miksei koskaan puhuta vasenkätisten oikeuksista?
olen miettinyt usein että miksi yhteiskunta vieläkin syrjii vasenkätisiä. esimerkiksi monet laitteet olisivat vasenkätisille/jalkaisille huomattavasti mukavampia käyttää jos tämä 10% vähemmistö huomioitaisiin yhteiskunnassamme edes lain.
otetaan esimerkiksi henkilöautojen kaasupoljin ja vaihdekeppi/käsijarru. molempia manoveerataan oikealla jalalla. miksei kytkin,jarru,kaasu polkimia voisi asentaa modulaariseksi, siten että ne saisi käännettyä toisin päin toiselle puolelle reunaa? vasenjalkaisena koen oikean jalan motorisen tarkkuuden huonommaksi kuin vasemmassa eikä ajaminen tunnu niin luontaisalle. tämä korostuu etenkin pitkillä matkoilla, jolloin jalkoja joudun pitämään ristissä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Autot eivät rassaa itseäni, mutta yritäpä käyttää jotakin sähkötyökalua vasenkätisesti niin ei onnistu. Turvapleksit yms ovat aina tiellä ja teräkin teroitettu oikeakätiselle.
Pora pyörii väärään suuntaa jne. Tietty näiden juttujen kanssa oppi tulemaan joskus toimeen vaikka esim kaapin kokoaminen voi olla tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aihe wokelle. Kasarilla tästä puhuttiin. Se oli ehkä woken esiaste? Ope esitteli fiskarsin saksia ja säälitteli sitä, että ne ei käy vasenkätisille. Sitten kysyttiin, kuka on vasenkätinen. Yksi poika tai tyttö ja poika nousi. Sitten kaikki tuijotti niitä säälien. En muista kauanko nolaaminen kesti ja tehtiinkö se aina kässätunnin alussa vai vain lukukauden alussa.
Mä olin tokaluokalla ongelmissa, kun opettaja ei osannut opettaa virkkamaan vasenkätisesti. Peilin kautta ohjeistuksesta ei tullut mitään, kun siinähän näkyi vain käden selkämys. Opettelin sitten virkkaamaan oikealla kädellä, mutta vasen käsi heiluu varmaan normaalia oikeakätistä enemmän mukana.
Yliopistoaikana meillä oli yksi pienryhmä, jonka neljästä jäsenestä kolme oli vasureita. Harvinainen ylivoimatilanne.
&
Luultavasti. Mummoni on vasuri, tyttärensä ja poikansa on vasureita, eli siis äitini ja veljensä on vasureita, minä ja veljeni ollaan vasureita ja veljen ainoa tytär on vasuri.. Isämme on oikea kätinen. Isän puolelta en sukuaan juuri tunne mutta mutsim puolelta meitä vasureita on todella paljon. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan häirinnyt millään tavalla tän 45 vasenkätisen vuoteni aikana. Maailman on rakennettu enemmistölle toimivaksi ja tosiasia on se että enemmistö on oikea kätisiä, en koe minkälaisena syrjintänä tätä. En ole myöskään koskaan ollut niin tumpula ja vammainen ettenkö olisi pärjännyt ihan kaikissa hommissa vasurina siinä missä oikeakätisetkin. Lisäksi mä osaan kyllä kirjoittaa molemmilla kun olen sen huvikseni opetellut jo lapsena ja käyttää oikeaa kättä mihin tahansa hommaan kun sitä tarvitsen, ihan siinä missä vasentakin. En tiedä osaako oikea kätiset käyttää samalla tavalla sitä vasentaan, mut kaikki tapaamani leftit on kyllä käytännössä kaksi kätisiä, itseni mukaan lukien, eikä koe minkäänlaista ongelmaa sen kanssa että maailma on suunniteltu oikeakätiseksi.
Itse asiassa nöitä teorioita om esotetty 60 luvulta asti aina näihin päiviin. Johtuen soitä että käytämme lapsuudesta asti oikeaa kättä hyvin paljon enemmän kuin oikeakätiset vasenta johtuen juuri siitä että treenaamme oikeaa jatkuvasto kun asiat on oikeakätiseille suunniteötumettä otappa selvää älåk sönkötä.
Tjaa, kyllähän sitä kaikkeen tottuu. Silti haluaisin mikron, jossa ovensaranat ovat oikealla, ei ole. Kaipaan myös käsineutraalia kastikekauhaa (jossain on) ja mittakannuja, joiden mitta-asteikko on nenän edessä, kun kannusta pitää kiinni vasurilla.
Autokoulu oli kyllä persuksista, vaihteiden käyttö oikealla katsomatta oli ihan järkyttävän hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aihe wokelle. Kasarilla tästä puhuttiin. Se oli ehkä woken esiaste? Ope esitteli fiskarsin saksia ja säälitteli sitä, että ne ei käy vasenkätisille. Sitten kysyttiin, kuka on vasenkätinen. Yksi poika tai tyttö ja poika nousi. Sitten kaikki tuijotti niitä säälien. En muista kauanko nolaaminen kesti ja tehtiinkö se aina kässätunnin alussa vai vain lukukauden alussa.
Mulla kyllä oli 1980-luvulla Fiskarsin vasenkätiset sakset.
T. Vasuri (käsistään)
Vasenkätiset sakset on helpottanut keittiöelämää huomattavasti. Vielä kaipasin sinne vasenkätisiä paistinpannuja ja salaattiottimia.
Tuo edellinen ei ole minun kommenttini! Siis minun joka tuntee vain hyvin kaksikätisiä vasureita johtuen siitä että suku on meitä kaksikätisiä vasureita täynnä. Ei siis saman kirjoittama jonka kanssa halusit alkaa alunperin inttämään mutuiluasi. Olisin tosin kirjoittanut lähes samaa. 😂 Asiastahan on hyvinkin paljon tutkimuksia ja tosiasia on se että vasenkätiset ovat todistetusti pääsääntöisesti huomattavasti kykenevämpiä käyttämään molempia käsiään kuin oikeakätiset. Ja tätä tosiaan on perusteltu sillä että treenataan tätä ihan lapsesta asti väkisinkin.
Vasenkätisenä en osaa edes käyttää vasenkätisten saksia. Vanhempani yritti väkisin ostaa käyttööni vasenkätisten sakset ja suuttui kun en niitä käyttänyt. Olivat kuulemma kalliit. En ollut tuollaisia pyytänyt ja suutuin tuollaisista. En ole kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka paljon tämän takia olisin syrjintää kokenut. Olen myös työtön autisminkirjolla oleva aseksuaali ja varsinkin työttömyyden takia olenkin sitä syrjintää sitten kokenutkin. Varmasti näillä ominaisuuksilla on yhteys eli selittävät toisiaan ja sitä, miksi nämä kaikki on kasautunut yhdelle ja samalle ihmiselle.
"otetaan esimerkiksi henkilöautojen kaasupoljin ja vaihdekeppi/käsijarru. molempia manoveerataan oikealla jalalla. miksei kytkin,jarru,kaasu polkimia voisi asentaa modulaariseksi, siten että ne saisi käännettyä toisin päin toiselle puolelle reunaa? vasenjalkaisena koen oikean jalan motorisen tarkkuuden huonommaksi kuin vasemmassa eikä ajaminen tunnu niin luontaisalle. tämä korostuu etenkin pitkillä matkoilla, jolloin jalkoja joudun pitämään ristissä."
Et sitten ole ajanut vaikkapa paikallisella vuokra-autolla Britanniassa tai muualla, jossa on vasemmanpuoleinen liikenne. Mitä luulet, valittaako oikeakätiset autojen hallintalaitteista?
Mikä sua estää ostamasta autoa sieltä? Loppuu tuo ilmanaikuinen kitinä.
Auton tapauksessa helpottaa, kun hankit automaattivaihteisen.
Maantiellä vakionopeuden säädin on hyvä.
On vahvasti vasenkätisiä , kummankin kätisiä ( kyllä !) ja hieman oikealla tekeviä vasenkätisiä. Vahva vasenkätinen ei helposti tai koskaan tee oikealla kädellä asioitaan vaikka vasen käsi menettäisi osan toimintakysystään tai kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan häirinnyt millään tavalla tän 45 vasenkätisen vuoteni aikana. Maailman on rakennettu enemmistölle toimivaksi ja tosiasia on se että enemmistö on oikea kätisiä, en koe minkälaisena syrjintänä tätä. En ole myöskään koskaan ollut niin tumpula ja vammainen ettenkö olisi pärjännyt ihan kaikissa hommissa vasurina siinä missä oikeakätisetkin. Lisäksi mä osaan kyllä kirjoittaa molemmilla kun olen sen huvikseni opetellut jo lapsena ja käyttää oikeaa kättä mihin tahansa hommaan kun sitä tarvitsen, ihan siinä missä vasentakin. En tiedä osaako oikea kätiset käyttää samalla tavalla sitä vasentaan, mut kaikki tapaamani leftit on kyllä käytännössä kaksi kätisiä, itseni mukaan lukien, eikä koe minkäänlaista ongelmaa sen kanssa että maailma on suunniteltu oikeakätiseksi.
En oikein usko että olet täysin vasekätinen. Vasenkätiselle sen sanominen ett
Taas tuo helkkarin valkoinen. Se on VAALEA..vaalea tajuatteko. Kukaan ei ole valkoinen ellei ole kuollut.
Tunnen yhden kaksikätisen.
Tyhmä kuin saapas mutta kirjoittaa kummalla vaan.
Tuon näytteen perusteella ei korreloi älykkyyden kanssa
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, kyllähän sitä kaikkeen tottuu. Silti haluaisin mikron, jossa ovensaranat ovat oikealla, ei ole. Kaipaan myös käsineutraalia kastikekauhaa (jossain on) ja mittakannuja, joiden mitta-asteikko on nenän edessä, kun kannusta pitää kiinni vasurilla.
Autokoulu oli kyllä persuksista, vaihteiden käyttö oikealla katsomatta oli ihan järkyttävän hankalaa.
Olisit mennyt Britanniaan autokouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko että olet täysin vasekätinen. Vasenkätiselle sen sanominen ett
Nyt on oikeakätisenkin kommentoitava. Repesin ääneen tätä paatostasi. 😂😂 Tunnen paljon vasureita jotka todellakin käyttävät molempia käsiään oikein sujuvasti, sitä vastoin en ole samaa havainnut oikeakätisillä. Ei onnistu meiltä oikeakätisiltä läheskään yhtä hyvin kaksikätisyys kuin vasureilta onnistuu. Ei hyvää päivää mitä huuhaata kehtaat suoltaa. Sulla näköjään aivot päässeet surkastumaan.
Vierailija kirjoitti:
"otetaan esimerkiksi henkilöautojen kaasupoljin ja vaihdekeppi/käsijarru. molempia manoveerataan oikealla jalalla. miksei kytkin,jarru,kaasu polkimia voisi asentaa modulaariseksi, siten että ne saisi käännettyä toisin päin toiselle puolelle reunaa? vasenjalkaisena koen oikean jalan motorisen tarkkuuden huonommaksi kuin vasemmassa eikä ajaminen tunnu niin luontaisalle. tämä korostuu etenkin pitkillä matkoilla, jolloin jalkoja joudun pitämään ristissä."
Et sitten ole ajanut vaikkapa paikallisella vuokra-autolla Britanniassa tai muualla, jossa on vasemmanpuoleinen liikenne. Mitä luulet, valittaako oikeakätiset autojen hallintalaitteista?
Mikä sua estää ostamasta autoa sieltä? Loppuu tuo ilmanaikuinen kitinä.
Polkimien järjestys on silti sama. -eri
Vierailija kirjoitti:
Tuo edellinen ei ole minun kommenttini! Siis minun joka tuntee vain hyvin kaksikätisiä vasureita johtuen siitä että suku on meitä kaksikätisiä vasureita täynnä. Ei siis saman kirjoittama jonka kanssa halusit alkaa alunperin inttämään mutuiluasi. Olisin tosin kirjoittanut lähes samaa. 😂 Asiastahan on hyvinkin paljon tutkimuksia ja tosiasia on se että vasenkätiset ovat todistetusti pääsääntöisesti huomattavasti kykenevämpiä käyttämään molempia käsiään kuin oikeakätiset. Ja tätä tosiaan on perusteltu sillä että treenataan tätä ihan lapsesta asti väkisinkin.
Kuinka mielekästä on puhua yksikätisistä vasureista? Eiköhän yksikätisyys itsessään ole aika paljon suurempi ongelma kuin vasenkätisyys? Tietysti jos on vain oikea käsi ja on itse vasenkätinen niin se on ikävää, mutta siltikin mieluummin noin päin kuin että olisi oikeakätinen ja olisi vain vasen käsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit mennyt Britanniaan autokouluun.
Ei auta. Ei tuo ole ongelma, mä sain ompelukoneen oikeinpäin. Kompensoi.
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. Me vasenkätiset itse asiassa treenaamme aivojamme koko ajan käyttäessämme oikeakätisten vipstaakkeleita, ja siksi olemme usein taitavia molemmista käsistämme, ja usein myös urheilukentillä ylivoimaisia oikeakätisiin ja -jalkaisiin verrattuna.
Peruskoulussa ei ollut vasenkätisten pesisräpylää. Ota pallo kiinni vasemmassa kädessä olevalla räpylällä, riisu räpylä, heitä pallo takaisin jne.