KELAn tekoälyjärjestelmä on susi syntyessään ja maksaa 600 miljoonaa
KELA:n tekoälyjärjestelmän Eepoksen pohjaksi on valittu PwC Salesforce, jota jenkeissä kuvataan seuraavasti: Jos olet työskennellyt Salesforcen kanssa, olet nähnyt asioiden menevän raiteiltaan. Työnkulku, joka lähettää jatkuvasti sähköposteja. Käyttöönotto, joka hämmentää käyttäjiä sen sijaan, että auttaisi heitä. Sovellus, joka näyttää täydelliseltä, kunnes joku todella yrittää käyttää sitä. Kaikki tuntui aluksi järkevältä, mutta käytännössä se ei toiminut.
Salesforce-fail - otsakkeita on netti täynnä. Firman kurssi on romahtanut koska sen tekoäly ei toimi, kun taas kilpailijoilla toimii.
Kommentit (93)
Hyvä Asiakas,
Järjestelmässämme on huoltokatkos välillä 1.1.2026 - 31.12.2035. Pahoittelemme siitä aiheutuvaa, joidenkin maksupalveluiden hetkellistä hidastumista. Edellisillä konsulteilla oli lentoliput valmiiksi ostettuina ja matkalaukku pakattuna sängyn alla valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan sen takia että etuuskäsittelijät saadaan työttömiksi?
Älä huoli. Hetaan lisää työvoimaa ulkomailta. Sillä tavalla kaikki ratkeaa aina!
T: Arto Satanen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuvitellaan että kun laitetaan tarjouspyyntö niin kaikki maailman parhaat it-talot vastaavat siihen. Ei, vaan konkurssin partaalla olevat. Ja me ei oteta selvää asioista.
Kyllä maailmalla on toimivia järjestelmiä jos viitsii etsiä.
En ylipäänsä ymmärrä miksi hyvin monimutkainen ja kallis firmojen myynti/markkinointi/asiakashallintatyökalu otetaan kelalla käyttöön kun noiden ydinbisnes ei pidä sisällään mitään noista.
Luultavasti sen takia että laittoivat tarjouspyynnön, saivat neljä huonoa vastausta ja siinä vaiheessa on pakko valita niistä mitä on saanut.
Järkevät firmat tekevät pitkään tutkimusta siitä mikä toimii, mikä muilla on käytössä, millaiset käyttäjäkokemukset ( nythän käyttäjä tulee olemaan kansalainen), mikä on edullinen ja luotettava, sekä tietoturvallinen. Ja kutsuvat parhaat toimittajat ja muokkaavat tarjouspyynnön niin että toimimattomat järjestelmät jäävät ulos.
Niissä neljässä ei ollut hyviä mukana. Kun niitä hyviä ei oltu kutsuttu mukaan eli eivät nähneet jotain suomalaista pikkuilmoitusta
Ihmisiltä viedään kaikki ajatustyö. Meille jätetään vain kaikki raskaimmat ja v*ttumaisimmat työt.
Vierailija kirjoitti:
Yllättyneet parijonoon
Ainoana Petteri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein kysymys: Taipuuko se etätyöhön? Miten tässä on saanut huomata, että KELAn väki on erittäin sensitiivistä kaikenlaisen kritiikin suhteen?
Kunpa tuo raivokas responsiivisuus pystyttäisiin edes jotenkin kanavoimaan asiakaspalveluun?
No onhan se älytöntä, että mitään järjellistä syytä ei ole käydä toimistolla, kun hommat hoituu etänäkin. Olen itse tehnyt it-alan hommia ja etänä jo 2000-luvun alkupuolelta, tällä hetkellä käyn toimistolla tms. livetapaamisissa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, kun on jokin workshop tai muu vastaava. Olisi hullua joutua toimistolle istumaan johonkin puhelinkopiin päiväksi
Hei, tiedätkö, mä voin uskoa tuon. Muistan joskus siinä 2000- luvun alkuvuosina, kun firmassa oli vielä IT-tukihenkilöitä palkattuna, kunnes ne irtisanottiin ja ne hommat tilattiin jostain Intiasta. Sen jälkeen meille annettiin Intian konsultin puhelinnumero, tai toisena vaihtoehtona selvittää asiat itse. Mutta siis ne meidän IT-tukihenkilöt oli habitukseltaan sen näköisiä ja hajuisia vuorenpeikkoja, etten yhtään ihmettele niiden kiintymystä nimenomaan etätöihin.
Etätyöstä - meidän firmalla ei ole edes Suomessa toimipistettä. Lähin on Ruotsissa. Vähän kallista lähteä konttorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein kysymys: Taipuuko se etätyöhön? Miten tässä on saanut huomata, että KELAn väki on erittäin sensitiivistä kaikenlaisen kritiikin suhteen?
Kunpa tuo raivokas responsiivisuus pystyttäisiin edes jotenkin kanavoimaan asiakaspalveluun?
No onhan se älytöntä, että mitään järjellistä syytä ei ole käydä toimistolla, kun hommat hoituu etänäkin. Olen itse tehnyt it-alan hommia ja etänä jo 2000-luvun alkupuolelta, tällä hetkellä käyn toimistolla tms. livetapaamisissa ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, kun on jokin workshop tai muu vastaava. Olisi hullua joutua toimistolle istumaan johonkin puhelinkopiin päiväksi
Toimintakulttuuri täysin levinnyt, harvemmin työntekijät alkavat kyseenalaistamaan johtoa tällä tavoin netissä nimettömänä parjaten. Puuttuu ryhmäytyminen, eikä taida onnistua noinvain etänä ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, tiedätkö, mä voin uskoa tuon. Muistan joskus siinä 2000- luvun alkuvuosina, kun firmassa oli vielä IT-tukihenkilöitä palkattuna, kunnes ne irtisanottiin ja ne hommat ti
Mä en kyllä tunnista vuorenpeikkoja alalta ja olen kolunnut muutaman ison It-firman läpi
Mitä järkeä ylipäätään maksaa teknologioista jotka ovat parissa vuodessa vanhanaaikaisia?
Tämä pätee kaikkeen älyteknologiaan.
Tyhmää maksaa liikaa.
Okei, eli käyttäjä on etuudenhakija ja käyttöliittymä on monimutkainen ja tukea ei ole helposti saatavissa?
Laitat tuki-hakemuksen, kone sanoo error
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimintakulttuuri täysin levinnyt, harvemmin työntekijät alkavat kyseenalaistamaan johtoa tällä tavoin netissä nimettömänä parjaten. Puuttuu ryhmäytyminen, eikä taida on
Onko johto mielestäsi puhunut asiallisesti henkilöstöstään?
No, nyt sitten korvataan 1500 etuuskäsittelijää 1500 moninkertaisesti kalliimmalla Salesforce-konsultilla.
Vierailija kirjoitti:
Etkö sä nyt tajunnut ettei jatkossa ole asiakaspalvelua???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimintakulttuuri täysin levinnyt, harvemmin työntekijät alkavat kyseenalaistamaan johtoa tällä tavoin netissä nimettömänä parjaten. Puuttuu ryhmäytyminen, eikä taida on
Mistä ulkomailta? Nää on niin hassuja, vanhahtavia kommentteja, kun itse on vetänyt jo vuosia sitten tiimiä, jossa muut olivat Ruotsissa, Tanskassa ja Intiassa. Hyvin toimi hommat ja asiakas oli tyytyväinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimintakulttuuri täysin levinnyt, harvemmin työntekijät alkavat kyseenalaistamaan johtoa tällä tavoin netissä nimettömä
Onko johto mielestäsi puhunut asiallisesti henkilöstöstään?
Oli tai ei mutta ei sen kritisoiminen kuulu nettiin julkiseen keskusteluun. En minä ole teidän työnantaja vaikka neuvonkin täällä kelalaisia.
Vierailija kirjoitti:
No, nyt sitten korvataan 1500 etuuskäsittelijää 1500 moninkertaisesti kalliimmalla Salesforce-konsultilla.
Kuolleeksi luultu firma nousee voittajaksi suomalasten verorahoilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimintakulttuuri täysin levinnyt, harvemmin työntekijät alkavat kyseenal
Niin alaiset perässä, mitä johtajat edellä
Tuolla summalla palkkaisi 10k liksalla olevia IT-asiantuntijoita 3 800 henkeä vuodeksi. Onko niin hyvä järjestelmä tuo?
Tuolla summalla IT-osaaminen olisi pysynyt Suomessa, ja olisi voitu pudottaa kymmenesosaa (60 milj. € / 38 omaa asiantuntijaa 10 vuodeksi). Kelalla on omat konesalit, jotka ollaan lakkauttamassa. Uusi järjestelmä olisi pyörinyt siellä.
Tuo järjestelmä olisi voitu rakentaa jo olemassa olevista avoimen lähdekoodin osasovelluksista osaavan tiimin ansiosta. Kelalla on jo ennestään satoja IT-asiantuntijoita. Jatkossa järjestelmä olisi ollut oma. Tämä olisi poikinut lukemattomia etuja. Vikatilanteet olisivat ratkenneet hetkessä , koska järjestelmän kehittäneet ihmiset ovat omia työntekijöitä ja tuntevat koodin rivi-riviltä. Järjestelmä olisi tullut jatkossa todella edulliseksi ja sitä olisi voitu kehittää jatkuvasti tarpeen mukaan.
Nyt tukijärjestelmä astuu epävarmuuden aikaan, koska Kelalla ei ole mitään oikeuksia ohjelmakoodiin. Kansalaisten turva astuu epävarmuuden aikakauteen.