Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos uusi tapaamasi henkilö kertoo olevansa kotiäiti, ja samalla selviää että nuorin lapsensa jo yli 10v,

Vierailija
18.11.2025 |

mitä ajattelet? 

Kommentit (376)

Vierailija
361/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh suomessa on kyllä ihan mahdollista pitkänkin kotiäitiyden jälkeen kouluttautua uudelle alalle vaikka työvoimakoulutuksessa, jos työkokemuksen puute on työnsaannin esteenä niin yleensä juuri valmistuneena on paremmat mahdollisuudet. Jos siis ero tulisi, tai mies kuolisi tai sairastuisi. Olen itse alakoululaisten kotiäiti, koska meillä on vammainen lapsi. Toki on myös oma ammatti ja työkokemusta, ja teen edelleen kerran pari vuodessa pätkän osa-aikatöitä, mutta suurimmaksi osaksi olen kotona. Olen matalapalkka-alalla, joten eläke jäisi siltikin pieneksi, vaikka tekisi töitä koko ikänsä. Minulla on vahva luottamus siihen että mieheni ei jättäisi minua pulaa, hän on sen varmistanut myös taloudellisesti. 

Onko teillä keskinäinen testamentti tehtynä? Se on ainut tapa varmistaa, ettet jää pulaan miehesi kuoleman jälkeen. Aviopuolisot eivät peri toisiaan ilman testamenttia.

Vierailija
362/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten yhteiskunnalta saadut tuet, eli ilmainen raha, määrittelevät monen ihmisen käsitystä itsestään.

Mikä siinä sinusta on jännää? Kysehän ei ole mistään muusta kuin siitä, millä perusteella niitä tukia saa. Et voi saada omaishoidontukea, jos et ole omaishoitaja etkä voi saada sairaseläkettä, jos et ole sairaseläkkeellä jne. jne. Kyse on ihan Kelan luomista määritelmistä, ei mistään muusta. 

No esim. eläkeläiset. Ei puhuta vanhoista ihmisistä, vaan siitä, millaista tukea saa valtiolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan mikä haluan, en ole hakenut minkäänlaisia tukia. Uskon ennemmin sanakirjaa kuin sinua. t. Se sairaan aikuisen lapsen kanssa kotona oleva

Omaishoitaja olet, vaikka miten vänkäisit vastaan. Oikeasti taidat kyllä itsekin olla sairas. Terveelle ihmiselle ei ole noin iso asia, jos häntä kutsutaan omaishoitajaksi kotiädin sijaan. 

Ei ole iso asia. Vastasin vaan tähän kotiäitiyttä käsittelevään ketjuun. En määrittele itseäni minkään termien mukaan. En ole koskaan kutsunut itseäni kummaksikaan, kaikki tutut tietävät, että en ole työelämässä. Mulle kotiäitiys sanana merkitsee sitä, ettei saa mitään tukia, omaishoitajasta tulee mieleen tukia saava henkilö. 

Eli et ymmärrä suomen kieltä. Etkä tiedä, että on olemassa tuki nimeltä kotihoidontuki, jota hyvin moni kotiäiti saa. Kotiäiti on ihan vain äiti, joka hoitaa lapsiaan kotona. Kotiäiti ei muutu muuksi, vaikka saisi miljoona euroa Kelan tukia. 

Vierailija
364/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, miten yhteiskunnalta saadut tuet, eli ilmainen raha, määrittelevät monen ihmisen käsitystä itsestään.

Mikä siinä sinusta on jännää? Kysehän ei ole mistään muusta kuin siitä, millä perusteella niitä tukia saa. Et voi saada omaishoidontukea, jos et ole omaishoitaja etkä voi saada sairaseläkettä, jos et ole sairaseläkkeellä jne. jne. Kyse on ihan Kelan luomista määritelmistä, ei mistään muusta. 

No esim. eläkeläiset. Ei puhuta vanhoista ihmisistä, vaan siitä, millaista tukea saa valtiolta.

Niin? Valtiolta saa tukea hyvin monelaiset ihmiset. Kotiäidit, koti-isät, vammaiset, työttömät, sairaat, työssäkäyvät jne. jne. Ei tukien saaminen ihmisen käsitystä itsestään määrittele. Määtielmät ovat vain sitä varten, että Kela voi katsoa, kuka on oikeutettu mihinkin tukeen. 

Vierailija
365/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, millaisia tukia saa? Oletko oikeasti niin tyhmä, että kuvittelet ihmisen identiteetin muuttuvan, jos hän saa esim. valtion maksaman tuen nimeltä lääkkeen Kela korvaus :D

Vierailija
366/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilöllä on jotakin mielekästä järjestötoimintaa tms. kotiäitiyden rinnalla, niin ajattelisin että mahtavaa että tuo on taloudellisesti mahdollista. Jos päivät menee vaan sohvalla maatessa, niin ajattelisin että kamalaa. Pää hajoaisi.

Tylsistyisin kuoliaaksi jossain järjestökokouksissa jne. Puuhaa riittää tässä kotona hyvinkin paljon. Ei tarvitse sohvalla makoilla. Meillä on iso omakotitalo, useita lemmikkejä ja piha, jossa tekemistä on käytännössä loputtomasti. 

Vierailija
367/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilöllä on jotakin mielekästä järjestötoimintaa tms. kotiäitiyden rinnalla, niin ajattelisin että mahtavaa että tuo on taloudellisesti mahdollista. Jos päivät menee vaan sohvalla maatessa, niin ajattelisin että kamalaa. Pää hajoaisi.

Huvittava kuvitelma, että ilman kodin ulkopuolella tapahtuvaa tekemistä äiti ei voi muuta kuin maata sohvalla. Sama ajatusvinouma on nähtävillä, kun täällä puhutaan työttömistä. Aina on kuvitelma, että he vain makaavat sohvalla, koska heillä ei ole kodin ulkopuolista työtä. 

Vierailija
368/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on, millaisia tukia saa? Oletko oikeasti niin tyhmä, että kuvittelet ihmisen identiteetin muuttuvan, jos hän saa esim. valtion maksaman tuen nimeltä lääkkeen Kela korvaus :D

Ei tuollaiset ihmiset kutsu iteään kelakorvauslaisiksi. Kuten sanoin, voin tässä ketjussa kutsua itseäni kotiäidiksi tai ihan miksi vaan. Kela ei ole määritellyt minua yhtään miksikään. Kotiäiti on ihan oikea termi. 

Vierailija
369/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaiset ihmiset kutsu iteään kelakorvauslaisiksi. Kuten sanoin, voin tässä ketjussa kutsua itseäni kotiäidiksi tai ihan miksi vaan. Kela ei ole määritellyt minua yhtään miksikään. Kotiäiti on ihan oikea termi. 

No mitä sä sitten uliset? Jos termillä ei ole sinulle väliä, silloinhan sinua ei pitäisi haitata, jos joku kutsuu sinua omaishoitajaksi. Ei se sinun äitiyttäsi poista, jos sitä pelkäät :D

Vierailija
370/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

///

Suosittelen lukutaidon opettelua. Lainaamasi kirjoittaja kirjoitti nimenomaan, tetä tukien saaminen EI MÄÄRITTELE ihmisen identitettiä. Sinä voit kutsua itseäsi vaikka hevon perseeksi, jos se tuntuu sinusta hyvältä, Turhaa jankkaamista. 

Vierailija
371/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tämä ole nykyaikana aika selvää, että kyseessä on todennäköisesti taas yksi, jolla ei ole ollut duunia paksuksi tullessaan, tai on lentänyt YT:ssä ulos myöhemmin, ja on siten työttömänä ilman käytännön mahkuja edes työllistyä todennäköisesti pitkän poissaolon jälkeen

Vierailija
372/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotimies. Olen kotona, kun lapset tulee koulusta. Laitan niille välillä välipalaa ja illaksi ruokaa, kun vaimo tulee töistä. Olen myös osaksi providermies, sillä maksan 70 % perheen menoista pääomatuloistani. Elämä sujuu mukavasti, kun molemmilla vanhemmilla ei ole työstressiä.

Vierailija
373/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä sitten???

Vierailija
374/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään erityisen älykäs nainen ei jää pitkäksi aikaa kotiäidiksi. Nää ovat aina näitä keskinkertaisesti elämässä pärjänneitä naisia. Kova on luotto siihen, ettei mies koskaan jätä tyhjänpäälle, mikä kielii kaikista eniten lapsellisesta hyväuskoisuudesta.

Voi kuule, et voisi olla enempää väärässä. Kauan kotona olevat (miehet tai naiset) ovat älykkäitä ja korkeasti koulutettuja. Ei kotiin voi jäädä, jos ei ole taloudellisesti hyvässä asemassa ja varma työpaikasta sitten kun töihin palaa. Ja jos sun pitää ajatella että voitko luottaa puolisoosi, ei suhde ole hyvä vaikka töissä kävisitkin. 

Vierailija
375/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittava kuvitelma, että ilman kodin ulkopuolella tapahtuvaa tekemistä äiti ei voi muuta kuin maata sohvalla. Sama ajatusvinouma on nähtävillä, kun täällä puhutaan työttömistä. Aina on kuvitelma, että he vain makaavat sohvalla, koska heillä ei ole kodin ulkopuolista työtä. 

Laskin kerran, että kuinka paljon aikaa kuluu erilaisiin töihin täällä kotona. Minulla on kaksi lasta. Vapaa-päiviä ei ole ollenkaan. Pääsin lukuun, joka vastasi lähes kokopäivätyötä. Että jos joku kehtaa väittää, että olen työtön, niin se ei pidä paikkansa. Jos tekisin lisäksi kokopäivätyötä, niin käytännössä tekisin kahta työtä. Olen yksinhuoltaja. 

Vierailija
376/376 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään erityisen älykäs nainen ei jää pitkäksi aikaa kotiäidiksi. Nää ovat aina näitä keskinkertaisesti elämässä pärjänneitä naisia. Kova on luotto siihen, ettei mies koskaan jätä tyhjänpäälle, mikä kielii kaikista eniten lapsellisesta hyväuskoisuudesta.

Voi kuule, et voisi olla enempää väärässä. Kauan kotona olevat (miehet tai naiset) ovat älykkäitä ja korkeasti koulutettuja. Ei kotiin voi jäädä, jos ei ole taloudellisesti hyvässä asemassa ja varma työpaikasta sitten kun töihin palaa. Ja jos sun pitää ajatella että voitko luottaa puolisoosi, ei suhde ole hyvä vaikka töissä kävisitkin. 

Tämä! Surullista ei ole se, että on meitä, jotka voivat valita kotiinjäännin, vaan se että enemmän on heitä, joiden on taloudellisesti mahdotonta päättää niin. Pienet lapset päiväkodissa ja vanhemmat töissä, on todella ikävää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän