Puolison valehtelu
Olen uudehkossa suhteessa (reilu 9kk takana) ja ollut puheissa yhteenmuutto. Nyt kuitenkin minulle vahingossa selvisi, että puoliso joko tahallisesti tai tahattomasti valehdellut eräästä asiasta, jolla varsinkin yhteenmuuttaessa olisi iso merkitys. Liittyy raha-asioihin. Jotka ei ole niin kunnossa, kuin minulle on kertonut olevan. Avoimesti kyllä on kertonut hankaluuksistaan, eikä tuonkaan tietäminen olisi niin iso juttu, jos se olisi minulle avoimesti kerrottu. Päinvastoin sanoi asian olevan, kuin se nyt sit kuitenkaan on.
Mutta, en oikein voi asiaa ottaa puheeksi, koska se selvisi minulle etsiessäni tavaraa ja huomasin paperin päällimmäisenä, jossa asia kävi ilmi. Eli, en tarkoituksen mukaisesti penkonut, en vaan voinut olla sitä paperia huomaamatta.
Miten edetä? Ja voiko luottaa kuitenkaan? Muutoin olen ollut sitä mieltä, että hän on minun loppuelämän ihminen.
Kommentit (21)
Jos ootte tuolla tasolla et asioita pimitetään ja tulee joku paperi silmille missä eri tieto kun kerrottu...ei jatkoon.
Itselle selvisi parin vuoden yhdessäolon jälkeen sattumalta, että mieheni on ollut vankilassa. Itse hän ei siitä ollut koskaan puhunut, enkä tänäkään päivänä tiedä tarkalleen, miksi hän siellä oli ollut. Hän yksinkertaisesti kieltäytyi puhumasta asiasta. Se oli minulle järkytys ja mietin pitkään, voinko luottaa häneen, muuten niin ihanaan mieheen. Päätin luottaa. Ei olisi kannattanut!
Suora keskustelu ja avoimuus kannattaa, jos olette vielä yhteenkin muuttamassa.
Rehelliset keskustelut perusasioista, elämän arvot, mitä tahtoo tulevaisuudelta, talous ja rahat, ajankäyttö yhdessä ja itsekseen jne.
Voithan kertoa että paperin vahingossa näit, kuten kävi.
Suomessa on vajaa 600 000 ihmistä ulosotossa ja työttömiä liki 300 000. Ei täällä pärjääminen ole mitenkään helppoa. Juttele miehesi kanssa, mistä sitä tietää minkä vuoksi talous kuralla, jos ette käy sitä lävitse. Ole armollinen kuitenki ja auta häntä vaikka taloudellisesti jos voit.
Vierailija kirjoitti:
On siis ulosotossa? Jos tää on sulle ongelma, niin lopeta suhde.
Tähän liittyvää kyllä, mutta pääosin olen tietoinen näistä ongelmista kyllä. Kun on avoimesti kertonut. Siksi en ymmärrä, miksi ei kaikesta ole kertonut avoimesti, kun erikseen asiasta kysyin.
Vierailija kirjoitti:
9kk yhdessä ja hän on puolisosi?
No en nyt parempaa sanaa äkkiseltään keksinyt. Muutetaan nyt vaikka seurustelu kumppaniksi, jos tämä oli epäkorrektisti ilmaistu.
Valkoinen ja etenkin vähemmän valkoinen valhe vaatii jatkovalheen ja paskasaavin kahva menee ennemmin tai myöhemmin poikki. Mieti mitä jätetään kertomatta, kenelle ja miksi. Sen jälkeen mieti mitä muuta jätetään kenellekin kertomatta ja mitä on kenellekin mahdollisesti kerrottu totuuden vastaisesti. Kolmanneksi mieti olisko jatkossa odotettavissa vastaavaa käyttäytymistä. Erityisesti mieti miksi ei olisi odotettavissa koska nuo aikaisemmat valheet tulee saada jollain tavalla taputeltua piiloon. Ap:n tapauksessa ollaan hyvin lähellä pääsyä maksumieheksi tai -naiseksi, ellei jo ole näin tapahtunutkin vaikkapa asiakirjaväärennöksellä. Voihan olla että tuo paperi on jätetty tarkoituksella näkyville, mikäli ap:n allekirjoitus löytyy esim. 9 kk aikana tehdyistä takauspapereista tai lainahakemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Itselle selvisi parin vuoden yhdessäolon jälkeen sattumalta, että mieheni on ollut vankilassa. Itse hän ei siitä ollut koskaan puhunut, enkä tänäkään päivänä tiedä tarkalleen, miksi hän siellä oli ollut. Hän yksinkertaisesti kieltäytyi puhumasta asiasta. Se oli minulle järkytys ja mietin pitkään, voinko luottaa häneen, muuten niin ihanaan mieheen. Päätin luottaa. Ei olisi kannattanut!
Kerro ympäripyöreästi ja tunnistamattomasti.
Miten sait tietää ja mistä, mikä tilanne, missä yhteydessä, kuka sinulle kertoi? Kuka tiesi. Olivatko muut tietoisia olleet kauan, vain sinä(kö) et tiennyt?
Miksi hän ei kertonut? Tämä .
Mikä syy oli.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vajaa 600 000 ihmistä ulosotossa ja työttömiä liki 300 000. Ei täällä pärjääminen ole mitenkään helppoa. Juttele miehesi kanssa, mistä sitä tietää minkä vuoksi talous kuralla, jos ette käy sitä lävitse. Ole armollinen kuitenki ja auta häntä vaikka taloudellisesti jos voit.
Siis mä tiedän pääosin hänen tilanteen ja se on mulle ok. Kyse oli tämän hetkisestä tilanteesta, josta ei puhunut totta. Avoimesti kertonut kyllä minulle aiemmista ongelmista, jotka toki vaikuttavat vielä pitkään hänen elämään. Sitä en ymmärrä miksi. Kun olen kerran jo hyväksynyt nuo haasteet osana hänen elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän liittyvää kyllä, mutta pääosin olen tietoinen näistä ongelmista kyllä. Kun on avoimesti kertonut. Siksi en ymmärrä, miksi ei kaikesta ole kertonut avoimesti, kun erikseen asiasta kysyin.
Miksi ulosotosta pitää erikseen kertoa? Velkahan voi olla jo maksettu tai vanhenemassa. Ja tuskin on suunnitellut että sinä sitä maksat
Vierailija kirjoitti:
Suora keskustelu ja avoimuus kannattaa, jos olette vielä yhteenkin muuttamassa.
Rehelliset keskustelut perusasioista, elämän arvot, mitä tahtoo tulevaisuudelta, talous ja rahat, ajankäyttö yhdessä ja itsekseen jne.
Voithan kertoa että paperin vahingossa näit, kuten kävi.
Avoimesti puhummekin kaikesta. Tai niin luulin. Täytyy varmaan vaan puhua juuri noin ja kysyä miksi on sanonut minulle toisin, kuin asia on.
Ihan omasta kokemuksesta sanon että jo ennen yhteenmuuttoa pitää olla molempien rehellisiä raha-asioista. Taloudellisia vaikeuksia nyt voi olla kenellä tahansa mutta niistä pitää uskaltaa keskustella silloin kun eletään parisuhteessa ja suunnitellaan yhteistä taloutta.
Vastuuttoman kanssa on vaikea jakaa samaa taloutta ja mahdoton perustaa perhettä. En luottaisi ja jälkiviisautena, en enää katselisi luottotiedotontakaan. Kerran rosvo on aina rosvo.
Selvitä miksi joutui ulosottoon, onko jo maksettu lähes kaikki, mikä on maksusuunnitelmansa, miten aikoo jatkossa hoitaa taloutensa paremmin ja sitten päätät itse, että meneekö mies jatkoon vai luiskaan
Oletko varmasti kertonut miehelle ihan kaiken? Vai onko joku orgasmi 3 vuoden takaa jäänyt käymättä läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ulosotosta pitää erikseen kertoa? Velkahan voi olla jo maksettu tai vanhenemassa. Ja tuskin on suunnitellut että sinä sitä maksat
No kyllä mun mielestä, jos ollaan siinä pisteessä, että puhutaan yhteenmuutosta, on hyvä kertoa myös ulosotosta. Ja ulosotto nyt ei ollut se juttu tässä kertomatta jättämisessä.
No ei kai kukaan tunnista, vaikka kerron mistä on kyse. Ulosotossa on ja sen minulle avoimesti kertonut syistä ja jatkosta jne lähtien. Ja se mulle ok, kaikilla meillä historiamme ja ongelmamme. Lähinnä merkitsee se nykytilanne. Jutellessa nykyhetkestä kertoi, että asiat hoituu. Ja siihen liittyen huomasin, että asia ei olekkaan näin.