Onko täällä joku aamuyö uneton? Nukahtaminen sujuu ok, mutta heräätn kahden, kolmen maissa, enkä saa enää unta
Olo on ihan pirteä, mutta yöunta on kertynyt vasta 4-5 tuntia. Mitä tällaisen aamuyö heräilyyn keinoksi?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän tuo klo 20 nukkumaan meneminen tarkoittaisi, ettei olisi puolison kanssa mitään yhteistä ilta-aikaa enää. Ap
Sinä olet se tärkein asia elämässäsi. Jos tuo meno jatkuu etkä nuku tarpeeksi, ei miestäkään kohta enää ole.
Älä jaksa kirjoitella tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo pitkään nukkunut kahdessa erässä. Kun en hötkyile, nukahdan siis jossain vaiheessa uudelleen. Paitsi jos herään vasta viiden aikaan; sen jälkeen harvoin uni enää tulee.
Ap, kokeile melatoniinia. Jos olet (esi)vaihdevuosi-iässä, unettomuus ja katkonaiset yöunet ovat pikemmin sääntö kuin poikkeus.
melatoniini ei ole terveellistä!
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/fcb7946a-c4be-4afc-9b05-6312e…
Suositun unettomuuden hoitoon käytetyn melatoniinin pitkäaikainen käyttö saattaa liittyä sydämen vajaatoiminnan riskiin, käy ilmi uudesta tutkimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosi-ikäisenä naisena tuskailen saman asian kanssa. Syynä heräämiseen minulla on yleensä vessahätä. Eikä tämä ole mikään tavan vuoksi vessassa juokseminen, ja hätä on todellinen. En laita valoja, mutta silti en saa sen jälkeen unta. En juo yötä vasten valtavasti enkä syö sitrushedelmiä illalla. Enhän minä nyt kokonaan juomatta voi olla.
Liikun paljon ja unen päästä saan kiinni. Olen aina tykännyt nukkumisesta eli en ole se, joka venyttää iltaa ja pilkkii sohvalla.
Itseään voi myös treenata tässä. Ei ole pakko nousta vessaan, vaikka tuntuisi hätä. Etsi asento, jossa rakko ei painu ja saat jatkettua unta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys. En pärjäisi ilman sitä. Nyt lääkitys ollut käytössä jo varmaan 15 vuotta.
Mikä lääkitys sinulla on? Ap
Triptyl. Syventää unta, eli en heräile niin paljoa ja jos heräänkin, nukahdan samantien uudelleen.
Ennen aloitin heräilyn juurikin kahden aikaan yöllä, ja saatoin herätä esim. 7 kertaa yön aikana. Ja aina en saanut edes nukahdettua uudelleen.
Ei taitaisi sopia mulle, kun joudun heti aamusta ajamaan töihin. Voi vaikuttaa ajokykyyn. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys. En pärjäisi ilman sitä. Nyt lääkitys ollut käytössä jo varmaan 15 vuotta.
Mikä lääkitys sinulla on? Ap
Triptyl. Syventää unta, eli en heräile niin paljoa ja jos heräänkin, nukahdan samantien uudelleen.
Ennen aloitin heräilyn juurikin kahden aikaan yöllä, ja saatoin herätä esim. 7 kertaa yön aikana. Ja aina en saanut edes nukahdettua uudelleen.
Ei taitaisi sopia mulle, kun joudun heti aamusta ajamaan töihin. Voi vaikuttaa ajokykyyn. Ap
Ei vaikuta, kun sen ottaa tarpeeksi ajoissa. Itse otan lääkärin suosituksesta tämän jo klo 18. Menen nukkumaan 22-23 ja nukun hyvin. Aamulla klo 6 on pää aivan skarppina.
Melatoniini on tämän ajan suurimpia huijauksia.
Sopii sellaineen että matkustamisen takia (aikavyöhykkeet) unirytmi on sekaisin ja se täytyy palauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja ikää oli? (eli voiko olla vaihdevuosioireilua jo)
Minä olen mies ja jo 18-vuotiaana oli tuollaista oireilua. Ei ollut syy vaihdevuosissa!
Otsikossa mainittu on hyvin tyypillinen keskivaikean välittäjäaineperäisen masennuksen oire. Ja kyllä, masentunut voi olla vaikka ei tuntuisi siltä. Mene lääkäriin.
"Itseään voi myös treenata tässä. Ei ole pakko nousta vessaan, vaikka tuntuisi hätä. Etsi asento, jossa rakko ei painu ja saat jatkettua unta. "
Älä viitsi. Jos se hätä on sellainen, että siihen herää, se ei ole ihan pieni. Minähän siellä vessassa käyn, joten tiedän kyllä onko oikeasti hätä. Mitään mieltä ei ole myöskään venyttää rakkoaan muodottomaksi, se vain altistaa tulehduksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo pitkään nukkunut kahdessa erässä. Kun en hötkyile, nukahdan siis jossain vaiheessa uudelleen. Paitsi jos herään vasta viiden aikaan; sen jälkeen harvoin uni enää tulee.
Ap, kokeile melatoniinia. Jos olet (esi)vaihdevuosi-iässä, unettomuus ja katkonaiset yöunet ovat pikemmin sääntö kuin poikkeus.
melatoniini ei ole terveellistä!
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/fcb7946a-c4be-4afc-9b05-6312e…
Suositun unettomuuden hoitoon käytetyn melatoniinin pitkäaikainen käyttö saattaa liittyä sydämen vajaatoiminnan riskiin, käy ilmi uudesta tutkimuksesta.
Saattaa liittyä, tai sitten monet käyttää sitä sydämen vajaatoiminnan aiheuttamaan unettomuuteen.
Nämä tutkimukset on aina vähän outoja, kun melatoniini on pelkkä vuorokausirytmiä säätelevä hormoni.
Todellakin lenkille joka ilta ensin ja palataan sitten asiaan jos ongelma jatkuu. Kehosi taitaa viestittää, että tarvitset illalla raitista ilmaa ja liikuntaa, että pystyt nukkumaan yön rauhallisesti.
Suljen tv:n klo 21 ja hiippailen lukemaan kirjaa vuoteeseen. N. Klo 22.30 uni tulee ja nukun klo 03 asti, sitten herään vessaan ja uni onkin tipotiessään palatessa. Viime yönäkin tuli valvottua 03-05, aamulla kyllä uni maistuisi. Onneksi olen eläkeläinen ja saan nukkua miten haluan ja siltä tuntuu. N76
Onko sulla estrogeenihoitoa? Itselläni illalla suihkittu Lenzetto aiheutti jatkuvan klo 03 heräämisen. Aloin suihkimaan aamulla, niin loppui kuin seinään aamuyönheräily. Hassua, mutta aloitin ko. hoidon aamuyönheräilyn takia... Typerä lääkäri ohjeisti ottamaan illalla, kunnes tekoäly kertoi, että hkh aiheuttaa aktiivisuuspiikin 4-8 h sen ottamisen jälkeen. Eli kun illalla klo 20 otin, heräsin aina klo 03. Että se siitä gynestä.
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini on tämän ajan suurimpia huijauksia.
Sopii sellaineen että matkustamisen takia (aikavyöhykkeet) unirytmi on sekaisin ja se täytyy palauttaa.
Minulla se aiheutti hirveää aamuväsymystä sen parin viikon ajan kun se auttoi nukahtamaan nopeammin. Sen jälkeen se lakkasi toimimasta edes siihen nukahtamiseen.
Lääkärin mukaan melatoniini ei aiheuta aamuväsymystä. Kiva tietää että omat kokemukseni eivät merkkaa mitään.
Sama täällä. Joka yö herään 3 aikaan, sitten 6 alkaisi nukuttamaan uudelleen kun pitää herätä. Päivällä sitten väsyttää tosi paljon. Ei auta melatoniinit, lenkit, aikaiset nukkumiset ei sitten mitkään. Pitää varmaan vaan odottaa, että tää menee ohi. Lääkäri ehdotti vaan melatoniinia, muuta ei antanut. Ei toimi mulla.
Tutkimusten mukaan 1-2 kertaa viikossa sykettä nostavan liikunnan harrastamisella on yhteys hyvään ja palauttavaan yöuneen. Tähän lisäksi kevyt liikunta kuten kävelylenkit tukee unta.
Lisäksi tulisi syödä ravinteikas aamupala ja olla luonnonvalossa 20-40min herätyksestä.
Minulla auttoi kun aloin syömään uunissa tehtyjä lohkoperunoita ja pakasteparsakaalia. Siis oikeasti auttoi tuohon aamuyön heräämiseen. Ainoa minkä keksin syyksi on magnesiumin riittävä saanti näistä ruoista.
Kuuntelen äänikirjaa, jotta nukahtaisin uudelleen. Heräilystä en taida päästä eroon.