Miksi jotkut miettivät perintöä kun perittävä on vasta jotain 60?
Elinvuosia on kyllä jäljellä vielä mahdollisesti vuosikymmeniä. Perintö voi sulaa vaikkapa hoitopaikkamaksuihin.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat niistä, joilla jotain perittävää on, pyrkivät jakamaan sen jo hyvissä ajoin ennen kuolemaansa. Twi ainakin tekemöön selväksi, miten se jaetaan. Välttää riitoja ja pettymyksiä myöhemmin.
No en uskalla alkaa jakaa omaisuutta, kun ei tiedä kuinka pitkään elää ja pitääkö jossain vaiheessa myydä pois elämisen kuluihin.
Asunto on minun, sen myynnillä maksan vanhana vuokraa. Elän eläkkeellä ja sijoituksilla. Lapset saavat perintönsä vakuutuksesta ja siitä, mitä jää jäljelle. Myös sen, mitä vielä perin, siirrän ennakkona lapsille. Kesämökin osuudet jne myyntiin ja rahat kasvamaan. Tavaroita voi jakaa vaikka muuttojen yhteydessä.
Olen vasta 50+, mutta asiat on hyvä miettiä etukäteen. Suunnitelmaa voi aina muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain jaettavaa tosiaan on, niin sen kuusikymppisen olisi hyvä alkaa miettimään, miten sitä voi perillisille jakaa ilman veroseuraamuksia, mahdollisesti jo elinaikana. Samoin, jos on hankalasti realisoitavia omaisuuseriä, kuten kiinteistö muuttotappioalueella tai lomaosakkeita, niistä olisi hyvä päästä eroon jo ennenkuin perinnönjako tulee ajankohtaiseksi, etteivät jää kuolinpesän osakkaiden riesaksi.
Kenelläkään ei ole velvollisuutta sen paremmin myydä kuin pitää omaisuuttaan perillisten mieliksi. On hullua, että esimerkiksi kesämökki pitäisi myydä juuri eläkkeelle jäämisen kynnyksellä sen vuoksi, että perilliset eivät halua sitä joskus kymmenien vuosien päästä. Se lomaosakekin voi olla sellainen, jolle eläkkeellä ollessa tulee enemmän käyttöä. Samoin golfosakkeille.
Nimenomaan pitää myydä ajoissa. Ajankohta on kaikille henkilökohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani ovat kuusikymppisiä, ja molemmat ovat niin raihnaisia, että väkisinkin tulee välillä mietittyä heidän poismenoaan ja perintöä. Suurin osa ei elä kahdeksankymppiseksi.
Jos on jo elänyt 60 vuotiaaksi, niin keskimäärin elää selvästi yli 80 vuotiaaksi, joten suurin osa kuusikymppisistä näkee 80 vuotispäivänsä.
Mielestäni vanhemman henkilön, jolla on varallisuutta, kannattaa laittaa omat asuinolonsa viimeisen päälle. Tarvittavat remontit ja muut elämää helpottavat ja ilahduttavat työt kannattaa teettää, ei siis itse alkaa niitä tekemään ja itseään rasittamaan ja kaikki keittiöt, kylppärit ja muut tilat, jotka eivät ole koskaan olleet viimeisen päälle, niin nyt niitä teettämään. Iäkkäänä voi nauttia kauniista kodista, ostaa tarvittaessa palveluja ja jos huvittaa ja vaikka matkustella. Ei vanhana tarvi missään nuhjuisessa kämpässä asustella. Vanhalle kuuluu kaikki, mitä hän itse pystyy kustantamaan. Samalla myös kodin tekniikka kuntoon. Monet eivät ole raaskineet käyttää itseensä koko elämänsä aikana rahaa eikä varsinkaan mitään ylellisyyteen vivahtavaa. Ei muuta kun nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vanhemman henkilön, jolla on varallisuutta, kannattaa laittaa omat asuinolonsa viimeisen päälle. Tarvittavat remontit ja muut elämää helpottavat ja ilahduttavat työt kannattaa teettää, ei siis itse alkaa niitä tekemään ja itseään rasittamaan ja kaikki keittiöt, kylppärit ja muut tilat, jotka eivät ole koskaan olleet viimeisen päälle, niin nyt niitä teettämään. Iäkkäänä voi nauttia kauniista kodista, ostaa tarvittaessa palveluja ja jos huvittaa ja vaikka matkustella. Ei vanhana tarvi missään nuhjuisessa kämpässä asustella. Vanhalle kuuluu kaikki, mitä hän itse pystyy kustantamaan. Samalla myös kodin tekniikka kuntoon. Monet eivät ole raaskineet käyttää itseensä koko elämänsä aikana rahaa eikä varsinkaan mitään ylellisyyteen vivahtavaa. Ei muuta kun nauttimaan.
Minä päätin 60 vuotiaana, että en ala vanhaa asuntoa remontoimaan. Myin sen ja ostin uuden, on esteetön ja kävelymatkan päässä palveluista. Pärjää vaikka menettäisi ajokortin.
Säkö luulet että kaikki elävät yli kuusikymppiseksi? 😂 Kyllä mäkin mietin ainoastaamän sitä perintöä kun isäni jota vihasin ylikaiken teki viisikymppisenä kuolemaa syöpään. Väkivaltainen, henkisesti sairas paska kun oli. Sai edes vähän kipukorvauksia helvetistä jonka aiheutti eläessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain jaettavaa tosiaan on, niin sen kuusikymppisen olisi hyvä alkaa miettimään, miten sitä voi perillisille jakaa ilman veroseuraamuksia, mahdollisesti jo elinaikana. Samoin, jos on hankalasti realisoitavia omaisuuseriä, kuten kiinteistö muuttotappioalueella tai lomaosakkeita, niistä olisi hyvä päästä eroon jo ennenkuin perinnönjako tulee ajankohtaiseksi, etteivät jää kuolinpesän osakkaiden riesaksi.
Kenelläkään ei ole velvollisuutta sen paremmin myydä kuin pitää omaisuuttaan perillisten mieliksi. On hullua, että esimerkiksi kesämökki pitäisi myydä juuri eläkkeelle jäämisen kynnyksellä sen vuoksi, että perilliset eivät halua sitä joskus kymmenien vuosien päästä. Se lomaosakekin voi olla sellainen, jolle eläkkeellä ollessa tulee enemmän käyttöä. Samoin golfosakkeille.
Tuo on aika vaikea ongelma. Minä olen eläkkellä ja vaimo eläköityy parin vuoden kuluttua. Sen jälkeen meillä olisi aikaa oleskella mökillä, mutta tiedostan sen että lapsillemme olisi erittäin suuri helpotus jos he mökin sijaan perivätkin vain myynnistä tulevat rahat. Toinen heistä on käynyt mökillä kaksi kertaa, toinen ei kertaakaan, eikä kumpikaan varmasti halua sitä riesakseen.
Ei ole mitään perintöä ennen kuolemaa. Siihen asti se on jokaisen omaa omaisuutta, jonka saa käyttää miten tahtoo
Vierailija kirjoitti:
60-65 vuotiaiden ikäluokasta on jo viidennes kuollut. Hyvä todennäköisyys perinnölle lähitulevaisuudessa.
No eipä ole. 66-vuotiaista on vielä elossa suunnilleen yhdeksän kymmenestä ja elinaikaakin on vielä jäljellä keskimäärin lähes 20 vuotta.
Olen 60. Jotkut sukulaiset puhuu että minun pitäisi jakaa tyttärelleni osa rahoistani nyt kun hänellä on tarve. Hassua vaan kun en tiedä minulla olevan tytärtä. Sukulaiset pitävät minua sydämettömänä ihisenä eivätkä kutsu enää synttäreille yms.