Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS Mielipide: Kotitalousvähennykset hyödyt valuvat väärille ihmiselle

Vierailija
17.11.2025 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011630516.html

Niin. Mitään meillä keskituloisilla ja siitä ylöspäin ei saisi olla. Meidän pitäisi vaan tehdä töitä ja maksaa veroja, niitäkin mielellään vähän enemmän.

Ymmärrän ajatuksen taustalla, mutta kotitalousvähennyksen tarkoitu ei ole toimi minään tuloerojen tasaajana vaan ensisijaisesti kannustaa ihmisiä käyttämään palveluja sekä ehkäisemään harmaata taloutta. 

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy yhyy kun en pysty siivoamaan, koska on vain koko päivä aikaa. Kehitysvamma, mt-ongelmia ja epistä.

Vierailija
82/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun täti on 87-vuotias ja siivoaa itse kotinsa. Mikä teitä muita vaivaa? 

Laiskuus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhyy yhyy kun en pysty siivoamaan, koska on vain koko päivä aikaa. Kehitysvamma, mt-ongelmia ja epistä.

Minä siivosin just viime viikolla ja meinaan siivota tälläkin viikolla. Lattiat pestään joka viikko. 

Vierailija
84/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On taas erikoinen keskustelu, kun ilmeisesti kaikki kotitalousvähennystä saavat ovat rikkaita. Olen hyödyntänyt kotitalousvähennystä aiemmin pienissä remonteissa kun tulot on olleet jotain 20000 euroa bruttona. Vau miten rikas. Seuraavaksi tulee iso remontti, johon on otettava lainaa. Saadaan takaisin yhteensä reilu 3000 euroa ja remonttiin menee yli 20000 euroa. Ollaanpa rikkaita. 

Minä teetin työttömänä, ansiosidonnaisen aikana, kylppäriremontin. Päiväraha jotain tonnin kieppeillä mutta rempparahat oli säästetty töissä ollessani. Vuosia meni säästäessä. Ei kaikki tosiaan ole rikkaita jotka remppaa.

Vierailija
85/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista. 

Jos lapsi maksaa palvelun, hän saa siitä verovähennyksen. Noin pienestä eläkkeestä ei muutenkaan mitään remontteja teetetä. 

Lapsi on työtön. 

Ehtinee siis auttaa itse, jos olet käyttäytynyt häntä kohtaan asiallisesti. 

Ei voi, kun on välimatkaa eikä ole rahaa linja-autoon. 

Eikä me työttömät olla mitään ilmaistyöntekijöitä.

Maksat siivouksesta tai siivoat itse tai asut paskaisessa kodissa. 

Vierailija
86/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan aleta siivoamaan mitään eläkeläisten omakotitaloja ilmaiseksi. Muuttakoot yksiöön. 

Vierailija
87/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

köyt tekee talkoilla ja harmaalla taloudella edelleen 

Vierailija
88/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei siivousfirmat siivoa ilmaiseksi eläkeläisten koteja?

Niin

Vierailija
89/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanheneva anoppini käyttää siivouspalvelua ja aikaisemmin myös kaikenlaista kodin remontointi- ja huoltopalveluista. Asuu isossa omakotitalossa yksin eikä häneltä puutu rahaa.

Itse olen päässyt hyödyntämään vain kerran kotitalousvähennystä. Eipä ole ylimääräistä rahaa ostaa mitään palveluja joten kaikki pitää tehdä itse. Tuo ainoa kerta oli parvekelasituksen asentamisen työn osuus, josta sai vähentää.

Vierailija
90/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se kannustaa pienituloisia jos he eivät vähennystä saa? Lietsoo vain harmaaseen talouteen.

Lakkoon. Työttömyys on lakon muoto. 

En minä tee töitä ja ei koko kerrostalon väki tee nykyisillä palkoilla. Eikä niihin pääsisi muutenkaan, kun mualta tulleet tekee sitäkin halvemmalla. Ne käy töissä joita se kannattaa ja näitä ihmeen vähennyksiä saa.

Pitäisi pistää remonttiin koko työelämä, että saataisi kaikki tekemään. Kyllähän ne käy varmasti joita se hyödyttää. 

Minä en mene vaikka aseella uhattaisi. Isäni ei mennyt ja minäkään en tule menemään. 

Aluksi minimipalkka, perustulo. Näistä aletaan neuvottelemaan, nniin ehkä. 

Alkaa olla ikääkin jo sen verran että kiirettä pitää!

Vierailija
91/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion palkat pois ja kaikki tehdään ilmaiseksi töitä. 

Miksi jonkun pitäisi siivota ilmaiseksi toisen koti ja toinen ottaisi siitä palkan. 

Oletteko te hulluksi tulleet? 

Vierailija
92/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli viedään lisää palkansaajilta eläkeläisten hyväksi? Eikö mikään riitä? Ulosmitataan saman tien koko palkka eläkeläisille ja pistetään työläiset asumaan kommuuneihin. Eivät he mitään tarvitse, kunhan eläkeläiset saavat elää leveää elämää. 

Miten niin viedään palkansaajilta? Älä vain ikinä sitten itse jää eläkkeelle ja jos joudut jäämään, niin tee itsari.

Tietenkin eläkkeestä on helpompi vähentää, kun maksavat eläkkeestä noin 9% suurempaa veroa, kuin samankokoisesta palkasta.

Vierailija
93/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitalousvähennyksen heikennys oli mielestäni virhe. 

Olisin itse pitänyt vähennyksen ennallaan, ja tuonut siihen lisäksi porkkanan että jos ostat työn työttömältä (joka laskuttaa työn toiminimellä), niin myös työn tekijä saisi jonkun porkkanan. 

Malli voisi toimia esim niin, että työtön saisi tehdä 3kk ajan max 1000€/kk työtä kotitalouksille niin että työ vähentäisi tukia vain 50% eikä siitä tarvitsisi maksaa sivukuluja. Jos 3kk jälkeen haluaisi perustaa yrityksen niin sitten kuvio menisi kuten nykyäänkin  

Suomi on täynnä osaavia ihmisiä jotka voisivat remontoida taloja ja kesämökkejä, maalata seiniä, laatoittaa jne, mutta tällä hetkellä työttömän ei kannata ottaa lyhyttä keikkaa vastaan (muuta kuin pimeänä) ja toisaalta asiakkaat eivät pysty maksamaan hintoja kun kotitalousvähennystä on heikennetty ja ovat ehkä myös huolissaan omasta toimeentulostaan. 

Vierailija
94/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli viedään lisää palkansaajilta eläkeläisten hyväksi? Eikö mikään riitä? Ulosmitataan saman tien koko palkka eläkeläisille ja pistetään työläiset asumaan kommuuneihin. Eivät he mitään tarvitse, kunhan eläkeläiset saavat elää leveää elämää. 

Miten niin viedään palkansaajilta? Älä vain ikinä sitten itse jää eläkkeelle ja jos joudut jäämään, niin tee itsari.

Tietenkin eläkkeestä on helpompi vähentää, kun maksavat eläkkeestä noin 9% suurempaa veroa, kuin samankokoisesta palkasta.

Palkasta menee verojen lisäksi eläkemaksu 7,15 % ja työttömyysvakuutusmaksu 1,5 % ja sairausvakuutusmaksu 1,5 %

Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Vierailija
95/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisen käytännön mukaan huonointuloisilla ei ole mahdollisuuksia käyttää palveluja. Ei siinä sinänsä vikaa jos keski- ja parempituloiset siitä hyötyy, vaan vika on epätasa-arvoisuudessa.

Miksi huonotuloisella pitäisi olla tuplamahdollisuus käyttää palveluja, kun hän jo nyt saa ne sossun tarjoamina? Epätasa-arvoista on se, että toinen vanhus saa kotiinsa apua 0 e/kk, toinen joutuu maksamaan 500 e/kk, koska eläke on suurempi kuin 1400 e/kk brutto.

Mitä palveluja huonotuloinen sossun asiakas saa? Ei sieltä mitään siivousapua esimerkiksi saa. Lisäksi, kaikki pienituloiset ei todellakaan ole sossun asiakkaita eikä kaikki ole oikeutettu sosiaalitukiin, vaikka köyhiä ovatkin.

Kaikki ne samat palvelut, joista tyäöeläkeläinen joutuu maksamaan. Tosissasiko väität, että huonokuntoinen vanhus ei saa kotiapua, jos ei siitä maksa?

Vierailija
96/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkasta menee verojen lisäksi eläkemaksu 7,15 % ja työttömyysvakuutusmaksu 1,5 % ja sairausvakuutusmaksu 1,5 %

Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Odotinkin tuota juntti vastausta. Luettelemasi asiat ovat verovähennyskelpoisia. Lisäksi kateusleikkuri ja lipposen taitettu takaa, että eläkkeiden ostovoima tippuu koko ajan ja ikuisesti. Palkansaajilla sen sijaan nousee ostovoima ja vähennyksiä pukkaa ovista ja ikkunoista. Palkansaaja maksaa veroja todella vähän eläkeläisiin verrattuna.

Kaikki vähennykset, ainakin eläkemaksuvähennys pitää poistaa jo tuon junttimaisen vinkumisen ja valittamisen takia. Ainakin nuorilta "mulle kaikki heti" tyypeiltä.

Vierailija
97/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistetaan kaikki vähennykset kaikesta. Sen jälkeen kaikki tulonsiirrot valtiolle ja valtiolta. Sitten katsotaan kaikki alusta uudestaan. Lopetetaan ammattiliitot ja EK. Lopetetaan eduskunta ja kaikki muukin. Ihmetellään sitten alusta alkaen että mitä sitten. 

Vierailija
98/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Eläkemaksu on sinulle sama asia kuin rahastoida osa palkastasi tulevaisuutta varten, ei se ole vero. Työttömyys- ja sairausvakuutusmaksut ovat nimensä mukaisia vakuutusmaksuja siltä varalta, että ikäviä asioita tapahtuu. Eläkeläinen ei voi päätyä työttömäksi, miksi hänen pitäisi maksaa työttömyysvakuutusmaksua?

Vierailija
99/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eläkeläisen verotus ei ole yhtään korkeampi kuin työssäkäyvän, jos huomioidaan nuo maksut ja niiden puuttuminen. Eläkeläiselle jää käteen ihan yhtä paljon kuin työssäkäyvälle samasta tulosta. Voi vaan tehdä isomman verovähennyksen.

Vierailija
100/141 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/pa

Toi eläkemaksu 7,15 % palkasta menee nyt eläkkeellä oleville.

Eläkkeitä maksetaan 40,2 miljardia vuodessa eli rahasto riittää 7 vuotta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä