Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö syyllinen Helsingin huonoon taloustilanteeseen.

Vierailija
16.11.2025 |

https://www.mantsalanuutiset.fi/paikalliset/8997053

"Ennen koronaa oli pääkaupunkiseudulla täysin normaalia, että päivätyötä tekevien vanhempien lapsi vietiin päiväkotiin aamulla kello seitsemän ja puoli kahdeksan välillä. Nyt valtaosa lapsista saapuu kello kahdeksan ja puoli yhdeksän välillä. Kun yrität viedä lapsen puoli kahdeksaksi, täytyy repiä kymmentä ovenripaa ennen kuin pääset sisälle, etsiä jostain yksi aikuinen kun oma ryhmä on vielä kiinni ja toivoa, että joku työntekijä olisi jo paikalla.

Vastaavasti iltapäivän haku ei kuitenkaan ole siirtynyt myöhemmäksi, päinvastoin. Aiemmin lapset haettiin pääosin puoli viiden ja viiden välillä, nyt piikki on tasan kello neljä.

Kysymys kuuluu, kuinka iso osa vanhemmista edes teoriassa voisi saada päivittäisen työaikansa täyteen? Oikeasti ei monikaan, vaan moni käyttää etätyön tuomaa "joustoa" työpäivien lyhentämiseen. Ja sitten ihmetelleen tehokkuuden laskua, talouden sakkaamista ja työttömyyden lisääntymistä."

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin keskustassa asioiminen on tehty vaikeaksi, koska autoilua keskustassa on hankaloitettu. Ajojärjestelyt, parkkipaikkojen puute ja maksullisuus. Joukkoliikenne lähiöistä on hidasta. Alle 15 km:n matkaan kuluu yli tunti, koska joutuu kulkemaan usealla välineellä. Vaihtoehtona on kauppakeskus, jonne pääsee autolla ja kauppojen läheltä löytyy ilmaista parkkiaikaa.  

Mistä ihmeestä tulet? Mä asun pohjois-hkissa ja junalla pääsee keskustaan 20 minuutissa. 

Vierailija
102/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä asuu 5 työkaveria näillä seuduilla, ollaan kaikki etätöissä, ja välillä meillä on lounastreffejä tuossa 800 metrin päässä olevassa hyvässä lounasravintolassa. Joten en käsitä ketkä jaksaa valittaa ettei mitään palveluja muka enää käytettäisi.

Kauempana asuvat 2 tyyppiä käyvät välillä täällä päin, tai omilla asuinseuduilla päin viettämässä yhteistä lounasta.

Varmasti itsekin ymmärrät, että päivittäisten lounaiden vaihtuminen kuvailemaasi tilanteeseen, että välillä sovitaan yhteiset ruokatreffit on aivan valtava muutos lounasravintoloiden palveluiden kysyntään.

Niin, ruokakauppapalveluiden kysyntä on kasvanut, koska edelleen kuitenkin ihmisten on syötävä.

Sellaista se on. Myös toimitiloista alkaa olla ylitarjontaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin jos pitäisi hankkia kaksi autoa lähitöiden takia, niin keskituloisella perheellä menee kaikki rahat bensaan ja autojen kuluihin + pysäköintiin keskustassa. Siellä ei varsinaisesti ole ilmaisia parkkipaikkoja. Ei mitään kiinnostusta shoppailuun töiden jälkeen, eikä varaa syödä ulkona. Rikkailla ehkä on? Nehän jo asuukin siellä keskustassa, tekisivät oman osuutensa.

Vierailija
104/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis ihmiset siirtyvät enemmän paikallisiin palveluihin, ja tämä on sitten ikävää kun keskustan palvelut kärsivät? En asu Helsingissä, mutta olen ymmärtänyt että kovin moni ei halua mennä keskustaan shoppailemaan tai asioimaan, jos ei ole ihan pakko, koska autolla liikkuminen on tehty niin vaikeaksi.

Olen asunut 50 vuotta Hkissä, ja eipä ole tullut koskaan mieleen lähteä autolla keskustaan shoppailemaan tai asioimaan. En tiedä myöskään ketään muuta, joka tuollaista harrastaisi. Keskustaan mennään julkisilla, kulttuuritapahtumiin, museoihin, ehkä ystävän kanssa kahvilaan. Voin käydä myös vaate-, kirja- tai erikoiskaupassa. Nyt vähemmän, koska hsl:n liput maksaa jo melkein 7 euroa. 

Jos ei ole kausilippuja, niin meidän perhe menee keskustaan mieluummin autolla sunnuntaisin (ilmainen parkkimaksua) kuin kertalipuilla 3hlö3,20€x2 matkaa. Lisäksi kun joutuu nykyään menemään bussilla ja junalla, ja aikaa menee n. 1h per suunta, niin auto on vain helpompi ja nopeampi vaihtoehto. 

Yleensä käydään lähinnä kauppakeskuksissa Sello, Ainoa ja Iso-Omena. Joskus sitten Jumbo tms., mikä sattuu olemaan matkan varrella jonkun muun reissun yhteydessä. Yleensä käydään ruokaostoksilla kerran viikossa ja muut hankinnat pyritään tekemään samalla kertaa samasta kauppakeskuksesta. Välillä käydään samalla kertaa myös syömässä tai kahvilla.

Vierailija
105/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkokaulushommissa on normaalia tehdä noin neljä-viisi tuntia varsinaista työtä. En laske töihin välttämättä etäpalavereja ja sen sellaisia. Osa tekee enemmän ja osa vähemmän. Jokaisella työpaikalla pieni osa työntekijöistä käytännössä pyörittää firmaa.

No, höpö höpö! Et kyllä selvästi tiedä, mistä puhut. 😁

Vierailija
106/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh mä olen tehnyt niin, että vien lapset 9:30 ja ehdinkin jo alottaa työt ennen kasia. Lapset saa näin nukkua pidempään, ja mulle taas tunteja tulee enemmänkin liikaa, kuin liian vähän :D Pitää oikein tarkkailla, ettei tule tehtyä liikaa. Jos mun työssä etänä olisi alkanut jotenkin laiskottelemaan, se näkyisi välittömästi myynneissä. 

Vierailija
107/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis ihmiset siirtyvät enemmän paikallisiin palveluihin, ja tämä on sitten ikävää kun keskustan palvelut kärsivät? En asu Helsingissä, mutta olen ymmärtänyt että kovin moni ei halua mennä keskustaan shoppailemaan tai asioimaan, jos ei ole ihan pakko, koska autolla liikkuminen on tehty niin vaikeaksi.

Tämä on täysin totta.

Keskustaan ei mennä autolla shoppailemaan, sillä autoilu on tehty siellä hankalaksi ja pysäköinti maksaa aivan poskettomasti.

Muualla kuin keskustassa asuvat autolla liikkuvat helsinkiläiset menevät shoppailemaan isoihin ostoskeskuksiin, joita on täällä paljon joka puolella. 

Itse asun itä-Helsingissä ja mulla ei ole ikinä mitään asiaa keskustaan. Hoidan shoppailuni Itiksessä, leffakäyntini siellä myös, noihin pääsee suoraan autolla kätevästi. Täällä on myös lääkärit ja kaikki muukin. Ei tarvetta keskust

Muuten sama, mutta (Lähi)Itäkeskukseen en enää mene. En viihdy sattuneista syistä. Käyn Redissä. 

Vierailija
108/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusta sekoilevien peukkupäineen lienee kenties enemmän syynä miksi porukka ei sinne halua.

Vierailija
109/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän lyhennettyä työaikaa. Josta mulle luonnollisesti maksetaan vähemmän palkkaa. 

osallustun samalla osaltani talkoisiin, että ei tarvisi pistää väkeä pihalle kun työtä on omalla alallani vähemmän tarjolla, johtuen asuntorakentamisen ylikierrosten hyytymisestä.  

Ihme kyyläämistä toisten muksujen tuomisista ja viemisistä. Menisivät töihin kyyläämään. 

Vierailija
110/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko vielä jotain, mistä voisimme etätyöläisiä syyttää? Ihmisiä, jotka haluavat enemmän vapaa-aikaa ja joustoa arkeensa, ja vähemmän kuluja? On kyllä kamalia ja itsekkäitä ihmisiä, kyllä valtion ja kuntien talous pitää jokaisen laittaa tärkeysjärjestyksessä ensimmäiseksi!

Kaikkein eniten tämä etätyö näyttää häiritsevän niitä, jotka eivät itse halua olla etänä vaan haluavat, että muutkin tulevat konttorille seuraksi juoruilemaan. 

Somessa etätyötä kauhistelee eniten 70+ eläkeläiset ja kateelliset "liikemiehet", jotka eivät pärjäisi päivääkään 2020-luvun palkkatöissä. 

Vierailija
111/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko mitenkään mahdollista, että vanhemmat ovat vaikka limittäneet työaikojaan, että lapsen ei tarvitse olla yli 8 tuntia hoidossa? Ei, ei voi olla.. pakko on olla kyse jostain lusmuilusta, eikä etätyössä ilmeisesti ole mitään työajan seurantaa eikä seurantaa muutenkaan. Kaikki vain makoilevat sohvalla katsomassa netflixiä, kun pitäisi tehdä töitä..

Niinpä! Mulla on sellainen työ, että vain ja ainoastaan minä olen vastuussa, että kaikki tulee tehtyä. Jos siis jätän jotain tekemättä, niin äkkiä alkaa työt kasaantua, kun tiettyyn määräaikaan mennessä kaikki on jokatapuksessa oltava tehtynä. Aikataulutettuja palavereita lukuunottamatta voin kuitenkin vapaasti itse päättää mihin kellonaikaan työskentelen. Se ei vaikuta keneenkään muuhun kuin minuun. Voin siis halutessani tehdä päivällä jotain muuta, ja vaikka sitten illalla teen töitä. Varmaan monella muulla on samanlainen tilanne. Ihan sama siis olenko työpaikalla vai kotona, samat työt on kuitenkin tehtävä.

Vierailija
112/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein toinen vanhempi vie ja toinen hakee. Sitäpaitsi etätöitä voi jatkaa myös illalla tarvittaessa. Ei ole sidottu paikkaan tai aikaan. Ja lusmuilu onnistuu tasan yhtä hyvin siellä toimistollakin btw. 

Vierailija
113/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ihan ymmärrä, minkälaisissa hommissa ne työt vähenee paikkaa vaihtamalla? Samat hommat ne on tehtävä etänä tai toimistolla. Jos jää tekemättä, ei niitä kukaan mukaan hoida ja homma kus ee. Aika huonot vastuunjaot on yrityksessä, jos voi vaan olla tekemättä mitään? 

Vierailija
114/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt konttorilla muutaman kerran tänä vuonna. Metrossa peukkuhörhöjä ja muita aineenvetäjiä/ajanviettäjiä on nykyään selvästi enemmän kuin viime vuosikymmenellä. Usein näillä herran valituilla paskaiset kengät nousevat penkille samantien, suu käy omiaan ja netin räiskintäpeli/musiikki mölyää täysillä. Ja mikäs on sikaillessa kun muut metrossa olijat maksavat noiden elättämisen työllään. 

Voin aloittaa etätyöt esim puoli yhdeksän ja lopettaa viiden - kuuden aikaan, tehden päivällä pienen kävelylenkin joka virkistää aivoja. Kun katson pikaviestimistä missä porukka luuraa neljän jälkeen, niin eipä kyllä näytä olevan ainakaan asiakkaiden konttoreilla hirveän kovaa kiirettä : ) t. ei enää ikinä takaisin lähitöihin.

Vierailija
115/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt konttorilla muutaman kerran tänä vuonna. Metrossa peukkuhörhöjä ja muita aineenvetäjiä/ajanviettäjiä on nykyään selvästi enemmän kuin viime vuosikymmenellä. Usein näillä herran valituilla paskaiset kengät nousevat penkille samantien, suu käy omiaan ja netin räiskintäpeli/musiikki mölyää täysillä. Ja mikäs on sikaillessa kun muut metrossa olijat maksavat noiden elättämisen työllään. 

Voin aloittaa etätyöt esim puoli yhdeksän ja lopettaa viiden - kuuden aikaan, tehden päivällä pienen kävelylenkin joka virkistää aivoja. Kun katson pikaviestimistä missä porukka luuraa neljän jälkeen, niin eipä kyllä näytä olevan ainakaan asiakkaiden konttoreilla hirveän kovaa kiirettä : ) t. ei enää ikinä takaisin lähitöihin.

Sen takiahan siellä metrossa niitä pelkkiä peukkuhörhöjä ja muita aineenvetäjiä/ajanviettäjiä niin paljon enemmän suhteessa muihin on, kun työmatkalaiset on poistuneet.

Etätyöt ja muista eristäytyneisyys sitä päihteiden käyttöäkin on lisännyt, kun kukaan ei näe, että missä kunnossa töitä tehdään tai ollaan tekemättä. Toimistolla työkaverit kyllä huomaisi selvästi krapulaisen tai jopa päihteiden vaikutuksen alaisena olon.

Vierailija
116/116 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut 50 vuotta Hkissä, ja eipä ole tullut koskaan mieleen lähteä autolla keskustaan shoppailemaan tai asioimaan. En tiedä myöskään ketään muuta, joka tuollaista harrastaisi. Keskustaan mennään julkisilla, kulttuuritapahtumiin, museoihin, ehkä ystävän kanssa kahvilaan. Voin käydä myös vaate-, kirja- tai erikoiskaupassa. Nyt vähemmän, koska hsl:n liput maksaa jo melkein 7 euroa. 

Jos ei ole kausilippuja, niin meidän perhe menee keskustaan mieluummin autolla sunnuntaisin (ilmainen parkkimaksua) kuin kertalipuilla 3hlö3,20€x2 matkaa

Se, ettei ennen julkisia työmatkoihinsa käyttävillä ole enää tarvetta kausilippuihin harventuneiden matkojen takia on myös yksi syy, ettei vapaa-aikanakaan liikuta palveluiden äärelle, sillä kertaliput on tosiaan kalliita, ja jatkuvasti sitä kalliimmaksi tulee, mitä vähemmän ihmiset julkisia käyttää.

Kausilippuhan on tavallaan sitä edullisempi, mitä enemmän sillä on käyttöä, eli helpommin ja asiaa kummemmin miettimättä on tullut lähdettyä liikkeelle, sovittu tapaamisia keskustaan ymv. kuin yksittäisiä lippuja tarvittaessa, jolloin juuri kuvaamallasi tavalla tulee laskettua se matkan hinta ja jätettyä lähtemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan