Vanhempi mies, pystyisitkö seurustelemaan naisen kanssa, joka ei halua sinunkaan syövän epäterveellisesti?
Uteliaisuuttani kysyn, koska ainakin omalla kohdalla en lähtisi suhteeseen, jossa ruokailutottumukset ovat ihan erilaiset. En myöskään haluaisi kokkimiestä, joka kokkailee perinteisiä herkkuruokia eli haluan itse kokata, siivota ja hoitaa kodin omalla tyylilläni alusta lopuun. Eli mies ei tekisi kotitöitä sisällä lainkaan eikä kokkaisi.
Ruokailu olisi arkena kasvisruokailua, paljon käsittelemättömiä vihanneksia ja hedelmiä, paloittelen ja teen annokset valmiiksi. Juhlaruoka on erikseen, silloin myös juustoja, luomulihaa, kalaa jne. Esim. viikonloppuna. Kotiin ei tavanomaisesti tuotettuja eläintarvikkeit, luomu ja riista ok. Kodiinnulkopuooella voisit syödä mitä haluat, mutta tosellakin toivon, ettet söisi kovia rasvoja ja lihaa sielläkään.
Kuulostaako hurjalta? Ruoka on iso osa elämää, joten tuo on iso elämänmuutos. Plussana myönteiset terveysvaikutukset.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Raakaruokaako syöt? Siinä ei tavallinen kasvissyöjäkään kelpaa. No kukin tavallaan. Eikö se mees saisi omat ruokansa kokata kompromissinä?
Syön kaikkea paitsi tavanomaisesti tuotettua lihaa (luomua ja riistaa kyllä). Sitä en ole syönyt noin 40 vuoteen. Arkena syön kasvisruokaa pääasiassa, raakana ja kypsänä. Ap
Jotenkin tulee mieleen elokuva Piina jossa nainen vähän huolehti ukosta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Sillä nainen ei päätä mitä syön, miten käytän rahaa ja miten pukeudun.
Ai. Meinasin sanoa, että vanhat miehet eivät juurikaan itse ruokaa laita, joten syövät mitä tarjotaan.
Sinä sitten vissiin teet, tai syöt ulkona.
Oho. Moni vanha mies tekee itse ruuan.
Hassua kyllä olisi, jos ruoka olisi se suhteen toimivuuden keskipiste. 😳😱
Ehkä, jos pelkkää makkaraa vetäisi, niin saisi kommentteja.
Kai nykyihmiset kuitenkin ihan monipuolisesti syövät.
Minä syön ap kyllä paljon terveellisemmin kuin mitä on nuo sinun pöperösi.
t: vanha mies
Vierailija kirjoitti:
Naidessa luut kolkkaa. Muuten ok
Ajattelitko, että laihtuisit tässä konseptissa ihan luurangoksi? Enpä usko. Kasvisruuassahan voi olla jopa enemmän kaloreita kuin liharuuassa. Mutta olet selvästikin seikkailunhaluinen ja valmis kokeilemaan jotain itsellesi vieraampaa, hyvä. Ap
Minä olen sekasyöjä, mutta kasvisruokaa teen paljon varsinkin viikolla. Itse voisin syödä pelkkää kasvisruokaa mielelläni. Mieheni taas urheilee ja tarvitsee myös enemmän proteiiniä kuin minä. Asia on ratkaistu sillä tavalla, että minä paistan hänelle lihaa lisäksi ruoka-annoksiin. Esim wokkiin kanaa, poke powleihin kalaa etc. Kypsentämättömiä kasviksia pidän välipalana/ salaattina en ruokana. Eikä miehenikään kylmää ruokaa kyllä halua.
Vierailija kirjoitti:
ei haittaisi, syön itsekin varsin terveellisesti - BMI 22
Hieno juttu. Saattaisit vähän lihoa, kun sulle kokkailtaisiin ja istuisit valmiiseen pöytään. Mun mies oli aika laiha kun tavattiin, mutta eipä ole enää. Tosin onhan tässä pitkä aikakin kulunut. Mutta ei kasviruoka tarkoita erityistä askeettisuutta - sen varmaan tiedätkin, kun kerran itsekin terveellisesti syöt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä syön ap kyllä paljon terveellisemmin kuin mitä on nuo sinun pöperösi.
t: vanha mies
Kuinka vanha olet? Ja mitä sinä syöt arkisin? Ap
Vierailija kirjoitti:
Jep. Olen huolestunut peenikseni verenkierrosta joten AP:n porkkanakuuri olisi hyväksi minulle. Tehdäänkö treffit johonkin kasvisravintolaan?
Ei kiitos, tämä oli vain pientä ajatusleikkiä. Porkkanakuurin sijasta voit aloittaa tekemällä yhden pienen muutoksen ruokavalioosi pysyvästi. Vaikka yksi vaalea leipä, johon hierot puolikkaan tomaatin sisällön, laitat siihen extra virgin oliiviöljyä ja ripauksen mustapippuria. Ap
Pieni määrä kalaa päivitäin olisi must.
Olen nainen, mutta en suostuisi. Syön mieluiten kunnollista lämmintä ruokaa. Tänään oli broilerikastike, riisiä ja höyrytettyä parsakaalia. Oli hyvää. Huomenna syödään perinteistä lohikeittoa. Jos sitä jää yli, syödään myös keskiviikkona samaa. Lohikeiton kanssa kuuluu ruisleipä.
En erityisemmin halua muuttaa ruokavaliota, koska käsittelemättömät vihannekset kuulostaa pahalta. Uunijuureksia toki syön. Hedelmiä itse syön pari kertaa viikossa, en sen useammin. Aamupuuron päälle mieluummin ihan kotimaista marjaa pakastimesta. Hedelmien puputtaminen on aika turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Olen huolestunut peenikseni verenkierrosta joten AP:n porkkanakuuri olisi hyväksi minulle. Tehdäänkö treffit johonkin kasvisravintolaan?
Ei kiitos, tämä oli vain pientä ajatusleikkiä. Porkkanakuurin sijasta voit aloittaa tekemällä yhden pienen muutoksen ruokavalioosi pysyvästi. Vaikka yksi vaalea leipä, johon hierot puolikkaan tomaatin sisällön, laitat siihen extra virgin oliiviöljyä ja ripauksen mustapippuria. Ap
Vaaleaa leipää tarvitset mihin?
"Joidenkin kolesteroliarvot eivät raketoi, vaikka kuinka syövät mättöä. Tasan eivät nallekarkit mene. Ne arvot kannattaa aika ajoin mitata."
Tiedän, tämäkin asia on perimästä kiinni. Itse olen joutunut rajoittamaan juuston syömistä voimakkaasti kolesterolin takia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Pieni määrä kalaa päivitäin olisi must.
Kala on terveellistä, mutta en pysty sitä hirveästi syömään. Opettelin vasta yli nelikymppisenä syömään kalaa ja äyriäisiä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaleaa leipää tarvitset mihin?
Bocadilloon ja vaikka krutonkien tekemiseen. Näin joulunaikaan syön myös joululeipää, mutta en kovin paljon syö leipää. Useimmiten syön ruisleipää ja näkkäriä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sekasyöjä, mutta kasvisruokaa teen paljon varsinkin viikolla. Itse voisin syödä pelkkää kasvisruokaa mielelläni. Mieheni taas urheilee ja tarvitsee myös enemmän proteiiniä kuin minä. Asia on ratkaistu sillä tavalla, että minä paistan hänelle lihaa lisäksi ruoka-annoksiin. Esim wokkiin kanaa, poke powleihin kalaa etc. Kypsentämättömiä kasviksia pidän välipalana/ salaattina en ruokana. Eikä miehenikään kylmää ruokaa kyllä halua.
Me olemme aina syöneet samaa, vasta vanhemmiten olen ymmärtänyt miten suuri muutos se miehelleni on ollut tuolloin nuorempana. Hänen perheensä söi täysin toisella tavalla kuin oma perheeni (olimme siis parikymppisiä tavatessa) ja omillaan asuessaan oli syönyt lähinnä hampurilaisia ja pihviannoksia...
Jos syöt paljon kasvisruokaa, niin kannattaa ainakin vaihdevuosien aikaan mitata proteiinin määrä. Jokunen vuosi sitten mittasin ja huomasin, että syön aivan liian vähän proteiinia. Pidin noin kolme viikkoa kirjaa, välillä meni kolmekin päivää, että päivittäinen proteiinimäärä tuli täyteen. Kalsiumin otan kyllä suosiolla purkista. Proteiinia olen lisännyt joka aterialle. Pitäisi joskus laskea tuleeko se nyt täyteen. Finelillä on helppo noita laskea, siis THL:n laskuri, se laskee kaikki vitamiinit ym. kunhan vain syöttää sinne ruuat mitä syö. Huomasin myös, että suolaa pitää vähentää. Fineli laskee myös suolan. Itselläni ei kyllä ole ollut verenpaine koholla, mutta miehellä on ollut ja kun samaa syömme, niin muutosta tarvitaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Huh mikä pirttihirmu
Näitä kommentteja en ymmärrä alkuunkaan ja ketju on niitä täynnä. Kun on työnjako eikä ala suhteeseen kenenkään sellaisen kanssa, joka on liian erilainen, ei riitoja tule juuri koskaan eikä muutakaan sanomista. Juuri sen vuoksi minä siivoan, että se on tehty mieleisellä tavalla eikä mies ole kyllä ikinä siitä riitaa nostanut, kun ei saa pestä vessaa.
Ja se kai alun pitäen johtui rakkaudesta, että halusi noudattaa kasvisruokavaliota. Siihen aikaan kasvisruokavalion noudattaminen vaati paljon enemmän kuin nykyään eikä se ollut kovin yleistä. Ravintoloissa oli ehkä yksi kasvisvaihtoehto, jos sitäkään, soijarouhetta myytiin vain luontaistuotekaupoissa ja se oli kallista. Toin aina ulkomailta ison satsin soijarouhetta :) Toisaalta oli Kasvis Korkeavuorenkadulla (mies oli hämmästynyt aina siellä miten hyvää ja monipuolista kasvisruoka voikaan olla) ja Greenway elävän ravintonnon ravintola, joka taisi kyllä mennä konkkaan jo ennen kun tapasimme mieheni kanssa. Se laajeni liian nopeasti pikkukaupunkeihin, joissa ei ollut riittävästi kysyntää elävälle ravinnolle. Ap
Hieman Herra Hammarbergiä lainaten niin hiljaisina ihmisinä haudoissaan lepää myöskin heinänsyöjiä urheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh mikä pirttihirmu
Näitä kommentteja en ymmärrä alkuunkaan ja ketju on niitä täynnä. Kun on työnjako eikä ala suhteeseen kenenkään sellaisen kanssa, joka on liian erilainen, ei riitoja tule juuri koskaan eikä muutakaan sanomista. Juuri sen vuoksi minä siivoan, että se on tehty mieleisellä tavalla eikä mies ole kyllä ikinä siitä riitaa nostanut, kun ei saa pestä vessaa.
Ja se kai alun pitäen johtui rakkaudesta, että halusi noudattaa kasvisruokavaliota. Siihen aikaan kasvisruokavalion noudattaminen vaati paljon enemmän kuin nykyään eikä se ollut kovin yleistä. Ravintoloissa oli ehkä yksi kasvisvaihtoehto, jos sitäkään, soijarouhetta myytiin vain luontaistuotekaupoissa ja se oli kallista. Toin aina ulkomailta ison satsin soijarouhetta :) Toisaalta oli Kasvis Korkeavuorenkadulla (mies oli hämmästynyt aina siellä miten hyvää ja monipuolista kasvisruoka voika
Tarkistin, Wikipedian mukaan Greenway oli vielä olemassa ysärin alussa (tapasimme mieheni kanssa kasarin lopussa), mutta sinne en kyllä miestäni koskaan vienyt. Ehkä se oli vähän liikaa hänelle. Ap