Käsityöharrastajien ketju. Mitä sinä neulot, kudot, virkkaat tai ompelet?
Vai nypläätkö pitsiä? Mikä työ on tekeillä? Aloitin villasukkaprojektin näin ennen joulua.
Kommentit (225)
Jäännöpaloja jää usein laadukkaista trikoo- ja collegekankaista. Tein niistä joskus kauan sitten SPR:n kaavoilla vaatteita lapsille. Niitä kerättiin lähetettäviksi katastrofialueille.
Vieläkin näyttää SPR:n sivuilla olevan kohta "Tee itse". Siellä lukee, että kaavoja saa tilata heiltä.
Sain silloin aikoinaan kiitoskortin SPR:ltä. Se ilahdutti, en odottanut mitään.
En ole vähään aikaan neulonut mitään. Nyt aion aloittaa virkkaamalla "hexagon cardigan" projektin, kunhan saan päätettyä värit ja langat. Ohjeita löytyy niin englanniksi kuin suomeksikin.
Villahousujen ohjeisiin oon törmänny ainakin dropsin sivuilla, novitan sivuilla ja käsityölehdissä joita lainaan kirjastosta. Suosittelen selaamaan vaikka digilehdet.fi sivustolla suuri käsityölehteä ja sitten varaamaan just oikeen numeron kirjastosta.
Itsellä tulollaan nyt collegepaitoja itselle, villasukkia työkaverille ja jouluinen neulemekko tytölle novitan rudolph paitaa soveltaen.
Vierailija kirjoitti:
Jos se rulautuu niin virkkaa sitä aloituspäästä resorista toiseen suuntaan puolipylväitä muutama kerros niin ei rullaudu.
Minä virkkasin neulepuseroon kun resorista rullautui. Ei rullaudu enää.
T. Käsityöneulootikko
Suurkiitokset avusta, pipo pelastettu, kiva kun täältä saa neuvoja! (Mietin jo jotain ihme kumilankaviritystä...) Teen noin, ja kerrankin minulla on mieluisan värinen myssy, jota on ilo käyttää.
En mitään, kaiken saa kaupasta.
Korona-aikana tuli kudottua lasten sukkia 1200 pr, jotka lahjoitin päiväkoteihin. Sen jälkeen ei paljo oo puikot kiinnostanut 😅
Vierailija kirjoitti:
Korona-aikana tuli kudottua lasten sukkia 1200 pr, jotka lahjoitin päiväkoteihin. Sen jälkeen ei paljo oo puikot kiinnostanut 😅
Wau!
Neulepipoja kudon, sukkia, lapasia, kaulureita, otsapantoja, patalappuja, tyynynpäällisiä eli oikeestaan kaikkea laidasta laitaan. Suurin kudottu työni on villapusero jonka tein jo 21 vuotiaana, liivin virkkasin 15 vuotiaana, sitä ennen tein paljon mm. barbin ja nuken vaatteitakin.
Kudon villapaitoja, sukkia, pipoja, lapasia...mitä milloinkin huvittaa. Tällä hetkellä työn alla yksi islantilaisneule (tilaustyö), itselle palmikkoneule ohuesta alpakkalangasta, muutamat sukat kesken ja viime viikon virkkasin koriste tonttuja jouluksi, niistä tuli söpöjä ja oli tosi koukuttavaa puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina olen lähinnä neulonut villasukkia Ukrainaan, yhteensä noin 30 paria. Jos jotakuta kiinnostaa, niin mm. Omri ry kerää tänäkin talvena sukkia.
Mäkin tein näitä silloin hyökkäystä seuranneena talvena ja tein myös ampujien hanskoja Kotilieden sota-aikojen ohjeella. Pitäis ryhdistäytyä taas kun saa joululahjat tehtyä.
Mulla on tänä viikonloppuna 30. sukkapari valmiina, maanantaina lähetän ne Omrille. Viime vuonna tein saman verran. Sen jälkeen opettelen neulomaan tuolla kaksitasokoneella, ekana teen lepakkohihaisen villapaidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina olen lähinnä neulonut villasukkia Ukrainaan, yhteensä noin 30 paria. Jos jotakuta kiinnostaa, niin mm. Omri ry kerää tänäkin talvena sukkia.
Mäkin tein näitä silloin hyökkäystä seuranneena talvena ja tein myös ampujien hanskoja Kotilieden sota-aikojen ohjeella. Pitäis ryhdistäytyä taas kun saa joululahjat tehtyä.
Mulla on tänä viikonloppuna 30. sukkapari valmiina, maanantaina lähetän ne Omrille. Viime vuonna tein saman verran. Sen jälkeen opettelen neulomaan tuolla kaksitasokoneella, ekana teen lepakkohihaisen villapaidan.
Hyvä sinä! Minäkin olen neulonut sukkia Ukrainaan yhteensä 75 paria sodan aikana, lasten kokoja. Ensin laitoin sukat juuri tuonne Omrille, viimeisimmät muuta kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompelen vaatteita lapsilleni ja kieltäydyn ompelemasta muille, koska tulee liian kalliiksi. Moni haluaa lapselle mekon kympillä, vaikka jo kangas maksaisi 30 e.
Neuvottelutaidot hukassa?
Miten niin? Lapsellani on söpö mekko, päivähoitokaverin vanhempi pyytää, että ompele meidän Miinalle samanlainen, vastaan, että maksaisi 35 e ja kyselijä sanoo, että ajattelin, että et ryhtyisi riistohinnoittelemaan. Totean, että kangas maksaa 30 e, vetoketju pari euroa ja resori suunnilleen saman verran, en ota tekopalkkaa. Kysyjä sanoo, että ei hän tuolla hinnalla mitään osta.
Missä kohdassa pitäisi neuvotella? En erityisemmin halua ommella muille ja jos kysyjä sanoo, että ompele kympillä, maksetaan kangas puoliksi, niin kieltäydyn.
En tee itsekään muille, koska ei riitä aika. Kyllä mun mielestä tilaajan täytyy ymmärtää maksaa kankaat ja muut tarvikkeet itse. Miksi tekijän pitäisi maksaa puolet kankaasta? Suurin osa ihmisistä ei oikeasti tajua, mitä kankaat ja neulelangat maksaa, kun ovat tottuneet halpoihin Aasiassa tehtyihin vaatteisiin.
Neulon Jon-sukkia siten, että toinen lanka on vaihtuvavärinen ja toinen musta. Kiva tehdä. Äskettäin virkkasin pastellisävyisistä isoäidin neliöistä vauvanpeiton tulevan lapsenlapse vaunuihin. Eläkkeelle jäätyäni neuloin 7 kaarrokeneulepaitaa Novitan 7-veljestä langoista ja ohjeilla. Kahvipussipunontaa harrastan myös.
Tänä vuonna olen korjannut useamman kestokassillisen lastenlasten vaatteita. Ovat niin touhukkaita, että reikiä tulee polviin ja muuallekin. Lisäksi olen ommellut heille ison kasan trikoovaatteita.
Muutaman kehyslaukun ja ostoskassin olen ommellut jäännöspaloista. Yksi ostokassi valmistui juuri ja on menossa joululahjaksi. Itselle ompelin trikoomekon.
Seuraavaksi ompelen joululahjoja. Valmiiksi leikattuna on jo pari kylpytakkia. Lisäksi olen tuunaillut vanhoja vaatteita uusiokäyttöön.
Kirjoneulesukkia olen neulonut jo ison kasan ja korjannut rikkimenneitä.
Parhaillaan on useampi joululahjaprojekti menossa: kirjoneulesukat, hopeakorun viimeistely ( tulee 60-v. lahjaksi), kierrätyskeskuksesta löydetyn jalallisen puukehyksen kunnostaminen ja peilin lisääminen siihen. Tuossa puukehyksessä on iso työ, mutta onneksi on kunnon välineet.
Lisäksi kunnostan 1960-luvulta olevaa Kalastajatorppa- nimistä ravitolatuolia. Vielä menee vähän aikaa hionnassa. Sitten petsi ja lakka. Viimeisenä istuinosa ja verhoilut. Varastossa odottaa mm. vanha keinutuoli ja lypsyjakkara kunnostusta, mutta ne on sitten ens vuoden hommia.
Kudontapiirissä mulla on matto kesken. Puikoilla kudon tällä hetkellä lasten jussisukkia. Täällä Etelä-Pohjanmaalla kudotaan tai tikutaan. Virkkaan myös välillä esim. patalappuja, korviksia. Teen myös erilaisista helmistä yms. pääasiassa korvakoruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huono käsitöissä enkä osaa neuloa kuin lapasia, sukkia, huiveja ja kaulureita. Siistiä jälkeä kyllä saan aikaiseksi, vaikka itse sanonkin. Nyt olen hurahtanut karusellisukkiin, niihin, jotka aloitetaan kantapäästä kuudella silmukalla. Vaihteeksi on kiva tehdä jotain erilaista.
Sanoisin että jos osaat tehdä sukan, osaat tehdä kyllä villapaidankin. Vaatii ehkä sukkaa enemmän viimeistelyä, mutta esim kaarrokeneuleet ovat hyvin yksinkertaisia jos vaihtelua kaipaat
Voi, kiitos kannustuksestaUskaltaisikohan yrittää?
Osta tokmannilta nako-sukkalankaa. On 7 veljestä vahvuinen, eli sille on paljon ohjeita. Ei ole niin kutittava kuin 7 veljestä. On edullinen, eli ei niin harmita jos jää kesken.
Toinen ihana, kevyt lanka on drops air.
Liity Facebookiin neulontaryhmiin, siellä voi kysellä apua.
Onnistut kyllä! Jokainen aloittaa joskus!
Vierailija kirjoitti:
Voi kun löytäisin hyvät neuvot hiattomalle topille.
Ostin vaaleansinisttä lankaa ja nyt tekee mieli kutoa sininen toppi.
Dropsin sivulla on lukemattomia ilmaisia ohjeita myös hihattomia toppeja.
https://www.garnstudio.com/search.php?lang=fi
Myös novitalla on ilmaisia ohjeita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huono käsitöissä enkä osaa neuloa kuin lapasia, sukkia, huiveja ja kaulureita. Siistiä jälkeä kyllä saan aikaiseksi, vaikka itse sanonkin. Nyt olen hurahtanut karusellisukkiin, niihin, jotka aloitetaan kantapäästä kuudella silmukalla. Vaihteeksi on kiva tehdä jotain erilaista.
Sanoisin että jos osaat tehdä sukan, osaat tehdä kyllä villapaidankin. Vaatii ehkä sukkaa enemmän viimeistelyä, mutta esim kaarrokeneuleet ovat hyvin yksinkertaisia jos vaihtelua kaipaat
Voi, kiitos kannustuksestaUskaltaisikohan yrittää?
Osta tokmannilta nako-sukkalankaa. On 7 veljestä vahvuinen, eli sille on paljon ohjeita. Ei ole niin kutittava kuin 7 veljestä. On edullinen, eli ei niin harmita jos jää kesken.
Toinen ihana, kevyt lanka
Itse tykkään Puuilon Bergen-langasta, se on myös 7-veikan paksuista, mutta siinä on vähemmän värivalikoimaa. On kuitenkin miellyttävän tuntuinen paljasta ihoa vasten.
Jos paitaa teen, niin valitsen yleensä jonkin Dropsin langan.
En enää neulo, kudo, virkkaa enkä ompele mitään N65
Jos se rulautuu niin virkkaa sitä aloituspäästä resorista toiseen suuntaan puolipylväitä muutama kerros niin ei rullaudu.
Minä virkkasin neulepuseroon kun resorista rullautui. Ei rullaudu enää.
T. Käsityöneulootikko