Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä joku aamuyö uneton? Nukahtaminen sujuu ok, mutta heräätn kahden, kolmen maissa, enkä saa enää unta

Vierailija
12.11.2025 |

Olo on ihan pirteä, mutta yöunta on kertynyt vasta 4-5 tuntia. Mitä tällaisen aamuyö heräilyyn keinoksi? 

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkitys. En pärjäisi ilman sitä. Nyt lääkitys ollut käytössä jo varmaan 15 vuotta.

Mikä lääkitys sinulla on? Ap

Triptyl. Syventää unta, eli en heräile niin paljoa ja jos heräänkin, nukahdan samantien uudelleen.

Ennen aloitin heräilyn juurikin kahden aikaan yöllä, ja saatoin herätä esim. 7 kertaa yön aikana. Ja aina en saanut edes nukahdettua uudelleen. 

En missään nimessä käyttäisi Triptyliä, menee nimikkeellä " kipukynnystä kohottava". Aivan puhdas mieliala lääke.

Vierailija
42/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo pitkään nukkunut kahdessa erässä. Kun en hötkyile, nukahdan siis jossain vaiheessa uudelleen. Paitsi jos herään vasta viiden aikaan; sen jälkeen harvoin uni enää tulee.

Ap, kokeile melatoniinia. Jos olet (esi)vaihdevuosi-iässä, unettomuus ja katkonaiset yöunet ovat pikemmin sääntö kuin poikkeus.

Teen samoin. Pidän yöllä tunnin, parin tauon nukkumisessa, ja yleensä nukahdan uudestaan, jos en stressaa unettomuutta liikaa, ja myös täällä melatoniini käytössä.

Lisään sen verran, että nimenomaan PÄÄTÄN pitää tauon nukkumisessa.

Ihan sen takia, että ei tulisi stressaantunutta oloa siitä, että ei nuku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tietoisen tauon pitämisestä nukkumisesta.. Näinhän unettomuusohjeissa neuvotaan eli en voi väittää vastaan. Itselleni en silti koe siitä olevan apua. Minua ei aamuyön valvominen stressaa. Ihan mukava se on köllötellä hiljaisuudessa ja miettiä rauhassa mukavia juttuja.

Jos nousen ylös, niin piristyn entisestään. Sehän se ongelma onkin, että tällainen 24h vuorokausi tuntuu väärän pituiselta. 30h olisi ihanteellinen. Ehtisi nukkua parit hyvät unet siinä.

Perheellisenä tuo yövalvominen on myös vähän hankalaa, kun muut herää. Ei sillä että alkaisin kolistella, mutta hiljaisuudessa pienetkin äänet kuuluu hyvin. Enkä osaa lukea keskellä yötä. Kesällä luen eniten kun on valoisaa. Keinovalossa lukeminen ei ole yhtä nautinnollista. Käsitöitä en tee. Mitä minä yöllä tekisin??

Vierailija
44/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta tietoisen tauon pitämisestä nukkumisesta.. Näinhän unettomuusohjeissa neuvotaan eli en voi väittää vastaan. Itselleni en silti koe siitä olevan apua. Minua ei aamuyön valvominen stressaa. Ihan mukava se on köllötellä hiljaisuudessa ja miettiä rauhassa mukavia juttuja.

Jos nousen ylös, niin piristyn entisestään. Sehän se ongelma onkin, että tällainen 24h vuorokausi tuntuu väärän pituiselta. 30h olisi ihanteellinen. Ehtisi nukkua parit hyvät unet siinä.

Perheellisenä tuo yövalvominen on myös vähän hankalaa, kun muut herää. Ei sillä että alkaisin kolistella, mutta hiljaisuudessa pienetkin äänet kuuluu hyvin. Enkä osaa lukea keskellä yötä. Kesällä luen eniten kun on valoisaa. Keinovalossa lukeminen ei ole yhtä nautinnollista. Käsitöitä en tee. Mitä minä yöllä tekisin??

Minä luen sängyssä uutisia kännystä kaikkien ohjeiden vastaisesti.

Siinä vaiheessa kun känny putoaa kasvoille tiedän, että on aika nukahtaa uudestaan. Jossain vaiheessa voi vielä tulla musta silmä, mutta toistaiseksi ei ole tullut vammoja *koputtaa puuta*

Vierailija
45/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ratkaisin asian menemällä aikaisin nukkumaan. Syön paljon illalla ja sitten nukahdan helpommin.

aivot käsittelee ruokaa, tuo ei hyvä asia. aivojen on myös levättävä,uudistuttava. ja muutenkaan yöllä et tarvitse energiaa.

menkää myöhemmin nukkumaan, tee kevyt ulkoilu,siis super kevyt illalla,treeni vie unet kun keho käy sitä läpi.

ei puhelinta, ei tv nukkumahuoneeseen. jos ihan ääripakko panna suuhun jotain, niin minikulhollinen karapuuroa ja maitoa siihen. myös  2 palaa suklaata-kaakao rauhoittaa-ei täytesuklaita.

tuuleta huone hyvin. puhtaat vuodekamppeet. nuku aina alasti-tutkittu juttu, nämä ihmiset nukkuvat syvemmin- silloin et heräile. älä juo nesteitä, alkoholia ei varsinkaan.

se viimeinen kahvi 12 päivällä. siksikin älä juo nesteitä-ettei tule yövessaa.

mutta aamulla kun heräät juo ihan ensin iso lasi vettä ja ole tunti ilman mitään ravintoa-ei kahvia. kortisolin vuoksi.

eli ruukkaa myöhemmäksi nukkumista, niin riittää aamuksi asti.

jos heräät yöllä, hiero pohkeitasi kylkiasennossa, tai tee päähierontaa, tee silmäjumppaa-oot kohta unessa. joo -on ärsyttävää, tuo sun ilmiöjoka yleistä. muuten tuota ilmiötä usein eniten 45-100 vuotiailla. naisilla vaihdevuodet tekee tuota. ikääntyessä vähemmän unentarvetta.  kaikkea hyvää ja makoisia unia jatkossa. kyll se siitä. kokeile nyt mitä ideoin sinulle.

Vierailija
46/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen aikaisin nukkumaan, viimeistään klo 22. Sitten herään kahdelta, viimeistään kolmelta. Ap

Samoin. En ole löytänyt ongelmaan ratkaisua.

Vierailija
47/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kyllähän tuo klo 20 nukkumaan meneminen tarkoittaisi, ettei olisi puolison kanssa mitään yhteistä ilta-aikaa enää. Ap

Sinä olet se tärkein asia elämässäsi. Jos tuo meno jatkuu etkä nuku tarpeeksi, ei miestäkään kohta enää ole.

Älä jaksa kirjoitella tällaisia.

Miksi? Unettomuus ja väsymys ovat tosi tärkeitä asioita. Jos sitä jatkuu pitkään, elämä muuttuu eikä mikään toimi. Oma itse ja itsestä huolehtiminen ovat kyllä aina ykkösenä, silloin jaksaa muutakin elämää. Kyllä se mies ymmärtää. Ei aina tarvitse ajatella kaikkea sen miehen kannalta.

Vierailija
48/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkitys. En pärjäisi ilman sitä. Nyt lääkitys ollut käytössä jo varmaan 15 vuotta.

Triptyl. Syventää unta, eli en heräile niin paljoa ja jos heräänkin, nukahdan samantien uudelleen.

Ennen aloitin heräilyn juurikin kahden aikaan yöllä, ja saatoin herätä esim. 7 kertaa yön aikana. Ja aina en saanut edes nukahdettua uudelleen. 

En missään nimessä käyttäisi Triptyliä, menee nimikkeellä " kipukynnystä kohottava". Aivan puhdas mieliala lääke.

Sivuvaikutuksena painonnousu.

Vierailija
49/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Mitä väliä?

Vierailija
50/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisi ketjussa olevan paljon tiettyyn kellonaikaan heräilijöitä. Kerron oman kokemukseni.

Itse heräsin öisin klo 3:00. Siis yleensä ihan minuutilleen. joskus joka yö, joskus satunnaisesti. Minulle oli aina väitetty, että kertoo masennuksesta tms. 

Kunnes sain (muusta syystä) verensokerimittarin, ja kappas vain, verensokeri oli tuolloin aina mennyt liian matalalle. 

Vierailija
51/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo pitkään nukkunut kahdessa erässä. Kun en hötkyile, nukahdan siis jossain vaiheessa uudelleen. Paitsi jos herään vasta viiden aikaan; sen jälkeen harvoin uni enää tulee.

Ap, kokeile melatoniinia. Jos olet (esi)vaihdevuosi-iässä, unettomuus ja katkonaiset yöunet ovat pikemmin sääntö kuin poikkeus.

pitkäaikaiskäytöllä haittavaikutuksia. muuten ihan toinen asia- nuo ns luontaistuotteet voivat aiheuttaa pitkässäjanassa maksalle haittaa- niitäkin vain satunnaiseen hätään. kriisi, tms eli hetkellisest. melatonii-varovaisuutta, opettele itsenäisest hallitsemaan untasi. melatoniinia jos joudut ottamaan esim. surukausi, tilapäinen stressi, niin opettele sen oikeanlainen käyttö. silloin oleellista ajoitus jolle halutaan se nukahtaminen tapahtuvan. eli säännöllinen rytmi, ei miten sattuu voi ottaa, heittoja ajoituksissa.     ja kyllä on ok, jos tilapäistä ja auttaa usein nukahtamiseen,mutta vaikka luvataan pitkäaikaisunta- kuitenkin henkilöt heräävät kesken yön ja moni tekee räikeän virheen, mennään ottamaan lisää " lääkettä" kesken yön. 

melatoniinia ei saa ottaa alkoholin kanssa, toimimattomuus. ei toimi siis. sekä yhteisvaikutus- ja se maksalle haitat.

rukkaa myöhemmäksi nukkumaankäyntiä ,pakota olemaan hereillä, käyt ulkona vaikka ovella seisomassa-raitis ilma suotuisaa pitkälle unelle. nukut alasti, tuuletettu huone. ei puhelinta samaan huoneeseen ikinä, osta perusherätyskello, ei mitään sähköisiä laitteita vuoteen lähelle, .jos asut yksiö, vie eteiseen tai kylpyhuoneeseen puh, padit jne,

kofeiini vaikuttaa 12h vielä kehossa viimeisen annoksen jälkeen,sekin hyvä muistaa. lämmin suihkukin edesauttaa jopa ei vain nukahtamiseen vaan pitkäaikaisuneen.

toisin kui uskotaan onanointi saattaakin häiritä unta, hermosto aktivoituukin liikaa ja voit kärsiä-jos olet kuullut ilmiön-levottomat jalat-  niin ei vain se vaan myös koko keho voi  olla levoton. he tietävät jotka ovat kärsineet levottomista syndroomajaloista. sekin kovin ikävää, saati kun leviää koko kroppaan.  hyviä unihetkiä toivotan.

Vierailija
52/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pirteä ei ongelmaa, jos olisit väsynyt olisi ongelma. Just oli tutkimus että ihmiset nukkui ennen teollistumisen aikaa kahdessa osassa, eli heräsivät yöllä touhuamaan ja sitten uudestaan nukkumaan. Teollistuminen siis aiheutti ihmisten unirytmin sekoittamisen. Itse nukuin nuorempana 4-5 tuntia yössä, kun en saa unta ennen puolta yötä ja töihin piti nousta jo neljältä, viikonloppuisin siis tuo 5 tuntia 

Vierailija
53/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin lenkille joka ilta ensin ja palataan sitten asiaan jos ongelma jatkuu. Kehosi taitaa viestittää, että tarvitset illalla raitista ilmaa ja liikuntaa, että pystyt nukkumaan yön rauhallisesti. 

Ei silloin puhuta varsinaisesta unettomuudesta, jos tuo riittäisi 

Vierailija
54/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan 1-2 kertaa viikossa sykettä nostavan liikunnan harrastamisella on yhteys hyvään ja palauttavaan yöuneen. Tähän lisäksi kevyt liikunta kuten kävelylenkit tukee unta.

Lisäksi tulisi syödä ravinteikas aamupala ja olla luonnonvalossa 20-40min herätyksestä.

Unettomuudesta kärsivät ovat kyllä yleensä kokeilleet nuo kaikki. Ja kun univaje pahenee, hikiliikunnasta voi olla jopa haittaa.

Vierailija
55/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten käytä 😄 minä olen todellakin saanut siitä apua nukkumisongelmiin. Ja siihen sitä myös yleisesti käytetään.

"Mainitsemanne Triptyl-lääke sisältää amitriptyliiniä, ja se tuli markkinoille 1960-luvulla masennuslääkkeenä.

Nykyään sitä käytetään paljon myös muihin käyttötarkoituksiin. Esimerkiksi uniongelmissa Triptylin käyttö on nykyään hoitosuositusten mukaista, vaikka sitä ei pakkausselosteessa mainitakaan."

Apteekki.fi

Vierailija
56/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itseään voi myös treenata tässä. Ei ole pakko nousta vessaan, vaikka tuntuisi hätä. Etsi asento, jossa rakko ei painu ja saat jatkettua unta. "

Älä viitsi. Jos se hätä on sellainen, että siihen herää, se ei ole ihan pieni. Minähän siellä vessassa käyn, joten tiedän kyllä onko oikeasti hätä. Mitään mieltä ei ole myöskään venyttää rakkoaan muodottomaksi, se vain altistaa tulehduksille.

Olen ohis, mutta olen saanut ihan urologilta ohjeen, että rakkoaan kannattaa kouluttaa. Ja sen myötä ei ole tarvinnut enää käydä öisin vessassa. Että ei ole huuhaata. Googlella löytyy tietoa. 

Vierailija
57/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivuvaikutuksena painonnousu.

Ei ole noussut. Yksilöllistä, kuten muutkin sivuvaikutukset. Ja tässähän haettiin ratkaisuja uniongelmiin, joka aika vakava asia?

Vierailija
58/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoille normaali (yli 40v). Tai joillekin on. Joistain tulee vanhuksia jo silloin.

Juoppoja ei näytä vaivaavan, nukkuvat kuin lapset.

Vierailija
59/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksia tullut jo paljon mutta vaihdevuosia veikkaan minäkin, uni muuttuu kevyemmäksi. En kyllä itse menisi sänkyyn kasilta pyörimään. Jos juo illalla kahvia niin joillakin voi uni keventyä siitäkin, mulla saa yrttitee aikaan sen että herään parin tunnin jälkeen pissalle. Ravitsemusterapeutti neuvoi myös että kevyt iltapala, vaikka viili tai jugurtti ja pieni leipä olisi hyvä syödä tunti, pari ennen nukkumaanmenoa ettei aamuyöstä herää nälkäisenä. Mulla auttaa myös se että pitää huoneen viileänä ja ottaa ainakin alkuyöstä ylimääräisen peiton. 

Vierailija
60/86 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itseään voi myös treenata tässä. Ei ole pakko nousta vessaan, vaikka tuntuisi hätä. Etsi asento, jossa rakko ei painu ja saat jatkettua unta. "

Älä viitsi. Jos se hätä on sellainen, että siihen herää, se ei ole ihan pieni. Minähän siellä vessassa käyn, joten tiedän kyllä onko oikeasti hätä. Mitään mieltä ei ole myöskään venyttää rakkoaan muodottomaksi, se vain altistaa tulehduksille.

Olen ohis, mutta olen saanut ihan urologilta ohjeen, että rakkoaan kannattaa kouluttaa. Ja sen myötä ei ole tarvinnut enää käydä öisin vessassa. Että ei ole huuhaata. Googlella löytyy tietoa. 

Juuri tämä! Itsekin nousin vessaan joka ikinen yö, kunnes muutin mökille asumaan. Opettelin etten enää yöllä lähde ulkohuussiin, vaan jos herään ja on hätä, otan paremman asennon ja jatkan unia. Toimii, rakko kyllä tottuu. Puoliso teki neuvostani saman, ja on ollut tyytyväinen.

Olen joutunut aiemmin syömään estolääkityksiäkin jatkuviin vt-infektioihin, että tiedän kyllä mitä tulehdukset on, mutta tämä ei niihin altista. Itse asiassa mulla ei ole vuosikausiin ollut niin vähän tulehduksia, kuin nykyään tässä asuessa.

Eikä tietenkään ole pakko kokeilla, jos kerran heräily ei haittaa eikä halua vinkkejä testata. Kirjoitit vaan melko harmillisesti "Vaihdevuosi-ikäisenä naisena tuskailen saman asian kanssa. Syynä heräämiseen minulla on yleensä vessahätä. Eikä tämä ole mikään tavan vuoksi vessassa juokseminen, ja hätä on todellinen. En laita valoja, mutta silti en saa sen jälkeen unta." 

Mutta jos tämä onkin nyt täysin ok, ei haittaa mitään eikä mitään tuskailua olekaan, niin jatka vaan vanhalla linjalla 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi