Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi joku inhoaa kosketusta?

Vierailija
10.11.2025 |

ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuli kaverin kanssa puhetta asiasta. Hän kertoi inhoavansa kosketusta, siis sitä että joku koskee häneen, ei itsekään kosketa muita. En asiasta sen enempää kysellyt, mutta ilmeisesti aika harvinaista on. Jäin vain miettimään, miltä tuo kosketus siis tuntuu ihmisestä, joka sitä inhoaa..vaikka jokin kättely, halaaminen tms.?

Kommentit (224)

Vierailija
161/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neurotyypilliset myös olettavat aivan liikaa. He ovat tottuneet toimimaan neurotyypillisten säännöillä, että kaikkia voi heti halailla, pussailla ja rutistella mielinmäärin. Neuroepätyypillisyys ei näy päälle päin. Jos ihminen ilmiselvästi vetäytyy kauaksi halailutilaneessa, neurotyypilliset vain toistavat halauksiaan. Eivät hekään osaa aina lukea nonverbaalista viestintää. Siksi olisi tärkeää ensi kertaa halatessa edes kysyä. 

Sinäkin oletat. Oletat, että kaikki neurotyypilliset haluavat halailla, pussailla ja rutistella loputtomiin kaikkia tapaamiaan ihmisiä. Veikkaanpa, että kuvaamiasi ihmisiä on loppujen lopuksi äärimmäisen harvassa. Suurin osa haluaa varmasti halata valikoidusti ihmisiä, jotka kokee itselleen läheiseksi. 

Vierailija
162/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään halata omaa lasta ja äidin, miksei myös siskojen halaaminen on ihan ok (äiti kuitenkin eniten) ja rakastan sitä jos puoliso hyväilee (siis silittää tai jotain vastaavaa), mutta sitä kestää yleensä joitain sekunteja, vaikka oon tehnyt selväksi, että pidän siitä, itse tykkäisin myös silitellä, mutta sekään ei tunnu kelpaavan. Muiden koskettelu sen sijaan on epämiellyttävää. Lapseni äiti olisi kyllä pitänyt silittelystä ja halunnut silittää, mutta kumpaakaan en itse halunnut. On tää pariutuminen vaikeeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä aikuisten ihmisten ei tarvitse kosketella toisiaan ollenkaan. Ainoastaan oman kumppanin. 

Jotkut on tästä eri mieltä ja se joskus ahdistaa. Miksi vängätä vastaan? Ketään ei saa koskea ilman lupaa. Tuollaiset ystävyydet ja sukulaiset jää, jotka tunkee iholle huohottamaan.

Sellainen on ongelma, koska sinä olet vähemmistössä, ja vaatimuksesi noudattaminen tekee muille normaalin elämän vaikeaksi. Et itse hahmota, miten paljon pyydät. Samalla rankaiset muita niin kovalla kädellä, että ei tule mieleesi, miten suuren erivapauden siinä otat. Ne ihmiset ovat sinun kanssasi haaskanneet elämästään satoja ja tuhansia tunteja ihan turhaan, koska et ole sitoutunut heihin itse. He olisivat voineet käyttää sen ajan luoden suhteita ihmisiin, jotka sitoutuvat takaisin, ja joissain tilanteissa siitä voi olla kiinni henki, terveys ja tulevaisuus. sinulle heidän investointinsa sinuun ei merkkaa mitään. He eivät merkkaa mitään. Et ehkä ole hullu, mutta et normaalikaan. 

Tällainen ihminen rikkoo kumppaninsa miljooniksi paloiksi, kun koko ajan odottaa itsestään selviä huomion ja hellyyden osoituksia. Turhaan. Vuodesta toiseen. Ja sitten huomaa, että sama pätee myös lapsiin. Ei mitään tunneyhteyttä, hellyyttä, rakkautta, välittämistä. Ja lopulta on vaan repäistävä itsensä ja lapset irti ja paettava, ettei lapsistakin tulisi samanlaisia.

Vierailija
164/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeensa ja rajansa kannattaa jokaisen tosiaan tuoda rehellisesti esille, ennen kuin sen enempää sitoutuu.

Olisihan se ideaalia. Näin se yleensä menee, että on kartalla.

Mutta kun ei suostunut kertomaan, puhumaan koskaan mitään eikä mistään. Kosketus ja läheisyys puuttui.

Mutta kun ei riitä, jos toinen valehtelee omistaan.

Ihmiset kaipaavat kuitenkin suhdetta enemmän kuin läheisyyttä.

Siinä saa moni jäädä kärvistelemään.

Kärvistelee. Rakastava ihminen oli ja työnsi pois. Valheellinen otus hänelle ja ihmisenkuori. Raamit voi olla aikansa täysi 10.

Vierailija
165/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyi jotakin tutkimusta oksitoniinista. Arvelin, että aihetta on tutkittu, koska on keskeinen hormoni ja läheisyys ja hellyys ihmisen lajityypillistä käytöstä, jopa ollut selviytymisen ehto.

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/oksitosiini-ei-tuonut-apua-…

Vierailija
166/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki ihmiset inhoa kosketusta sinänsä. Kysymys on vain siinä, keitä he haluavat koskettaa. 

Vierailija
167/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksäni inhosi. Sanoi syyksi sen, että lapsena kukaan ei koskenut häneen. Esimerkiksi silittäminen tuntui kuulemma inhottavalta, ihan kuin kivulta. 

Mulla on ollut myös tällainen exä ja oli todella rikkova suhde. Ainoa läheisyys mihin hän kykeni oli seksi. Ja siitäkin hän ryntäsi suoraan suihkuun välittämättä minusta vähääkään. Tunsin itseni hyväksikäytetyksi.

En ymmärrä yhtälöä kosketuskammoinen ihminen ja seksi. En ikinä harrastaisi seksiä tuommoisen pökkelön kanssa, joka kavahtaa kosketusta. Kaikkea ei vaan voi saada ja jos ei halua kosketusta, niin sitten pitää olla ilman seksiä.

Vierailija
168/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysiset ihmiset jostain syystä aina nostavat itsensä ei-fyysisten ihmisten yläpuolelle. Minusta on täysi oikeus olla fyysisesti vetäytyvämpi. Eikö se ole ihan yhtä luonnollinen ominaisuus kuin vaikka silmien väri. Miksi siitä pitää heti syyllistää.

Älä kirjoita p.skaa. Et tiedä, mistä kirjoitat.

Voisiko siitä kertoa jossain jossain jossain  vaiheessa?

Miksi ei voi? 

Vierailija
169/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te kosketusta inhoavat, oletteko tietoisia oksitosiinista ja siitä, että syystä tai toisesta elimistönne ei kaipaa oksitosiinia?

Mitä sitten?

Oletko tietoinen, että jos et juo viinaa, sinulle ei tule viinanhimo?

Oletko tietoinen, että jos et koskaan syö salmiakkia, et tajua kuinka hyvää se on?

Mitä ihmeen väliä?

Sitä väljä, että ole sitten yksin, jos et kykene antamaan kumppanillesi ihan normaalin parisuhteen peruselementtejä. Älä hae ketään vahingoittaaksesi häntä omalla kykenemättömyydelläsi. Hae kaltaisiasi. Heitäkin on.

Vierailija
170/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinäkin oletat. Oletat, että kaikki neurotyypilliset haluavat halailla, pussailla ja rutistella loputtomiin kaikkia tapaamiaan ihmisiä. Veikkaanpa, että kuvaamiasi ihmisiä on loppujen lopuksi äärimmäisen harvassa. Suurin osa haluaa varmasti halata valikoidusti ihmisiä, jotka kokee itselleen läheiseks"

On ollut negatiivinen kokemus ihmisestä, joka halailee liikaa tavatessa. Suurin osa ihmisistä kunnioittaa hyvin toisen fyysisiä rajoja. Onneksi reviirille tunkevat ihmiset ovat harvassa. En oleta, mutta on jäänyt ikävällä tavalla mieleen eräs megahalaaja. Ehkä hänelläkin on ongelmia tulkita nonverbaalista viestintää. 

Vierailija
172/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään siedä kenenkään halailuja tai kosketteluja, ja jos vaikka kampaaja koskettaa vahingossa kaulaan tai otsaani, se puistattaa. Minulla on miesystävä, jonka kanssa on ihana olla ja hänen kanssaan ei todellakaan ole mitään kosketusarkuutta, päinvastoin. Hän on ainoa koskettajani.

Arkuuteni johtuu ehkä, etten lapsena muista olleeni koskaan sylissä, ja koskettelu oli usein jotain nipistelyä tai muuta epämiellyttävää. 

Vierailija
173/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on lapsena pahoinpidelty lukemattomia kertoja. 

Minuun ei enää kukaan koske!

Sitten vaan tervetuloa loputon yksinäisyys.

Vierailija
174/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksäni inhosi. Sanoi syyksi sen, että lapsena kukaan ei koskenut häneen. Esimerkiksi silittäminen tuntui kuulemma inhottavalta, ihan kuin kivulta. 

Mulla on ollut myös tällainen exä ja oli todella rikkova suhde. Ainoa läheisyys mihin hän kykeni oli seksi. Ja siitäkin hän ryntäsi suoraan suihkuun välittämättä minusta vähääkään. Tunsin itseni hyväksikäytetyksi.

En ymmärrä yhtälöä kosketuskammoinen ihminen ja seksi. En ikinä harrastaisi seksiä tuommoisen pökkelön kanssa, joka kavahtaa kosketusta. Kaikkea ei vaan voi saada ja jos ei halua kosketusta, niin sitten pitää olla ilman seksiä.

Seksin eli (läheisyyden 😅)  muoto oleellinen:

Kusivehkeet eli välineet.

Peräsuoli toimii tarkoitukseen erinomaisen hyvin.

Prostituutio soveltuu tähän mekaaniseen  suoritukseen erinomaisesti. Osto, myynti ja  ajanvaraus.

Kusi-eriteleikit.

Rahanvaihto js suu.

Valehteleminen.

Vierailija
175/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä inhoan kosketusta. Pidän sitä tarpeettomana, ja mielestäni se rikkoo muodollisen vuorovaikutuksen periaatteita. Jos joku koskettaa minua yllättäen, säikähdän. Halaan äitiäni ja isoäitiäni, muita kättelen silloin, kun tilanne niin vaatii. Muuten en kajoa lajitoveriin missään olosuhteissa. Toivon, ettei minuun koskettaisi edes elvyttämistarkoituksessa.

Eläimiä hoidan ja paijaan oikein mielelläni.

N33

Oletpa tympeän oloinen ihminen. 

Kirjoitin mielestäni aivan asiallisesti.

Entä onko tympeys automaattisesti huono asia? Olen asiakeskeinen, hyvä työssäni, kohtelias ja yhteistyökykyinen. Kuivakka ja aavistuksen tylsä varmaan olen mutten koskaan huonokäytöksinen tai loukkaava. Tekeekö kosketuksesta pidättäytyminen minusta jotenkin huonomman ihmisen? En vain satu kaipaamaan lajitoverin läheisyyttä. Tarpeemme ovat erilaisia, ja kunnioitusta tarvitaan puolin ja toisin.

N33

Vierailija
176/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas, minä yksinäinen nainen antaisin melkein mitä tahansa, että joku koskisi minuun, silittäisi selkää, taputtaisi hartioita. Tuntuu, että iho suorastaan "huutaa" kosketusta. 🥲 onhan mulla onneksi kissa, johon saan purkaa hellyyttä, en itse mene vieraita tai puolituttujakaan rutistelemaan.

Vierailija
177/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksin eli (läheisyyden 😅)  muoto oleellinen:

Kusivehkeet eli välineet.

Peräsuoli toimii

Ei juma...

Vierailija
178/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä onko tympeys automaattisesti huono asia? Olen asiakeskeinen, hyvä työssäni, kohtelias ja yhteistyökykyinen. Kuivakka ja aavistuksen tylsä varmaan olen mutten koskaan huonokäytöksinen tai loukkaava. Tekeekö kosketuksesta pidättäytyminen minusta jotenkin huonomman ihmisen? En vain satu kaipaamaan lajitoverin läheisyyttä. Tarpeemme ovat erilaisia, ja kunnioitusta tarvitaan puolin ja toisin."

Minä ymmärrän kyllä hyvin kaltaistasi ihmistä ja on helppoa tulla toimeen ihmisen kanssa, joka on suora ja osaa käyttäytyä. Asiallisuuskin alkaa olla katoava luonnonvara. Minusta kosketusta kaihtavat ovat helppoja ihmisiä kohdata.

Juuri tätä tarkoitan, että fyysiset ihmiset provosoituvat jostain syystä ihmisistä, jotka eivät ole heti halailemassa. Minullekin on ilkeilty asiasta ihan suoraan. 

Vierailija
179/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten suuteleminen sujuu?

Lentosuukko.

Kylmästi, persoonattomasti, epämiellyttävästi. Kyllä sen huomaa, kun toista ei kiinnosta lainkaan. Alkuun voi näytellä muutaman vuoden ja sitten alkaa ongelmat jotka johtavat eroon.

Vierailija
180/224 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten suuteleminen sujuu?

Lentosuukko.

Kylmästi, persoonattomasti, epämiellyttävästi. Kyllä sen huomaa, kun toista ei kiinnosta lainkaan. Alkuun voi näytellä muutaman vuoden ja sitten alkaa ongelmat jotka johtavat eroon.

En ole tuo "lentosuukko"-tyyppi, mutta vastaan näin sivusta, ettei kaikki pidä suutelemisesta. Pidän itse paljon koskettamisesta, seksistä, silittelystä ym.ym., mutta suutelemisesta en pidä, joten ei voi vetää tuollaisia kylmästi -johtopäätöksiä.