Miksi jotkut miettivät perintöä kun perittävä on vasta jotain 60?
Elinvuosia on kyllä jäljellä vielä mahdollisesti vuosikymmeniä. Perintö voi sulaa vaikkapa hoitopaikkamaksuihin.
Kommentit (43)
Suurin osa saa, jos saa, perintöä silloin, kun on itse noin 60 vuotias ja näin ollen on itse jo siinä asemassa, että hänen perintöään kytätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa odotella vielä 30 vuotta, se on pitkä aika.
Riippuu tuurista ja geeneistä. Kuten joku tuolla jo kirjoitti niin 20% tuosta ikäluokasta on jo menehtynyt.
Ja tästä 20% varmaan 98% on jotain ketjussa polttavia juoppoja, joilta ei jää perinnöksi kuin korkeintaa velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on helppoa. Jos minä kuolen ensin, puoliso saa testamentilla asunnon, mökki ja metsät ja talletukset menevät lapsille.
Jos mies kuolee ensin, ei lapsille jää juuri mitään perittävää. Vain ne tilillä olevat rahat.
Kaikki omaisuus on siis naisen ? Ja mies tyhjätasku?
Vierailija kirjoitti:
Itse 60vuotiaana olen jo jakamassa perintöä lapsilleni ja mietin keinoja perintöveron välttelyyn ja jos hoivapaikka kutsuu niin eipä pääse hoivapaikat tiliä putsaamaan kun tyhjä se on, ottakoon eläkkeestä mitä saavat irti koska siinä vaiheessa en sitä itse tarvitse.
Siis olet vielä työelämässä vuosia ja jaat jo omaisuuttasi. Entä jos jäät työttömäksi.
Olemme hallituksessa miettineet muutosta, että myös velat periytyisivät, jotta kurjistuminen kiertäisi tehokkaammin.
T Orpo ja kumppanit
Kuusikymppinen on vasta keski-ikäinen :D
Liittynee persoonallisuushäiriöön ja sosialismiin. Terveet eivät odota perintöä. Fiksu vanhempi jakaa omaisuuttaan hyvissä ajoin pois. Hyvä laskukaava on se, että 60-vuotiaana pitää olla jaettuna 1/5, sitten 65-vuotiaana 2/5 jne. Sosialisoinnin näkökulmasta voi antaa vaikka osan asunnosta lapselle, jolloin sosialistit eivät voi sosialisoida omaisuutta ilman lasten suostumusta. Esimerkiksi tilanteessa, jossa henkilölle asetetaan yleinen edunvalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Liittynee persoonallisuushäiriöön ja sosialismiin. Terveet eivät odota perintöä. Fiksu vanhempi jakaa omaisuuttaan hyvissä ajoin pois. Hyvä laskukaava on se, että 60-vuotiaana pitää olla jaettuna 1/5, sitten 65-vuotiaana 2/5 jne. Sosialisoinnin näkökulmasta voi antaa vaikka osan asunnosta lapselle, jolloin sosialistit eivät voi sosialisoida omaisuutta ilman lasten suostumusta. Esimerkiksi tilanteessa, jossa henkilölle asetetaan yleinen edunvalvoja.
Mitä ihmettä? Tuossa iässä on monet vielä hyvässä kunnossa ja saattavat jopa ostaa kakkoskodin ulkomailta eläkepäiviksi. Muutenkin tuossa iässä on hyvä vielä nauttia elämästä ja kuluttaa rahaa eikä alkaa jakamaan säästöjään.
Vierailija kirjoitti:
Itse 60vuotiaana olen jo jakamassa perintöä lapsilleni ja mietin keinoja perintöveron välttelyyn ja jos hoivapaikka kutsuu niin eipä pääse hoivapaikat tiliä putsaamaan kun tyhjä se on, ottakoon eläkkeestä mitä saavat irti koska siinä vaiheessa en sitä itse tarvitse.
Mitä jos onnekkaasti elät terveenä ja hyvissä voimissa satavuotiaaksi. Vielä on 40 vuotta edessä kitkuteltavaa, kun koskaan ei tiedä mitä yllättäviä suuriakin menoja voit kohdata.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan samat ajatukset. Lahjoitan kaiken isomman omaisuuden lapsille viimeistään 70-vuotiaana. Yksi on jo saanut asunnon, kun oli eniten tarvetta. Toiset tulevat saamaan heti, kun omassa elämäntilanteessaan näen kannattavaksi. Yhteen asuntoon pidätän hallintaoikeuden, niin on koti vielä minullakin. 👌🏼
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. osan asunnosta voi lahjoittaa lapselle, joka tarvii yhteiskunnan tukia? Kela määräisi myymään omaisuuden, mutta eihän kukaan osta yksiön kymmenesosaa!
Juuri sen vuoksi, että " (pienehkö) omaisuus saattaa sulaa vaikka hoitopaikkamaksuihin" asiaa kannattaisi miettiä. Suomalainen yhteiskunta kun mielellään kuppaa sen tyhjiin joka on rahaa säästänyt ja maksaa menot sille, joka on rahansa tuhlannut eli säästämistä pidetään käytännössä pahana.
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen vuoksi, että " (pienehkö) omaisuus saattaa sulaa vaikka hoitopaikkamaksuihin" asiaa kannattaisi miettiä. Suomalainen yhteiskunta kun mielellään kuppaa sen tyhjiin joka on rahaa säästänyt ja maksaa menot sille, joka on rahansa tuhlannut eli säästämistä pidetään käytännössä pahana.
Jaa, kyllä se kustantaa kaikkien sydän ja lonkkaleikkaukset ihan samalla tavalla vai meinaatko, että yhteiskunta maksattaa sinulla täysmääräisesti 50 000 - 1 000 000 euroa tulevista sairaalaoperaatioistasi?
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin mene. Mutta ei elämä ole tuonut sinulle viisautta, ainoastaan katkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. osan asunnosta voi lahjoittaa lapselle, joka tarvii yhteiskunnan tukia? Kela määräisi myymään omaisuuden, mutta eihän kukaan osta yksiön kymmenesosaa!
Tekoälyn vastauksesta: Tämä saattaa johtaa tilanteeseen, jossa lapsesi ei saa esim. toimeentulotukea, vaikka tilanne todellisuudessa estää osuutensa myymisen helposti.
Vanhemmat, jos alkaa ärsyttämään perilliset, jotka odottavat vesi kielellä perintöään, pankaapa elämä ranttaliksi , kiertäkää maailmaa, käyttäkää palveluja , lahjoittakaa isoja summia hyväntekeväisyyteen. Nauttikaa elämästä.
Ei meistä kukaan tiedä jäljellä olevien päivien määrää. Hyvä ystävä kuoli onnettomuudessa yllättäen n. 50-vuotiaana. Työkaveri nopeasti edenneeseen syöpään n. 55 vuotaana.
Kokemuksesta tiedän, että testamentin laatiminen on vaikeaa, mutta omien ja tuttujen läheisten kuoleman jälkeiset selvitykset ja perintöriidat ovat olleet niin vaikeita ja monimutkaisia, että suosittelen kaikille selkeän testamentin laatimista ja selkeitä ohjeita jälkeläisille siitä miten toimia.
Jos perinnönjako joskus omalle kohdalle tulee ja useamman hengen kesken jaettavaa on yli 200 000e kannattaa ottaa juristi hoitamaan perukirja-asiaa ja perinnönjakoa. Ja opiskella asiat hyvissä ajoin jotta välttyy turhalta sotkulta.
Vierailija kirjoitti:
Ei meistä kukaan tiedä jäljellä olevien päivien määrää. Hyvä ystävä kuoli onnettomuudessa yllättäen n. 50-vuotiaana. Työkaveri nopeasti edenneeseen syöpään n. 55 vuotaana.
Kokemuksesta tiedän, että testamentin laatiminen on vaikeaa, mutta omien ja tuttujen läheisten kuoleman jälkeiset selvitykset ja perintöriidat ovat olleet niin vaikeita ja monimutkaisia, että suosittelen kaikille selkeän testamentin laatimista ja selkeitä ohjeita jälkeläisille siitä miten toimia.
Jos perinnönjako joskus omalle kohdalle tulee ja useamman hengen kesken jaettavaa on yli 200 000e kannattaa ottaa juristi hoitamaan perukirja-asiaa ja perinnönjakoa. Ja opiskella asiat hyvissä ajoin jotta välttyy turhalta sotkulta.
Olen laatinut testamentin tietyistä omaisuuteni osista. Ei ollut vaativaa. En ole saanut lakialan koulutusta, mutta olen fiksu ja korkasälyonen sekä osaan ottaa selvää asioista. Olen itse laatinut myös asuntojen lahjakirjat sun muut, hallintaoikeuden siirtokin meni verotajalle läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat, jos alkaa ärsyttämään perilliset, jotka odottavat vesi kielellä perintöään, pankaapa elämä ranttaliksi , kiertäkää maailmaa, käyttäkää palveluja , lahjoittakaa isoja summia hyväntekeväisyyteen. Nauttikaa elämästä.
Ennenkaikkea iäkkäämpien kannattaisi ostaa kotiinsa siivouspalveluja ja apua juhlien järjestämiseen.
Jos tuo kotitalusvähennyskin saataisiin taas paremmalle tasolle, sillä työllistettäisiin veroja maksavia ihmisiä suuresti.
Aivan älytön tuo persujen ajama kotitalusvähennyksen heikennys. Nyt kaikki maksavat kotiavusta pimeästi ja valtio menettää siinä verotulot. Pimeästi töitä tekevä siivooja taas menettää taas sen mistä vasemmisto on viimeiset 100 vuotta taistellut; työttömyyskorvaukset, sairaspäivärahat, eläkkeet jne.
:D