Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit työpaikan vaihdon suhteen tässä tilanteessa:

Vierailija
12.11.2025 |

Vakituinen työsuhde. Kuukauden irtisanomisaika. 

Työ todella hetkistä ja henkisesti ja fyysisesti kuluttavaa. Viime vuonna samassa roolissa oli 4 henkilöä, nyt 2. Samalla asiakkaiden määrä on lisääntynyt huomattavasti. Lisää henkilökuntaa ei ole tulossa. Joka päivä tympii mennä töihin ja alan olla ihan puhki henkisesti. 

Haen uutta työtä koko ajan. 

Olin viime vuonna jouluaaton, joulupäivän, Tapani, uv-aaton ja päivän töissä. Luvattiin, että tänä vuonna ei tarvitse olla.

No kuinka ollakaan, joudun jouluaattona ja joulupäivänä töihin koska sijaisia ei ole. Joulu on kumppanilleni tosi tärkeä ja on koko vuoden puhunut, miten paska viime joulu oli (hänellä ei ole juuri sukulaisia jäljellä eikä voi mennä heidän luokseen).

Irtisanoutuisinko ennen joulua joka tapauksessa? 

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin loparit just ennen joulua! No ei. Jos luvattu (ja olet pyytänyt) tämän vuoden joulu vapaaksi ja et saanut niin kysyithän pomolta mikä homma?  Pyysitkö vapaata noihin? 

Vierailija
42/69 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en irtisanoutunut vastaavassa tilanteessa( sairaanhoitaja olen). 90- l laman ja hoitsjatyöttömyyden nähneenä olen pitänyt vakityötä tärkeänä varsinkin nuorempana, kun oli velkaa. Nyt vähän samankaltainen tilanne, (yt:tmenossa) paitsi, että olen velaton ja vanha. Sinulla on oma tilanteesi, kokonaisuus ratkaisee ja riskinsietohalusi, nyt ei välttämättä vakityötä ole helppo löytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt järki käteen. Joulu, siis yksi aattopäiväkö, on muka niin tärkeä, että sen takia olisit valmis irtisanoutumaan, vaikka uudesta työstä ei ole tietoakaan?!

Ja uudessa työpaikassa ei sitten muuten saa edes lomaa ensi alkuun. Ja mitä luultavammin uudet laitetaan myös pyhinä töihin.

Siis edellisvuonna ollut töissä kaikki joulun päivät (aaton, joulupäivän, tapanin) ja vielä uudenvuoden molemmat päivät, ja luvattu, että tänä vuonna ei tarvis olla. Niin silti on laitettu SEKÄ aatto ETTÄ joulupäivä työpäiväksi.

Ei ole siis AP:lla kyse pelkästä jouluaatosta vaan siitä, että tuntuu aina joutuvan olemaan koko joulun töissä.

Vierailija
44/69 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP taitaa olla hoitoalalla, noista työvuorosta päätellen. Sillä alalla ehkä saattaisi uskaltaa irtisanoutua ilman uutta työpaikkaa, mutta vain ehkä. Riippuu siis täysin siitä, millainen työtilanne ylpiäänsä alalla on AP:n paikkakunnalla ja sen lähistöllä.

Jollain muulla alalla (tai no ehkä kaikilla muilla aloilla) uusi työ ensin ja sitten vasta irtisanoutuminen.

Vierailija
45/69 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ole liian tunnollinen. Otat saikkua, soitat työterveyteen että on oksennustauti etkä voi liikkua pöntön reunalta mihinkään. Kuumettakin vähän. Vietätte joulun, älä postaile someen ettet paljastu. Jatkat työn etsimistä ja kun löytyy, irtisanoudut. 

Ei helvetti miten selkärangatonta porukkaa. Joo et todellakaan ainakaan sinä ole liian tunnollinen.

Vierailija
46/69 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pyydettiin vaihtamaan toiseen ylikuormittuneeseen ryhmään vähän ennen joulua. Alkuperäisessä tiimissä olin sopinut saavani välipäivät vapaiksi, kun en pitänyt koulujen syyslomalla vapaita ( vaikka olin yh). Sanoin esimiehelle ehdoksi sen, että ne välipäivät on vapaat uudessakin ryhmässä. Siitä väännettiin hyvän aikaa, ja esimies jo väläytteli, että ehkä hän kysyykin marjattaa. Mua ei haitannut, koska tunnen itseni ja tiesin, että mikään määrä päsmäröintiä ei muuta mun mieltä. Olin valmis jäämään tylsempiin ja yksipuolisempiin tehtäviin kunhan saisin olla lasten kanssa pitemmän joululoman. Kyse on OMISTA RAJOISTA ap! Minut valittiin siihen monipuolisempaan hommaan ja sain pitää joululoman.

Jos olet kynnysmatto niin sinulle nakitetaan koko ajan lisää ja huonoimmilla ehdoilla. Kukaan muu ei sitä sun puolesta tee, vaikka kuinka uhriudut työtaakkasi alla. Työnsä voi hoitaa hyvin ilman, että venyy kaikkeen.

Jos jo olet lupaillut niin itse ottaisin saikun tai loparit, taloudellisesta tilanteestani riippuen.

Vierailija
47/69 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pointti siis saada vältettyä nuo joululle laitetut työt? Sittenhän sun pitää irtisanoutua jo nyt tässä tyyliin reilun viikon sisään, jos sulla on kuukauden irtisanoutumisaika. Juuri ennen joulua irtisanoutumalla joudut silti tekemään ne joulunajan vuorot.

Kyllä kai AP sen tajuaa kun kerran kirjoitti irtisanomisajan aloitukseen.

Vierailija
48/69 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että olet töissä entisessä työpaikassani. 

Vierailija
49/69 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis...Irtisanoutuisit sen vuoksi ettei kumppanillasi olisi "kurja joulu"? 

Tervemenoa, ja mielellöön pysy pois työelämästä, tai kuule. Alappa vaikka yrittäjäksi, saat itsd määritellä työaikasi, ettei kumppanilla tule paha mieli.

Joskus on vain, ihan millä hyvänsä työpaikalla, mahdollista joutua joustamaan, tilanteet muuttuvat ja elävät. Kaikkea alustavasti luvattua ei välttämättä voida toteuttaa. Ehkä kossain toisessa kohtaa? 

Sitäptsi. Työnantajalla on direktio-oikeus. Työpaikan on vain pyörittävä, Joulu tai ei. Siinä on muidenkin leipä kyseessä kuin sinun.

Vierailija
50/69 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pointti siis saada vältettyä nuo joululle laitetut työt? Sittenhän sun pitää irtisanoutua jo nyt tässä tyyliin reilun viikon sisään, jos sulla on kuukauden irtisanoutumisaika. Juuri ennen joulua irtisanoutumalla joudut silti tekemään ne joulunajan vuorot.

Irtisanoutuminen ja saikkua irtisanoutumisajaksi, koska on niin loppu kun koko vuosi on paahdettu neljän työt kaksistaan. 

Vierailija
51/69 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikuttelisin aina kun voi.

Vierailija
52/69 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muttei voi koskaan kun ei ole sijaisia.

Vierailija
53/69 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se ei ole työntekijän ongelma se. 

Vierailija
54/69 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä varmaan teholtakin huutaisit, että pitää mennä huomenna töihin vaikka olet juuri saantu sydänkohtauksen? 

Vierailija
55/69 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä silloin tarkoittaa "aina kun voi"?

Vierailija
56/69 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä on näinä aikoina varaa harkita irtisanoutumista? Kun ihmisiä potkitaan jatkuvasti pois töistä, eikä uutta työtä löydy mistään. 

Vierailija
57/69 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytää lääkärin, joka kirjoittaa sairauslomaa. 

Vierailija
58/69 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Löytää lääkärin, joka kirjoittaa sairauslomaa. 

Yksityinen?

Vierailija
59/69 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa olemasta kynnysmatto ja opettele sanomaan ei. Muuten se on ihan samaa vaikka uuden paikan löytäisitkin

No jos jo on saneltu, että pitää olla töissä joulu?

Kysy perustelut ja kysy miksi valehtelivat sinulle  viime vuonna. Vie asia liittoon. Vaadi tasapuolisuutta. Kerrot että teillä on joulusuunnitelmat lyöty jo perheen kanssa lukkoon.

Voit tehdä vaikka mitä asia suhteen.

Vierailija
60/69 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis...Irtisanoutuisit sen vuoksi ettei kumppanillasi olisi "kurja joulu"? 

Tervemenoa, ja mielellöön pysy pois työelämästä, tai kuule. Alappa vaikka yrittäjäksi, saat itsd määritellä työaikasi, ettei kumppanilla tule paha mieli.

Joskus on vain, ihan millä hyvänsä työpaikalla, mahdollista joutua joustamaan, tilanteet muuttuvat ja elävät. Kaikkea alustavasti luvattua ei välttämättä voida toteuttaa. Ehkä kossain toisessa kohtaa? 

Sitäptsi. Työnantajalla on direktio-oikeus. Työpaikan on vain pyörittävä, Joulu tai ei. Siinä on muidenkin leipä kyseessä kuin sinun.

Miksi joku muu ei voi vuorostaan olla jouluna töissä? Vai onko ap ainoa, joka saa homman pyöriin?