Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos uusi tapaamasi henkilö kertoo olevansa kotiäiti, ja samalla selviää että nuorin lapsensa jo yli 10v,

Vierailija
18.11.2025 |

mitä ajattelet? 

Kommentit (288)

Vierailija
121/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kotirouva ( tai äiti) ja mun nuorin lapsi on 17. Mulla on myös 2 yliopistotutkintoa ja oon ollut töissä asiantuntijatehtävissä. En kuitenkaan koskaan ole ollut erityisen uraorientoitunut ja kun tuli mahdollisuus jäädä kotirouvaksi, niin jäin. Viihdyn erinomaisesti kotona. Myös raha-asiat on kunnossa. Mulle on ihan sama mitä muut ihmiset ajattelevat mun valinnoista. Itse olen elämääni tyytyväinen. 

Vierailija
122/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään erityisen älykäs nainen ei jää pitkäksi aikaa kotiäidiksi. Nää ovat aina näitä keskinkertaisesti elämässä pärjänneitä naisia. Kova on luotto siihen, ettei mies koskaan jätä tyhjänpäälle, mikä kielii kaikista eniten lapsellisesta hyväuskoisuudesta.

Kovan luoton sijaan kyseessä saatta enemmin olla se, että on syrjäytynyt työmarkkinoilla. Lapset hankittu nuorena ilman koulutusta tai ainakaan merkittävää työkokemusta. Sitten ihan nomivanhempainvapaat ovat venyneet ja töihin paluu pelottaa. Taustalla esim. sosiaalisten tilainteiden pelkoa tai yksinkertaisesti kyvyttömyys elämänmuutokseen. 

Tai sitten kyseessä on arvovalinta lapsen ja koko perheen henkisen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Seli seli. Se nyt vain on

Samaa mieltä. Mutta muistatko todella, mitä pidit eskariin menosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellainen! Lapsista nuorin jo 13 v. Mies on hyvätuloinen eikä taloudellisesti minul tarvitse tehdä töitä. Joo joo, tiedän ettei eläkettä kerry.

Teen paljon hyväntekeväisyyttä ja vapaaehtoistyötä, harrastan, matkustelen ja hoidan kotia miehen ollessa työn puolesta matkoilla noin puolet kuukaudesta. Pidän itseäni etuoikeutettuna, vaikka joku ilmeisesti pitää kaikkia kotirouvia reppanoita. 

Minusta tuo on todella ok. Olet valinnut noin ja sinulla on siihen mahdollisuus, olet myös tilanteesi itse tavalla tai toisella mahdollistanut. Eri asia olisi, jos selittelisit olevasi kotiäitinä, koska se on arvovalinta ja lapsen etu. Ihan silkkaa valehteluahan se olisi.

Vierailija
124/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kuka vie 10-vuotiaan hoitoon? Onhan tuo jo lapsellekin stressaavaa, kun kotoa tullessa on joku hengittämässä niskaan. Minusta oli päivän paras hetki kun tulin koulusta kotiin ja sain olla yksin. En halunnut mennä edes kavereille, joilla oli vanhemmat kotona vaan kaverit tulevat meidän kotiin jossa oli rauha."

Minua aina hämmästyttää se, että kotirouvien ajatellaan olevan vain kotona. Kun on aikaa ja vielä rahaakin, niin minä en ainakaan kotona ole. Toki hoidan kotihommat ja katson, että lapselle on välipalaa kaapissa, mutta en minä paapo täällä perhettäni aamusta iltaan.

Eli myönnät, että työssä pois oleminen tarkoittaa kivaa puuhastelua? Miksi tätä pitäisi kenenkään arvostaa?

Miksei tuottava ja hyödyllinen työ voisi olla kivaa puuhastelua? Oletko mielenterveysongelmainen? Aivot elävät jossain kylmässä sodassa ja selviytymistraumoissa, vaikka yhteiskunta on vallan mukava ja vakaa ollut jo sata vuotta?

Vierailija
125/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuka vie 10-vuotiaan hoitoon? Onhan tuo jo lapsellekin stressaavaa, kun kotoa tullessa on joku hengittämässä niskaan. Minusta oli päivän paras hetki kun tulin koulusta kotiin ja sain olla yksin. En halunnut mennä edes kavereille, joilla oli vanhemmat kotona vaan kaverit tulevat meidän kotiin jossa oli rauha."

Minua aina hämmästyttää se, että kotirouvien ajatellaan olevan vain kotona. Kun on aikaa ja vielä rahaakin, niin minä en ainakaan kotona ole. Toki hoidan kotihommat ja katson, että lapselle on välipalaa kaapissa, mutta en minä paapo täällä perhettäni aamusta iltaan.

Etkö? Eikös nämä kotiäidit ole työnsankaireita toisin kuin laiskapaskat isät, jotka käyvät vain töissä. 

Vierailija
126/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellainen! Lapsista nuorin jo 13 v. Mies on hyvätuloinen eikä taloudellisesti minul tarvitse tehdä töitä. Joo joo, tiedän ettei eläkettä kerry.

Teen paljon hyväntekeväisyyttä ja vapaaehtoistyötä, harrastan, matkustelen ja hoidan kotia miehen ollessa työn puolesta matkoilla noin puolet kuukaudesta. Pidän itseäni etuoikeutettuna, vaikka joku ilmeisesti pitää kaikkia kotirouvia reppanoita. 

Minusta tuo on todella ok. Olet valinnut noin ja sinulla on siihen mahdollisuus, olet myös tilanteesi itse tavalla tai toisella mahdollistanut. Eri asia olisi, jos selittelisit olevasi kotiäitinä, koska se on arvovalinta ja lapsen etu. Ihan silkkaa valehteluahan se olisi.

On se arvovalinta. Ja sinä pahemman luokan vihaaja sekä kiusaaja. Toivottavasti saat apua. Terapia ja kirkko ovat keksitty, käytä niitä.

Vierailija
127/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin etuoikeutettuna.

Pitäisin orjuutettuna. Mikä vtun etuoikeus se on, ettei ole omia tuloja, ystäviä eikä muuta elämää? Aivot noilla surkastuu.

Kuka sanoo, että ei ole omia tuloja, ystäviä eikä muuta elämää?

Olet tosi ennakkoluuloinen.

Vierailija
128/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaa jäädä kotiin, on hyvä tehdä puolison kanssa sopimus siitä, miten kotona olo korvataan rahallisesti. Tiedän, että joissain perheissä näin onkin tehty.

Sinänsä en menisi sanomaan, että älykäs nainen ei jaksaisi jäädä kotiäidiksi. Jos tämä olisi totta, se tarkoittaisi, ettei älykäs nainen voisi ikinä jäädä eläkkeelle, koska vain työ antaisi hänen elämäänsä sisältöä.

Paljonko kotiin jäävän olisi kohtuullista maksaa per vuosi myöhemmin hyvitystä siitä että toinen on häntä elättänyt?

Juridisesti tämä katsotaan toisin päin. Että kotona oleva on osallistunut perheen elättämiseen omalla työpanoksellaan, sekä mahdollistanut työssä käyvälle omaisuuden kartuttamisen.

Ja tottahan se on.

Vain todella itsekäs ja kiittämätön ajattelee kuten sin

No Suomessa lapset saa päivähoitoon. Ei kenenkään tarvitse jäädä kotiin hoitamaan lapsia, että toinen pääsee kartuttamaan omaisuutta. Tuttu on yksinhuoltajaisä ja on kerryttänyt yksin sitä omaisuutta. 

Vierailija
129/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö? Eikös nämä kotiäidit ole työnsankaireita toisin kuin laiskapaskat isät, jotka käyvät vain töissä. 

Se on eri rooli ja isäkin voi jäädä työttömäksi, jos siltä tuntuu. Näin saa suomen valtiossa tehdä. Emme ole orjayhteiskunta.

Vierailija
130/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän et sitä määritä, mikä on oikeasti tuottavaa tai hyödyllistä yhteiskunnalle. Se voi olla vaikkapa neulomista, käsityöt tuottavat positiivisen hormonivasteen ja täten lisääntyy välitön hyvinvointi. Ei tarvitse kuskata rahojaan sveitsin pankkiireille ja laskea hirveää vauhtia mäkeä alas tullakseen onnelliseksi, jne.

Kerro nyt vielä, miten tämä eroaa siitä, että työtön nostaa työttömyystukia ilman mitään halua työllistyä ja haluaa vain harrastaa omiaan?

Tämä on yhteiskunta, jossa jokaisen kynnelle kykenevän olisi syytä panna kortensa kekoon. Se ei tarkoita akteemista tutkintoa tai kovaa rahaa ja lapset päiväkotiin 9kk iässä. Tämä yhteiskunta ei pysy pystyssä sillä, että työikäinen neuloo kotona.

Vierailija
131/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaa jäädä kotiin, on hyvä tehdä puolison kanssa sopimus siitä, miten kotona olo korvataan rahallisesti. Tiedän, että joissain perheissä näin onkin tehty.

Sinänsä en menisi sanomaan, että älykäs nainen ei jaksaisi jäädä kotiäidiksi. Jos tämä olisi totta, se tarkoittaisi, ettei älykäs nainen voisi ikinä jäädä eläkkeelle, koska vain työ antaisi hänen elämäänsä sisältöä.

Paljonko kotiin jäävän olisi kohtuullista maksaa per vuosi myöhemmin hyvitystä siitä että toinen on häntä elättänyt?

Juridisesti tämä katsotaan toisin päin. Että kotona oleva on osallistunut perheen elättämiseen omalla työpanoksellaan, sekä mahdollistanut työssä käyvälle omaisuuden kartuttamisen.

Ja tottahan se on.

Vain to

Jos haluat synnyttää laitoslapsia niin muista kertoa tästä naiselle tukäteen, jotta hän tietää että haluat mahojen päikkytätien hoitavan lastasi mieluummin laumassa kuin mahdollistavan hänelle Äidin.

Vierailija
132/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni elämänkoululainen hankkii lapsia nuorena, osittain varmasti juuri siksi. Kuulostaa kivemmalta olla kotiäiti kuin työtön ja kouluttamaton. Ja sitä sitten ollaan hamaan tappiin asti. 

Sinänsä ymmärrän, että siinä hommassa vähäosaisempi voi kerrankin olla samassa asemassa kuin muutkin jossain vaiheessa elämässään. Moni vielä asemastaan riippumatta kehuu, miten lapset ovat elämän suurin saavutus, joten mikä ettei haluaisi samaa, kun siihen kykenee.

Yhteiskunnan tasolta lisääntymistä ei myöskään ole varsinaisesti haluttu hillitä, vaikka koulutetummat ovat jo sitä tehneet. Voi olla, että meillä tulee siis kasvamaan suhteellisesti enemmän nepsyjä ja suorittavaa työtä tekeviä ihmisiä.

Nykyään koulutetut ovat niitä, jotka hankkivat lapsia. Tutustu tilastoihin.

Ja samasta syystä kotiäitiys on yhä harvinaisempaa. Koulutetut yleensä haluavat lasten lisäksi käydä töissä edes osa-aikaisesti.

Voi olla. Usein on kyse myös siitä, että yhden koulutetun ihmisen palkalla harvoin koko perhe elää sellaista elintasoa, jota ihmiset haluavat.

Pelkkä koulutus ei takaa yltäkylläistä elämää.

Vierailija
133/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän et sitä määritä, mikä on oikeasti tuottavaa tai hyödyllistä yhteiskunnalle. Se voi olla vaikkapa neulomista, käsityöt tuottavat positiivisen hormonivasteen ja täten lisääntyy välitön hyvinvointi. Ei tarvitse kuskata rahojaan sveitsin pankkiireille ja laskea hirveää vauhtia mäkeä alas tullakseen onnelliseksi, jne.

Kerro nyt vielä, miten tämä eroaa siitä, että työtön nostaa työttömyystukia ilman mitään halua työllistyä ja haluaa vain harrastaa omiaan?

Tämä on yhteiskunta, jossa jokaisen kynnelle kykenevän olisi syytä panna kortensa kekoon. Se ei tarkoita akteemista tutkintoa tai kovaa rahaa ja lapset päiväkotiin 9kk iässä. Tämä yhteiskunta ei pysy pystyssä sillä, että työikäinen neuloo kotona.

En koe tuollaista vertailua mielekkääksi ajankäytöksi. Molemmat ovat kuitenkin täysin laillisia ja sallittuja elämäntapoja ja henkilökohtaisia arvovalintoja. Valitukset voit osoittaa eu:n ihmisoikeustuomioistuimeen, sillä sinusta kaikkien pitäisi olla typeriä ja vihaisia, rikkinäisiä orjia, kuten sinä.

Mitä oman kortensa kekoon kantaminen on myös kyseenalaista. Jokainen voi kantaa sen ilman johtajan auktorisointia tai käskyä. Otapa vaikka selvää mitä ovat "toinen sektori" ja "kolmas sektori" näin aluksi, niin palataan sitten asiaan

Vierailija
134/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perässä missä? Minne olet menossa? Elon Muskin kansa kuuhun ja kiinalaisten kanssa roboteiksi vai? Ehkäpä tuo ei ole sellainen tulevaisuus, mitä osa suomalaisista haluaa ja siksi on turha edes yrittää "pysyä perässä". Sinä voit toki juosta tuli hännän alla "isojen poikien perässä", muuta vaikka jenkkeihin, se voisi olla ennemmin sinun kaltaisesi valtio. Hehän irtisanoutuivat ihmisoikeuksistakin, millaista arvomaailmaa sinäkin tunnut edustavan. Onnea matkaan

Vierailija
135/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kodin ylläpito on työtä, niin se tarkoittaa sitä että palkkatyössä käyvällä vanhemmalla on kaksi työtä. Aika vähän työssäkäyvät vanhemmat paukuttelevat henkseleitään sillä, miten tärkeää työtä tekee kun kotiin tullessaan laittaa pyykit pyörimään. 

Vierailija
136/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei varmasti väitä että kaikki, mutta moni pitkäksi aikaa kotiin jämähtäneistä takuulla on sitä siksi, että muussa tapauksessa status olisi ihan vain työtön.

Todellakin. Ei sitä poista se, että jokainen tietää jonkun johon tämä ei päde. Tai että puolet näistä on itse sitä mieltä, että ei koske minua.

Vierailija
137/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän haluaa olla kotona, kun lapset lähetevät kouluun ja palaavat sieltä. Tai ehkä hänellä ei ole työpaikkaa. Tai sitten on (hyvätuloisen) puolison kanssa sovittu, että rouva hoitaa kodin ja mies ansaitsee elannon. Nämä on aina jokaisen omia asioita, että tarvitseeko niitä edes niin kauheasti ulkopuolisten ajatella.

Vierailija
138/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli myönnät, että työssä pois oleminen tarkoittaa kivaa puuhastelua? Miksi tätä pitäisi kenenkään arvostaa?

En ole ulkopuolisten arvostusta pyytämässä. Elämässä tärkeintä on olla onnellinen ja tehdä asioita, mistä saa nautintoa. Jos se jollekin on ansiotyössä käyminen, niin hieno juttu. Minulle se ei ole mieluista ja voin valita vapaamman elämän.

En saa mitään sosiaalitukia. En siis rasita yhteiskuntaa. Mieheni taas maksaa valtavia summia veroja. Me myös ostamme palveluita eli työllistämme. Sanoisin, että yhteiskunnallisesti meidän perhe tekee tälle maalle erittäin hyvää.

Vierailija
139/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kotirouva ( tai äiti) ja mun nuorin lapsi on 17. Mulla on myös 2 yliopistotutkintoa ja oon ollut töissä asiantuntijatehtävissä. En kuitenkaan koskaan ole ollut erityisen uraorientoitunut ja kun tuli mahdollisuus jäädä kotirouvaksi, niin jäin. Viihdyn erinomaisesti kotona. Myös raha-asiat on kunnossa. Mulle on ihan sama mitä muut ihmiset ajattelevat mun valinnoista. Itse olen elämääni tyytyväinen. 

Kotirouva onkin rehellisempi ilmaisu. Jostain syystä vain kotiäiti kuulostaa jotenkin ylevämmältä, vaikkei kotona olla lasten takia oltu enää vuosiin. 

Vierailija
140/288 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lazyas*

Vahva veikkaus myös, että mies harrastaa irtosuhteita kun muijalla ei ole muuta elämää kuin lapset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä