Olen yrittänyt laihduttaa nyt 11 vuotta. Kokeilin syödä 2 kuukautta vapaasti terveellistä ruokaa, paino nousi 18kg
Terveellistä ruokaa, kasviksia, hedelmiä, proteiinia ja kuituja, söin näitä ja olin laskematta kaloreita 2 kuukauden ajan, paino nousi 18kg. Miksi? En jaksa enää. 11 vuotta on aivan liikaa, kun ei mikään koskaan toimi.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta keittiövaaka, punnitse kaikki, mikä menee suuhun ja kirjaa ylös kalorinlaskentaohjelmaan. Oikeasti.
Itse olen kokeillut tätä ja tämä toimii kuurimaisesti, mutta pidemmällä aikavälillä henkisesti aivan äärimmäisen kuluttavaa punnita jokainen suupala. Ikinä ei voi ottaa rennommin, ei missään lomamatkalla, ravintolassa, juhlissa jne. jos on yhtään sosiaalisia kontakteja elämässä. Joka päivä pitää punnita saatko syödä 9 vai 10 pähkinää. Toista vuosikausia ja mieti onko tämä henkisesti tasapainoista elämää.
Ei noita tarvitse punnita kuin kerran, sen jälkeen oppii paljonko painaa 1 peruna, 3 lihapullaa, siivu juustoa tai pieni banaani jne. Leipäpaketeissa on paino+ kalorit mainittu per siivu.
Kaikki tieto pysyy takaraivossa. Mulla on lisäksi ihan mielenkiinnon v
Oletko tehnyt näin esim. tuon 11 vuotta mistä ap puhui? Pidemmällä aikavälillä tähän väsähtää eikä joka tilanteessa elämässä voi kontrolloida onko se banaani nyt 80 g vai 120 g ja peruna 50 g vai 80 g. Laihalla ihmisellä tämä nähtäisiin syömishäiriökäyttäytymisenä, mutta lihavalla tämä pitäisi olla koko elämän mittainen normaalitila kytätä jokaikistä suupalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmettiä. Kuka lihoo kahdessa kk noin paljon. Eihän se ole mahdollista ollenkaan. Söitkö sokeria kilon päivässä? Mitä ihmettä söit jos on tosi juttu.
Mä lihoin 9kg yks joulukuu 15- tammikuun 3. Ei vaatinut kuin jokapäivä konvehteja +300g. Ihan käsittämättömän paljon kinkkua 6.5kg kinkku meni yksin. Joulutorttuja, pipareita, savulohta, sienisalattia, rosollia+kermaa+ täytekakkua+ limua+ sipsejä+ pizzaa.
Huonot geenit. Ainiin suuntaa antaakseni. Jouluaattona oksensin kun oli maha niin kipeä kun söin liikaa
Ai huonot geenit. Ei tolla mättömäärällä ole mitään tekemistä geenien kanssa. Opittu tapa ja venytetty mahalaukku.
Sarkasmi on vaikea laji. Tuo joulu oli ensimmäinen 10v etten ollut enää painoluokka urheilija. Ja kyllä vaati ihan sairasta syömistä että lihoi ton 9kg parissa viikossa. Kaiken lisäksi tammikuun lopussa paino oli taas 2kg joulukuun alkua ylempänä.
Väitän että suurin osa lihavista ihmisistä ei ymmärrä NS piilokalorien merkitystä. Syödään vaikka 350vrk vuodesta hyvin. Niin että paino pysyisi paikallaan. Sitten se 15vrk vedetään ihan älyttömästi yli.
Ei tarvi noina 15vrk kun ison suklaalevyn+ suklaakakku palan, vähän sipsiä ja muutaman sidukan normi ruokien päälle. Yhtäkkiä vuoden kokonaiskalorit onkin 35 000 kcl yli joka on n 5kg puhdasta rasvaa ja pari kg nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaalevy päivässä, kilo perunaa, kilo lihaa... Hitto te olette pihalla miten helposti herkästi lihova ihminen lihoo, omalla kohdalla riittää ihan pari leipäpalaa päivässä normaalilla rasva/juustomäärällä. Leipä pitäisi jättää kokonaan loppuelämäksi pois, käsi ylös moniko on valmis tähän?
Vaihda ne leivän pääliset kasviksiin.
Tässäkin kommentissa loistaa miten mitään ymmärrystä aiheesta ei ole. Kuivaa leipää jollain salaatinlehdellä on joku taikakeino, millä kaikki mullistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön joka aamu suuren lautasellisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee saman, mutta lisää sekaan vaapukkahilloa. Vaapukat on kerännyt hänen puolisonsa anoppi omalta pihaltaan.
Alkoholia emme käytä. Emme yhtään emmekä koskaan. Emme ikinä.
Onnellinen pikku Untuvakerä
Miehesi puolison anoppi kerännyt? Erikoinen perhekuvio.
En ymmärrä, mitä erikoista tuossa muka on. Mieheni puoliso olen tietenkin minä ja miehen puolison anoppi on tietenkin minun anoppini.
Onnellinen pikku Untuvakerä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suklaalevy päivässä, kilo perunaa, kilo lihaa... Hitto te olette pihalla miten helposti herkästi lihova ihminen lihoo, omalla kohdalla riittää ihan pari leipäpalaa päivässä normaalilla rasva/juustomäärällä. Leipä pitäisi jättää kokonaan loppuelämäksi pois, käsi ylös moniko on valmis tähän?
Tässäkin kommentissa loistaa miten mitään ymmärrystä aiheesta ei ole. Kuivaa leipää jollain salaatinlehdellä on joku taikakeino, millä kaikki mullistuu?
Ja tässä toinen kommentti ymmärryksen puutteesta. Kyseisen kirjoittajan lihavuuteen saattaa hyvinkin olla syy just nuo leivät. Niillä saa helposti 500-1000kcl vrk yli kulutuksen.
No voi v ttu kun taas vaikeaa. SYÖ VÄHEMMÄN. Uuu kasviksia ja hedelmiä aivan sama kun selkeästi mätät niitä(kin) liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa kuukaudessa 18 kg?! Siis kuinka lihava olet nyt?! Tiedätkö oman peruskulutuksesi?
100kg nyt. Peruskulutuksen pitäisi olla 2500 kcal. Ap
No ei taatusti ole. Anna kun arvaan, olet keski-ikäinen nainen ja pituutta joku 158cm etkä edes liiku 2500 kcal on ripeästi liikkuvan pitkän miehen peruskulutus, ei sinun.
Vierailija kirjoitti:
No voi v ttu kun taas vaikeaa. SYÖ VÄHEMMÄN. Uuu kasviksia ja hedelmiä aivan sama kun selkeästi mätät niitä(kin) liikaa.
Rauhallisesti, rauhallisesti. Nyt on pyhäpäivä.
Laihduttaminen on varmasti vaikeaa, mutta aina se kannattaa. Iän myötä ylipaino tuo lukemattoman määrän vaivoja ja sairauksia. Suomalainen terveydenhoito on jo nyt vaikeuksissa. Mikäli kaikki ylipainoiset laihduttaisivat ja päihteiden kayttö saataisiin kuriin, meillä ei oli hätä päivää. Tämä on karu totuus.
Tsemppiä kaikille jokainen pudotettu kilo on oikeaan suuntaan. Täällä joku kirjoitti hyvin. Kolme ateriaa päivässä. Riittävästi proteiinia, kasviksia ja kuituja. Ja tarkoittaa sitä, että väliajalla ei napostella MITÄÄN. Vähintään kävely liikunta joka päivään, pikku hiljaa myös lihasmassan kasvatusta, jolloin kalorienkulutus lisääntyy ja painon hallinta helpottuu.
Ns hupi urheilijana kommentoin. Treenaan kehonrakennusta.
Mun normaali kalorit millä paino pysyy paikallaan on 3400kcl. Kun haluan nostaa painoa, nostan sitä 6kk bulkkaus jaksolla 10kg. Nyt tarkkana kerron miten sen teen.
Mun ruoka runko on ympäri vuoden sama. Bulkilla.
Aamupuuroon tulee tuplamäärä voita eli 2 rkl.
09 välipala ennallaan.
Lounas muuten sama. Mutta riisi/ makaroni märkä paino nousee 100g. Proteiinilisä +50g.
Välipala. Ennallaan.
Illallinen sama kuin lounas.
Välipala ennallaan. Poislukien 6pv viikossa treeniä ennen loaderi = 200kcl.
Iltapala. Ennallaan+ 2 kananmunaa.
Ei mitään erikoisia vapaasyöntiä, pikaruokaa jne.
Tästä näette miten helppo se 10 on kerätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa kuukaudessa 18 kg?! Siis kuinka lihava olet nyt?! Tiedätkö oman peruskulutuksesi?
No ei taatusti ole. Anna kun arvaan, olet keski-ikäinen nainen ja pituutta joku 158cm etkä edes liiku 2500 kcal on ripeästi liikkuvan pitkän miehen peruskulutus, ei sinun.
Sun kannattaa tutkia energiankulutuslaskureita. Niiden mukaan olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Mun normaali kalorit millä paino pysyy paikallaan on 3400kcl. Kun haluan nostaa painoa, nostan sitä 6kk bulkkaus jaksolla 10kg. Nyt tarkkana kerron miten sen teen.
09 välipala ennallaan.
Lounas muuten sama. Mutta riisi/ makaroni märkä paino nousee 100g. Proteiinilisä +50g.
Välipala. Ennallaan.
Miten tämä liittyy aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ymmärrätkö miten paljon enemmän kaloreita leivissäsi on kun lapat niihin päälle kermajuustoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaa tutkia energiankulutuslaskureita. Niiden mukaan olet väärässä.
Nää laskurit olettaa aina jotain. Esim sen että 100kg on määrä x lihasta vartalossaan. Joku lähempänä 50v oleva ihminen joka ei ole koskaan tehnyt mitään. Tässä mennään jo tosi isosti vikaan.
Ei kannata sokeasti luottaa laskureihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, kannattaa tosiaan jättää se leipä pois ja syödä voit ja juustot käärittynä siihen salaatinlehteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
09 välipala ennallaan.
Välipala. Ennallaan.
Miten tämä liittyy aloitukseen?
Siten että AINA näissä keskusteluissa törmää samaan olettamaan. Pitäisi muka tehdä hirveän isoja virheitä. Syödä suklaalevyjä päivittäin yms että lihoisi. Ei tarvi, ei tarvi syödä herkun herkkua lihoakseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo luuvuttanut. Kun ei edes kitukuurit auta niin olkoon. Olen tuomittu olemaan ikuinen läski ja sen takia muiden silmissä laiska p***a luuseri. Syön mitä syön, ei kiinnosta enää.
Mä aloitin juuri Terveystalon terveyslaihdutusryhmässä. Se kestää vuoden ja siinä opitaan tekemään terveellisiä muutoksia syömiseen, liikkumiseen ja uneen. Lopetetaan tuollainen itsesäälissä vellominen. Pyydä lähete lääkäriltä.
Ap on selvästi syönyt ihan liikaa. MIstä hän sai päähänsä, että voi mättää mielin määrin ruokaa kunhan se on "terveellistä"? Ihan selvästi annoskoot on olleet ainakin tuplat siihen verrattuna mitä pitäisi. Hänen vatsalaukkunsa on venynyt vuosikymmenien ahmimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laihduttanut nyt 7 kuukaudessa 6,5kg max1200kcal:lla ja aion jatkaa vielä alkuvuoteen koska jouluna tulee takapakkia. 3,5kg pitäisi vielä pudottaa.
Tärkeintä on syödä hyvää oikeaa ruokaa vatsa täyteen! Syön 3x päivässä, "välipalana" kahvi. Näläntunne n tuntia ennen ruokailua, hyvin kestää
Hyvää oikeaa ruokaa ei syödä myöskään VATSAA TÄYTEEEN. Etkö ole kuullut, että syö niin, että olo on kylläinen, se riittää. Ei tarvi ahtaa mahaansa täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo luuvuttanut. Kun ei edes kitukuurit auta niin olkoon. Olen tuomittu olemaan ikuinen läski ja sen takia muiden silmissä laiska p***a luuseri. Syön mitä syön, ei kiinnosta enää.
Oi oikein "kitukuurit" ja yhyy. Jännä juttu kun itse totesin olevani hieman tukeva (165/64) ja lopetin syömisen kello seitsemän jälkeen. Jos ja kun huomasin, että kello on yli 19, en syönyt. Vaikka olisin ollut koko päivän syömättä. No yleensä en, mutta kappas, pelkkä lounas riitti. Viisi viikkoa -7kg. Läskillä lähtee vielä helpommin. Ei ole vaikeaa. Siinähän vingut ihroissasi sohvalla vaikka voisit tehdä asialle jotain.
Ei noita tarvitse punnita kuin kerran, sen jälkeen oppii paljonko painaa 1 peruna, 3 lihapullaa, siivu juustoa tai pieni banaani jne. Leipäpaketeissa on paino+ kalorit mainittu per siivu.
Kaikki tieto pysyy takaraivossa. Mulla on lisäksi ihan mielenkiinnon vuoksi ollut tapana kirjata syömiset yasioon
Ja jos tiedän että viikonloppuna on juhlat joissa syön kakkua pidän kevyemmän perjantain ja maanantain. Siinä välissä herkuttelen mitä haluan.
Meillä on ruokavieraita parikin kerraa kuukaudessa ja syödään pitkän kaavan mukaan.
Itseasiassa laihdun ulkomailla kun ei tule syötyä väsymykseen jatkuvasti leipää tai makeaa kuten Suomessa ja pystyy liikkumaan enemmän. Parhaillaan 10. viikko ulkomailla ja paino pudonnut tänä aikana erittäin hyvästä syömisestä ja viineistä huolimatta 3,2kg