Kysymysuskovaisille: Miksi Jumala on luonut pahuuden ja kärsimyksen?
Ihmisenhän olisi voinut luoda myös hyväntahtoiseksi joka ei luontaisesti halua tehdä millekään pahaa.
Sairauksia ja kipuakaan ei olisi tarvinnut luoda. Miksi emme voisi elää ja kuolla aina onnellisena ja kivuttomasti.
Maapallo luonnonkatastrofeineen ja pahuuksineen vaikuttaa sadistiselta leikkikentältä. Kaiken lisäksi pitäisi vielä palvoa ja rukoilla tätä hirmuhallitsijaa joka on halunnut luoda juuri tällaisen sekasorron ja kärsimyksen. Täytyy olla pahimman luokan sadisti joka haluaa jotain tällaista.
Jos sinulla olisi kaikki valta maailmankaikkeudessa, olisitko itse luonut ihmiset ja maailman tällaiseksi mitä se on.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala on siis tiennyt aikojen alusta lähtien kaikki ne hirveydet ja suunnattoman tuhon mitä esimerkiksi vuonna 2025 tulee tapahtumaan. Mutta hän halusi sen tapahtuvan. Hän halusi aiheuttaa kärsimystä. Jos ei olisi halunnut, niin olisi luonut asiat tapahtumaan eri tavalla. Niin yksinkertaista se on. Eittämättä todella sadistista, mutta minkäs mahdat.
Elämän ei ole tarkoitus olla helppoa. Voimme kysyä, miksi emme elä paratiisissa, jossa ei olisi lainkaan kärsimystä. Voimme kysyä myös, miksi emme elä missä tahansa muussa maailmassa tai todellisuudessa. Me elämme joka tapauksessa tässä todellisuudessa. Tässä todellisuudessa on kärsimystä. On ajanhukkaa miettiä sitä, miksi todellisuus on tällainen tai että miksi se ei ole jotenkin toisenlainen.
Kyllä maapallollakin voi elää paratiisissa. Tämä on ihan henkilökohtainen valinta.
"With man this is impossible, but with God all things are possible"
Kysymyksen pitäisi olla miksi Jumala loi kaiken niin, että hänen luomakuntaansa saattoi tulla paha.
Luomisesta voimme lukea, että Jumala katsoi kaikkea luomaansa ja se oli hyvää. Huom! Yhdestä asiasta Jumala sanoi Aatamin luotuaan että EI ollut hyvä. Ihmisen EI ollut hyvä olla yksin. Kaikki oli hyvää vasta kun myös Eeva oli luotu.
Paholainen oli mokannut jo aikaisemmin siitä huolimatta että kaikista luoduista olennoista korkein ja kaunein. Miettikääpä sitä. Kaunis ja korkea olento oli pyhän Jumalan läsnäolossa ja johti ylistystä Luojalle ja kaikkivaltiaalle. Häneen iski ylpeys ja hän ruokki mieleensä tulleita ajatuksia ja himoa vallasta. Himoa nousta kaiken yläpuolelle, jopa Luojansa yläpuolelle. Eikö se nyt näytä ihmisestäkin ihan saamarin typerältä???
Mutta meissä ihmisissä asuu se sama minä minä minä. Mä haluun ihan itte! Mua ei määräillä! Et sano mulle!!! Miksi ME olemme niin saamarin typeriä??? Eiköhän nyt Luoja tiedä paremmin mikä on ihmiselle hyväksi. Mikä on kaunista ja hyvää. Jos sinä tai minä oltaisi oltu paratiisissa se ensimmäinen ihminen, niin oli paholaista tai ei, olisimme ennen pitää varmasti langenneet tekemään juuri sen ainoan minkä Jumala kielsi.
Joka iikka voi ihan katsoa peiliin ja mennä itseensä. Miksi en halua tehdä, mikä on hyvää? Miksi? Miksi olen niin typerä uuvatti? Miksi haluan pitää synneistäni kiinni kynsin ja hampain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha. Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen rikoksien tekemisen ...se on oma valinta. Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä ja seuraukset kärsittävä.
Totta. Paha saa aina palkkansa, hyvä ei niinkään.
Saa kyllä, mutta se palkk ei ole välttämättä raha. Materialistisesta ja kapitalistisesta viitekehyksestä jumalan valtakunnan ymmärtäminen on haastavaa, ellei mahdotonta. Teidän täytyy oikeasti luopua näistä ensin ja syntyä uudelleen kristukseen, kuin vauva tai lapsi, yhtä avoimena jollekinihan toisenlaiselle elämän kokemukselle kuin se, mistä nyt räkytätte pahaa oloanne.
Olen pahoillani,
Ei vaan oikein ja sinä olet tapasi mukaan taas vampiroimassa täällä hyvien uskovien energioita hirveytesi ylläpitämiseksi.
Kyllä maapallollakin voi elää paratiisissa. Tämä on ihan henkilökohtainen valinta.
Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon tehdä hyvää tai pahaa. Ihmiset valitsevat mielellään pahan. Heitä ei pakoteta siihen, vaan he tekevät sen omasta tahdostaan.
Tämänkö menisit kertomaan vaikka vanhemmille, joiden vauva kärsii syöpäkivuissa?
Geneettinen järjestelmä on vanhemmilta peritty. Ihmettelen miten paljon syöpälajeja on ihan pienillä lapsilla.
Kaikkia autetaan. Tiede kehittyy liian hitaasti. Kun mitättömiin kuulentoihin ja ylenmääräiseen tuhlaamiseen käytetään rahat. Ei tähän voi Jumala auttaa kun tuhlataan niin hirveästi ja vakavasti sairaat eivät saa apu, kun tutkijoille ei riitä määrärahoja. Näin se sitten on, että lapset ja aikuiset joutuvat kärsimään.
Suurin osa syövistä ei ole lähtöisin vanhempien perimästä vaan lääkärien loitsuista ja myrkyistä. Hehän eivät muuta tuotakkaan kuin kuolinloitsuja. Sen vuoksi lääketiedettä ei kannata sotkea millään tasolla elämän tuottamiseen tai lisääntymiseen, se ei ole lääketieteellinen prosessi. Huom. jopa raamatussa kehotetaan välttämään pharmakeiaa ja varoitetaan kätilöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon tehdä hyvää tai pahaa. Ihmiset valitsevat mielellään pahan. Heitä ei pakoteta siihen, vaan he tekevät sen omasta tahdostaan.
Tämänkö menisit kertomaan vaikka vanhemmille, joiden vauva kärsii syöpäkivuissa?
Geneettinen järjestelmä on vanhemmilta peritty. Ihmettelen miten paljon syöpälajeja on ihan pienillä lapsilla.
Kaikkia autetaan. Tiede kehittyy liian hitaasti. Kun mitättömiin kuulentoihin ja ylenmääräiseen tuhlaamiseen käytetään rahat. Ei tähän voi Jumala auttaa kun tuhlataan niin hirveästi ja vakavasti sairaat eivät saa apu, kun tutkijoille ei riitä määrärahoja. Näin se sitten on, että lapset ja aikuiset joutuvat kärsimään.
Suurin osa
Ja tästä nimenomaisesta syystä lääketiede kaikista tiukimmin vainoaakin nimenomaan kohtuja ja pieniä lapsia. Mitään muuta ihmisryhmää ei vainota näin tarkasti ja tiukasti, sekä alisteta ja r aiskata pharman toimesta. Lääkärit penetroituvat lasten kehoihin ja istuttavat näihin välittömästi syntymänsä jälkeen jopa 120 demonia. Tunnetaan nimellä rokote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Jumala ole pahuutta ja kärsimystä luonut. Silloin kun Aatami ja Eeva söivät itse pahantiedon puusta luotiin heidän taholtaan pahuus ja kärsimys.
Paha tuli syntiinlankeemuksesta. Jumala antoi valinnanvapauden. Ihminen on: Luotu, Langennut ja Lunastettu.
Miksi Jumala loi synnin?
Jotkut arvioivat, että se on ollut silti että ihmisillä on ollut vapaus valita.
Miksi Jumala halusi antaa vapauden tehdä syntiä tietäen että se tuottaa kärsimystä muille. Ja lisäksi luoda siihen päälle luonnonkatastrofe ja sairauksia, jotka eivät ole ihmis
Kyllä hän auttaakin niitä, jotka kuuntelevat. Mutta jos kuuntelet lääkäriä, kuuntelet lääkäriä, etkä jumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa
En suosittele valitsemaan mitään sellaista toimintaa, joka on oman ymmärryksen perusteella järjetöntä.
Kyllä hän auttaakin niitä, jotka kuuntelevat. Mutta jos kuuntelet lääkäriä, kuuntelet lääkäriä, etkä jumalaa.
Se, ettei kuuntele lääkäriä, on yleensä järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Onnea matkaan.
Ei ole mitään matkaa kun olen ollut siellä jo. Olet todella synkkä ja kurja ihminen, toivottavasti saat apua.
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei kuuntele lääkäriä, on yleensä järjetöntä.
Jumala ei ole alisteinen järjelle eikä lääkäreille.
Vierailija kirjoitti:
Miten pahuus selittyy, jos kuviosta poistetaan fundamentalistinen uskomus Aatamista ja Eevasta ja kaikesta siihen liittyvästä?
Jos ihmiskuntaa ei olisi, olisi kuitenkin enkelit, jotka Jumala loi ja joista osa alkoi kapinoida Jumalaa vastaan. Paha on kaikkea sitä mikä on Jumalan tahdon ulkopuolella. Paha oli olemassa jo ennen ihmistä.
Itse miettisin kuitenkin että jos Jumala olisi tuhonnut langenneet enkelit ennen näkyvän maailman luomista, niin ehkä pahan tuleminen paratiisiin olisi kestänyt kauemmin mitä se keski, mutta ihminen olisi jossain kohtaa kuitenkin itse kapinoinut Luojaansa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se teettää kun on diktatuuri, monopoli ja laadunvalvontaa ei ole. Sekundaahan siitä tuli. Silti täytyy johtajaa kumarrella jotta välttää ikävämmät seuraukset.
Maankamaran päällä ehkä Pohjois-Korean Kim Jong-un pystyy parhaiten fiilistelemään miltä tuntuu olla kaikkivaltias. Sen takia Trumppikin miestä fanittaa.
Jos Kimien suku olisi uskovia, he ymmärtäisivät, että maallisellakin herra isoherralla on taivaassa Herra, joka ei katso suopeasti niiden sikailuja, joille on valtaa suotu. Jumalan pelko Kim Jong-unin sydämessä tekisi Pohjois-Korean heti paremmaksi paikaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia autetaan. Tiede kehittyy liian hitaasti. Kun mitättömiin kuulentoihin ja ylenmääräiseen tuhlaamiseen käytetään rahat. Ei tähän voi Jumala auttaa kun tuhlataan niin hirveästi ja vakavasti sairaat eivät saa apu, kun tutkijoille ei riitä määrärahoja. Näin se sitten on, että lapset ja aikuiset joutuvat kärsimään.<
Sinä nyt et suosittele mitään muutakaan, muuta kuin jankutat noita samoja väkivaltaisia, rikkinäisiä levyjäsi ja lisäksi puhut palleistasi käsin. Ymmärrät sitten joskus kun pääset niistä ja kipuruumiistasi eroon, miten väärässä olet ollutkaan ja miten paljon pahaa palleista puhumalla olet aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pahuus selittyy, jos kuviosta poistetaan fundamentalistinen uskomus Aatamista ja Eevasta ja kaikesta siihen liittyvästä?
Jos ihmiskuntaa ei olisi, olisi kuitenkin enkelit, jotka Jumala loi ja joista osa alkoi kapinoida Jumalaa vastaan. Paha on kaikkea sitä mikä on Jumalan tahdon ulkopuolella. Paha oli olemassa jo ennen ihmistä.
Itse miettisin kuitenkin että jos Jumala olisi tuhonnut langenneet enkelit ennen näkyvän maailman luomista, niin ehkä pahan tuleminen paratiisiin olisi kestänyt kauemmin mitä se keski, mutta ihminen olisi jossain kohtaa kuitenkin itse kapinoinut Luojaansa vastaan.
Eivät kaikki ihmiset kapinoi. Raamatussa tämä yleistetään ja pahat kuvittelevat, että kaikki ihmiset ovat siksi pahoja, mutta näin ei suinkaan ole. Ihminen joka kuvittelee kaiken olevan pahaa ja syntistä, on vain itse paha ja syntinen.
Vierailija kirjoitti:
Jumala on siis tiennyt aikojen alusta lähtien kaikki ne hirveydet ja suunnattoman tuhon mitä esimerkiksi vuonna 2025 tulee tapahtumaan. Mutta hän halusi sen tapahtuvan. Hän halusi aiheuttaa kärsimystä. Jos ei olisi halunnut, niin olisi luonut asiat tapahtumaan eri tavalla. Niin yksinkertaista se on. Eittämättä todella sadistista, mutta minkäs mahdat.
Kukaan ei ole pakottanut sinua kärsimään vuonna 2025. Jumala varoittaa ja valmistaa omiaan koettelemuksiin ja tuleviin tapahtumiin. Jos eläisit aktiivisessa rukouselämässä, tietäisit tämän. Sen vuoksi onkin naurettavaa, miten ateistit ja syntiset soimaavat jumalaa. Kuin juoksisivat koko ajan punaisia päin ja sitten valittaisivat, että autot ajavat heidän päälleen. Katsokaa niitä valoja, pönttöpäät. Rukoilkaa ja kuunnelkaa, mitä jumala sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen. Ymmärränkö mä nyt palstan uskovaiset kirjoitukset oikein niin, että jotta voisi uskoa "syntiin lankeemukseen" ja "perisyntiin" ja kaikkeen tähän pahuuden selittäjänä, niin pitää muuttua joksikin "nuoren maan fundamentalistiksi" ja uskoa kirjaimellisesti totena Vanhan Testamentin luomiskertomus. Tuo kaunis allegoria maailman synnystä. Ehei, eihän siihen kukaan aivojaan vähänkään käyttävä pysty.
Kun uskova alkaa seurata Jeesusta ja uskoo Jeesuksen olevan totuus, silloin myös kaikki se, mistä Jeesus puhui on totta. Jeesus vahvisti omissa puheissaan monet vanhan testamentin henkilöt ihan oikeasti eläneiksi henkilöiksi. Miehen ja naisen luomiseenkin Jeesus viittaa puheissaan. Aabrahamiin ja sitä seuranneeseen Israelin erämaassa oleskelun jaksoon Jeesus viittaa jne.
Kun ihmiskunnan historiasta löytyy näitä vastaavia kertomuksia vedenpaisumuksesta jne. niin miksi ne nähdään niin että kristinusko tai juutalaisuus ovat ne pöllineet itselleen. Miksi ei nähdä niin päin että niin on tapahtunut ja tieto siitä on talletettu monissa kulttuureissa ja muuttanut jossain päin taruksi. Eikö uskomattomien asioitten taustalla ole totuutta? Järki sanookin että Nooan kertomus on ihan satukirjasta. Mutta jos ei niele Nooaa, niin entä sen kertomuksen varoitus nykyihmiselle. Meille sanotaan uuden testamentin puolella että maailman aikoina tulee olemaan juuri niin, kuin oli Nooan päivinä. Me elämme NYT sitä aikaa. Kaiken hävitykseen on enää pieni hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi ihmisille vapaan tahdon olla hyvä tai paha. Pahat ihmiset rahan ym himossa sotii ja tappaa. Jos ihminen itse aiheutta itselleen rikoksien tekemisen ...se on oma valinta. Hyvyys ja pauus on meidän jokaisen itse päätettävissä ja seuraukset kärsittävä.
Jos Jumala on kaikkitietävä, niin maailmassa ei tapahdu, ei ole koskaan tapahtunut eikä tule koskaan tapahtumaan mitään sellaista, minkä tapahtumista Jumala ei ole tiennyt jo ennen luomista. Mikään mitä milloinkaan on tapahtunut tai tulee tapahtumaan ei tapahtuisi ilman Jumalan tekemiä valintoja.
Ja jos Jumala jo etukäteen tiesi edes yhden tuntevan olion joutuvan luomistyön seurauksena ikuiseen piinaan, niin ainoa eettisesti kestävä vaihtoehto olisi ollut tarvittaessa vaikka jättää koko luomistyö sikseen.
Tekeehän ihmisetkin lapsia tähän maailmaan, vaikka tietävät, että jokainen heistä tulee kärsimään.
Mikä vaihtoehtosi on pahuuden ilmenemiselle, ameeba?
Olen pahoillani, mutta olet käsittänyt väärin.