Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Bilettäminen parikymppisenä indikoi korkeampaa koulutusta, korkeampia tuloja ja alhaisempaa työkyvyttömyysriskiä.

Vierailija
29.11.2025 |

Tutkimuksessa seurattiin samoja ihmisiä teini-iästä kolmekymppisiksi ja tarkasteltiin heidän koulutustaan, tulojaan ja työllistymistään.

Bilettäminen parikymppisenä indikoi korkeampaa koulutusta, korkeampia tuloja ja alhaisempaa työkyvyttömyysriskiä.

Tutkimuksen mukaan juhlijoiden menestyksen taustalla ei ollut alkoholi itsessään vaan päihteen käytön aikana solmitut sosiaaliset verkostot ja yhteisöllisyys. Alkoholi toimi eräänlaisena liimana, joka vahvisti ystävyyssuhteita ja loi uusia.

https://www.hs.fi/visio/art-2000011637089.html

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat vuodet oli ne 🤔

N51

Vierailija
2/24 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa viikossakin saattoi olla opiskelijabileet. En ole ollut päivääkään työttömänä ja 20 vuoden uran jälkeen tienestit yli 100 000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ehkä asiat oli noin kulta-aikoina 70-80 luvuilla syntyneille kun oli nousu kausi. 

Minun ystäväpiiristä olin ainut joka menestynyt, kuulun 90 luvulla syntyneisiin. Tänä päivänä näyttää vielä huonommalta nuorten menestyminen. 

Kun minä kävin kouluja ja tein töitä, niin muut vain ryyppäsivät. Sille tielle myös suurin osa jäänytkin. 

Saman huomaa nyky nuorissa, kun työnteko ei kiinnosta. 

Vierailija
4/24 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä urheilin ja opiskelin kun muut biletti.

Nyt urheilen ja käyn töissä.

En ymmärrä miten alkoholi tekee elämästä parempaa?

Vierailija
5/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanpa johtopäätöksiin yksi muuttuja reaalimaailmasta: Kysytään, ketkä eivät biletä?

Ne, jotka ovat jo parikymppisinä syrjäytyneitä omissa oloissaan eivät biletä, pysyvät sellaisina myöhemminkin. Sen verran on omaakin kokemusta bilettämisestä, että ei se millään tavalla työllistymistä ja vaurastumista edistäviä sosiaalisia suhteita tuonut. Tutkimuksessa ei otettu huomioon sitä, että ehkä bilettävät menestyjät olivat kovin sosiaalisia muutenkin.

Vierailija
6/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö opiskellessa lukutaito kehittynyt?

Ei alkoholi sinänsä tässä tekijä ole, vaan sosiaaliset suhteet.

Vierailija
7/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret ei ryyppää, eikä he koskaan tule mitään tienaamaankaan

Vierailija
8/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä? Minulle sanottiin että kun luet läksyjäsi kotona ahkerasti joka ilta, niin saat hyvän elämän.

Minusta tuli inceli.

Vierailija
9/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trump oli varmaan usan kovin bilettäjä.

Vierailija
10/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kannabis on vaaratonta. Onhan näitä. Ei tippa tapa.. kuka keksii lisää?

Vierailija
11/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bilettää voi ilman alkoholia, niinkuin me porukalla eilen pikkujouluissa. 

T: Amk-opiskelija

Vierailija
12/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko jauhobileet?

Vierailija
13/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus ei kerro yksilöstä, vaan laajemmista ilmiöistä. Kyllä sen luulisi ilman alkoholiakin ymmärtävän :)

Vierailija
14/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko jauhobileet?

Ei vaan vaahtobileet 😂

Vierailija
15/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmistanut työllisyyteni jatkamalla kreisibailaamista tänne 37 vuoden ikään saakka. Pian olen valmis siirtymään työelämään, ehkä jopa suoraan johtoportaan tehtäviin.

Vierailija
16/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Olen 70 luvulla syntynyt. Asun Helsingissä. Tienaan vuodessa noin 160000 vuodessa.

Vierailija
17/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Minulle sanottiin että kun luet läksyjäsi kotona ahkerasti joka ilta, niin saat hyvän elämän.

Minusta tuli inceli.

Sun vanhemmat oli väärässä. Sosiaalisten taitojen hiominen olisi ollut tärkeämpää kuin sinien ja cosinien ulkoa opettelu.

Vierailija
18/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaanpa johtopäätöksiin yksi muuttuja reaalimaailmasta: Kysytään, ketkä eivät biletä?

Ne, jotka ovat jo parikymppisinä syrjäytyneitä omissa oloissaan eivät biletä, pysyvät sellaisina myöhemminkin. Sen verran on omaakin kokemusta bilettämisestä, että ei se millään tavalla työllistymistä ja vaurastumista edistäviä sosiaalisia suhteita tuonut. Tutkimuksessa ei otettu huomioon sitä, että ehkä bilettävät menestyjät olivat kovin sosiaalisia muutenkin.

"Tutkimuksessa ei otettu huomioon sitä, että ehkä bilettävät menestyjät olivat kovin sosiaalisia muutenkin."

Näinpä. Ihme nollahutkimus tämäkin. Ekstrovertit janoavat ärsykkeitä ja muiden ihmisten seuraa, alkoholi ja biletys on tuossa täysi sivuseikka. 

Vierailija
19/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna..??

Vierailija
20/24 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tutkimuksessa ei otettu huomioon sitä, että ehkä bilettävät menestyjät olivat kovin sosiaalisia muutenkin."

Näinpä. Ihme nollahutkimus tämäkin. Ekstrovertit janoavat ärsykkeitä ja muiden ihmisten seuraa, alkoholi ja biletys on tuossa täysi sivuseikka. 

Kaikki tuntemani ekstrovertit ovat enemmän tai vähemmän alkoholisteja. 90-luvun päihdekulttuuri jätti jälkensä sen ajan nuoriin. 

Pitää kyllä täyisn paikkansa että ovat menestyneet työelämässä erinomaisesti. Parisuhteet ja lapsetkin on, vaikka onglemia niiden suhteen pukkaakin jokaisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi