Tiesitkö että paino ei putoa ilman jatkuvaa kalorivajetta
Tämä on ykkösasia.
Ja silti suurin osa unohtaa tämän. Ja kyllä, paino junnaa paikallaan.
Kommentit (87)
Joo, putoaa kunnes on normaalipainoinen.
Paino laskee ilman nälkääkin, mutta yksistään kalorivaje ei saa painoa putoamaan. Koettu on.
Painonpudotuksessa lähtisin ihan ensin korjaamaan unta ja lisäämään vaikka kävelyä jos ei jo muuten harrasta liikuntaa.
Illalla kannattaa välttää sellaisia ruokia jotka häiritsevät unta. Iltaan sopii vaikka puuro, viiliä tms.
Kun unta on riittävästi niin pikkuhiljaa ruoka-annoksia ravitsemussuositusten mukaan ja kalorinlaskenta alkuun, että sopiva annoskoko löytyy.
Elämäntapamuutosta ei voi tehdä viikossa eikä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin suunnilleen terveellä ihmisellä.
Näin se menee kaikilla ihmisillä.
Parikymmentä vuotta sitten erään mahataudin jälkeen minä söin paljon. Söin paljon enemmän kuin minua kaksi kertaa painavampi siippa ja silti paino ei noussut yhtään ja välillä tippui. Noin puolen vuoden päästä verikokeista se selvisi, diabeteshän se on ja epäonnistuneen tablettikokeilun jälkeen sairaalassa huomasivat, että ykköstyuppihän tämä on päälle neljänkympin iästä huolimatta. Olet siis täysin väärässä tuossa väittämässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ulinaa päivästä toiseen.
Edelleen kukaan ei ole ikinä osannut vastata tähän.
Koko mun lähisuku on lihavaa. Mä tein parikymppisenä lapset hekin ovat todella lihavia.
Noh erosin ja tapasin urheilija naisen. Mentiin yhteen tehtiin lapsia.
Yhtäkkiä mä huomasin olevani laiha ja tosi hyvässä kunnossa. Myös mun NS uudet lapset on.
Mistä tämä johtuu? Lihavia on tosiaan suvussa useita kymmeniä henkilöitä.
Elintavat ruokavalio mukaan lukien lienee se se selitys. Lapsuuden perheessä ja suvussasi ne olivat ilmiselvästi lihavuutta edesauttavat.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle joka kommentoit tuota alle 1200 vajetta, että höpö höpö. Purkista saa. Tämä väite on ihan tutkittu. Ihminen ei voi saada kaikkea tarvittavaa enää alle 1200 jälkeen! Tykkäsit siitä tai et. Purkista otettavat vitamiinit eivät ole tutkimustenkaan mukaan yhtään sama asia!!! Miten tuollainen asia voi olla vielä joltain pois tiedosta. Esim. Sinkki Purkista otettu on lisännyt syöpäsolujen kasvua, samoin c-vitamiini ja niin edelleen.
Minulle se on se ja sama, että sinä haluat pysyä laihana ja syödä Purkista siksi vitamiinit, mutta älä neuvo sitä muille, sillä se ei ole tervettä pitkäaikaisesti.
Ja ei, en ole lihava, vaikka kilpparia sairastan ja tuolla antioksidanttiklinikalla kävin. Olen vain syömishäiriöinen, niin kuin ilmeisesti sinäkin. Toki lihoin sairastumisen myötä vähän... mutta hoikka olen edelleen ja kipuilen siitä, kun halusin olla todella laiha vieläkin.
Minä en ollut se, mutta normaalikulutukseni ilman liikuntaa on hieman alle 1200kcal. Koostan syömiseni aika tarkkaan. Paljon erivärisiä hevituotteita, täysjyväviljaa, sokerittomia maitotuotteita, pähkinöitä. Veriarvoni ovat priimaa tällaiseksi keski-ikäiseksi naiseksi.
Toki liikun myös ja silloin energiantarpeeni kasvaa, mutta harvoin menee yli 1600 kcal. Samassa painossa (55kg) olen pysynyt yli 20 vuotta, vaikka välissä pullautin yhden lapsenkin.
Aloittaja unohtaa sellaisen muuttujan, että keho vähentää kulutustaan samassa suhteessa, kun kehoon sisään tulevaa energiaa vähennetään. Pahimmillaan homma johtaa järkyttävään kierteeseen. Lopulta perusaineenvaihdunta valuu niin alas, että jo kevyesti syömällä on koko ajan riski lihoa entisestään.
Sepä sitten on palkitsevaa kuntoilla kieli vyön alla ja syödä miniaterioita vain pitääkseen painonsa - sen jota on liikaa ja josta oiti alunperin laihduttaa - ja estääkseen lihomasta lisää.
Kehon energiankulutus ei todellakaan ole vakio eikä stabiilia vaan keho pyrkii estämään laihtumisen silloin, kun ruoan saanti vähenee. Siihen on evolutiivisesti järkevät syyt. Se on myös tyypillinen syy laihdutuskuurien epäonnistumiseen. On hyvin tavallista, että jokaisen kuurin myötä paino lopulta nousee väliaikaisen pudotuksen jälkeen.
Kalorivajetta ehkä, mutta itse olen kyllä laihduttanut ilman jatkuvaa nälkää.