asiassa Jeesus ei sano olevansa jumala va

Ei ole mitään sielua.

Vierailija
88/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala ei kuole eikä Kristuksen henki vaikka demarismiin itsehirttäytyvä kirkko kuolisikin köyteensä.

Tuo koskee avioliittoja.

Raamatussa on myöskin käsky poistua sellaisesta yhteisöstä joka on mennyt väärälle polulle.

T. Evl kirkosta eronnut 1,5 vuotta sitten. Kirkon mädätystilan takia. &

"mädätystilan"...

Sano vaan suoraan, että homot sinua häiritsee. 

Vierailija
89/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Britit antoivat tuon alueen takaisin niille jotka sinne halusivat muuttaa toisen maailmansodan jälkeen. Eihän tuossa ole mitään yliluonnollista. 

Vierailija
90/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo koskee avioliittoja.

Eri

Mutta onko ev.lut.kirkosta eroaminen oikeamielinen ratkaisu? Tekisikö Jeesus niin?

Vierailija
91/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on teille viitteeksi kristillisyyttä, sellaista puhdasta. Hyvin ajatuksia Isä Lasaruksella.

Vierailija
92/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo koskee avioliittoja.

Eihän se ole lähimmäisenrakkautta.

"kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii."

Vierailija
93/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo koskee avioliittoja.

T. Evl kirkosta eronnut 1,

Eri

Mutta onko ev.lut.kirkosta eroaminen oikeamielinen ratkaisu? Tekisikö Jeesus niin?

Kyllä ja kyllä. 

Eri

Vierailija
94/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Onnea matkaan.

Miksi?

Tarvitset sitä.

Mihin?

Siihen, ettet pysty tietoisesti suuntaamaan toimintaasi Jumalan tahdon noudattamista kohti.

Vierailija
95/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta tulee hihhulismiin ihastuneiden ikioma kerho, jonka rahoitus on jäsenmaksupohjainen ja valtiolta anottavat avustukset. Näin ollen pieni vähemmistö tulee kuulumaan kirkkoon.

Ei, mikään muu ei ota haltuunsa uskonnolista tyhjiötä sillä maallisuuteen tottuneet eivät todellakaan päästä mitään muuta shamaanilahkoa sotkemaan mukavan uskonnotonta elämää.

Vierailija
96/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Uskot siis Wikipediaan? Muistathan sitten kuoleman hetkellä, kun sielusi erkanee ruumiistaan mennä oppisi mukaan wikipedia maahan👐"

En tietysti perusta lähteitä vain Wikipediaan, mutta toki se on paljon luotettavampi lähde kuin sinun väite "totuudesta" ilman mitään perusteita. Minulla ei ole mitään oppia, eikä myöskään mitään syytä odottaa kuoleman jälkeen olevan mitään. Me tiedämme nykyisin että ihmisen persoona, muistot ja siis kaikki mitä ihminen on, on varastoitu sähkökemiallisesti soluihin. Ne kuolevat ja sitten niissä oleva tieto häviää. Joten mikä se sielu olisi? Ilman persoonaa, ilman muistoja, ilman DNA:ta? 

Vierailija
97/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja kyllä. 

Eri

Sinulla on vielä paljon opittavaa.

Vierailija
98/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky evl kirkko ei ole enää uskovan kirkko. Kirkko joka halveksii ja häpäisee Jumalan Sanaa, ja ihannoi syntiä. Palvoo Satanaa, Jumalan sijasta !

Vierailija
99/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyky evl kirkko ei ole enää uskovan kirkko. Kirkko joka halveksii ja häpäisee Jumalan Sanaa, ja ihannoi syntiä. Palvoo Satanaa, Jumalan sijasta !

Mitä aiot tehdä?

Vierailija
100/150 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkosta tulee hihhulismiin ihastuneiden ikioma kerho, jonka rahoitus on jäsenmaksupohjainen ja valtiolta anottavat avustukset. Näin ollen pieni vähemmistö tulee kuulumaan kirkkoon.

Ei, mikään muu ei ota haltuunsa uskonnolista tyhjiötä sillä maallisuuteen tottuneet eivät todellakaan päästä mitään muuta shamaanilahkoa sotkemaan mukavan uskonnotonta elämää.

Eli palataan vanhaan, sellaista alkukirkko aikoinaan oli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi