Miksi lasten pihaleikit kuulostavat nykyään
siltä, kuin siellä nyljettäisiin elävältä toisiaan? Usein joudun menemään huolestuneena katsomaan ikkunasta, että pitääkö tässä juosta väestönsuojaan vaiko vähintään soittaa poliisi ja ambulanssi. Lievimilläänkin kuulostaa kuin eläimiä kidutettaisiin. Mikä on muuttunut, vai olenko itse muuttunut kävyksi? T: 50-vuotias.
Kommentit (8)
Mun talossa on aika hyvät ääni eristykset. En edes kuule kun teini tulee mopolla pihalle.
Ainahan lapset on sellaisia olleet.
hyshys, kuiskaten, pitää leikkiä.
Pikkurakin äitikulta
Aikoinaan vielä lapset nauroi ulkona leikkiessään. Huuteli toistensa nimiä, leikkiin tai peliin liittyviä juttuja - ymmärrettäviä sanoja siis. Nyt kuulostaa massamurhalta.
On kyllä eri asia, raikuuko siellä ilo vai kauhu ja sen osaa kyllä jokainen aikuinen erottaa.
Ehkä minä en sitten osaa enää erottaa. Vähän kuin kuulemansa perusteella odottaisi näkevänsä pultsarileirin, mutta sen sijaan näkisikin nunnat virsikirjat käsissään. Absurdia.
Ennen lapset leikkivät hiljaa ja rauhassa. Tehtiin käpylehmiä, kerrottiin loruja ja arvoituksia, leikittiin marmorikuulilla tai vain istuttiin penkillä. Oltiin hiljaa
Sitten kuritus kiellettiin ja tilalle tuli vapaa kasvatus, metelöinti ja elämöinti. Rauha loppui ja tilalle tuli rauhattomuus. Lapsettomana pieneläkeläisenä haluaisin vain rauhaa ja hiljaisuutta. Hävetkää lapset ja vanhemmat!
Voihan se olla niinkin, että itse lapsena ei kuulostele niitä ääniä...