Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksei koskaan puhuta vasenkätisten oikeuksista?

Vierailija
12.11.2025 |

olen miettinyt usein että miksi yhteiskunta vieläkin syrjii vasenkätisiä. esimerkiksi monet laitteet olisivat vasenkätisille/jalkaisille huomattavasti mukavampia käyttää jos tämä 10% vähemmistö huomioitaisiin yhteiskunnassamme edes lain.

otetaan esimerkiksi henkilöautojen kaasupoljin ja vaihdekeppi/käsijarru. molempia manoveerataan oikealla jalalla. miksei kytkin,jarru,kaasu polkimia voisi asentaa modulaariseksi, siten että ne saisi käännettyä toisin päin toiselle puolelle reunaa? vasenjalkaisena koen oikean jalan motorisen tarkkuuden huonommaksi kuin vasemmassa eikä ajaminen tunnu niin luontaisalle. tämä korostuu etenkin pitkillä matkoilla, jolloin jalkoja joudun pitämään ristissä.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yli 60 vuotta vasenkätinen enkä ole koskaan kokenut olevani jotenkin 2. luokan kansalainen tai syrjitty.

Ajokortti on ollut yli 40 vuotta.  Sillä kokemuksella voin sanoa, että ap:n kirjoitus on ihan humppaa.

Muistan, kun 70-luvulla tuli Fiskarsin isot oranssit sakset, joiden kahvat oli muotoiltu oikeakätiselle.  Kokeilin vasenkätiselle muotoiltua versiota eka kerran joskus 1990- luvulla, mutta enpä osannut sillä leikata, koska olin niin tottunut, miltä ns. oikeakätisen sakset kuuluu tuntua vasemmassa kädessä.

Vierailija
62/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni oikea olkapää. Tosi kipeä ollut monta vuotta jo. Kuluma. 

Niin luonnollisesti jatkoin elämää ja aloin käyttämään vasenta kättä. Oikeaa kykenen käyttämään edelleen, mutta säästellen. Toisaalta lapsena olin vasuri ja mut opetettiin oikeakätiseksi. Niin siksi ehkä vuosikymmenten jälkeen tuntuu oikealta tai vasemmalta koko homma. 

Boonuksena mun koko elämän mittainen skolioosi ja selkäkipu on alkanut vähentyä ja kuvauksissa oli lähtenyt suoristumaan. Tämä on merkittävä mullistava tieto koko tiedemaailmalle ja lääketieteelle.

Sun skolioosi ja virheasennot voi johtua siitä, että olet synnynäisesti vasuri ja ajattelet vasemmistolaisesti.

Ajatlelkaapa sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjaa, kyllähän sitä kaikkeen tottuu. Silti haluaisin mikron, jossa ovensaranat ovat oikealla, ei ole. Kaipaan myös käsineutraalia kastikekauhaa (jossain on) ja mittakannuja, joiden mitta-asteikko on nenän edessä, kun kannusta pitää kiinni vasurilla.

Autokoulu oli kyllä persuksista, vaihteiden käyttö oikealla katsomatta oli ihan järkyttävän hankalaa. 

Toisaalta kytkimen käyttö vasemmalla jalalla oli varmaan helpompaa, kuin kuin keskiverto kytkimenkäytön opiskelijalle. Ja RHD-autoja on olemassa (esimerkiksi entiset postiautot tai Japanista tuodut) ja sellaisella ajaminen on täysin laillista.

Vierailija
64/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus miettinyt, että tekisinkö oikeasti niin paljon asioita oikealla kädellä kuin mitä nykyän teen, jos minulla ei olisi ollut oikeakätiset vanhemmat. Vai onko mulle luontaista se, että käytän vaikkapa monia työkaluja oikealla kädellä. Ei voi oikein tiedä, miten paljon on opittua ja miten paljon luontaista. Tosin salilla olen huomannut, että oikeassa kädessä mulla on enemmän voimaa, en tiedä onko sekin luontaista vai opittua (eli enemmän rasitettu oikeaa).

Mä kirjoitan vasurilla, mutta ison osan muista jutuista teen oikealla (virkkaan, neulon oikeakätisesti, käytän veistä, työkaluja, tennis tms. maila on oikeassa, heitän palloa oikealla jne). 

Vierailija
65/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://anythinglefthanded.co.uk/

Oikeakätiset eivät tule ajatelleeksi, miten paljon tavallisia tavaroita on tehty oikeakätisille sopiviksi. 

esim kahvikupin kahva on väärällä puolella

Niin on. Katsopa kupin kuvaa niin vasenkätinen näkee Muumista vain perseen.

Vierailija
66/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aihe wokelle. Kasarilla tästä puhuttiin. Se oli ehkä woken esiaste? Ope esitteli fiskarsin saksia ja säälitteli sitä, että ne ei käy vasenkätisille. Sitten kysyttiin, kuka on vasenkätinen. Yksi poika tai tyttö ja poika nousi. Sitten kaikki tuijotti niitä säälien. En muista kauanko nolaaminen kesti ja tehtiinkö se aina kässätunnin alussa vai vain lukukauden alussa.

Tyhmä opettaja. 

Fiskars on valmistanut vasenkätisiä saksia vuodesta 1972, jolloin se aloitti ensimmäisenä yrityksenä maailmassa niiden massatuotannon. Vasenkätiset sakset tunnistaa punaisesta väristä, ja ne suunniteltiin alun perin ergonomisiksi heti alusta alkaen. 

Vierailija
67/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just. Muuta sellaiseen maahan missä on vasemmanpuoleinen liikenne. Hyvin siellä se oikeakätinen enemmistö kuitenkin ajelee. Kirjoittamisen puolesta voit sitten muuttaa sinne missä tekstiä kirjoitetaan oikealta vasemmalle. Eipä sielläkään se oikeakätinen enemmistö mitään mekkalaa asiasta nosta. 

Käännetänkö vielä housuissa nappi ja vetoketjukin toiselle puolelle niin onnistuu sulta paremmin niidenkin käyttö?  

Vierailija
68/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen talojen ovissa on kuin vasenkätisille tarkoitetut kahvat ja lukot. avaimella avaan oven oikealla kädelläni ja vasemmalla painan kahvaa alas. nykyään kahvat ja lukot ovat oikella puolella eikä vasemmalla.

Vasemman käden käyttämine kirjoittamiseen itsellä tuntuu tosi vaikealta näin oikeakätisenä joten uskon että vasenkätisen on vaikea kirjoittaa jossei mahdoton oikealla kädellä. Se on  aivoihin rakennettu juttu.

Sitten vielä vasemman ja oikeanpuoleinen liikenne. Huh.

joo..se taas aukeaako ovi ulos vai sisälle..no on sekin vähän mysteeri.heh

Vierailija
69/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan häirinnyt millään tavalla tän 45 vasenkätisen vuoteni aikana. Maailman on rakennettu enemmistölle toimivaksi ja tosiasia on se että enemmistö on oikea kätisiä, en koe minkälaisena syrjintänä tätä. En ole myöskään koskaan ollut niin tumpula ja vammainen ettenkö olisi pärjännyt ihan kaikissa hommissa vasurina siinä missä oikeakätisetkin. Lisäksi mä osaan kyllä kirjoittaa molemmilla kun olen sen huvikseni opetellut jo lapsena ja käyttää oikeaa kättä mihin tahansa hommaan kun sitä tarvitsen, ihan siinä missä vasentakin. En tiedä osaako oikea kätiset käyttää samalla tavalla sitä vasentaan, mut kaikki tapaamani leftit on kyllä käytännössä kaksi kätisiä, itseni mukaan lukien, eikä koe minkäänlaista ongelmaa sen kanssa että maailma on suunniteltu oikeakätiseksi. 

En oikein usko että olet tä

En olekkaan, etkö osaa lukea? Olen käytännössä kaksikätinen kuten kaikki vasurit. 

Kaikki vasurit eitä ole kaksikätisiä. Minulta esim kirjoittaminen, piirtäminen, saksilla leikkaaminen, leivän/tomaatin/kurkun/juuston leikkaaminen, omenoiden kuoriminen, keilaaminen yms, yms eivät onnistu mitenkään oikealla kädellä.

Sen sijaan hiirtä olen tottunut käyttämään pelkästään oikealla. Samaten kudon oikeakätisesti (ehkä se sujuisi paremmin, jos olisi opetettu toisinpäin, mutta kun olen tottunut tuohon, niin en tiedä). Haarukka ja veistä käytän kuten oikeakätiset, mutta lusikka on mieluiten vasemmassa.

Eli asiat, jotka ovat enemmän tottumiskysymys, sujuvat kyllä oikealla, mutta vähänkään tarkempaa koordinaatiota tarvitsevat eivät.

Vierailija
70/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh heh. Me vasenkätiset itse asiassa treenaamme aivojamme koko ajan käyttäessämme oikeakätisten vipstaakkeleita, ja siksi olemme usein taitavia molemmista käsistämme, ja usein myös urheilukentillä ylivoimaisia oikeakätisiin ja -jalkaisiin verrattuna. 

Peruskoulussa  ei ollut vasenkätisten pesisräpylää. Ota pallo kiinni vasemmassa kädessä olevalla räpylällä, riisu räpylä, heitä pallo takaisin jne.

Tämän takia opettelin heittämään oikealla. 

Mä en oppinut koskaan sitä. Osasin kyllä ottaa pallot kiinni helkkarin hyvin sillä vasemman käden räpsällä, mutta eihän siitä mitään iloa ollut, kun heitot lähti sitten huitsin nevadaan.

Vierailija
71/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjaa, kyllähän sitä kaikkeen tottuu. Silti haluaisin mikron, jossa ovensaranat ovat oikealla, ei ole. Kaipaan myös käsineutraalia kastikekauhaa (jossain on) ja mittakannuja, joiden mitta-asteikko on nenän edessä, kun kannusta pitää kiinni vasurilla.

Autokoulu oli kyllä persuksista, vaihteiden käyttö oikealla katsomatta oli ihan järkyttävän hankalaa. 

Meillä on sellainen mikro, joten on niitä. Ei kyllä mun vasenkätisyyden takia, vaan siksi, että laskutila on vasemmalla puolella. Muuten totta noiden keittiövälineiden osalta.

Autolla ajaessa en ole kokenut mitään hankaluutta oikealla olevan vaihdekepin takia. Helpompihan se on, kun voi ratista pitää kiinni sillä paremmalla kädellä.

Vierailija
72/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oikeakätinen, mutta minusta on aina ollut jotenkin tosi siistiä kun joku on vasenkätinen, koska heitä tapaa harvemmin.

Vierailija
73/73 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kroonisista peräpukamista kärsivien oikeuksista? Meille kuuluisi olla pehmustetut ja edullisemmat paikat elokuvateatterissa, junassa ym, kortti jolla pääsemme ilmaiseksi maksulliseen vessaan ja roskaravintolassa saamme ateriat pöytään.