Onko täällä joku aamuyö uneton? Nukahtaminen sujuu ok, mutta heräätn kahden, kolmen maissa, enkä saa enää unta
Olo on ihan pirteä, mutta yöunta on kertynyt vasta 4-5 tuntia. Mitä tällaisen aamuyö heräilyyn keinoksi?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöllä tilanne on vaikea, etenkin naiselle. Kun rakossa on monta sataa milliä, niin se tunne on niin pakottava ettei siinä saa nukuttua. Ainoa hetki kun en mene yöllä vessaan, on, jos kello on yli 4.30. Sitten vaikka valvon ja pidätän, mutta en turhaan nouse. No, nukahdanko. En. Kello 6 hätä on jo pidättelemätön. Miehillä on paljon pidemmät piuhat siellä alhaalla.
Puhu vaan itsestäsi, yleistää ei voi.
Miehillähän yölliset vessassa käymiset on vielä yleisempää, koska eturauhanen.
Sama ongelma oli mulla ja juurikin klo 2 herätys, usein vielä minuutilleen. Siinä on jotain todella ahdistavaa herätä ja katsoa kelloa ja nähdä TAAS se 2:00 ruudussa. Ihan kuin joku kirous.
Mulla meni lopulta työkyky, eli oli burniksen oire, mutta toivottavasti sulla paranee.
Illalla juon rauhoittavaa teetä ja nappaan magnesium- kapselin naamariin. Välillä herään yöllä ja välillä nukun aamuun asti. En stressaa tästä. Ehkä se jo auttaa etten liikaa kiinnitä huomiota. Mutta jos pitäisi töihin lähteä olisi hankalaa tällainen.
Eläkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Mulla (vaihdevuosi-ikäinen ja vaihdevuosissa) loppui yöheräilyt kuin seinään, kun laitoin sängyn kuntoon. Eli riittävän kova patja.
Ei toki toimi kaikilla, mutta mulla ero on aivan silmiinpistävä ennen ja jälkeen uuden patjan hankinnan verrattuna.
Mulle auttoi painopeitto.
Vuosikausia oli tuollaista. Sitten jäin pois työelämästä, ja uni maittoi. Toki joku unilääke auttaa myös. Vaihtarit ja lievä masennus on tuonut takaisin tuon saman aanuyöheräilyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosi-ikäisenä naisena tuskailen saman asian kanssa. Syynä heräämiseen minulla on yleensä vessahätä. Eikä tämä ole mikään tavan vuoksi vessassa juokseminen, ja hätä on todellinen. En laita valoja, mutta silti en saa sen jälkeen unta. En juo yötä vasten valtavasti enkä syö sitrushedelmiä illalla. Enhän minä nyt kokonaan juomatta voi olla.
Liikun paljon ja unen päästä saan kiinni. Olen aina tykännyt nukkumisesta eli en ole se, joka venyttää iltaa ja pilkkii sohvalla.
Kokelepa yölliseen vessahätään ratksisuksi herkkujen syömisen lopettamista. Ja tietenkään iööalka ei kannata juoda vettä kulausta enempää. Vedenjuonti siis päivälä. Itse siirryin iltapiimälasiin vesilasin sijaan ja lopetin sokerin syönnin. Nyt ei tarvitse käydä yöllä vessassa.
En ole mikään sokerihiiri. Elämään silti kuuluu monenlaiset syömiset, maltillinen määrä herkkujakin. Nukkua haluaisin, mutta jos pitää sen vastineeksi vetää pelkkää talkkunavelliä, niin ei kiitos.
Valivalivali vaan. Mitään ei ole valmis tekemään kuitenkaan. Kuin valivalivalittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys. En pärjäisi ilman sitä. Nyt lääkitys ollut käytössä jo varmaan 15 vuotta.
Mikä lääkitys sinulla on? Ap
Triptyl. Syventää unta, eli en heräile niin paljoa ja jos heräänkin, nukahdan samantien uudelleen.
Ennen aloitin heräilyn juurikin kahden aikaan yöllä, ja saatoin herätä esim. 7 kertaa yön aikana. Ja aina en saanut edes nukahdettua uudelleen.
Ei taitaisi sopia mulle, kun joudun heti aamusta ajamaan töihin. Voi vaikuttaa ajokykyyn. Ap
Ei vaikuta, kun sen ottaa tarpeeksi ajoissa. Itse otan lääkärin suosituksesta tämän jo klo 18. Menen nukkumaan 22-23 ja nukun hyvin. Aamulla klo 6 on pää aivan skarppina.
Samoin täällä, ollut Triptyl noin 15 vuotta. Annostus 100 mg noin klo 19, siltikin herään 01-02. Ja uudestaan kun nukahtaisin 5-6 aikaan, kello jo soikin. Ei vaikuta ajamiseen aamulla minullakaan.
Minä herään puoli neljän tai neljän aikaan. Joskus nukahdan uudestaan, joskus en. Illalla nukahdan hyvin, mutta viimeistään kuuden tunnin unen jälkeen herään. Käytän hormonikorvaushoitoa. Ennen kuin aloitin lääkityksen heräsin hikipuuskiin joka yö viidestä kahdeksaan kertaan. Siihen verrattuna tämä on luksusta.
Jos on eläkkeellä.kannattaa nousta ylös ja puuhata jotain muutama tunti, nukkua sitten uudelen ja mahdollisesti kolmannen kerran vielä iltapäivällä. Jos käy työssä kahdeksasta neljään, tämä ei onnistu, joten kannattaa kokeilla noita muita keinoja.
Siihen pitää suhtautua normaaliin elämään kuuluvana, että noustava ylös valvomaan, yleensä alkaa nukuttamaan uudestaan aamuöisen aamukahvin jälkeen. Lisäksi koska ihmisen keho kuumenee nukkuessa silloin kun on terve, niin herääminen voi johtua siitä, jolloin olisi parempi siirtyä nukkumaan toiseen vuoteeseen.
Jos ei oo mitään selkeää syytä unettomuudelle (stressi, vaihdevuodet tms ) eikä unihygienian korjaaminen ja iltojen rauhoittaminen auta, niin voi olla, että homma on sen verran pielessä, että tarvii vähintään sen melatoniinin apuun. Nukkumisen ikään kuin joutuu uudelleen opettelemaan (näin mulle asiaa selitti unettomuuteen erikoistunut lääkäri aikoinaan).Tärkeää on pitää nukkumaanmenoaika ja herääminen samana niin arkena kuin viikonloppuna, oli yö mennyt miten vaan, että syntyy unipainetta, joka väsyttää. Eli aloita korjaamalla nämä, ja jos et saa itse unta palautumaan, voit lääkärin kanssa jutella minkälaista unilääkitystä kannattaisi kokeilla.
Lisään tähän, aiemmin "unilääkkeenäni" oli matopeli. Sekin riittävän tylsää.