miksi joku inhoaa kosketusta?
ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuli kaverin kanssa puhetta asiasta. Hän kertoi inhoavansa kosketusta, siis sitä että joku koskee häneen, ei itsekään kosketa muita. En asiasta sen enempää kysellyt, mutta ilmeisesti aika harvinaista on. Jäin vain miettimään, miltä tuo kosketus siis tuntuu ihmisestä, joka sitä inhoaa..vaikka jokin kättely, halaaminen tms.?
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Eksäni inhosi. Sanoi syyksi sen, että lapsena kukaan ei koskenut häneen. Esimerkiksi silittäminen tuntui kuulemma inhottavalta, ihan kuin kivulta.
En muista lapsena koskaan olleeni sylissä, tai olisi silitelty. Aikuisena aloin janota kosketusta
Miksi usein naiset halaavat ilman, että kysyvät, saavatko halata? Varsinkaan etäisempiä tuttavia ei yhtään huvita heti halailla.
Parempi kun tällaiset asiat tulisivat sitten ilmi seurusteluaikana, ettei kenenkään tarvitse tuntea itseään petetyksi ja hyljeksityksi tai painostetuksi. Omat vanhempani olivat aivan toisensa vastakohtia, äiti kammosi kosketuksia, huitoi pois isää, joka yritti silitellä.. järkyttävää kumpaakin kohtaan. Mietin monesti, että olisivatpa eronneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saamistani kommenteista päätellen tässä ketjussa saavat keskustella vain kosketuksen vihaajat. Muiden kommentteja ja persoonaa haukutaan vialliseksi ja itsekkääksi. Tämä selvä, heippa!
Lol, siinä mainio esimerkki valikoivasta "kuulosta"; ei olekaan enää kivaa kun omat haukut tuleekin takaisin itselle, vai mitä?
Kai ymmärrät, että kirjoittajia oli useita? Ja että jos tuo yksi on sanonut itse jotenkin rumasti, niin hänkin on saattanut tehdä niin saatuaan itse jo haukut siihen mennessä? Näissä kiihtyvissä nimettömissä keskusteluissa on hyvin vaikea pitää kirjaa siitä, ketä loukattiin ensin. Väitätkö, että normoista puhuminen jo sinällään ei ole ikävällä tavalla ryhmäyttävää? Saati kun samaan hengenvetoon siirrytään samanaikaisten vaatimusten listaamiseen heille, kun taas normojen tarpeiden pilkkaaminen on hauskaa ja ylevää. Että eikö se ole aika vihamielistä?
Nykyaikaan kuuluu turhan kiinteästi kaikenlaiset me vihataan teitä -ryhmät. Vihatahan toki saa, ja se on porukalla mukavampaa. Mutta ei se ole ihan tervettä etenkin, jos muut eivät saa siitä ärsyyntyä.
Minut on lapsena pahoinpidelty lukemattomia kertoja.
Minuun ei enää kukaan koske!
"Yritin viritellä älyllistä pohdiskelua aiheesta, en syyllistää sinua tai ketään, joka ei pidä kosketuksista. Aihe kiinnostaa minua. Pitänee tutkia enemmän. Oletin, että joku älykäs koskeusta inhoava olisi itsekin pohtinut aihetta, "
Et lainkaan ylimielinen? :D
Porvoossa hiljainen ilta.
Olen aseksuaali joka ei ole lapsesta asti tykännyt halaamisesta tai muusta koskettelusta. Kättely on ok.
Ap:n kumppani lääppii vieressä parhaillaan kun toisella näppis sauhuaa Vauva-palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Parempi kun tällaiset asiat tulisivat sitten ilmi seurusteluaikana, ettei kenenkään tarvitse tuntea itseään petetyksi ja hyljeksityksi tai painostetuksi. Omat vanhempani olivat aivan toisensa vastakohtia, äiti kammosi kosketuksia, huitoi pois isää, joka yritti silitellä.. järkyttävää kumpaakin kohtaan. Mietin monesti, että olisivatpa eronneet.
Tarpeensa ja rajansa kannattaa jokaisen tosiaan tuoda rehellisesti esille, ennen kuin sen enempää sitoutuu.
Ehdoton edellytys suhteen vakiinnuttua ja ollen rakkautta (onko) ..
.. on kertoa itsestä, menneisyydestään, tavoistaan, toiveistaan ja ehdottomista ei-asioistan.
Antaa itsensä. Päästää lähelle jollain tavoin, vaikka ei sitten paljolti fyysisesti. Sitoutua.
Tätä toivoin yli viisi vuotta. Puhetta eikä kertomista tapahtunut. Sääli. Olisin vääntäytynyt vaikka kippuraan tai mennyt pitkin seiniä.
Rakastin häntä enemmän kuin ketään.
En jättänyt häntä. Aavistin. Hän jätti minut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saamistani kommenteista päätellen tässä ketjussa saavat keskustella vain kosketuksen vihaajat. Muiden kommentteja ja persoonaa haukutaan vialliseksi ja itsekkääksi. Tämä selvä, heippa!
Lol, siinä mainio esimerkki valikoivasta "kuulosta"; ei olekaan enää kivaa kun omat haukut tuleekin takaisin itselle, vai mitä?
Kai ymmärrät, että kirjoittajia oli useita? Ja että jos tuo yksi on sanonut itse jotenkin rumasti, niin hänkin on saattanut tehdä niin saatuaan itse jo haukut siihen mennessä?
Ap aloitti tämän toisia vähättelevän ketjun.
(minä en ole se, jolle vastasit)
Vierailija kirjoitti:
Itsestä on kyllä outoa kun tällaisia mielestäni aika kriittisiä asioita pidetään salassa deittaillessa ja koetetaan esittää jotain muuta kuin oikeasti ollaan. Tässä kaverinkin deittailua seuranneena hän tuntuu suorastaan huijaavan täysin itsensä vastakohtia päästäkseen näiden kanssa suhteeseen. En kyllä ymmärrä homman ideaa.
"Minä sentään mutuilen sitä, mitä ITSE koen. Sinä sen sijaan tulet tänne kertomaan muille mitä HE kokevat. Ehkä sinäkin voisit vaan sanoa heipat? "
Olisithan voinut jättää vastaamatta kysymykseeni, jos et tiedä tieteellisiä faktoja aiheesta. Turhaan nyt provosoidut ja menet henkilökohtaisuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Minut on lapsena pahoinpidelty lukemattomia kertoja.
Minuun ei enää kukaan koske!
Minulla sama!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät, että kirjoittajia oli useita? Ja että jos tuo yksi on sanonut itse jotenkin rumasti, niin hänkin on saattanut tehdä niin saatuaan itse jo haukut siihen mennessä?
Mitä mussutat? Mikä vähättelevä ketju? Onhan täällä nyt monia ihmisiä keskustelmassa, eikä varmaan vaan joku ap. Btw, en ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Aseksuaalin kosketus on ällöttävä. Sitä on vaikea sanoin kuvailla. Se on mies, joka lääppii, mutta johon ei saa koskea. Yök!
Yritin aikoinaan seurustella tuollaisen miehen kanssa. Ei hän kuitenkaan ollut aseksuaali, vaan identiteetistään epävarma homo. Sellaista käsivarren mitan päästä lääppimistä se oli, hermostuneen kihertelevän naurun kera, ja oli kauhean jännittynyt kun olisin halunnut halata. Kuin olisi pelännyt uppoavansa johonkin. Muuten oli ihan ok tyyppi, ja myöhemmin kun on tavattu, on kertonut olevansa suhteessa miehen kanssa. Ja että oli koettanut vain jotenkin "eheytyä" yrittämällä seurustelua naisen kanssa. No, se siitä, onneksi loppui ajoissa se kokeilu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi usein naiset halaavat ilman, että kysyvät, saavatko halata? Varsinkaan etäisempiä tuttavia ei yhtään huvita heti halailla.
Koska he ovat kasvaneet aikana, jolloin sellaista ei koskaan kukaan kysynyt. Ilmiselviä kosketuksen inhoajia oli vähemmän, ja heidät bongasi joukosta helposti ja tarjottiin sitten vain kättä tai astuttiin pari askelta taakse ja kiiteltiin kolttua ja säätä sen sijaan. Nykyaikana jokainen pahasti allerginen voisi kulkea paidassa, jossa asiasta varoitetaan. Lämpimän kohtaamisen riemusta on puolet poissa siihen mennessä, kun on selvitelty kohtaamissäännöt tämän kombinaation kohdalle, ja silloin myös suhde jää vähemmän lämpimäksi. Lämmön tilalla on aivan väärä tunnemaailma, epävarmuutta ja vieraudentunteita. Te ette tätä pysty käsittämään, joilla oksitosiini jää tilanteessa saamatta ja tilalle puskee adrenaliini.
Miksi se herättää niin paljon vihaa, että joku ei olekaan halaajatyyppiä? Onhan ihmisiä muutenkin erilaisia. Esim. toiset pitävät lämpimistä kylvyistä, toiset nauttivat viileästä ilmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloituksessa vähätellä ketään, vaan kysytään, mistä johtuu. Yritetään ymmärtää. Me neurotyypilliset olemme tällaisia, selvitämme, tutkimme, yritämme ymmärtää. Ei kukaan odota aspergereilta mitään tyhjentävää vastausta vaan ainoastaan asiallista keskustelua aiheesta. Onhan tässä käynyt ilmi myös se, että kosketusyliherkkyttä on muillakin kuin asseilla. Kyse voi olla traumasta, koetusta väkivallasta esim. lapsena, kosketuskulttuurin puutteesta lapsuudenkodissa jne. Ei kannata vetää pultteja turhanpäiten, olemme keskustelupalstalla.
Kyllä se silloin jää