Nuoren sairaanhoitajan palkka 5500€/kk, moniko tienaa yhtä hyvin
samantasoisella koulutuksessa? Mun mielestä järjettömän korkea palkka https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011573749.html
Kommentit (177)
Lähihoitajan koulutus kestää 3v, sairaanhoitajan 3,5v. Sairaanhoitajan koulutus ei vaadi lukiota pohjaksi.
Ei tuosta palkasta paljoa ehdi nauttia kun kokoaika joutuu oleen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin sairaanhoitajan opinnoissa hetken aikaa työharjoittelussa aikuisten teholla ja voin sanoa, että ei ole mun juttu. Se on erittäin vaativa paikka. Hoitajan vastuulla on todella paljon eikä se lääkäri siinä vieressä ole heti tavoitettavissa.
Itse olen töissä vanhuspuolella ja kyllä meilläkin on vastuuta. Ei meillä ole lääkäriä ja meidän pitää pystyä arvioimaan koska asukas tarvitsee lääkärin apua. Myös lähihoitajat joutuu tekemään tätä arviointia koska sairaanhoitajat ovat töissä vain arkisin aamuvuoroissa.
Ainahan ihminen joutuu itse tekemään arviota toisen hyvinvoinnista ja mitä tehdään, ihan vaikka omat lapset esimerkkinä. Itse osaan ilman koulutusta arvioida helposti kuka vaatii mitäkin hoitoa ja olen tätä tehnytkin terveysasemalla puhelinvastaajana sekä tiskillä olin myös töissä. Olen ollut vanhainkodissa kesätöissä ja voin sanoa että siellä ei hoitajilla ainakaan ollut tekemistä muulloin kuin aamun eka tunti silloin tehtiin töitä ja sit vanhusten ruokatauot. Muuten koko lössi kahvihuoneessa ja yksikään ei noussut kun hälytyskello soi.
Vuorotyö ja yölisät ne tuollaiseen summaan korottaa. Varmasti myös tuolla teholla saa muutenkin parempaa palkkaa. Omaakin palkkaa yölisät toisella alalla korottavat myös enkä ilman lisää tekisi yötä lainkaan.
Kuule ap. Ei todellakaan ole tuollainen palkka keskiverto SH:lla edes vuorolisien kanssa, taikka sitten minua on kusetettu. Sos tt:nä tienasin kylläkin vähemmän. Tosin lähdin silloin tutkijaksi melko nopeasti ja päivätyötä oli. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap. Ei todellakaan ole tuollainen palkka keskiverto SH:lla edes vuorolisien kanssa, taikka sitten minua on kusetettu. Sos tt:nä tienasin kylläkin vähemmän. Tosin lähdin silloin tutkijaksi melko nopeasti ja päivätyötä oli. Psyk.sh.
Aika normaalia että vuoroissa tehdään töitä ja ainakin tuolle nuorelle naiselle normaalipalkka. Toki täällä jo yksi päivätyötä tekevä (kotoa paperihommia) kertoi saavansa 3900€ ja mielestäni äärihyvä etätyöpalkka 3,5v opiskelusta. En usko että moni nainen enempää tienaa noin lyhyellä koulutuksella.
Kyrpämäistä mennä lehteen saakka lesoilemaan palkallaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyrpämäistä mennä lehteen saakka lesoilemaan palkallaan.
Siitä vaan opiskelemaan alaa ja vuoro- ja yötöitä tekemään teholle jos noin kateeksi toisen ansiot käy.
Vierailija kirjoitti:
Usealle sohvalla makoilevalle tulee yllätyksenä että TÖITÄ tekemällä tienaa hyvin.
Se juuri on niin väärin. Kyllä pitäisi olla oikeus samoihin tuloihin, teki töitä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jo 3000€ on älyttömän hyvä noin lyhyellä koulutuksella. Moni tienaa pari tonnia paljon korkeammilla koulutuksilla.
Lyhyt koulutus? Peruskoulu, Lukio ja 3vuotta amk. 15vuotta yhteensä. Ei kovin lyhyt mielestäni
3 v. koulutus. On lyhyt.
Olen nuorisokodinohjaajan (sama palkka kuin sairaanhoitajilla) palkka noin 55000 vuodessa. Teen kolmivuorotyötä osa liesistä menee saldopankkiin (pidän vapaina).
Olen tyytyväinen palkkaani
Kyllä minä tienaan yli tuon palkan, mutta en silti työskentele öitä, iltoja ja viikonloppuja ja tee ylitöitä vaan virka-aikaan 40 t / viikko, pääosin etänä.
Tuo sairaanhoitaja kun teki mahdollisimman paljon noita kalliita vuoroja. En jaksaisi sellaista ikinä.
Akateeminen 30 vuoden kokemuksella, palkka reilut 4000 €/kk. Olen itseasiassa ihan tyytyväinen palkkaani, rahasta jää jatkuvasti paljon säästöönkin. Sinkkuna oli hieman tiukempaa, kun talous oli yhden ihmisen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan koulutus kestää 3v, sairaanhoitajan 3,5v. Sairaanhoitajan koulutus ei vaadi lukiota pohjaksi.
Oikeassa olet, korkeakouluopintoihin voi hakeutua toisen asteen tutkinnolla eli myös amistutkinto kelpaa. Ja ammattikorkeakouluun voi hakea lukion päättötodistuksella, joten ei ole pakko suorittaa ylioppilastutkintoa, kunhan läpäisee lukion oppimäärän.
Lähihoitajaopinnot ovat lukiotaustalla kaksivuotiset, koska perusopintoja ei tarvitse suorittaa uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tarkemmin, miksi alapeukutatte tätä.
Sairaanhoitajaksi voi kouluttautua ilman lukiota, vaikka lähihoitajana. Opiskelu ei sillä juuri lyhene, jonkun harjoittelun saa hyväksiluetuksi, vaikka olisi tehnyt pitkäänkin lähihoitajan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tarkemmin, miksi alapeukutatte tätä.
Sairaanhoitajaksi voi kouluttautua ilman lukiota, vaikka lähihoitajana. Opiskelu ei sillä juuri lyhene, jonkun harjoittelun saa hyväksiluetuksi, vaikka olisi tehnyt pitkäänkin lähihoitajan työtä.
Koska se oli saivartelua. Mihinkään AMK tai yliopisto tutkintoon ei tarvita lukiota pohjalle. Kaikkiin korkeakoulututkintoihin tarvitaan kuitenkin pohjalle toisen asteen tutkinto, kuten esimerkiksi lukio tai ammatillinen tutkinto (myös sairaanhoitajan).
Mä olin sairaanhoitajan opinnoissa hetken aikaa työharjoittelussa aikuisten teholla ja voin sanoa, että ei ole mun juttu. Se on erittäin vaativa paikka. Hoitajan vastuulla on todella paljon eikä se lääkäri siinä vieressä ole heti tavoitettavissa.
Itse olen töissä vanhuspuolella ja kyllä meilläkin on vastuuta. Ei meillä ole lääkäriä ja meidän pitää pystyä arvioimaan koska asukas tarvitsee lääkärin apua. Myös lähihoitajat joutuu tekemään tätä arviointia koska sairaanhoitajat ovat töissä vain arkisin aamuvuoroissa.