Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempi mies, pystyisitkö seurustelemaan naisen kanssa, joka ei halua sinunkaan syövän epäterveellisesti?

Vierailija
17.11.2025 |

Uteliaisuuttani kysyn, koska ainakin omalla kohdalla en lähtisi suhteeseen, jossa ruokailutottumukset ovat ihan erilaiset. En myöskään haluaisi kokkimiestä, joka kokkailee perinteisiä herkkuruokia eli haluan itse kokata, siivota ja hoitaa kodin omalla tyylilläni alusta lopuun. Eli mies ei tekisi kotitöitä sisällä lainkaan eikä kokkaisi.

Ruokailu olisi arkena kasvisruokailua, paljon käsittelemättömiä vihanneksia ja hedelmiä, paloittelen ja teen annokset valmiiksi. Juhlaruoka on erikseen, silloin myös juustoja, luomulihaa, kalaa jne. Esim. viikonloppuna. Kotiin ei tavanomaisesti tuotettuja eläintarvikkeit, luomu ja riista ok. Kodiinnulkopuooella voisit syödä mitä haluat, mutta tosellakin toivon, ettet söisi kovia rasvoja ja lihaa sielläkään.

Kuulostaako hurjalta? Ruoka on iso osa elämää, joten tuo on iso elämänmuutos. Plussana myönteiset terveysvaikutukset.

Kommentit (174)

Vierailija
141/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman Herra Hammarbergiä lainaten niin hiljaisina ihmisinä haudoissaan lepää myöskin heinänsyöjiä urheita.

No joo, kuolemalta ei välty kukaan eikä sairauksiltakaan. Kun puhutaan terveellisyydestä, niin pitää puhua rinnalla myös perimästä, koska se vaikuttaa yhtä paljon terveyteen, ellei joidenkin asioiden kohdalla enemmänkin. Eivät kaikki lihavat sairastu kakkostyypin diabetekseenkaan, ykköstyypin diabeteksestä puhumattakaan. Ja jos on ykköstyypin diabetes (no, tosiasiassa diabeteksia on enemmän kuin yksi tai kaksi), niin silloin edes hyvin terveellinen ruokavalio ja elämäntavat eivät välttämättä pelasta sepelvaltimotaudilta. 

Itse syön näin, koska tykkään tällaisesta ruuasta. Toisena syynä oli aikoinaan eläinten oikeudet. Ja kolmantena terveellisyys. Rokailutottumukset usein rakentuvat jo lapsena, myös perimä vaikuttaa siihen millaiset maut kokee herkullisina. Itse kuulun siihen ryhmään, joka pitää happamesta ja kitkerästä, ei makeasta. Mieheni taas pitää makeasta. Söin jo pienenä lapsena greipin puolikkaan ilman sokeria, mutta nyt en voi enää herkutella happamalla niin paljon, koska alkaa närästää. Kahvinjuonnista pitäisi luopua, mutta en ole siihen kyennyt. Ap

Vierailija
142/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmien syömisen terveydellisyys on vähän niin ja näin (paljon hedelmäsokeria), marjat ovat terveellisiä. Olen tottunut tekemään itselleni ruoat, olen myös erittäin joustava siinä mitä syön, eli syönyt mitä kumppanini haluaa hankkia ja tehdä.

Kasvisruokavalio on sekaruokaa hankalampi, koska hyviä proteiinin lähteitä (vähän hiilihydraatteja ja imeytyvät hyvin) on vähemmän ja ovat myös usein kalliimpia.

Voisin siis syödä kumppanin suunnittelemaa ja valmistamaa ruokaa. Pienin ongelma olisi se mitä syön (ei ole ideologisia ongelmia) ja miltä se maistuu, isompi ongelma on se saanko riittävästi proteiinia, jonka suolistoni pystyy käsittelemään. Soisin erittäin mieluusti esimerkiksi vihreitä herneitä ja ruisleipää, mutta molemmat toimivat minulla huonosti.

Suurin ongelma missä tahansa parisuhteessa kulutuksen suhteen olisi voinko elää kuluttamalla melko vaatimattomasti, vai onko pakko kumppanin kuluttaa huomattavasti enemmän kumppanin elämäntavan mukaan. Jos syömieni ruokien hinnat nousisivat reippaasti voisi uusi ruokavalio ahdistaa. M52

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmien syömisen terveydellisyys on vähän niin ja näin (paljon hedelmäsokeria), marjat ovat terveellisiä. Olen tottunut tekemään itselleni ruoat, olen myös erittäin joustava siinä mitä syön, eli syönyt mitä kumppanini haluaa hankkia ja tehdä.

Kasvisruokavalio on sekaruokaa hankalampi, koska hyviä proteiinin lähteitä (vähän hiilihydraatteja ja imeytyvät hyvin) on vähemmän ja ovat myös usein kalliimpia.

Voisin siis syödä kumppanin suunnittelemaa ja valmistamaa ruokaa. Pienin ongelma olisi se mitä syön (ei ole ideologisia ongelmia) ja miltä se maistuu, isompi ongelma on se saanko riittävästi proteiinia, jonka suolistoni pystyy käsittelemään. Soisin erittäin mieluusti esimerkiksi vihreitä herneitä ja ruisleipää, mutta molemmat toimivat minulla huonosti.

Suurin ongelma missä tahansa parisuhteessa kulutuksen suhteen olisi voinko elää kuluttamalla melko vaatimattomasti, vai onko pakko kumppanin kuluttaa huomatt

Hedelmien sisältämä hedelmäsokeri ei ole millään tavalla vaarallista, sen sijaan elintarvikkeisiin lisätyt halvat sokerinkorvikkeet ovat suoranaista myrkkyä maksalle eli ne rasvoittavat maksaa sokeriin verrattuna moninkertaisella nopeudella. Tähän tulisi puuttua valtiovallan taholta, rasvamaksa on yleistynyt räjähdysmäisesti, jopa lapsilla tavataan rasvamaksaa ja myös hoikemmilla ihmisillä. Halvoille sokerinkorvikkeille tulisi lätkäistä tuntuva haittavero. Fruktoosisiirappia ym. on jopa leivissä.

Se ettei suolisto kestä palkokasveja (eikö tofuakaan) voi tosiaan olla este kasvisruokailulle. Ja luomuliha on tavanomaista lihaa kalliimpaa, joten nuo ovat relevantteja perusteluja. Mä en vanhan liiton kasvissyöjänä ole tottunut käyttämään noita lihankorvikkeita juurikaan, niiden hinnoista en osaa sanoa. Eivät ne ainakaan kovin kutsuvilta pakkauksissaan näytä. Yksi hyvä oli Boyond Burgerin soijapihvi pakasteena, se oli todella mehevä, mutta en muista hintaa.

Kulutustottumusten samanlaisuus on minusta tärkeää myös parisuhteessa. En tiedä tarkoititko tuolla vaatimattomalla kulutuksella ideologista vai käytännön sanelemaa tilannetta, mutta kummin tahansa, niin siinä olisi hyvä olla suurin piirtein samanlainen niin ettei tule kahnausta. Jotkut ihmiset nauttivat siitä että saavat säästöä aikaan, seuraavat tarjouksi jne. itse taas nautin siitä, että voin syödä hyvin laadukasta luomuruokaa, joten käytän siihen rahaa. Kun taas sitten muuten elelen mielellään hyvinkin vaatimattomasti ja yksinkertaisesti. Inhoan esim. shoppailua. Kirppiksilläkään en enää käy, ettei tule ostettua mitään, mieluummin tavaroista eroon jo tällä iällä, ettei jää jälkikasvulle liikaa raivattavaa. Ap

Vierailija
144/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin mietin että mikä mielenhäiriö sinulla on, kun "paloittelet valmiiksi" vihanneksia aikuiselle ihmiselle. Jos mies haluaa tappaa itsensä paskalla ruualla niin tappakoot. Keskity sinä omaan hyvinvointiisi

Tiedän useammankin naisen joka kuori ja paloittele hedelmät ja vihannekset sekä miehelleen että pojilleen. He haluavat että miehet syövät omenoita ja mandariineja ja porkkanoita mutta nämä miehet eivät jaksa niitä itse kuoria eikä paloitella joten ne jäävät siksi syömättä. Hauskaa sinänsä, oma mieheni osaa kyllä kuoria kaiken minkä haluaa syödä ja myös viitsii. Mutta nämä miehet Ovat sellaisia vaan nakkipaketin ja otan kylmän nakin tyyppisiä miehiä. 

Vierailija
145/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, tokihan sitä kaltaisensa kumppanin haluaa ja sellaista ilmeisimmin etsitkin.

Siksi en ymmärräkään tätä tiedusteluasi.

Kuulostat hieman kontrollifriikiltä.

Olen vähän ortoreksiaan taipuvainen. Tunnen suurta mielihyvää jos mulle tärkeät ihmiset syövät hyvin. Ap

Ortoreksia on sairaus, ei hyvin syömistä. Tuo ei liity kontrollinhaluusi kylläkään, se on sitä ihan samaa mitä tekee pullantuputtajanaisetkin. Halu ja tarve kontrolloida toisen puolesta jotain niin henkilökohtaista kuin syömisiä on sairasta. Hakeutuisin siis avun piiriin.

Vierailija
146/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävä just samalainen, sama ruoka ja ehdoton luonne. Minä itse syön tervellisesti, mutta en sillä tavalla, tykkään kanasta, kalasta, myöskin vihanneksia ja rakastan leivoksia.

Ja just hänelle tuli mahasyöpä. 

Kaikki tietämäni haimasyövät ovat tulleet heille jotka eivät käytä alkoa juurikaan. Sama keuhkosyöpien kanssa. En tunne yhtään tupakoitsijaa jolla sellainen olisi, vaan kaikki ovat savuttomia. Mitä tämä kertoo? Saman kuin sinunkin esimerkkisi.

Vierailija
147/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma missä tahansa parisuhteessa kulutuksen suhteen olisi voinko elää kuluttamalla melko vaatim

Hedelmäsokeri on todellakin keholle myrkkyä liiallisissa määrin, ihan kuten mikä tahansa sokeri.

Vierailija
148/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmäsokeri on todellakin keholle myrkkyä liiallisissa määrin, ihan kuten mikä tahansa sokeri"

Harva, jos kukaan pystyy syömään hedelmiä niin paljon, että niiden sisältämä hedelmäsokeri olisi vaaraksi. Pl. diabeetikot.

Omintakeisia tietoja ravitsemuksesta ja terveydestä on paljon liikkeellä. Kysy lääkäriltäsi, jos et minua usko. Toki osa pitää lääketiedettäkin humpuukina. Ketjun kommenteista päätellen myös ajatus sairauksista rangaistuksina on edelleen voimissaan. Se on haitallista uskonnollisuutta. Ap

Vierailija
149/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet terveysterroristi.  Koita löytää samanlainen hörhö kumppaniksesi, tuo ei ole normaalia että kontrolloit toisen syömisetkin.  

Vierailija
150/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävä just samalainen, sama ruoka ja ehdoton luonne. Minä itse syön tervellisesti, mutta en sillä tavalla, tykkään kanasta, kalasta, myöskin vihanneksia ja rakastan leivoksia.

Kaikki tietämäni haimasyövät ovat tulleet heille jotka eivät käytä alkoa juurikaan. Sama keuhkosyöpien kanssa. En tunne yhtään tupakoitsijaa jolla sellainen olisi, vaan kaikki ovat savuttomia. Mitä tämä kertoo? Saman kuin sinunkin esimerkkisi.

Kadmium aiheuttaa haimasyöpää. Alkoholissa sitä ei ole, mutta suklaassa, pähkinöissä ja öljykasvien siemenissä sitä taas on.

Vierailija
151/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmäsokeri on todellakin keholle myrkkyä liiallisissa määrin, ihan kuten mikä tahansa sokeri"

Harva, jos kukaan pystyy syömään hedelmiä niin paljon, että niiden sisältämä hedelmäsokeri olisi vaaraksi. Pl. diabeetikot.

Omintakeisia tietoja ravitsemuksesta ja terveydestä on paljon liikkeellä. Kysy lääkäriltäsi, jos et minua usko. Toki osa pitää lääketiedettäkin humpuukina. Ketjun kommenteista päätellen myös ajatus sairauksista rangaistuksina on edelleen voimissaan. Se on haitallista uskonnollisuutta. Ap

Sinulla on kyllä todellakin omintakeinen ajatusmaailma kun kuvittelet olevasi ammattilainen tässäkään asiassa.

Vierailija
152/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman Herra Hammarbergiä lainaten niin hiljaisina ihmisinä haudoissaan lepää myöskin heinänsyöjiä urheita.

No joo, kuolemalta ei välty kukaan eikä sairauksiltakaan. Kun puhutaan terveellisyydestä, niin pitää puhua rinnalla myös perimästä, koska se vaikuttaa yhtä paljon terveyteen, ellei joidenkin asioiden kohdalla enemmänkin. Eivät kaikki lihavat sairastu kakkostyypin diabetekseenkaan, ykköstyypin diabeteksestä puhumattakaan. Ja jos on ykköstyypin diabetes (no, tosiasiassa diabeteksia on enemmän kuin yksi tai kaksi), niin silloin edes hyvin terveellinen ruokavalio ja elämäntavat eivät välttämättä pelasta sepelvaltimotaudilta. 

Itse syön näin, koska tykkään tällaisesta ruuasta. Toisena syynä oli aikoinaan eläinten oikeudet. Ja kolmantena terveellisyys. Rokailutottumukset usein rakentuvat jo lapsena, myös perimä vaikuttaa siihen millaiset maut kokee herku

Ap sulla on jo mies, niin miksi kyselet voisiko joku seurustella?

Vierailija
153/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ap sulla on jo mies, niin miksi kyselet voisiko joku seurustella?"

Uteliaisuudesta. Vastukset olivat aika lailla sitä mitä arvelinkin. Kiitos kaikille kysynykseen vastanneille ja hyvää ruokahalua itse kullekin valitsemansa ruokavalion parissa. Ap

Vierailija
154/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla suhteessa naisen kanssa joka haluaa minun tekevän jotain vasten tahtoani. 

Hän saa haluta, minä saan kieltäytyä.

Ei tässä mitään orjia kuitenkaan olla.

Vierailija
155/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistuisi. Tykkään olla kontrollissa keittiössä. Ruoka on kyllä terveellistä ja kasvispainotteista, mutta makupaletti vahvasti kallellaan Aasiaan. Joskus vaihtelun vuoksi välimeren tyyliä, Pohjois-Afrikkaa ja Lähi-Itää unohtamatta. Suomalaista perinneruokaa on harvoin tarjolla.

Tuohan kuulostaa hyvältä. Useimmiten minäkin kokkaan jotain aasialaista. Pidän myös ranskalaisesta keittiöstä, mutta se on juhlaruokaa. Ap

Minä en ymmärrä juhlaruokasi käsitettä. Ilmeisesti kaikki vähänkään hyvältä maistuva tai muiden maiden perinneruoat ovat juhlaa. Tyydy sinä vain porkkananaatteihin ja raakoihin multaperunoihin, minä syön mielelläni ranskalaisia maalaisruokia.

Juhlaruoka eli ruoka missä on paljon kovaa rasvaa. Sellaista ei voi

Minulla on vegaaniystäviä, jotka joutuvat syömään kolesterolilääkkeitä ja lähinnä lihalla ja voilla eläviä ystäviä, joiden arvot ovat jopa alakanttiin. Ruotsissa sentään ymmärretään, että kolesteroliarvot ovat yksilöllisiä ja perintötekijät vaikuttavat niihin aikalailla.

Vierailija
156/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt sitten on vanhempi mies.

Mutta jos viiskymppinen mies saa vastata, niin kyllä meikäläisestä näkyis aika äkkiä perävalot, jos puoliso yrittäisi kovin aktiivisesti vaikuttaa siihen mitä syön, tai olisi jotenkin ehdoton ja jyrkkä niissä mielipiteissään.

Syön mitä eteen lykätään, mutta muuten mun syömiset on ihan mun itseni päätettävissä, enkä haluaisi mitään terveysfasistia ikipäivänä. 

Vierailija
157/174 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemminkin mietin että mikä mielenhäiriö sinulla on, kun "paloittelet valmiiksi" vihanneksia aikuiselle ihmiselle. Jos mies haluaa tappaa itsensä paskalla ruualla niin tappakoot. Keskity sinä omaan hyvinvointiisi

Tiedän useammankin naisen joka kuori ja paloittele hedelmät ja vihannekset sekä miehelleen että pojilleen. He haluavat että miehet syövät omenoita ja mandariineja ja porkkanoita mutta nämä miehet eivät jaksa niitä itse kuoria eikä paloitella joten ne jäävät siksi syömättä. Hauskaa sinänsä, oma mieheni osaa kyllä kuoria kaiken minkä haluaa syödä ja myös viitsii. Mutta nämä miehet Ovat sellaisia vaan nakkipaketin ja otan kylmän nakin tyyppisiä miehiä. 

Mieheni närkästyisi, jos toimisin edellä kuvatulla tavalla. Hän varmaan tiuskaisisi, että vammaisenako minua pidät. 😡

Vierailija
158/174 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiina voi aina yrittää määräillä, mutta pidän kyllä oman pääni siinä suhteessa, mitä haluan syödä. Jos sellaista ruokaa hän ei tee, teen itse tai syön ulkona.

Vierailija
159/174 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kyllä todellakin omintakeinen ajatusmaailma kun kuvittelet olevasi ammattilainen tässäkään asiassa.

Mitä saat ilkeilystä täällä. Ihan turhaa tuollainen. Ap

Vierailija
160/174 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadmium aiheuttaa haimasyöpää. Alkoholissa sitä ei ole, mutta suklaassa, pähkinöissä ja öljykasvien siemenissä sitä taas on.

Kadmium on karsinogeeni ja kertyy ihmiseen ravintoketjun kautta. Erityisesti riistassa ja kaloissa voi olla sitä riippuen siitä mistä ne on pyydetty, sama koskee muitakin elintarvikkeita. Kadmium ja kaikki muutkin raskasmetallit voivat aiheuttaa syöpiä ja muita terveysongelmia. Fosfaattilainnoitteissa on raja-arvo, jota ei saa ylittää kadmiumin kertymisen takia, muita lähteitä ovat mm. akkuteollisuus. Ap