Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoren sairaanhoitajan palkka 5500€/kk, moniko tienaa yhtä hyvin

Vierailija
17.11.2025 |

samantasoisella koulutuksessa? Mun mielestä järjettömän korkea palkka https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011573749.html

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee 12h yövuoroja. Ei ole yhtään liikaa palkkaa siitä. Itse en tuohon hintaan uhraisi koko elämääni ja eläisi päinvastaisessa rytmissä kuin kaikki muut. 

Ja verotus kyl tasaa tuon ihan perusyökön nettotuloksi. Mulla on insinöörin palkka, kumppanilla hoitajan ja käteen jää saman verran.

Vierailija
102/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni jo 3000€ on älyttömän hyvä noin lyhyellä koulutuksella. Moni tienaa pari tonnia paljon korkeammilla koulutuksilla.

Kyse ei ole koulutuksen pituudesta vaan työn vaativuudesta. Et pärjäisi lasten teho-osastolla itse.

Onko teho kauheen paha? Oma vauva oli teholla pitkään ja hänellä oli oma hoitaja koko ajan valvomassa, ei se nyt kovin rankalta vaikuttanut että vahti vauvaani lakkaamatta joka kuitenkin oli ihan hyvässä kunnossa periaatteessa. Nukkui ja söi välillä.

Kaikki työ ei näy ulospäin. Koskee muuten ihan kaikkea työtä ja siksi on vaikea arvioida millaista joku työ oikeasti on ja mitä se vaatii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan työ raskasta ja vastuullista. Mielestäni hoitajien palkkoja kautta linjan voidaan korottaa ja nämä ovat kyllä sen ansainneet. Hoitajien alin palkkataso mielestäni pitäisi olla brutto 6000€/kk, päälle vielä tehtäväkohtaiset lisät ja ikälisä. Näin arvostus näkyisi ja hoitajat pysyisi alalla. 

Minä olen nähnyt sairaanhoitajien työskentelyä useissa sairaaloissa lasten vuodeosastoilla. Erittäin rentoa hommaa enimmäkseen, päivävuorossa täytyy jotain tosissaan tehdäkin, kun lääkäritkin ovat töissä ja paikalla. Iltaisin ja öisin sitten istutaan porukalla kahvihuoneessa pizzalla ja annetaan lasten vanhempien huolehtia pikku potilaista. Joskus joku saattaa huoneessa käydä pyörähtämässä,  mikäli on määrätty lääkitystä tai hoitotoimenpiteitä lapselle. Muutoin aika rauhassa saa olla kiertoaikojen ulkopuolella. 

Vierailija
104/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää verrata sellaiseen AMK-koulutuksen vaativaan työhön, jossa tehdään paljon yötöitä. Eihän tuossa muuten ole järkeä. Ja kyllä veikkaan, että AMK-insinööri jossain tehtaassa kolmivuorotyötä tehden tienaa vähintään saman verran.

Vierailija
105/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni jo 3000€ on älyttömän hyvä noin lyhyellä koulutuksella. Moni tienaa pari tonnia paljon korkeammilla koulutuksilla.

Kyse ei ole koulutuksen pituudesta vaan työn vaativuudesta. Et pärjäisi lasten teho-osastolla itse.

Onko teho kauheen paha? Oma vauva oli teholla pitkään ja hänellä oli oma hoitaja koko ajan valvomassa, ei se nyt kovin rankalta vaikuttanut että vahti vauvaani lakkaamatta joka kuitenkin oli ihan hyvässä kunnossa periaatteessa. Nukkui ja söi välillä.

Kaikki työ ei näy ulospäin. Koskee muuten ihan kaikkea työtä ja siksi on vaikea arvioida millaista joku työ oikeasti on ja mitä se vaatii.

Eräs läheinen hoiti sairaalassa vauvaa joka kuoli. Rankka prosessi, jonka jälkeen hakeutui muihin töihin. Se, että jonkun vauva selviää teholta, ei tarkoita, että työ olisi jotenkin helppoa. 

Vierailija
106/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin kiitos ahkera Pauliina,olet jokaisen euron ansainnut.

Vierailija
107/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan työ raskasta ja vastuullista. Mielestäni hoitajien palkkoja kautta linjan voidaan korottaa ja nämä ovat kyllä sen ansainneet. Hoitajien alin palkkataso mielestäni pitäisi olla brutto 6000€/kk, päälle vielä tehtäväkohtaiset lisät ja ikälisä. Näin arvostus näkyisi ja hoitajat pysyisi alalla. 

Minä olen nähnyt sairaanhoitajien työskentelyä useissa sairaaloissa lasten vuodeosastoilla. Erittäin rentoa hommaa enimmäkseen, päivävuorossa täytyy jotain tosissaan tehdäkin, kun lääkäritkin ovat töissä ja paikalla. Iltaisin ja öisin sitten istutaan porukalla kahvihuoneessa pizzalla ja annetaan lasten vanhempien huolehtia pikku potilaista. Joskus joku saattaa huoneessa käydä pyörähtämässä,  mikäli on määrätty lääkitystä tai hoitotoimenpiteitä lapselle. Muutoin aika rauhassa saa olla kiertoaikojen ulkopuolella. 

Ja minä en ole ikinä nähnyt kirurgia leikkaamassa ketään, mutta en silti väitä etteikö näin tapahtuisi

Vierailija
108/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja on vain AMK-tutkinnon suorittanut ja tekee mitä lääkärit määrää. Yliarvostettu ammatti. Todella yliarvostettu.

Mikä on sinun ammattisi? Minä olen fyysikko, ja arvostan hoitajia, koska tiedän, että me kaikki tulemme jossain vaiheessa hoitoa tarvitsemaan. Tuntuu typerältä halveksua ammattikuntaa, jota ilman me emme selviäisi. 

Ei se tarkoita ettei arvostaisi vaikkei työtä ihmeellisenä tai hyvin vaativana pitäisi.

Vierailija
109/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehohoidossa hoitajan työ on ehkä vaativaa, samoin fyysisesti rankka esim lähihoitajan työ joka pesee vanhuksia ja vaihtaa vaippoja. Muutoin hoitajan työ ei vaadi ihmeitä, mutta tietysti ilta ja yötyötyöstä kuuluu maksaa asiallinen korvaus. Jos hoitajalle maksetaan 6000, moni varmaan ymmärtää että lääkärille pitäisi vastaavasti maksaa min 9000, koska vastuut, koulutus, osaaminen on eri. Ei taida rahat riittää. 

Suomi tarvitsee toisen valuutan.

Jukisen sektorin valuutta ja yksityisen sektorin valuutta.

Vierailija
110/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ansioilla hän on päässyt niin hyväpalkkaiseen työpaikkaan eli mikä erikoistumisala? Ja kuinka paljon hän tekee viikonloppu- ja yövuoroja?

Sairaanhoitajan AMK- koulutuksella. Nykyään ei ole erikoistumiskoulutuksia. Hän tekee lähes pelkkää yövuoroa, lisävuoroja ja viikonloppuja. Sairaanhoitajan peruspalkka ilman lisiä on 2900-3300€ riippuen henkilökohtaisista lisistä. Eli kaikki ylimenevä on vuorotyön ja pyhätyön korvauksia. 

Kyllä sairaanhoitajan opinnoissa on loppuvaiheessa syventävät opinnot. Tämä sisältyy siihen koulutukseen eikö ole sh:n koulutuksen päälle lisänä. Itse otin ensimmäisenä syventävänäakuuttihoitotyön ja suoritin lisäksi 5 op:n palliatiivisen syventävän kurssin.

Vierailija
111/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs läheinen hoiti sairaalassa vauvaa joka

Kuolema kuuluu elämään, ehkä oli väärällä alalla ja hyvä kun sen itselleen myönsi. Ei tuokaan tee sh työstä erityisen vaativaa. Kai meillä on eri kriteerit siitä, miten työn vaativuus määritellään. 

Vierailija
112/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea juttua, mutta hänellä lienee henkilökohtaisia kannustinlisiä ja on töissä kaikki viikonloput ja yöt ja ylityöt päälle.

Normaali sairaanhoitaja saa vähemmän. Arvioisin, että sairaanhoitajan palkka on maltillisella vuorotyöllä n. 3500 euroa kuukaudessa. Mielestäni se on ihan hyvin, vaikka työ osaa olla joissakin paikoissa raskasta.

Raskaista töistä nimenomaan maksetaan huonosti. Joitain poikkeuksia lukuun ottamatta: mitä raskaampaa työ on, sitä pienempi palkka. Sehän ihmisiä motivoi kouluttautumaan, että saisi jotain hieman kevyempää työtä (varsinaisesti kevyitä töitä ei enää taida olla kuin jotkut suojatyöpaikat?). 

Vierailija
113/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt kai oli ihan poikkeuskuukausi hänellekin ja siksi innostui siitä kertomaan. Ei juuri kiinnostanut.

Vierailija
114/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huvittaa suuresti lauselmat siitä miten kerrotaan miten itselle täysin ventovieraan ammattikunnan työ on huippuhelppoa :D :D

Vierailija
115/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee 12h yövuoroja. Ei ole yhtään liikaa palkkaa siitä. Itse en tuohon hintaan uhraisi koko elämääni ja eläisi päinvastaisessa rytmissä kuin kaikki muut. 

Minä teen myös yksinomaan 12h yövuoroja. En ole hoitaja vaan teollisuudessa tuottamassa niitä veroeuroja joilla sotehommia pyöritetään. Silti häviän yli 1000e/kk sairaanhoitajalle.

Vierailija
116/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen myös yksinomaan 12h yövuoroja. En ole hoitaja vaan teollisuudessa tuottamassa niitä veroeuroja joilla sotehommia pyöritetään. Silti häviän yli 1000e/kk sairaanhoitajalle.

Siinä tapauksessa koulutuksesi on matalampi kuin sairaanhoitajien. Koulutuksesta maksetaan. Ei sitä muuten kukaan hankkisi. 

Vierailija
117/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs läheinen hoiti sairaalassa vauvaa joka

Kuolema kuuluu elämään, ehkä oli väärällä alalla ja hyvä kun sen itselleen myönsi. Ei tuokaan tee sh työstä erityisen vaativaa. Kai meillä on eri kriteerit siitä, miten työn vaativuus määritellään. 

Psykopaatille tai muuten tunnevammaisella ei varmasti olekaan vaikeaa. Ei niitä psykopaatteja kuitenkaan ihan joka työhön, missä kohtaa kuolevia lapsia riitä. Ja hyvä niin, ei tarvitse kuolevien lasten kuunnella mitään "kaikki kuolee, älä itke siinä" tiuskimisia.

Vierailija
118/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen on ennen kouluttautumista katsonut oman alansa palkkauksen ja hyväksynyt tosiasiat. Ja aina voi kouluttautua uudestaan jos palkkaus ei miellytä

Vierailija
119/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa suuresti lauselmat siitä miten kerrotaan miten itselle täysin ventovieraan ammattikunnan työ on huippuhelppoa :D :D

Jep. Nää on aina näitä, joiden jälkiä muut joutuvat korjailemaan. Eivät viitsi opetella mielestään vähäpätöisiä tehtäviä, kun luulevat jo osaavansa ja tietävänsä kaiken. Onhan kaikki toki helppoa, kun tekee päin peetä. Kyllä se avosydänleikkauskin onnistuu ilman koulutusta, jos potilaan ei tarvitse jäädä henkiin...

Vierailija
120/135 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa koulutuksesi on matalampi kuin sairaanhoitajien. Koulutuksesta maksetaan. Ei sitä muuten kukaan hankkisi. 

Olen maisteri, eli korkeammin koulutettu kuin sairaanhoitajat. Ala on tosin toinen kuin koulutukseni.