Stressi parisuhteesta, avopuoliso ei osallistu kotiöihin
En oikein tiedä mitä tehdä tässä pattitilanteessa.
Ollaan melko tuoreessa parisuhteessa (alle 3v yhdessä) ja asutaan samassa taloudessa kun avokin aloitteesta muutettiin mun kotiin. Olen itse melko siisti ihminen noin yleisesti ottaen ja mulla on tavaroille omat paikat ja ylläpidin yleissiisteyttä melko säntillisesti kun asuin vielä yksin. Ei nyt siis puhuta mistään kiiltokuvasta ja nurkissa saattoi olla pölyä siellä täällä, mutta noin yleisellä tasolla tavarat oli aina omilla paikoillaan ja jos lattialle tippui vaikka kokatessa jotain ruokaa niin imuroin ne sieltä pois siinä samalla kun siivoilin keittiötä kokkauksen jäljiltä.
Nykyinen kumppani on ihan toista maata ja hänelle jo omien jälkien siivoaminen tuntuu olevan ihan ylitsepääsemätön asia. Tavarat jää lojumaan minne sattuu ja ikään kuin tippuu käsistä sillä sekunnilla kun tekeminen loppuu eikä ne ikinä löydä omille paikoilleen. Sama esim ruuantähteissä jos vaikka aamupalaleipää tehdessä lattialle tippuu pala juustoa tai muruja leivästä murustuu matolle niin niitä ei siivota lainkaan.
Tämä on melko ahdistava tilanne kun hän on kuitenkin rakas ihminen ja muuten huomioiva kumppani, mutta tällaisissa kodin ylläpidollisissa asioissa ihan avuton. Pyykit saattaa jäädä pitkäksi aikaa koneeseen, tiskit tiskaamatta, ruokaa laittaa vain harvoin ja jos laittaakin niin siivo on ihan hirveä sen tsunamin jäljiltä. Melkein mieluummin kokkaan itse vaikka energiaa ei aina olisikaan koska tiedän, että joudun joka tapauksessa töihin vaikka toinen kokkaisi niin vähintään siivoamaan jälkiä.
Esimerkiksi hiljattain kun olin työmatkalla toisessa maassa muutaman päivän erikseen vielä sanoi, että hän sitten käyttää osan siitä ajasta siivoamiseen kun saa rauhassa tehdä. Kun tulin kotiin niin omat jäljet oli toki suurin piirteiin siivottu, mutta esim lattia oli keittiössä ihan kamalassa kunnossa ja ruuantähteitä kaikkialla. Keittiön pinnat oli pyyhkimättä eikä asuntoa oltu imuroitu muualtakaan. Ruokaa löytyi jopa sohvan alta ja mm. jääkaapissa kaikki tavarat ihan hujan hajan ja pilaantunutta ruokaa mikä oli unohtunut sinne...
Alan olla lopullisen kyllästynyt tilanteeseen ja vaikka tuo toinen ihminen toki tuo paljon iloa elämään, en tiedä kauanko jaksan pyörittää tätä arkea jos se tulee olemaan tätä koko loppuelämän tuon ihmisen kanssa. Lapsiakin on jossain tulevaisuudessa mietitty ja vaikka varmasti luonteeltaan avokki olisi sopiva vanhempi, en tiedä miten arki pyörisi kun tulee vielä lisää vastuuta kun ei se tunnu nytkään onnistuvan vaikka pitäisi huolehtia vain itsestään....
Asiaa pahentaa, että tiedän hänen murtuvan ihan lopullisesti jos meidän parisuhde päättyisi eroon ja vaikka varmaan pääsisi yli jollain aikavälillä niin takuulla jättäisi häneen pysyvän jäljen enkä halua hänelle sitä taakkaa. Toisaalta en tiedä kauanko jaksan itse tässä tilantetessa ja tuleeko jossain kohtaa seinä vastaan.
Pitkä vuodatus, sori. Halusin vaan sylkeä ajatukset jonnekin.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrottakoon nyt sitten vielä, että olen itse mies ja kumppanini on nainen. En olisi halunnut tätä kertoa, mutta pakko korjata, kun niin moni luuli minun olevan nainen.
Miksiköhän tämä kommentti oli poistettu ketjusta ja kaikki puhuu miehestä.
Koska se ei ollut ap:n kirjoittama vaan joku muu esiintyi ap:na.
Kannattaa erota heti. Ei se tuosta paremmaksi muutu. Tiedän kokemuksesta.
Mullakin oli joskus puoliso, joka halusi tehdä kotitöitä "omaa tahtia". Ei koskaan ehtinyt siivoamaan ennen minua, ei käydä kaupassa ennen minua, ei tiskata ennen minua eikä pestä pyykkejä ennen minua.
Kun sovimme sitten yhteisen siivouspäivän, pyöri rätin kanssa pari minuuttia ympyrää ja sen jälkeen päätti pitää tauon, joka venyi aina seuraavaan siivouspäivään asti. Kun menimme yhdessä kauppaan, hänellä ei koskaan ollut lompakkoa mukana ja kauppakassit painoivat liikaa, niinpä naisena jouduin kantamaan kaiken yms. yms.
Osa on julmia loisia, joille toisilla ihmisillä on vain välineellinen arvo.
Ei ne muutu, vaikka kuinka vakavasti yrität keskustella. Valuu kuin vesi hanhen selästä. Ei mitään vaikutusta, mikään ei muutu. Sama kuin keskustelisit yksinäsi. Onko tuo nyt sitä, ettei arvosta toista ollenkaan? Ei kaikkea voi kirjainyhdistelmän piikkiin laittaa.
48 vuotta yhdessä sottapytyn ja tavarahamsterin kanssa
Päivät kakkii kaikkialla eikä osallistu kotiöihin? Mitä sinä tuolla kakkiaisella teet? Pihalle. Joku syvä neurologinen vamma täytyy olla aikuisella, joka tiputtelee koko ajan asioita minne sattuu. Ei se ole lisääntymiskelpoinen (ja milloin sitä lisääntymistäkin harjoiteltaisiin, kun ei osallistu öihin).
Sika ulkoruokintaan, ongelma ratkaistu.
Jos mies on siisti, nainenkin on. Jos mies on sottainen, naisestakin tulee sottaisempi. Nainen mukautuu, aina. Kuvittele haluatko pestä ton perkeleen peffaa sen omaishoitajana. Että onko niiiin ihana luonne?
Miksiköhän tämä kommentti oli poistettu ketjusta ja kaikki puhuu miehestä.