Onko täällä joku aamuyö uneton? Nukahtaminen sujuu ok, mutta heräätn kahden, kolmen maissa, enkä saa enää unta
Olo on ihan pirteä, mutta yöunta on kertynyt vasta 4-5 tuntia. Mitä tällaisen aamuyö heräilyyn keinoksi?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Menen aikaisin nukkumaan, viimeistään klo 22. Sitten herään kahdelta, viimeistään kolmelta. Ap
Mulla oli tuota pitkään ja liittyi stressiin. Stressin hallinta ja nyt unta riittää. Toki ikäkin alkaa vaikuttamaan. Pyrin menemään sänkyyn viimeistään klo 21.30., tuolloin iltayöstä kunnon unet. Usein nukun heräämättä, mikä on lottovoitto. N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllähän tuo klo 20 nukkumaan meneminen tarkoittaisi, ettei olisi puolison kanssa mitään yhteistä ilta-aikaa enää. Ap
Sinä olet se tärkein asia elämässäsi. Jos tuo meno jatkuu etkä nuku tarpeeksi, ei miestäkään kohta enää ole.
Kyllä minun mieheni on rinnalla pysyny. Huonoissa kantimissa on suhde, mikäli ei kestä. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosi-ikäisenä naisena tuskailen saman asian kanssa. Syynä heräämiseen minulla on yleensä vessahätä. Eikä tämä ole mikään tavan vuoksi vessassa juokseminen, ja hätä on todellinen. En laita valoja, mutta silti en saa sen jälkeen unta. En juo yötä vasten valtavasti enkä syö sitrushedelmiä illalla. Enhän minä nyt kokonaan juomatta voi olla.
Liikun paljon ja unen päästä saan kiinni. Olen aina tykännyt nukkumisesta eli en ole se, joka venyttää iltaa ja pilkkii sohvalla.
Itseään voi myös treenata tässä. Ei ole pakko nousta vessaan, vaikka tuntuisi hätä. Etsi asento, jossa rakko ei painu ja saat jatkettua unta.
Ja neuvoista parhain 😂
Vierailija kirjoitti:
Suljen tv:n klo 21 ja hiippailen lukemaan kirjaa vuoteeseen. N. Klo 22.30 uni tulee ja nukun klo 03 asti, sitten herään vessaan ja uni onkin tipotiessään palatessa. Viime yönäkin tuli valvottua 03-05, aamulla kyllä uni maistuisi. Onneksi olen eläkeläinen ja saan nukkua miten haluan ja siltä tuntuu. N76
Tuossa iässä ei yöunet riitä ku muutaman tunnin mittaisille. Sitten sitä pitkin päivää torkahdellaan. On tyypillistä.
Mulla ollut ajoittain samaa. Korostuu etenkin silloin, kun töissä on kiirettä tai muuten elämässä stressiä. Mulla auttaa uudelleen nukahtamisessa välillä se, että yritän pitää silmät auki (ei jaksa/pysty) ja yleensä nukahdan suht nopeasti. Jos pidän silmiä kiinni, niin olo on tosi virkeä ja ajatukset lähtee rullaamaan.
Toinen vaihtoehto on mikä tepsii joskus on toistaa yksittäistä merkityksetöntä sanaa (esim. ja tms.) mikä katkaisee muun ajatusvirran. Tällöin saatan nukahtaa uudelleen nopeastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itseään voi myös treenata tässä. Ei ole pakko nousta vessaan, vaikka tuntuisi hätä. Etsi asento, jossa rakko ei painu ja saat jatkettua unta. "
Älä viitsi. Jos se hätä on sellainen, että siihen herää, se ei ole ihan pieni. Minähän siellä vessassa käyn, joten tiedän kyllä onko oikeasti hätä. Mitään mieltä ei ole myöskään venyttää rakkoaan muodottomaksi, se vain altistaa tulehduksille.
Olen ohis, mutta olen saanut ihan urologilta ohjeen, että rakkoaan kannattaa kouluttaa. Ja sen myötä ei ole tarvinnut enää käydä öisin vessassa. Että ei ole huuhaata. Googlella löytyy tietoa.
Rakkoa koulutetaan päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Juomaksi elektrolyyttijuomaa ettei tule turhaan vessahätä yöllä, etenkin liikuntapäivinä. Riittävän viileä makkari. Nukkumaan ajoissa. Ei kofeiinia lounasajan jälkeen. Myös 2h valvominen tuohon aikaan on ihan ihmisen luontainen rytmi, 8h putkeen nukkuminen on nykyajan höpötystä. Keksi jotain rauhallista tekemistä yölle ja katso tuleeko uni uudestaan klo 4.
Oishan tuo, että tekemistä yöaikaan. Lepo on tärkeämpää, vaikka ei nukkuisi. Lakkasin tuijottamasta kelloa. Auttoi poistamaan stressiä ja uni tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöllä tilanne on vaikea, etenkin naiselle. Kun rakossa on monta sataa milliä, niin se tunne on niin pakottava ettei siinä saa nukuttua. Ainoa hetki kun en mene yöllä vessaan, on, jos kello on yli 4.30. Sitten vaikka valvon ja pidätän, mutta en turhaan nouse. No, nukahdanko. En. Kello 6 hätä on jo pidättelemätön. Miehillä on paljon pidemmät piuhat siellä alhaalla.
Puhu vaan itsestäsi, yleistää ei voi.
Miehillähän yölliset vessassa käymiset on vielä yleisempää, koska eturauhanen.
Eturauhanenkaan ei joka toisella vaivana.
89,
en pystynyt lainaamaan. Jäin miettimään, että miksi ihmeessä käytät triptylia kun se ei tuota toivottua tulosta? Nuo heräämiset ja uudelleen nukahtamiset, kun kello soi, ei kerro triptylin vasteesta. Nukahtamiseen on miedompiakin vaihtoehtoja ja voi jopa ylläpitää unta.
Vierailija kirjoitti:
Minä herään puoli neljän tai neljän aikaan. Joskus nukahdan uudestaan, joskus en. Illalla nukahdan hyvin, mutta viimeistään kuuden tunnin unen jälkeen herään. Käytän hormonikorvaushoitoa. Ennen kuin aloitin lääkityksen heräsin hikipuuskiin joka yö viidestä kahdeksaan kertaan. Siihen verrattuna tämä on luksusta.
Mulla ei oo etes vaihtarit alkanu. En toki öitäni valvo, nukun. Vm-71
Jos ihminen pääsee elämään ympäristössä, missä ei ole keinovaloa niin hän alkaa nukkua kahdessa osassa. Siitä oli juttua palstallakin.
Ihminen heräsi luonnostaan aamuyöllä puuhailemaan pariksi tunniksi ja meni sitten uudestaan nukkumaan.
Katkeamattomat yöunet ovat uusi ajatus ja aiheuttaa monille turhia paineita.
Tiedoksesi, että melatoniinia on tarjolla lyhyt- ja pitkävaikutteisena. Tuotteissa on myös eroja, jotka huomaa vasta käytössä. Kannattaa kokeilla toista merkkiä, jos yksi ei tehoa tai vaikuttaa päiväväsymyksenä.