Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos uusi tapaamasi henkilö kertoo olevansa kotiäiti, ja samalla selviää että nuorin lapsensa jo yli 10v,

Vierailija
18.11.2025 |

mitä ajattelet? 

Kommentit (376)

Vierailija
341/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään erityisen älykäs nainen ei jää pitkäksi aikaa kotiäidiksi. Nää ovat aina näitä keskinkertaisesti elämässä pärjänneitä naisia. Kova on luotto siihen, ettei mies koskaan jätä tyhjänpäälle, mikä kielii kaikista eniten lapsellisesta hyväuskoisuudesta.

Jaa. Itse olen älykäs, akateeminen, terve ja ahkera nainen. Lapseni on jo aikuinen. Olen ollut kotiäitinä 10 vuotta, koska hän on sairas. Kun lapsia tekee, niin niiden ehdoilla mennään. 

Kotiäitys ja omaishoitajuus ovat kaksi eri asiaa. Luulisi sinun älykkänä ihmisenä edes tuon verran ymmärtävän. 

Kielitoimiston sanakirja määrittelee kotiäidin olevan "(kodin ulkopuolisessa) ansiotyössä käymätön äiti".

Vierailija
342/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään erityisen älykäs nainen ei jää pitkäksi aikaa kotiäidiksi. Nää ovat aina näitä keskinkertaisesti elämässä pärjänneitä naisia. Kova on luotto siihen, ettei mies koskaan jätä tyhjänpäälle, mikä kielii kaikista eniten lapsellisesta hyväuskoisuudesta.

Jaa. Itse olen älykäs, akateeminen, terve ja ahkera nainen. Lapseni on jo aikuinen. Olen ollut kotiäitinä 10 vuotta, koska hän on sairas. Kun lapsia tekee, niin niiden ehdoilla mennään. 

Kotiäitys ja omaishoitajuus ovat kaksi eri asiaa. Luulisi sinun älykkänä ihmisenä edes tuon verran ymmärtävän. 

Kielitoimiston sanakirja määrittelee kotiäidin olevan "(kodin ulkopuolisessa) ansiotyössä käymätön äiti".

Kielitoimiston sanakirja on väärässä. Omaishoitaja on ihan eri asia kuin kotiäiti. Ihan jo siksi, että omaishoitaja saa omaishoidontukea, mutta kotiäiti ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pärjää hyvin ilman hyysäävää kotiäitiäkin. Sekös laiskureita kismittää, kun työssäkäyvät äidit pystyvät hoitamaan ihan samat asiat kuin työttömät äiditkin, sori, siis "kotiäidit". Huusholli on siivottu ja ruokaa pöydässä, lapset ja mies ojennuksessa, plussana omat rahat. Lopettakaa selittely arvovalinnoilla ja painukaa maksamaan ansiotuloveroja, kuten kunnon työikäisen kansalaisen kuuluukin.

Vierailija
344/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain sanakirjalla ei ole mitään väliä siinä kohtaa, kun määritellään, onko äiti lapsensa omaishoitaja vai muuten vaan lasten kanssa kotona. Virallisissa yhteyksissä siinä on iso ero, kumpi on kyseessä. Tuet ovat erilaiset ja jos on työkkärin asiakas, on täysin eri tilanne olla työtön työnhakija kuin omaishoitaja. 

Vierailija
345/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset pärjää hyvin ilman hyysäävää kotiäitiäkin. Sekös laiskureita kismittää, kun työssäkäyvät äidit pystyvät hoitamaan ihan samat asiat kuin työttömät äiditkin, sori, siis "kotiäidit". Huusholli on siivottu ja ruokaa pöydässä, lapset ja mies ojennuksessa, plussana omat rahat. Lopettakaa selittely arvovalinnoilla ja painukaa maksamaan ansiotuloveroja, kuten kunnon työikäisen kansalaisen kuuluukin.

Ei kotiäitiys normaaliälyiselle mitään hyysäämistä ole. Se on ihan tavallista kodin ja lasten hoitamista. Sori jos sinua ahdistaa, että kaikkien ei tarvitse olla työnantajan kyykytettävänä. 

Vierailija
346/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sinun tekosyysi mouhota täällä sen sijaan, että olisit tekemässä sitä palvomaasi työtä? 

Vierailija
347/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa omaishoidontukea. En ole sellaista hakenut. Olen kotiäiti.

Vierailija
348/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa omaishoidontukea. En ole sellaista hakenut. Olen kotiäiti.

Jos olet kotona siksi, että lapsesi on vammainen tai pitkäaikaissairas, olet omaishoitaja, vaikka et tukia nostaisikaan. 

Vierailija
349/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipäs lopetetakaan. Onhan se nautinnollista olla piikkinä kaltaistesi työnorjien lihassa. Veikkaan kyllä, että minun mieheni maksaa enemmän veroja vuodessa kuin sinä koko elämäsi aikana. Ei noin tyhmä ihminen voi hyväpalkkaisissa hommissa olla. 

Vierailija
350/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan mikä haluan, en ole hakenut minkäänlaisia tukia. Uskon ennemmin sanakirjaa kuin sinua. t. Se sairaan aikuisen lapsen kanssa kotona oleva

Vierailija
351/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan mikä haluan, en ole hakenut minkäänlaisia tukia. Uskon ennemmin sanakirjaa kuin sinua. t. Se sairaan aikuisen lapsen kanssa kotona oleva

Omaishoitaja olet, vaikka miten vänkäisit vastaan. Oikeasti taidat kyllä itsekin olla sairas. Terveelle ihmiselle ei ole noin iso asia, jos häntä kutsutaan omaishoitajaksi kotiädin sijaan. 

Vierailija
352/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, miten yhteiskunnalta saadut tuet, eli ilmainen raha, määrittelevät monen ihmisen käsitystä itsestään.

Vierailija
353/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aikuisen lapsen äiti käyttäytyy täällä kuin uhmaikäinen taapero? 

Vierailija
354/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten yhteiskunnalta saadut tuet, eli ilmainen raha, määrittelevät monen ihmisen käsitystä itsestään.

Jännä, miten se yhteiskunnalta saatu raha ei ole ilmaista, vaan siitä maksetaan joka päivä verojen muodossa. 

Vierailija
355/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh suomessa on kyllä ihan mahdollista pitkänkin kotiäitiyden jälkeen kouluttautua uudelle alalle vaikka työvoimakoulutuksessa, jos työkokemuksen puute on työnsaannin esteenä niin yleensä juuri valmistuneena on paremmat mahdollisuudet. Jos siis ero tulisi, tai mies kuolisi tai sairastuisi. Olen itse alakoululaisten kotiäiti, koska meillä on vammainen lapsi. Toki on myös oma ammatti ja työkokemusta, ja teen edelleen kerran pari vuodessa pätkän osa-aikatöitä, mutta suurimmaksi osaksi olen kotona. Olen matalapalkka-alalla, joten eläke jäisi siltikin pieneksi, vaikka tekisi töitä koko ikänsä. Minulla on vahva luottamus siihen että mieheni ei jättäisi minua pulaa, hän on sen varmistanut myös taloudellisesti. 

Vierailija
356/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aloituksesta päätellen itse enemmän pohtisin sitä, että mikä on Ap.n oma elämäntilanne? Onko hän tyytyväinen ja onnellinen siihen mitä hänellä itsellään on elämässä. Vai kokeeko hän ehkä tyytymättömyyttä omaa elämää kohtaan ja siksi haluaa verrata sitä jonkun toisen elämään.

Vierailija
357/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä sinusta on jännää? Kysehän ei ole mistään muusta kuin siitä, millä perusteella niitä tukia saa. Et voi saada omaishoidontukea, jos et ole omaishoitaja etkä voi saada sairaseläkettä, jos et ole sairaseläkkeellä jne. jne. Kyse on ihan Kelan luomista määritelmistä, ei mistään muusta. 

Vierailija
358/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh suomessa on kyllä ihan mahdollista pitkänkin kotiäitiyden jälkeen kouluttautua uudelle alalle vaikka työvoimakoulutuksessa, jos työkokemuksen puute on työnsaannin esteenä niin yleensä juuri valmistuneena on paremmat mahdollisuudet. Jos siis ero tulisi, tai mies kuolisi tai sairastuisi. Olen itse alakoululaisten kotiäiti, koska meillä on vammainen lapsi. Toki on myös oma ammatti ja työkokemusta, ja teen edelleen kerran pari vuodessa pätkän osa-aikatöitä, mutta suurimmaksi osaksi olen kotona. Olen matalapalkka-alalla, joten eläke jäisi siltikin pieneksi, vaikka tekisi töitä koko ikänsä. Minulla on vahva luottamus siihen että mieheni ei jättäisi minua pulaa, hän on sen varmistanut myös taloudellisesti. 

Kannattaa laittaa se luottamus ihan virallisesti paperille niin ei pääse käymään niin hassusti, että mies luottamuksstasi huolimatta jättääkin sinut pulaan. 

Vierailija
359/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitaja olet, vaikka miten vänkäisit vastaan. Oikeasti taidat kyllä itsekin olla sairas. Terveelle ihmiselle ei ole noin iso asia, jos häntä kutsutaan omaishoitajaksi kotiädin sijaan. 

Ei ole iso asia. Vastasin vaan tähän kotiäitiyttä käsittelevään ketjuun. En määrittele itseäni minkään termien mukaan. En ole koskaan kutsunut itseäni kummaksikaan, kaikki tutut tietävät, että en ole työelämässä. Mulle kotiäitiys sanana merkitsee sitä, ettei saa mitään tukia, omaishoitajasta tulee mieleen tukia saava henkilö. 

Vierailija
360/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilöllä on jotakin mielekästä järjestötoimintaa tms. kotiäitiyden rinnalla, niin ajattelisin että mahtavaa että tuo on taloudellisesti mahdollista. Jos päivät menee vaan sohvalla maatessa, niin ajattelisin että kamalaa. Pää hajoaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme