Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi joku inhoaa kosketusta?

Vierailija
10.11.2025 |

ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuli kaverin kanssa puhetta asiasta. Hän kertoi inhoavansa kosketusta, siis sitä että joku koskee häneen, ei itsekään kosketa muita. En asiasta sen enempää kysellyt, mutta ilmeisesti aika harvinaista on. Jäin vain miettimään, miltä tuo kosketus siis tuntuu ihmisestä, joka sitä inhoaa..vaikka jokin kättely, halaaminen tms.?

Kommentit (139)

Vierailija
1/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni inhosi. Sanoi syyksi sen, että lapsena kukaan ei koskenut häneen. Esimerkiksi silittäminen tuntui kuulemma inhottavalta, ihan kuin kivulta. 

Vierailija
2/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epämukavalta, teennäiseltä, tarpeettomalta, tungettelevalta. 

Itse en voi ymmärtää miksi kukaan tykkäisi muiden koskettelusta. Puolisolta ja lapsilta ok, mutta muut pitäkööt käpälänsä erossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tällainen, ollut jo aika pienenä lapsena. Kättely on neutraalia kuitenkin. Halaaminen varsin epämiellyttävää ja tuntuu tunkeilulta henkilökohtaiseen kuplaani. Minulle koskeminen kuuluu joko sitä välttämättä vaativaan toimitaan kuten lääkärintarkastus tai kampaajakäynti,  tai sukupuoliyhdyntään johtavaan esileikkiin. Muuten en halua että minuun kosketaan tai koskea ketään.

Vierailija
4/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhoan koskettamista, vältän mahdollisimman paljon. Kätteleminen vielä menee mutta esimerkiksi halaaminen on ehdoton ei

Vierailija
5/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epämukavalta, teennäiseltä, tarpeettomalta, tungettelevalta. 

Itse en voi ymmärtää miksi kukaan tykkäisi muiden koskettelusta. Puolisolta ja lapsilta ok, mutta muut pitäkööt käpälänsä erossa. 

Tämähän on ihan eri asia kuin mitä aloituksessa kysyttiin. Jotkut eivät pidä edes kumppanin kosketuksesta, vaan inhoavat kaikkea fyysistä kontaktia muihin ihmisiin. 

Vierailija
6/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa ei koskettu muutoin kuin lyömällä.

Vierailija
7/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe. MIten kosketusta inhoavalta sujuu seksi? Onko se välttämätön paha silloin?

Vierailija
8/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkö kosketusta inhoavan kumppani ilman hellyyttä?

Vierailija
9/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten suuteleminen sujuu?

Vierailija
10/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksäni inhosi. Sanoi syyksi sen, että lapsena kukaan ei koskenut häneen. Esimerkiksi silittäminen tuntui kuulemma inhottavalta, ihan kuin kivulta. 

Eikö tuollaista ole joillakin autisteilla, että kosketus voi tuntua kivulta?

Vierailija
11/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellyyttä voi osoittaa sanallisesti tai toisen ihoa voi silittää esim. silkkiliinalla tai höyhenellä

Vierailija
12/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit inhoaa yleensä kaikkea kosketusta.

Vierailija
13/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistiyliherkkyys ja nepsyys

Vierailija
14/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoilla veikkaan.

Vierailija
15/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Funktionaalinen kosketus on mulle ok, esim hieronta, seksi, jne. 

Kättely ja halaaminen on siedettävää, mutta kättelyn jälkeen mietin vain milloin pääsen pesemään käteni... 

Kaikki hively, silittely jne on minulle fyysisesti kivuliasta, tuntuu siis ihan kipuna, samalla lailla kuin jos ihoa sivelisi raastinraudalla, tulikuumalla metallilla, tms. Ihan hirveintä ikinä on jos joku koskee minuun kynsillään, aivan kamalaa kidutusta ja tekee pahaa edes kirjoittaa siitä!

En pidä myöskään siitä että joku koskee minuun puhuessaan tms, se vie aivan kaiken huomion ja on sama kuin joku yhtäkkiä soittaisi torvea naaman edessä. Tosi vaikea palata ajatukseen sen jälkeen, ja alan pelätä milloin se tapahtuu uudestaan. Tämä on mukavaa vain jos se tapahtuu osana esi-esileikkiä joka on johtamassa seksiin, koska silloin ajatus saakin häiriintyä. 

Vierailija
16/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hellyyttä voi osoittaa sanallisesti tai toisen ihoa voi silittää esim. silkkiliinalla tai höyhenellä

😃

Vierailija
17/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhoan kosketusta. Pidän sitä tarpeettomana, ja mielestäni se rikkoo muodollisen vuorovaikutuksen periaatteita. Jos joku koskettaa minua yllättäen, säikähdän. Halaan äitiäni ja isoäitiäni, muita kättelen silloin, kun tilanne niin vaatii. Muuten en kajoa lajitoveriin missään olosuhteissa. Toivon, ettei minuun koskettaisi edes elvyttämistarkoituksessa.

Eläimiä hoidan ja paijaan oikein mielelläni.

N33

Vierailija
18/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autisti potilaalle kaikki kosketus sattuu

Vierailija
19/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä, joihin kosketus sattuu. Kosketus tuntuu raapivalta ja samalta kuin kutittava villa. Tai se tuntuu puristavalta. Ongelma vaikuttaa usein myös siihen, millaisia vaatteita voi pitää.

minulla ei ole tuollaista ongelmaa, en vaan tykkää siitä, että vieraat ihmiset koskevat. Tuttavien halauksia siedän kyllä ja oman perheen sisällä fyysinen läheisyys on luonnollista ja tuntuu hyvältä.

Vierailija
20/139 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä inhoan kosketusta. Pidän sitä tarpeettomana, ja mielestäni se rikkoo muodollisen vuorovaikutuksen periaatteita. Jos joku koskettaa minua yllättäen, säikähdän. Halaan äitiäni ja isoäitiäni, muita kättelen silloin, kun tilanne niin vaatii. Muuten en kajoa lajitoveriin missään olosuhteissa. Toivon, ettei minuun koskettaisi edes elvyttämistarkoituksessa.

Eläimiä hoidan ja paijaan oikein mielelläni.

N33

Unohdin lisätä, että inhoan syvästi myös omaa kehoani ja fyysisyyttäni kokonaisuudessaan. Se on varmasti osasyy siihen, miksi kavahdan kosketusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi