Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison valehtelu

Vierailija
16.11.2025 |

Olen uudehkossa suhteessa (reilu 9kk takana) ja ollut puheissa yhteenmuutto. Nyt kuitenkin minulle vahingossa selvisi, että puoliso joko tahallisesti tai tahattomasti valehdellut eräästä asiasta, jolla varsinkin yhteenmuuttaessa olisi iso merkitys. Liittyy raha-asioihin. Jotka ei ole niin kunnossa, kuin minulle on kertonut olevan. Avoimesti kyllä on kertonut hankaluuksistaan, eikä tuonkaan tietäminen olisi niin iso juttu, jos se olisi minulle avoimesti kerrottu. Päinvastoin sanoi asian olevan, kuin se nyt sit kuitenkaan on. 

Mutta, en oikein voi asiaa ottaa puheeksi, koska se selvisi minulle etsiessäni tavaraa ja huomasin paperin päällimmäisenä, jossa asia kävi ilmi. Eli, en tarkoituksen mukaisesti penkonut, en vaan voinut olla sitä paperia huomaamatta. 

Miten edetä? Ja voiko luottaa kuitenkaan? Muutoin olen ollut sitä mieltä, että hän on minun loppuelämän ihminen. 

Kommentit (164)

Vierailija
41/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos te asutte yhdessä, niin miten jonkun asian näkeminen on "penkomista"? Vai onko teillä kotona joku jako, että sinä et saa käyttää tuota huonekalua (esim. laatikosto), ja hän ei saa käyttää jotain muuta?

Jos on niin vaikeaa, niin ala etsiä omaa asuntoa, ja kun oot löytänyt, niin ilmoitat muuttavasi takaisin omillesi.

Suomessa on oppivelvollisuus mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa? 

Vierailija
42/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kumppanillasi on hiukankin vastuuntuntoa voisin kuvitella, että hän kokee häpeää talousongelmistaan? 

Ymmärrän ap:n varovaisuuden, mutta ehkä siinäkin on syy miksi toinen ei uskalla kertoa kaikkea.Hän pelkää menettävänsä ap:n ja loppujen lopuksi niin voi käydäkin,jos ehdot ovat tiukat yhteen muuttamiseen. Niin paljon varoitellaan huijareista ja hyväksikäyttäjistä, että jos joku haluaisi muuttua ei sitä kukaan halua uskoa. 

Se, että ap on nähnyt toisen papereita ilman lupaa on myös vähän noloa. Olisi kuitenkin paras vaan kertoa niin tapahtuneen ja selvittää asiat. Muuten menee vaikeaksi ja tilanne voi eskaloitua vielä vaikeammaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos te asutte yhdessä, niin miten jonkun asian näkeminen on "penkomista"? Vai onko teillä kotona joku jako, että sinä et saa käyttää tuota huonekalua (esim. laatikosto), ja hän ei saa käyttää jotain muuta?

Jos on niin vaikeaa, niin ala etsiä omaa asuntoa, ja kun oot löytänyt, niin ilmoitat muuttavasi takaisin omillesi.

Miten vaikea on lukea ja vieläpä ymmärtää aloitusta? 

Vierailija
44/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun raha-asiat on solmussa niin on vain helppo tapa päästä pois tilanteesta sanomalla, että "asiat ovat hoidossa". Sillä kuitataan toisen keskusteluyritys ja vältetään avaamasta vaikeuksia enempää sekä säilytetään illuusio siitä, ettei tässä mitään hätää ole. Mä hoidan, mä hoidan.

Ap sua viilataan nyt linssiin. Mietin, kun yhteenmuutosta on ollut noinkin lyhyen suhteen aikana jo puhetta, että onko miehen motiivina saada toinen maksaja ja helpottaa näin omaa taloustilannettaan.

"Asiat ovat hoidossa" voi olla pakoa todellisuudesta. Ei tarvitse myöntää edes itselleen, että asiat eivät todellakaan ole hoidossa eivätkä ne hoidu.

Kerro miehelle mitä näit vahingossa ja jos hän siitä hermostuu niin mieti kannattaako jatkaa. Äläkä ainakaan muuta yhteen valehtelijan kanssa.

Vierailija
45/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioiden pimittäminen, tiedoilla pelaaminen ja kaikenlainen epärehellisyys on minulla syy vaihtoon.

Vierailija
46/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 9kk tapailun jälkeen ap on varma, että mies on hänen loppuelämän ihminen. 

Annu mun kaikki kestää 😂

Ps. Ap voisi miettiä, millaista on todellisuus kahden elintason perheessä. Koska miehellä ei ole varaa yhtään mihinkään ylimääräiseen, on myös ap jumissa tilanteessa. Vai ajattelitko jättää miehen ja lapset kotiin, kun itse lähdet lomamatkalle seuraavat x vuotta? 

Vierailija
47/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kumppanillasi on hiukankin vastuuntuntoa voisin kuvitella, että hän kokee häpeää talousongelmistaan? 

Ymmärrän ap:n varovaisuuden, mutta ehkä siinäkin on syy miksi toinen ei uskalla kertoa kaikkea.Hän pelkää menettävänsä ap:n ja loppujen lopuksi niin voi käydäkin,jos ehdot ovat tiukat yhteen muuttamiseen. Niin paljon varoitellaan huijareista ja hyväksikäyttäjistä, että jos joku haluaisi muuttua ei sitä kukaan halua uskoa. 

Se, että ap on nähnyt toisen papereita ilman lupaa on myös vähän noloa. Olisi kuitenkin paras vaan kertoa niin tapahtuneen ja selvittää asiat. Muuten menee vaikeaksi ja tilanne voi eskaloitua vielä vaikeammaksi. 

Kyllä hän häpeää noita rahaongelmia. Mutta hyvä näkökulma tämä, että pelkää menettävänsä suhteen, jos kertoisi miten asiat on. Ja toisaalta, paperi minkä näin, oli sellaisessa paikassa, mistä se on todella helppo nähdä, ihan arkisten asioiden keskellä. Voisiko olla osittain tahallista, näyttää sitä kautta minulle asian laita? 

Enkä mä mitään sen kummempaa ole "kovistellut" yhteen muuton suhteen. Kysyin vaan, onko tämän hetken raha-asiat kunnossa. Toki, ulosotto on mukana, mutta se nyt vaan on. Kertoi olevan. 

Ja onhan se niin, jos ei ole balanssissa nykyiset menot ja tulot, en lähde muuttamaan yhteen. Siinä minä jään maksumieheksi, koska jonkunhan ne laskut on kuitenkin maksettava.

Vierailija
48/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annu mun kaikki kestää 😂

Ps. Ap voisi miettiä, millaista on todellisuus kahden elintason perheessä. Koska miehellä ei ole varaa yhtään mihinkään ylimääräiseen, on myös ap jumissa tilanteessa. Vai ajattelitko jättää miehen ja lapset kotiin, kun itse lähdet lomamatkalle seuraavat x vuotta? 

Tilannehan on tässä sellainen että miehellä ei ole rahulia, ja lapsia on, eli aapee voi aivan hyvällä omallatunnolla mennä itsekseen reissuille. Eihän hänen kuulu miehen saati miehen lasten matkoja maksella. Mä ainakin olen lähtenyt yksin tai kaverin kanssa jos ei puolisolla ole ollut varaa/intoa lähteä. 

Vierailija
49/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joko tahallisesti tai tahattomasti valehdellut"

Miten valehdellaan tahattomasti? Ei erehtyminen tai tietämättömyys ole valehtelemista.

Vierailija
50/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annu mun kaikki kestää 😂

On me tunnettu jo kauan ennen seurustelua. Että väitän tuntevani ihmisen jo hyvin, ainoastaan nuo raha-asiat on tullut uutena tietoon.

Olen jo nyt rahoittanut reissuja, mihin olen toisen kanssa halunnut mennä. Ja se ei ole minulle ongelma, koska tiedän realiteetit hänellä. En minäkään rahassa ui, mutta pärjään duunarialan palkallani ja saan säästöönkin jotain. Kun elän tulojen mukaan.

Vierailija
51/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annu mun kaikki kestää 😂

Tilannehan on tässä sellainen että miehellä ei ole rahulia, ja lapsia on, eli aapee voi aivan hyvällä omallatunnolla mennä itsekseen reissuille. Eihän hänen kuulu miehen saati miehen lasten matkoja maksella. Mä ainakin olen lähtenyt yksin tai kaverin kanssa jos ei puolisolla ole ollut varaa/intoa lähteä. 

Kyllä, voin myös kavereiden kanssa reissata, sitä olenkin tehnyt, jos niin olen halunnut. Ilman yhtään mitään omantunnon tuskia. Ja aion jatkossakin reissata kavereiden kanssa tai yksin, jos niin haluan. Saa ja pitää olla myös oma elämä.

Vierailija
52/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annu mun kaikki kestää 😂

Ei kyse ole vain lomamatkoista, vaan ihan kaikesta, mihin arjessa käytetään rahaa. Auto, ruoka, vaatteet, huvit, kodin maksut, remontit....Ap tietenkin saa käyttää omat rahansa mihin haluaa, mutta veikkaan että jossain vaiheessa miestä alkaa syömään, kun joutuu katsomaan, mihin kaikkeen ap voi rahansa käyttää. Tai sitten ap valitsee elää samaa niukkaa elämää kuin mies, jotta tämä (ja lapset) välttyy mielipahalta, mutta haluaako ap tätä? Tässä kuitenkin todennäköisesti puhutaan tilanteesta, joka jatkuu vielä vuosia. 

En muuttaisi yhteen, vaan suhde jatkuisi erillään asuessa.

Vierailija
53/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

9kk parisuhde ja yhteenmuutto suunnitteilla?

Mä sanon että älä mene tohon ansaan. Sulle on nyt muka avoimesti kerrottu osa asioista ja loput on ihan tietoisesti jätetty kertomatta. Yhteenmuuton jälkeen alkaa pikkuhiljaa paljastumaan lisää outouksia miehen raha-asioista ja ennen pitkää se olet sä joka maksaa kaiken yksin ja pahimmillaan vielä olet kusessa itsekin. 

On nimittäin tuttu kuvio itsellenikin. Yksikään mies ei ole niin ihmeellinen että sen vuoksi kannattaa ottaa minkäänlaista taloudellista riskiä. Siinä nainen vain häviää aina. 

Vierailija
54/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuuttoman kanssa on vaikea jakaa samaa taloutta ja mahdoton perustaa perhettä. En luottaisi ja jälkiviisautena, en enää katselisi luottotiedotontakaan. Kerran rosvo on aina rosvo. 

Sivusta huutelen, että 'vastuuttoman rosvon' määritelmän voi näppärästi ansaita olemalla mt-ongelmiin ajautuneen siippa. Sitä kannattaa sitten miettiä, että mitä tekee, kun tilanteen paljastuessa on jo housussa. Myös avioliitto on aina riski.

täällä kans vastuuton rosvo joka tietämättään aikoinaan sekosi psykopaattiin ja aika soppa siitä sitten tulikin.

Vierailija
55/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9kk parisuhde ja yhteenmuutto suunnitteilla?

Mä sanon että älä mene tohon ansaan. Sulle on nyt muka avoimesti kerrottu osa asioista ja loput on ihan tietoisesti jätetty kertomatta. Yhteenmuuton jälkeen alkaa pikkuhiljaa paljastumaan lisää outouksia miehen raha-asioista ja ennen pitkää se olet sä joka maksaa kaiken yksin ja pahimmillaan vielä olet kusessa itsekin. 

On nimittäin tuttu kuvio itsellenikin. Yksikään mies ei ole niin ihmeellinen että sen vuoksi kannattaa ottaa minkäänlaista taloudellista riskiä. Siinä nainen vain häviää aina. 

OT Mikä sit on "oikea" aika muuttaa yhteen? Exän kanssa muutettiin puolen vuoden tuntemisen jälkeen ja "kestettiin" 10v. Nykyisen puolison kanssa 2,5v tuntemisen jälkeen, ja oltiin oltu jo vuosi naimisissakin ennen yhteenmuuttoa. 

Vierailija
56/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annu mun kaikki kestää 😂

On me tunnettu jo kauan ennen seurustelua. Että väitän tuntevani ihmisen jo hyvin, ainoastaan nuo raha-asiat on tullut uutena tietoon.

Olen jo nyt rahoittanut reissuja, mihin olen toisen kanssa halunnut mennä. Ja se ei ole minulle ongelma, koska tiedän realiteetit hänellä. En minäkään rahassa ui, mutta pärjään duunarialan palkallani ja saan säästöönkin jotain. Kun elän tulojen mukaan.

Oletteko riidellet kertaakaan isosti sinä aikana, kun olet miehen tuntenut?

Mä luulin olevani suhteessa elämäni miehen kanssa, kunnes reilun parin vuoden seurustelun jälkeen meille tuli iso riita, jolloin järkytyksekseni hän sai sellaisen raivarin, että tavarat lähti lentoon. Kysyin yhden kysymyksen, joka liittyi mahdolliseen yhteenmuuttoon ja miehen siihen antamiin lupauksiin, joita hiukan epäilin, ja hän kiihtyi nollasta sataan kahdessa sekunnissa. Tämän jälkeen päätin, ettei meillä ole yhteistä tulevaisuutta, jos asiallinen kysymys saa aikaan sellaisen reaktion. Tätä samaa ilmeni myöhemminkin, ja päätin suhteen. 

Ennen tätä meidän riidat oli olleet lähinnä erimielisyyksiä, joista oli voitu puhua. 

Mun pointti on se, että ihmisen todelliset käyttäytymismallit aktivoituu vasta, kun me ollaan stressaantuneita. Kaikki me ollaan fiksuja ja mukavia, kun asiat on hyvin. 

Vierailija
57/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annu mun kaikki kestää 😂

Ei olla suuresti riidelty. Erimielisyyksiä, tai ei oikeastaan meillä toisillemme, vaan muutoin, on ollut useampi. Elämäntilanne on todella stressaava toisella ja siinä paljon muuttujia, jotka stressaavat. Niistä on paljon puhuttu ja yhdessä niitä selvitetty.

Vierailija
58/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko se on pyytänyt sinua maksamaan rästivuokransa?

Vierailija
59/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulet miettimään jatkossa jatkuvasti valehteleeko hän vai puhuuko totta.Huomaathan että hän ei ole tuntenut tunnontuskia siitä, että on jättänyt kertomatta? Jos pystyy noin sinulle tekemään, pystyy valehtelemaan monesta muustakin ja pahemmistakin asioista. Veikkaan että kun otat asian puheeksi, hän joko väittää sanoneensa, mutta sinä et vain muista sitä tai uhriutuu, ettei ole uskaltanut kertoa ja alkaa itkemään.

Toisilla henkilöillä on rehellisyydestä eri käsitys, eikä se muuksi muutu. Hetken voi yrittää tsempata, mutta palautuu aina ajan kanssa siihen perusmoraaliinsa takaisin.

Vierailija
60/164 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä laskuja sillä on ulosotossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän