Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä joku aamuyö uneton? Nukahtaminen sujuu ok, mutta heräätn kahden, kolmen maissa, enkä saa enää unta

Vierailija
12.11.2025 |

Olo on ihan pirteä, mutta yöunta on kertynyt vasta 4-5 tuntia. Mitä tällaisen aamuyö heräilyyn keinoksi? 

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomaksi elektrolyyttijuomaa ettei tule turhaan vessahätä yöllä, etenkin liikuntapäivinä. Riittävän viileä makkari. Nukkumaan ajoissa. Ei kofeiinia lounasajan jälkeen. Myös 2h valvominen tuohon aikaan on ihan ihmisen luontainen rytmi, 8h putkeen nukkuminen on nykyajan höpötystä. Keksi jotain rauhallista tekemistä yölle ja katso tuleeko uni uudestaan klo 4. 

Vierailija
62/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun  tein vuorotyötä, tuollaiset univaikeudet tuntuivat olevan hyvin yleisiä  itselläni ja lähes kaikilla kollegoilla. Itse sinnittelin jopa 1,5  tunnin unilla ajoittain, se vaikutti luonnollisesti tarkkaavaisuuteen ja koko hyvinvointiin. Melatoniinia kokeilin, en huomannut siitä olevan apua. Jotkut aiemmat kirjoittajat ovat maininneet kahvin piristävän vaikutuksen kestävän jopa 12 tuntia, se on hämmentävän pitkä aika. Teellä(kofeiinia tai siis teiiniä sisältävällä)  vastaava vaikutus, kokeilin pitää tuon tuntirajan , sain helpotusta. Samoin aamuyöllä syöty 'välipala' auttoi melkein aina nukahtamaan uudelleen. Kun heräsin ns.sudenhetkellä, menin jääkaapille, saatoin tehdä vähän aikaa vaikkapa sanaristikkoa ja pystyinkin usein nukahtamaan uudelleen. Tietokoneeseen tai puhelimeen ei kannata koskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiumia illalla?

Kaisa Jaakkolan Hormonidietti kirjassa oli mainittu tämä 3-4 aikaan yöllä tapahtuva herääminen ja syyksi esitettiin jonkun maksan aktivoituminen tuohon aikaan yöstä.

Palautin kirjan jo kirjastoon enkä voi tarkistaa asiaa mutta suosittelen lukemaan kirjan, sieltä sain itselle apuja vaikka laihdutus mielessä kirja olikin tehty. 

Vierailija
64/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkitys. En pärjäisi ilman sitä. Nyt lääkitys ollut käytössä jo varmaan 15 vuotta.

Pelkään että unilääkkeet aiheuttavat dementiaa ja muuta harmia.

Vierailija
65/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkitys. En pärjäisi ilman sitä. Nyt lääkitys ollut käytössä jo varmaan 15 vuotta.

Meinaatko, että jatkuvat uniongelmat ovat harmittomia?

Vierailija
66/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itseään voi myös treenata tässä. Ei ole pakko nousta vessaan, vaikka tuntuisi hätä. Etsi asento, jossa rakko ei painu ja saat jatkettua unta. "

Älä viitsi. Jos se hätä on sellainen, että siihen herää, se ei ole ihan pieni. Minähän siellä vessassa käyn, joten tiedän kyllä onko oikeasti hätä. Mitään mieltä ei ole myöskään venyttää rakkoaan muodottomaksi, se vain altistaa tulehduksille.

Olen ohis, mutta olen saanut ihan urologilta ohjeen, että rakkoaan kannattaa kouluttaa. Ja sen myötä ei ole tarvinnut enää käydä öisin vessassa. Että ei ole huuhaata. Googlella löytyy tietoa. 

Olen kyllä treenannut lantionpohjan lihaksia, monestakin syystä. Päiväsaikaan en ampaise vessaan heti hädän tullen. En käy varmuuden vuoksi vessassa.

Yöllä tilanne on vaikea, etenkin naiselle. Kun rakossa on monta sataa milliä, niin se tunne on niin pakottava ettei siinä saa nukuttua. Ainoa hetki kun en mene yöllä vessaan, on, jos kello on yli 4.30. Sitten vaikka valvon ja pidätän, mutta en turhaan nouse. No, nukahdanko. En. Kello 6 hätä on jo pidättelemätön. Miehillä on paljon pidemmät piuhat siellä alhaalla.

Vierailija
67/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Doxepin 1,5mg noin tunti ennen petiin menoa. Herään ehkä kerran vessaan. Toimii vaihdevuosiheräilyyn. 🙏🏻 

Puolitan 3mg tabletin. Nukun parempaa unta 1,5mg annoksella. Näillä mennään hautaan asti. 

Vierailija
68/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöllä tilanne on vaikea, etenkin naiselle. Kun rakossa on monta sataa milliä, niin se tunne on niin pakottava ettei siinä saa nukuttua. Ainoa hetki kun en mene yöllä vessaan, on, jos kello on yli 4.30. Sitten vaikka valvon ja pidätän, mutta en turhaan nouse. No, nukahdanko. En. Kello 6 hätä on jo pidättelemätön. Miehillä on paljon pidemmät piuhat siellä alhaalla.

Puhu vaan itsestäsi, yleistää ei voi.

Vierailija
69/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo pitkään nukkunut kahdessa erässä. Kun en hötkyile, nukahdan siis jossain vaiheessa uudelleen. Paitsi jos herään vasta viiden aikaan; sen jälkeen harvoin uni enää tulee.

Ap, kokeile melatoniinia. Jos olet (esi)vaihdevuosi-iässä, unettomuus ja katkonaiset yöunet ovat pikemmin sääntö kuin poikkeus.

melatoniini ei ole terveellistä!

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/fcb7946a-c4be-4afc-9b05-6312e…

Suositun unettomuuden hoitoon käytetyn melatoniinin pitkäaikainen käyttö saattaa liittyä sydämen vajaatoiminnan riskiin, käy ilmi uudesta tutkimuksesta.

Oletko lukenut itse tutkimuksen? Siinä on paljon puutteita. Esim. ei kerrota, millaista melatoniiniannosta käytettiin. Melatoniini määrättiin reseptillä, joten todennäköisesti 5-10 mg annoksina. Meillä valtaosa käyttää kaupoissa myytävää 1,9 mg melatoniintabletteja. Ne ovat ihan eri asia. Ihmisen oma elimistö tuottaa -tai pitäisi tuottaa- melatoniinia.  Se ei todellakaan aiheuta riskiä sydämen vajaatoimintaan, vaan on ihan normaali hormoni kuten muutkin. 

Vierailija
70/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääkitys sinulla on? Ap

Triptyl. Syventää unta, eli en heräile niin paljoa ja jos heräänkin, nukahdan samantien uudelleen.

Ennen aloitin heräilyn juurikin kahden aikaan yöllä, ja saatoin herätä esim. 7 kertaa yön aikana. Ja aina en saanut edes nukahdettua uudelleen. 

En missään nimessä käyttäisi Triptyliä, menee nimikkeellä " kipukynnystä kohottava". Aivan puhdas mieliala lääke.

Mitä sitten? Mitä väliä?

Siitä vieroittautuminen on hankalaa.

Vierailija
71/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että jatkuvat uniongelmat ovat harmittomia?

Aloittajalla ei ole uniongelmaa kun ei väsytä. Menee myöhemminkin nukkumaan niin herääkin myöhemmin. Jos minä nukahtaisin jo 22 heräsin takuulla ja kokemuksesta ennen puoltayötä ja sitten hyvällä tuurilla nukkuisin 15 minuutin pätkissä 

Vierailija
72/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi, kofeiiniherkkyys ja vaihdevuodet tekee tuota. 

Vierailija
73/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosi-ikäisenä naisena tuskailen saman asian kanssa. Syynä heräämiseen minulla on yleensä vessahätä. Eikä tämä ole mikään tavan vuoksi vessassa juokseminen, ja hätä on todellinen. En laita valoja, mutta silti en saa sen jälkeen unta. En juo yötä vasten valtavasti enkä syö sitrushedelmiä illalla. Enhän minä nyt kokonaan juomatta voi olla.

Liikun paljon ja unen päästä saan kiinni. Olen aina tykännyt nukkumisesta eli en ole se, joka venyttää iltaa ja pilkkii sohvalla.

Kokelepa yölliseen vessahätään ratksisuksi herkkujen syömisen lopettamista. Ja tietenkään iööalka ei kannata juoda vettä kulausta enempää. Vedenjuonti siis päivälä. Itse siirryin iltapiimälasiin vesilasin sijaan ja lopetin sokerin syönnin. Nyt ei tarvitse käydä yöllä vessassa.

Vierailija
74/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta tietoisen tauon pitämisestä nukkumisesta.. Näinhän unettomuusohjeissa neuvotaan eli en voi väittää vastaan. Itselleni en silti koe siitä olevan apua. Minua ei aamuyön valvominen stressaa. Ihan mukava se on köllötellä hiljaisuudessa ja miettiä rauhassa mukavia juttuja.

Jos nousen ylös, niin piristyn entisestään. Sehän se ongelma onkin, että tällainen 24h vuorokausi tuntuu väärän pituiselta. 30h olisi ihanteellinen. Ehtisi nukkua parit hyvät unet siinä.

Perheellisenä tuo yövalvominen on myös vähän hankalaa, kun muut herää. Ei sillä että alkaisin kolistella, mutta hiljaisuudessa pienetkin äänet kuuluu hyvin. Enkä osaa lukea keskellä yötä. Kesällä luen eniten kun on valoisaa. Keinovalossa lukeminen ei ole yhtä nautinnollista. Käsitöitä en tee. Mitä minä yöllä tekisin??

Minä luen sängyssä uutisia kännystä kaikkien ohjeiden vastaises

Kännykän käyttöä unettomuuten en kyllä suosittele. Kirja on parempi. 

Vierailija
75/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joka yö.

Vierailija
76/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttäisi ketjussa olevan paljon tiettyyn kellonaikaan heräilijöitä. Kerron oman kokemukseni.

Itse heräsin öisin klo 3:00. Siis yleensä ihan minuutilleen. joskus joka yö, joskus satunnaisesti. Minulle oli aina väitetty, että kertoo masennuksesta tms. 

Kunnes sain (muusta syystä) verensokerimittarin, ja kappas vain, verensokeri oli tuolloin aina mennyt liian matalalle. 

Tähän verensokeriin liittyen. Keski-iässä yöllä tuleva pissahätäkin liittyy myös usein verensokeriin. Eli kannattaa luopua herkuista ja syödä niitä vaikka viikonloppuna jolloin yöuni ei häiriinny joka yö.

Vierailija
77/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan 1-2 kertaa viikossa sykettä nostavan liikunnan harrastamisella on yhteys hyvään ja palauttavaan yöuneen. Tähän lisäksi kevyt liikunta kuten kävelylenkit tukee unta.

Lisäksi tulisi syödä ravinteikas aamupala ja olla luonnonvalossa 20-40min herätyksestä.

Unettomuudesta kärsivät ovat kyllä yleensä kokeilleet nuo kaikki. Ja kun univaje pahenee, hikiliikunnasta voi olla jopa haittaa.

Kevyt liikunta ja hikiliikunta ovat kaksi eri asiaa. Kevyt liikunta auttaa uneen ja unen laatuun.

Vierailija
78/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heräilen yöllä (hikisenä) jos syön liikaa sokeripitoista päivällä. Ja aamulla herään huonosti ja pöhnäisenä. 

Syy on ilmeisesti että verensokeri tekee aaltoliikettä vaikka diabetestä ei olekaan. Hypot herättää sitten. 

Mulla on taipumusta päivisinkin siihen että sokerit laskee pian vaikka eivät hirveän alas menisikään lopulta. 

Vierailija
79/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääkitys sinulla on? Ap

Triptyl. Syventää unta, eli en heräile niin paljoa ja jos heräänkin, nukahdan samantien uudelleen.

Ennen aloitin heräilyn juurikin kahden aikaan yöllä, ja saatoin herätä esim. 7 kertaa yön aikana. Ja aina en saanut edes nukahdettua uudelleen. 

En missään nimessä käyttäisi Triptyliä, menee nimikkeellä " kipukynnystä kohottava". Aivan puhdas mieliala lääke.

Mitä sitten? Mitä väliä?

Siitä vieroittautuminen on hankalaa.

Voi tsiisus. Googlettaisit edes kerran ,😂

Vierailija
80/98 |
12.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, ettei kännykkää saisi sängyssä illalla käyttää. Mutta jos en saa unta, alan koota helppoja palapelejä kännykällä. Ei mene kauaa niin silmät alkaa painaa, saa laittaa kännykän pois ja alkaa nukkua.