Olen yrittänyt laihduttaa nyt 11 vuotta. Kokeilin syödä 2 kuukautta vapaasti terveellistä ruokaa, paino nousi 18kg
Terveellistä ruokaa, kasviksia, hedelmiä, proteiinia ja kuituja, söin näitä ja olin laskematta kaloreita 2 kuukauden ajan, paino nousi 18kg. Miksi? En jaksa enää. 11 vuotta on aivan liikaa, kun ei mikään koskaan toimi.
Kommentit (275)
Olet saamaton punkero. Älä kompastu ihroihisi.
Sitä ihmettelen miten aikuiset ihmiset ei kestä yhtään näläntunnetta. Sehän on ihan normaalia että on nälkä ja ei koko ajan tarvitse mättää syödä. Säännölliset ruoka-ajat, ei herkkuja ja liikuntaa niin pysyy paino kurissa. Sitten selitetään että ei ole aikaa liikunnalle. Minä herään 6:30 aamulla -> töihin ja illalla 18:30 kotona, syön ja tunnin lenkki.
Olin ekaa kertaa ystäväni kanssa uimahallissa. Hyi h...tti kun näin hänen vatsaläskinsä. Uimahallissa näkee suominaisten kauheuden,nuoret naiset,läskit roikkuu,tatuointeja. Yksi syy miksi en käyuimahalleissa.
Oletko tehnyt näin esim. tuon 11 vuotta mistä ap puhui? Pidemmällä aikavälillä tähän väsähtää eikä joka tilanteessa elämässä voi kontrolloida onko se banaani nyt 80 g vai 120 g ja peruna 50 g vai 80 g. Laihalla ihmisellä tämä nähtäisiin syömishäiriökäyttäytymisenä, mutta lihavalla tämä pitäisi olla koko elämän mittainen normaalitila kytätä jokaikistä suupalaa.
Itseasiassa kohta 6v, sen jälkeen kun lääkitys lähti nostamaan painoa.
En koe sitä kyttäämisenä vaan tiedostamisena, siitä on tullut automatiikka. En ajattele koko asiaa enää. Enkä mieti onko banaani tai peruna muutaman gramman painavampi. Ostan aina suunnilleen samankokoisen banaanin tai syön samankokoisen perunan.
Nautin elämästä, syön hyvin mutten aio lihota.
Näin vanhemmiten (65v) joutuu joka tapauksessa vähentämään ja vahtimaan syömisiään joten on ollut hyvä oppia ajoissa. Tarkoitus on pysyä normaalipainon yläreunalla
Läskit aina valehtelevat ja jättävät jotain oleellista kertomatta syömisistään.
Yks mitä olen havainnut vuosien varrella niin nämä kiveen hakatut ruokavalio mallit ja kalorien laskeminen on itseasiassa ansa.
Otat ruokavalio mallin, syöt orjallisesti sen mukaan - 14000kcl / kk no painon pitäisi tippua. Mutta isossa kuvassa vastaan tulee elämä. Tulee synttärit otat siellä kakkupalan. Tulee lapsen sairastuminen otat vähän jotain.
Tulee reissu, et saakkaan perus ruokavaliota vaan otat jotain muuta.
Tulee mielihaluja, ei kai se yks sauna siideri haittaa? Tulee työpaikan juhlia jne
Et punnitse ihan kaikkea grammalleen.
Lopputulos on se että paino pysyy samana tai nousee ja sä et ole periaatteessa tehnyt oikein mitään väärää.
Sit on se naapurin Mirja joka herkuttelee vähän väliä, aina tikku laihana. Mut Mirjapa saattaa jättää aamupalan joskus väliin, syödä vaan yhden aterian päivän aikana. Iltapalaa jää väliin yms.
Suomeksi Mirja näyttää siltä että herkuttelee hirveästi. Mutta muu energiansaanti onkin todella vähäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laihduttanut nyt 7 kuukaudessa 6,5kg max1200kcal:lla ja aion jatkaa vielä alkuvuoteen koska jouluna tulee takapakkia. 3,5kg pitäisi vielä pudottaa.
Tärkeintä on syödä hyvää oikeaa ruokaa vatsa täyteen! Syön 3x päivässä, "välipalana" kahvi. Näläntunne n tuntia ennen ruokailua, hyvin kestää
Hyvää oikeaa ruokaa ei syödä myöskään VATSAA TÄYTEEEN. Etkö ole kuullut, että syö niin, että olo on kylläinen, se riittää. Ei tarvi ahtaa mahaansa täyteen.
Juu siis ei koskaan ähkyyn, sitä en tarkoita!
Täyteen tarkoittaa ettei ole enää nälkä. Hitaasti ja rauhallisesti kun syö täyteläisyyden tunne tulee vähemmästäkin ruuasta ilman ähkyä.
Lopeta syöminen. Totta kai lihot jos mätät määrättömästi lihaa, hiilaria ja rasvoja, vaikka ne näennäisesti olisivatkin terveelliseksi luokiteltuja.
Itse olen pätkäpaastolla ja kalorimäärä päivässä nousee sellaiseen 600 ehkäpä. Sen lisäksi pidän välissä täysiä paastopäiviä, nyt esim. 2. täyspaastopäivä menossa.
Jos ja kun siirryt vähentämään ruuan määrää niin se onnistuu helpoiten ensin karsimalla hiilarit ja sokerit, sillä näistä muodostuu kaikista pahin addiktio. Sen jälkeen voit aloittaa pätkäpaaston eli totuttaa kehoa olemaan joka päivä vähän nälässä. Itse olen jättänyt rasvat ja lihatkin pois, syön vain vihanneksia ja rasvat saan pähkinöistä.
Jos ekalla sivulla ap sanoo virheensä. 2500 kaloria päivässä on aivan liikaa. Aloin itse pudottamaan painoa melkein 100-kiloisena ja lyhyenä naisena. Istumatyö. Paino laski, kun söin 1700 kaloria. Myöhemmin vähensin kaloreita 1600. Kun liikun, en syö niitä kaloreita. Eli ainakin itse lihoisin koko ajan, jos söisin 2500 kaloria. Liikunta kuluttaa yllättävän vähän kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen miten aikuiset ihmiset ei kestä yhtään näläntunnetta. Sehän on ihan normaalia että on nälkä ja ei koko ajan tarvitse mättää syödä. Säännölliset ruoka-ajat, ei herkkuja ja liikuntaa niin pysyy paino kurissa. Sitten selitetään että ei ole aikaa liikunnalle. Minä herään 6:30 aamulla -> töihin ja illalla 18:30 kotona, syön ja tunnin lenkki.
Kaikilla ei ole tuota tekemistä ja toisaalta jos syö ennen kuin tekee, energia siirtyy ruuansulatukesen, ja silloin siitä tekemisestäkään ei tule mitään.
Ihminen on tehokkaimmillaan paastolla tai esimerkiksi aamulla ennen ruokailua, kun keho käyttää glukoosivarastojaane eikä energiaa kulu ruuansulatukseen.
Sen vuoksi nämä pätkäpaastot ja paastot ovat aivan mainioita. Kaikista tehokkaimmat työpäivät ovat aina täyspaastopäiviä. Järki leikkaa kuin juuri teroitettu veitsi ja hommat sujuvat kuin ohimennen. Se mikä tuntuu ruokapäivinä tylsältä ja vaivalloiselta, tapahtuu paastopäivänä vasemmalla kädellä innostuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo luuvuttanut. Kun ei edes kitukuurit auta niin olkoon. Olen tuomittu olemaan ikuinen läski ja sen takia muiden silmissä laiska p***a luuseri. Syön mitä syön, ei kiinnosta enää.
Oi oikein "kitukuurit" ja yhyy. Jännä juttu kun itse totesin olevani hieman tukeva (165/64) ja lopetin syömisen kello seitsemän jälkeen. Jos ja kun huomasin, että kello on yli 19, en syönyt. Vaikka olisin ollut koko päivän syömättä. No yleensä en, mutta kappas, pelkkä lounas riitti. Viisi viikkoa -7kg. Läskillä lähtee vielä helpommin. Ei ole vaikeaa. Siinähän vingut ihroissasi sohvalla vaikka voisit tehdä asialle jotain.
Kaameaa puhetta. 'Minä kiitän Sinua, Herra, etten ole niinkuin nuo muut...'
Tekisi mieleni ihan solidaarisuudesta tätä yksitoista vuotta laihduttanutta kohtaan syödä kunnon överit tavanomaisine ruokajuomineen, ja vinkua ihroissani niin, että koko kylä kuulee!
Nuori kapinallinen, N66
Vierailija kirjoitti:
Oletko tehnyt näin esim. tuon 11 vuotta mistä ap puhui? Pidemmällä aikavälillä tähän väsähtää eikä joka tilanteessa elämässä voi kontrolloida onko se banaani nyt 80 g vai 120 g ja peruna 50 g vai 80 g. Laihalla ihmisellä tämä nähtäisiin syömishäiriökäyttäytymisenä, mutta lihavalla tämä pitäisi olla koko elämän mittainen normaalitila kytätä jokaikistä suupalaa.
Itseasiassa kohta 6v, sen jälkeen kun lääkitys lähti nostamaan painoa.
En koe sitä kyttäämisenä vaan tiedostamisena, siitä on tullut automatiikka. En ajattele koko asiaa enää. Enkä mieti onko banaani tai peruna muutaman gramman painavampi. Ostan aina suunnilleen samankokoisen banaanin tai syön samankok
Pääsisit todennäköisesti lääkityksestäkin eroon, kun laihduttaisit. Keho on itsensä parantava organismi, kunhan sille antaa aikaa ja tilaa tehdä ne parantavat toimenpiteet, eikä tunge sitä täyteen ruokaa koko ajan. Tämän vuoksi niitä paastojakin suositellaan niin kovasti joka paikassa, nykyään myös tieteellisesti. 3 päivän paasto auttaa painonhallintaan ja siitä pidemmillä voi taltuttaa pikkuhiljaa sairauksia.
Toinen juttu mikä auttaa merkittävästi on viljattomuus/vähähiilihydraattisuus. Itse en syö ollenkaan hiilaripitoisia ravintoaineita enää, mutta olen hieman kahden vaiheilla pitäisikö kokeilla esim. fermentoitua perunaa. Viljoihin en enää koske, se on varma.
Vierailija kirjoitti:
Jos ekalla sivulla ap sanoo virheensä. 2500 kaloria päivässä on aivan liikaa. Aloin itse pudottamaan painoa melkein 100-kiloisena ja lyhyenä naisena. Istumatyö. Paino laski, kun söin 1700 kaloria. Myöhemmin vähensin kaloreita 1600. Kun liikun, en syö niitä kaloreita. Eli ainakin itse lihoisin koko ajan, jos söisin 2500 kaloria. Liikunta kuluttaa yllättävän vähän kaloreita.
Määrätön syöminen toimii hiilarittomalla dieetillä, eli jos syöt pelkkää lihaa ja vihanneksia, sillä keho menee väkisinkin ketoosiin vaikka söisit näitä kuinka paljon. Kun syö hiilareita niin ei todellakaan voi syödä määrättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo luuvuttanut. Kun ei edes kitukuurit auta niin olkoon. Olen tuomittu olemaan ikuinen läski ja sen takia muiden silmissä laiska p***a luuseri. Syön mitä syön, ei kiinnosta enää.
Oi oikein "kitukuurit" ja yhyy. Jännä juttu kun itse totesin olevani hieman tukeva (165/64) ja lopetin syömisen kello seitsemän jälkeen. Jos ja kun huomasin, että kello on yli 19, en syönyt. Vaikka olisin ollut koko päivän syömättä. No yleensä en, mutta kappas, pelkkä lounas riitti. Viisi viikkoa -7kg. Läskillä lähtee vielä helpommin. Ei ole vaikeaa. Siinähän vingut ihroissasi sohvalla vaikka voisit tehdä asialle jotain.
Kaameaa puhetta. 'Minä kiitän Sinua, Herra, etten ole niinkuin nuo muut...'
Tekisi mieleni ihan solidaarisuudesta tätä yksitoista vuotta laihduttanutta kohtaan syödä kunnon
Onhan se aika naurettavaa puhua "kitukuureista" kun toiset elävät näillä "kitukuureilla" koko elämänsä ja lihava vinkuu, että lääkäri sanoi, ettei tarvitse kitudieetata xD En tiedä pitäisikö olla iloinen vai surullinen, että lihavan "kitudieetti" on minun normaali ruokavalioni. Mitäs mieltä sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrätön syöminen toimii hiilarittomalla dieetillä, eli jos syöt pelkkää lihaa ja vihanneksia, sillä keho menee väkisinkin ketoosiin vaikka söisit näitä kuinka paljon. Kun syö hiilareita niin ei todellakaan voi syödä määrättömästi.
Ei toimi. Ihan samalla tavalla siinä voi syödä liikaa kaloreita ja lihoa. Osa sanoo, että kun ei syö hiilareita, tulee syötyä määrällisesti vähemmän ja laihtuu. Vaikka painonpudotus sinänsä on yksinkertaista matikkaa niin vaikuttaa siihen moni muukin asia. Ruoan laatu, uni, perussairaudet, stressi jne.
Kehonrakentaja, kiitos viestistäsi, oli silmiä avaava!
AP, olen samassa tilanteessa, ja minulla nykyään kaikki maitotuotteet nostavat painoa todella herkästi. Olen jättänyt maidon, jogurtin ym pois.
Ainoa millä olen saanut painoa alas (17 kg kolmessa kuukaudessa) on karppaus. Meillä on suvussa paljon diabetestä ja vaikka minulla ei sitä ole, niin insuliinin eritys ei toimi normaalisti. Tähän päätelmään olen tullut vuosien kokemuksella ja kokeiluilla.
Jos syön parikin palaa leipää päivässä niin hiilarit nostavat painoani oli kalorimäärä mikä tahansa. Tästä kerrotaan sydänlääkäri Atkinsin kirjoissa ja omalla kohdallani tämä toimii. Hiilarit piti tiputtaa alle 20g vuorokaudessa, ennen kuin laihtuminen alkoi. Tämän lisäksi stressiä ei saanut olla. Kun tiputin painoa niin olin opiskelun vuoksi pois töistä.
Nyt kun olen taas stressaavassa työssä niin paino ei tipu edes karppaamalla. Olen jo harkinnut että kokeilisin paastoa jos kehoni sillä luopuisi rasvavarastoistaan.
On niin henkisesti kuluttavaa kun ei vaan saa ratkaistua tätä asiaa, olen kärsinyt tästä ison osan elämääni. Istumatyö ja stressi ovat varmasti iso osa ongelmaa, sillä syömiseni ei selitä tätä painon kertymistä.Tunnen tuskasi, et ole yksin.
Hyvä uni.
Rentous.
Nekin laihduttavat tai auttavat painonhallinnassa.
Jatkuva elimistön stressitilassa olo lihottaa.
Kyllä varmaan suunnilleen tiedät ruokamääristä, milloin päivän potti on täysi.
Tuo ruokavaliosi on hyvä. Pienemmät vaan hieman annoskokoa..
Ja tosiaan se mitä joku tuossa kirjoitti. Ala harrastaa ja keksiä havai muita asioita kuin elopaino.
Siihen mielenkiintoisten asioiden etsintään pistät energiasi. Mitä kivoja juttuja voisi löytyä?
Ilo ja elämä.
Vaikka aloittaa lukea Finlandia ehdokkaita tai voittajia.
Katso se Krista Kososen Haaststtelu, kun oli pari viikkoa sitten sen Mikko Kekäläisen ja Rlla Kannisen haastateltavana.
Siinä on hieno haastattelu ja hienoja ajatuksia ka asenteita. Tykkään.
Hieno naisen ja ihmisen malli. Osaa katsoa ja nähdä monella lailla.
Ai, että muistan ne hänen Putous-hahmonsa. Monipuolinen.
Mikko Zetterberg on jäänyt kyllä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Olet saamaton punkero. Älä kompastu ihroihisi.
Onpas sulla kapea elämä.
Katsopa sinäkin se Krista Kososen haastattelu Puoli Seitsemässä. Saatat kasvaa.
Sinä kyllä tarvitset pikkusen opastusta.
Repesin täysin aloitukselle "Olen yrittänyt". No et näköjään ole kun et ole sisäistänyt sitä faktaa, että syöt liikaa.
Sun peruskulutus on n. 1200-1800 kcal. Kun lasket päivittäisen energian saannin 1500 kcal ja syöt monipuolisesti mainitsemiasi ruokia, niin aivan varmasti pysyy paino kurissa.